Wat is er nieuw

Mijn eerste hardscape

Frank Cameron

Member
Lid geworden
23 augustus 2026
Leeftijd
46
Dag allen,

Ik ben bezig met het opzetten van een aquarium die in een roomdivider staat. Het wordt dus een doorkijkaquarium. Afmeting 115cm breed 37cm diep en 40cm hoog.
Tot nu toe heb ik de hardscape (bijna) klaar. Niets staat nog vast gelijmd omdat ik er eerst een aantal dagen tegenaan wil kijken. Als ik de boel definitief vast zet komen er nog mixed gravel op het zand om het een meer natuurlijke uitstraling te geven.

Ben erg benieuwd naar jullie meningen, tips en ideeën zijn welkom!

Groet,
Frank Cameron

Bijlagen

• 20260906_110821.jpg
    20260906_110821.jpg
    2 MB · Weergaven: 43
  • 20260906_110759.jpg
    20260906_110759.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 41
  • 20260906_110743.jpg
    20260906_110743.jpg
    2 MB · Weergaven: 42
Leuke stukken hout heb je! Je kunt het inderdaad zo doen, maar je zou ook een driehoek kunnen doen.bij een bak met de korte kant naar een muur vind ik dat altijd mooi. Even een plaatje ter inspiratie. Geleend van Pinterest.

Bijlagen

• IMG_3438.jpeg
    IMG_3438.jpeg
    217.6 KB · Weergaven: 35
ik zou zeker natrekken of dit hout gedeeltelijk boven water geplaatst kan worden, dit om rotting te voorkomen, hout onder water is afgesloten van zuurstof.

Leuk idee. Mijn persoonlijke mening (met de nadruk op persoonlijk): je opbouw is erg symmetrisch. Vaak werkt het beter als je de symmetrie er uit haalt. Plaatje van @Henny is trouwens een mooie illustratie van hoe je dat kunt doen.... Maar het kan uiteraard dat je daar (letterlijk) anders tegenaan kijkt... Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt!

Leuk idee. Mijn persoonlijke mening (met de nadruk op persoonlijk): je opbouw is erg symmetrisch. Vaak werkt het beter als je de symmetrie er uit haalt. Plaatje van @Henny is trouwens een mooie illustratie van hoe je dat kunt doen.... Maar het kan uiteraard dat je daar (letterlijk) anders tegenaan kijkt... Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt!
Dit. In de natuur zie je eigenlijk nooit echt symmetrie of even aantallen, hetgeen met eilandjes vaak weer lastig is door de beperkte ruimte. Daarom bij 2 eilandjes is 1 vaak groter/uitbundiger dan de ander. Bij het rechter eiland op foto 1 zie ik het hout op de stenen liggen en een stokje ertussen gestoken als support voor alles rechts zeg maar, als je dat beetje kunt verbloemen kom je al een heel eind. Maar ik ben het er mee eens, idee is leuk 🙂

@Koekieboe Jouw eigen bak is trouwens ook een mooie bron van inspiratie voor de TS (laatste deel met steen en hout, bijzonder goed gelukt vind ik).

Dankjewel voor de reacties allemaal.
Ik heb deze opzet gemaakt omdat ik op deze manier echt doorkijkjes heb.

Ben het wel eens dat het erg symmetrisch is. Ik ga er nog even lekker mee puzzelen.

Bijlagen

• 20260906_201137.jpg
    20260906_201137.jpg
    2 MB · Weergaven: 28
Nou Frank, ik ben zeker onder de indruk van jouw opstelling. Dan heb ik het ook over de onderkast waarin deze glazen bak staat. De accessoires en omgeving getuigen zeker van smaak. Ben het wel eens met de voorgangers hier om er meer a-symmetrie in te brengen. Denk ‘gulden snede’ (de derde regel). Ik begin volgende week met mijn bak inrichten en vervolgens ‘indraaien’. Ik volg graag de vorderingen!

Nou Frank, ik ben zeker onder de indruk van jouw opstelling. Dan heb ik het ook over de onderkast waarin deze glazen bak staat. De accessoires en omgeving getuigen zeker van smaak. Ben het wel eens met de voorgangers hier om er meer a-symmetrie in te brengen. Denk ‘gulden snede’ (de derde regel). Ik begin volgende week met mijn bak inrichten en vervolgens ‘indraaien’. Ik volg graag de vorderingen!
Dankjewel voor de reactie! Ik heb inmiddels het ene "eilandje" kleiner gemaakt gemaakt dan de andere. Qua hardscape wordt dit het wel zo ongeveer.
Ik probeer met de beplanting ook iets meer asymmetrie aan te bregen.

Dat wordt vast prachtig. Welke vissen komen erin. Weet je dat al?

Dat wordt vast prachtig. Welke vissen komen erin. Weet je dat al?
Dat weet ik nog niet precies. In elke geval geen grote vissen.

Dankjewel voor de reacties allemaal.
Ik heb deze opzet gemaakt omdat ik op deze manier echt doorkijkjes heb.

Ben het wel eens dat het erg symmetrisch is. Ik ga er nog even lekker mee puzzelen.
Veel mooier zo! Het zwaartepunt bij de muur.

Veel mooier zo! Het zwaartepunt bij de muur.
Dankjewel! Ik zal ook die kant zwaarder beplanten dan de andere denk ik. Om zo ook nog meer asymetrie te maken.

Dit is de uiteindelijke hardscape geworden. Omdat ik het vele zand wel erg wit vond ik ik een mixed gravel toegevoegd om het iets natuurlijker/levendiger te krijgen.
Volgende stap wordt de beplanting!

Bijlagen

• 20260910_155843.jpg
    20260910_155843.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 24
  • 20260910_155911.jpg
    20260910_155911.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 24
  • 20260910_155900.jpg
    20260910_155900.jpg
    2 MB · Weergaven: 24
Hebbie dat hout nog vastgelijmd of ga je 't verzwaren? Dat gaat anders drijven zodra je 'm opvult.

Dit is de uiteindelijke hardscape geworden. Omdat ik het vele zand wel erg wit vond ik ik een mixed gravel toegevoegd om het iets natuurlijker/levendiger te krijgen.
Volgende stap wordt de beplanting!
Mooi zeg!!!

Veelbelovend 👌.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan