Wat is er nieuw

Mijn eerste plantenbak, hulp gevraagd.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nienepien
  • Startdatum Startdatum
N

Nienepien

Guest
Natuurlijk heb ik planten gehad in mijn aquaria de laatste 30 jaar, maar nog nooit heb ik een poging gedaan een echte "Hollandse" plantenbak te maken.

180 cm(l) x 60 cm(b) x 65 cm(h) zijn de afmetingen.
Ik ben me al goed aan het inlezen.
Samen met de bak heb ik een automatisch CO2 installatie aangeschaft en reflectoren voor de voorste lampen.

Nu is mijn vraag aan de plantenfans onder jullie.
Hoeveel planten heb ik nodig voor een redelijke beplanting?

Ik zou heel graag een klein open gedeelte voorin hebben en op twee of drie plekken hout.

Plantenwensen:

Anubias
Cryptocoryne
Valisneria
Echinodorus

Ik zou heel graag mos willen, maar dat lijkt me meer wat voor echte gevorderden?

Aan hoeveel lichturen moet ik denken?

Alvast dank voor jullie expertise.

Een aantal vragen:
Welke verlichting T5 of LED en hoeveel ?
Welke bodem ga je gebruiken ?

Kwa hoeveelheid planten dat moet je zelf zien als ze goed groeien kun je soms starten met een "klein" beetje en snel vermeerderen.

Mos is altijd leuk zeker opgebonden op stukken hout!!

Voor het planten bestand zou ik iets meer variatie nemen dan de plantensoorten die je nu noemt bv Ludwigia - Rotala enz.. zijn ook leuke en mooie soorten ook om mee te starten en zo kan je naar "moeilijke" planten soorten gaan.

Kwa licht zal je de balas moeten zoeken tussen licht - voeding - CO2.

Verlichting: 4 x 24W T5 en 4 x 39W T5

http://www.easylife.eu/pg.html

Studeer deze van buiten en je bent al een heel eind verder. 🙂

Onthou: hoe meer licht, des te moeilijker het wordt...
Mijn ervaring is 12 uur licht per dag.
Liever minder intensief dan minder in duur.

Hoeveel planten? BEgin met weinig en bouw op met de scheuten.
Denk aan ��n soort per 10cm bak lengte.
Dus een meterbak maximaal 10 soorten planten.

Een bak vol planten met 100% aangekochte planten is duur. Denk aan makkelijk 100�

Gedurende het indraaien kun je de verlichting het beste maar kort laten branden. ( 6 uur p.d. )

Hoi Nien je heb een mooie maat bak voor een planten bak

In een 180 cm bak mag je 18 verschillende planten zetten om het niet te druk te maken als je dat wilt.
Maak van 1 soort plant 1 groep geen meerderen groepen van de zelfde plant in je bak
Maak duidelijk onderscheid tussen de planten die naast en voor elkaar staan , in kleur of in vorm van blad .
werk ook in verschillende hoogtes
Maak een straatje van lage plantjes van voor naar achter , niet in het midden als het kan.

Neem geen voeding bodem . maar doe klei bolletjes bij de planten die het nodig hebben
Zorg voor goede verlichting voor je planten
En je heb complete plantenvoeding nodig , misschien extra Nitraat en Fosfaat.
En om te weten welke voeding en hoeveel voeding je planten nodig hebben zal je een water testers nodig hebben.

Hoop dat je wat kan met deze informatie voor een planten bak

Veel succes
Groet John

Dank voor de hlp zo ver. Vooral de hoeveelheid planten is me duidelijk.
Ik ga dus eigenlijk voor 18 planten. Dat lijkt me best veel. Ik ga maar weer eens snuffelen op bezorgsites 🙂

In zo'n formaat bak zou ik kiezen voor een blikvanger als ��n Aponogeton ulvaceus o.i.d.
Maar dat is zonder gehinderd te zIjn door enige praktijkkennis Hollandse bakken 😉
Gewoon omdat het een gave plant is 🙂

Bedenk je ook goed of je meteen met dat aantal wilt beginnen. Wie weet is het handig eerst wat minder soorten te nemen, te bekijken wat je leuk vindt en wat werk en ook om nog wat 'marge' voor uitbreiding te hebben. Al is die 1 soort per 10 cm is ook niet meer dan een richtlijn.

~ Ivo

Tipje voordat je allerlei dure planten gaat kopen; begin met heeel veeel zuurstofplanten als cabomba waterpest hoornblad en vervang deze rustig gedurende het indraaien met om de paar weken wat andere planten. Bijna alle planten zijn boven water gekweekt en moeten gedurende een paar weken omvormen naar onderwaterplanten dus je bent toch een aantal maanden bezig met het opstarten van een plantenbak. De zuurstofplanten zijn echte waterplanten en gaan snel groeien en halen veel ongewenste stoffen uit je water die voor een algenplaag kunnen zorgen.

Dus ik zou zeggen begin met 3 soorten..

en als je echt een mooie plantenbak wil lees het fototopic van martinez en lombok eens door. Goed voor de inspiratie.....

Qua verschillende en hoeveelheid plantensoorten ook interessant

De hoeveelheid soorten is echt een kwestie van smaak volgens mij

pietert zei:
Van forumleden plantjes overnemen die reeds hun submerse vorm hebben en het hele punt dat je -overigens terecht hoor- schetst gaat niet echt meer op 😉

Dat is dan mijn tip 😉

~ Ivo

Mijn ervaring is dat het een kwestie is van proberen en uitvogelen met licht en bemesting (Co2, Profito en easycarbo).
Een plant zoals de Vallisneria gaan op een gegeven moment uitlopen, zodat je allemaal stekjes krijgt. Dan krijg je vanzelf verdichting. Verder is het met name wat je zelf mooi vindt.

Das inderdaad een goeie tip ivo, er zijn prachtige stekken/planten te koop op het forum :thumbs: :petjeaf:

maar de essentie van mijn tip ging eigenlijk meer om de zuurstofplanten!

Ik lees maar al te vaak over mensen die hun bak volzetten met verse emerse planten van de bekende webshops, en dan na een te hardnekkige algenplaag de boel weggooien om opnieuw te beginnen.

Maar misschien is de TS allang voorbij de opstartfase dat weet ik niet....

bak is nog niet bezorgd 😳 duh eerst lezen piet

pietert zei:
D
maar de essentie van mijn tip ging eigenlijk meer om de zuurstofplanten!
Goed dat je dat even benadrukt!

Mascha&Ivo zei:
In zo'n formaat bak zou ik kiezen voor een blikvanger als ��n Aponogeton ulvaceus o.i.d.
Maar dat is zonder gehinderd te zIjn door enige praktijkkennis Hollandse bakken 😉
Gewoon omdat het een gave plant is 🙂
Zeker een mooie plant, maar bijv de Aponogeton henkelianus of de Aponogeton Madagascariensis.
Worden eigenlijk nooit gebruikt in de Hollandse plantenbakken, maar waarom? Zijn stuk voor stuk mooie blikvangers

Dat zijn planten die veel ruimte om zich heen nodig hebben , en die ruimte is er meestal niet in een Hollandse plantenbak .
Of je moet een hele grote bak hebben
En dan is het nog maar de vraag of hij als model plant wel tussen de andere planten past .

Groet John

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan