Mijn garnalen debacle


Goose

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2022
Berichten
60
Locatie
Lelystad
Vorige week heb ik 15 mooie crystal red garnalen gekocht. Helaas bleken de vissen, met name de Epiplatys dageti, het zeer interessante bezoekers. Al na 10 minuten had de man een garnaal in zijn bekšŸ˜”. Hij had er wel wat moeite mee want zijn bek kon niet eens meer dicht!
De volgende dag was er geen een garnaal meer te vinden. Een paar dagen later vond ik er nog 5 (waarvan 1 dood) in de skimmer. Die heb ik terug gezet (en de skimmer uit) waarna ik de dageti al zag loeren op zijn volgende maaltijd..

Inmiddels geen enkel teken van garnalen leven, dus ik denk dat ze allemaal zijn opgegeten. Al zijn de vissen niet erg dik, wat ik wel zou verwachten na 15 garnalen.

Ik heb nu ook wat japonica garnalen gekocht en na enige tijd elkaar aanstaren koos de dageti man toch eieren voor zijn geld, waarschijnlijk te groot šŸ¤£. Ik zou echter wel graag nog wat gekleurde garnalen willen. Zijn er ook iets grotere gekleurde garnalen te krijgen? Als de baby's gegeten worden vind ik dat wat minder erg dan totale genocide. Mijn crystals waren denk ik rond de cm, dus ik denk nog jong?

Mijn visbestand bestaat uit: 3x Epiplatys dageti, 14 x neon tetra, 7x corydoras trilineatus en 5x japonica garnalen. Is er nog een mogelijkheid, of kan ik die garnaaltjes beter uit mijn hoofd zetten?
 
Nou ik ben hier reeds voor de 2de keer met 15 begonnen, het slaat niet altijd aan en inderdaad zijn de begingarnaaltjes aan de kleine kant.
Dat lekkere begingebroed is dus niet uit de ruinemans te verkrijgen.
 
Japonica's slopen dwerggarnalen dus die combi kan niet, en gekleurde garnalen zijn alleen dwerggarnalen, of je moet kijken naar waaierhandgarnalen maar die hebben een fikse stroming nodig
 
Ja wat in de bek past is in potentie een prooi en dan is het belangrijk om veel verstopplekken te hebben maar goed je ziet ook nu dat de vissen echt hun best doen om ze te verschalken. Vooral de wat kleinere garnalen.
Ik hou ze dan ook niet icm vissen alhoewel dat wel kan onder goede omstandigheden.
 
Ja wat in de bek past is in potentie een prooi en dan is het belangrijk om veel verstopplekken te hebben maar goed je ziet ook nu dat de vissen echt hun best doen om ze te verschalken. Vooral de wat kleinere garnalen.
Ik hou ze dan ook niet icm vissen alhoewel dat wel kan onder goede omstandigheden.
Ik sluit me hierbij aan. Ik heb nog nooit succesvol dwerg garnalen in een gezelschapsaquarium gehouden. Soms redden ze het een paar weken maar worden dan alsnog vissenvoer. Ik zou het lekker bij je Japonicas houden, ook leuke beestjes om te zien.
 
Dan ga ik het inderdaad houden bij de japonica garnalen. Hoeveel kan ik er het beste bij elkaar zetten? Ik heb er nu 5 maar wil er dan wel meer nemen. (Het is een 80cm bak)
 
Dan ga ik het inderdaad houden bij de japonica garnalen. Hoeveel kan ik er het beste bij elkaar zetten? Ik heb er nu 5 maar wil er dan wel meer nemen. (Het is een 80cm bak)
Destijds las ik 10 liter per Japonica garnaal maar dit houdt geen rekening met het aantal medebewoners.
 

Terug
Bovenaan