Wat is er nieuw

Mijn gele vriendjes (JWdeBruijn)

Dat ligt eraan. Om te beginnen 16 graden. Met tl verlichting is dat een graad hoger. Je kunt ook de kamer verwarmen als het moet. Op dit moment zijn mijn bakken 20 graden.
Jaren geleden een stuk gelezen van iemand die zijn vissen kouder dan normaal hield. Wat van belang hierbij is dat het geleidelijk aan gebeurd. Of het nog lager kan dan 16 graden weet ik niet. Het laagste wat ik gemeten heb is 16 graden.
Wat mooi dat ze het op die temperatuur ook nog goed doen! Nooit geweten. Wellicht dat ik deze soort in de toekomst ook kan gaan houden dan. 🙂 Hier komen de bakken in de winter uit op 17 graden.

En neem nou bv co2. Volgens onze overheid is het heel schadelijk voor de natuur. Hoeveel plantenbakken bezitters hebben daaronder een co2 installatie staan. Zijn die dan verkeerd bezig? Planten, bomen, dieren en de mens hebben co2 hard nodig. Maar onze overheid beschrijft co2 alsof het een vergif is. Wat doe je dan. Geloof je de overheid of denk je bekijk het maar, mijn ervaring is een andere.
CO2 an sich is niet verkeerd. Het is een belangrijk onderdeel van de atmosfeer en van natuurlijke systemen. De natuur is in de loop der tijd alleen wel ingesteld geraakt op een bepaalde concentratie ervan; dat verandert maar heel traag, op een tijdschaal van duizenden jaren. Het probleem met CO2 is dat wij mensen zijn beginnen te "graven" naar fossiele dingen, dus miljoenen jaren oude plantenresten e.d.. Die zijn we gaan gebruiken en in het systeem gaan brengen. In een paar mensenlevens tijd heeft dit voor een CO2-stijging van 50% gezorgd, wat extreem is. Dat stijgt nog steeds door, met o.a. steeds grotere consequenties voor het wereldwijde klimaatsysteem, en daarmee voor de natuur, en dom genoeg ook voor onszelf. Maar de mensheid blijkt helaas niet intelligent genoeg om e.e.a. op tijd te overzien. Of we zijn simpelweg te egoïstisch ingesteld; ik denk allebei. We gaan --gemiddeld gezien-- vrolijk door met alles opmaken en kapotmaken.

...Ahum, terug naar de hobby: de CO2 die wij gebruiken zal, neem ik aan, een bijproduct zijn van industriële processen. Misschien wordt het ook wel uit de atmosfeer geplukt. Zolang dat inhoudt dat er netto geen extra CO2 in circulatie wordt gebracht, maakt dat niet zoveel uit.
 
Wat mooi dat ze het op die temperatuur ook nog goed doen! Nooit geweten. Wellicht dat ik deze soort in de toekomst ook kan gaan houden dan. 🙂 Hier komen de bakken in de winter uit op 17 graden.


CO2 an sich is niet verkeerd. Het is een belangrijk onderdeel van de atmosfeer en van natuurlijke systemen. De natuur is in de loop der tijd alleen wel ingesteld geraakt op een bepaalde concentratie ervan; dat verandert maar heel traag, op een tijdschaal van duizenden jaren. Het probleem met CO2 is dat wij mensen zijn beginnen te "graven" naar fossiele dingen, dus miljoenen jaren oude plantenresten e.d.. Die zijn we gaan gebruiken en in het systeem gaan brengen. In een paar mensenlevens tijd heeft dit voor een CO2-stijging van 50% gezorgd, wat extreem is. Dat stijgt nog steeds door, met o.a. steeds grotere consequenties voor het wereldwijde klimaatsysteem, en daarmee voor de natuur, en dom genoeg ook voor onszelf. Maar de mensheid blijkt helaas niet intelligent genoeg om e.e.a. op tijd te overzien. Of we zijn simpelweg te egoïstisch ingesteld; ik denk allebei. We gaan --gemiddeld gezien-- vrolijk door met alles opmaken en kapotmaken.

...Ahum, terug naar de hobby: de CO2 die wij gebruiken zal, neem ik aan, een bijproduct zijn van industriële processen. Misschien wordt het ook wel uit de atmosfeer geplukt. Zolang dat inhoudt dat er netto geen extra CO2 in circulatie wordt gebracht, maakt dat niet zoveel uit.
Heel fijn om een weerwoord te krijgen. Met mijn gele vriendjes heb ik dit over een periode van een jaar of zo uitgeprobeerd. Zonder verwarming op mijn bakken doe ik al een jaar of tien. (schat ik in, maar dit kan ook al langer geleden zijn). Na de zomer begonnen met de temperatuur te laten dalen. Hiervoor was ik gewend om mijn temperatuur constant op 25 graden te houden. Ik ben begonnen met mijn verwarming op 22 graden af te stellen. Daarna steeds iets lager totdat ik geen verwarming meer nodig had. Daarna alleen vissen er bij gekocht die om te beginnen al een lagere temperatuur konden hebben. BV Corydoras paleatus - Barbus schuberti - Pethia padamya (Odessa barbeel) en nog een paar anderen. Ik zocht naar een ditherfish die mij beviel en dat zijn de Odessa barbelen geworden.

Wat je me verteld over co2 ga ik je op je woord geloven. Ik deel info al zo`n acht jaar die ik over neem van andere FB vrienden. Dat kan van alles zijn. Dit was nog voor Covelientje om de hoek kwam kijken. Ik ging mensen volgen die veel over een bepaald onderwerp wisten te vertellen en stuurde ze dan een vriendschapsverzoek. Deze mensen die ik volgde vroegen ook aan iedereen om wat zij posten zoveel mogelijk te delen. Wel las ik alles wat er gedeeld werd. Dan deelde ik dat ook maar zonder zelf van commentaar te voorzien. Dus ik kreeg veel verschillende onderwerpen te zien en steeds meer FB vrienden. Op dit moment zijn dat 67 personen waarvan maar 5 die ik al eerder van vroeger in levende lijve kende. Tegenwoordig deel ik minder omdat het in een paar minuten weggehaald wordt. Maar nog wel in mijn tijdlijn blijft staan. Op deze manier blijf ik op de hoogte van wat er speelt. Sommige onderwerpen hebben mijn interesse en andere onderwerpen word ik niet vrolijk van.
 
In feite zijn we als aquarianen goed bezig met CO2: (onder voorwaarde dat het niet apart geproduceerd wordt voor ons.....)
We gebruiken CO2 om planten te laten groeien, maw het weer vast te leggen en uit de atmosfeer te halen. Nog effectiever zou zijn als we bomen in onze bakken zouden laten groeien, maar dat is misschien niet echt haalbaar voor de meesten onder ons....
 
In feite zijn we als aquarianen goed bezig met CO2: (onder voorwaarde dat het niet apart geproduceerd wordt voor ons.....)
We gebruiken CO2 om planten te laten groeien, maw het weer vast te leggen en uit de atmosfeer te halen. Nog effectiever zou zijn als we bomen in onze bakken zouden laten groeien, maar dat is misschien niet echt haalbaar voor de meesten onder ons....
Ik ga eens kijken of ik een palmboom in de bak kwijt kan dan 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan