Dat ligt eraan. Om te beginnen 16 graden. Met tl verlichting is dat een graad hoger. Je kunt ook de kamer verwarmen als het moet. Op dit moment zijn mijn bakken 20 graden.
Wat mooi dat ze het op die temperatuur ook nog goed doen! Nooit geweten. Wellicht dat ik deze soort in de toekomst ook kan gaan houden dan. 🙂 Hier komen de bakken in de winter uit op 17 graden.Jaren geleden een stuk gelezen van iemand die zijn vissen kouder dan normaal hield. Wat van belang hierbij is dat het geleidelijk aan gebeurd. Of het nog lager kan dan 16 graden weet ik niet. Het laagste wat ik gemeten heb is 16 graden.
CO2 an sich is niet verkeerd. Het is een belangrijk onderdeel van de atmosfeer en van natuurlijke systemen. De natuur is in de loop der tijd alleen wel ingesteld geraakt op een bepaalde concentratie ervan; dat verandert maar heel traag, op een tijdschaal van duizenden jaren. Het probleem met CO2 is dat wij mensen zijn beginnen te "graven" naar fossiele dingen, dus miljoenen jaren oude plantenresten e.d.. Die zijn we gaan gebruiken en in het systeem gaan brengen. In een paar mensenlevens tijd heeft dit voor een CO2-stijging van 50% gezorgd, wat extreem is. Dat stijgt nog steeds door, met o.a. steeds grotere consequenties voor het wereldwijde klimaatsysteem, en daarmee voor de natuur, en dom genoeg ook voor onszelf. Maar de mensheid blijkt helaas niet intelligent genoeg om e.e.a. op tijd te overzien. Of we zijn simpelweg te egoïstisch ingesteld; ik denk allebei. We gaan --gemiddeld gezien-- vrolijk door met alles opmaken en kapotmaken.En neem nou bv co2. Volgens onze overheid is het heel schadelijk voor de natuur. Hoeveel plantenbakken bezitters hebben daaronder een co2 installatie staan. Zijn die dan verkeerd bezig? Planten, bomen, dieren en de mens hebben co2 hard nodig. Maar onze overheid beschrijft co2 alsof het een vergif is. Wat doe je dan. Geloof je de overheid of denk je bekijk het maar, mijn ervaring is een andere.
...Ahum, terug naar de hobby: de CO2 die wij gebruiken zal, neem ik aan, een bijproduct zijn van industriële processen. Misschien wordt het ook wel uit de atmosfeer geplukt. Zolang dat inhoudt dat er netto geen extra CO2 in circulatie wordt gebracht, maakt dat niet zoveel uit.