Mijn gevecht tegen blauwalg


B

Boomtak

Guest
IMG_7875.JPG

Zo zag mijn aquascape er ruim een jaar uit, totdat ik een weekje op vakantie ging en de oppas te veel eten gaf. Toen ik terug kwam van vakantie heb ik meteen de bak schoongemaakt en al het teveel voer afgeheveld, maar binnen no time kreeg ik last van blauwalg.
Ik heb de week erna stevig schoongemaakt en er kwam een hoop vuiligheid uit, maar de blauwalg breidde zich snel uit.

IMG_8403.JPG

IMG_8402.JPG


Ik heb vervolgens met een dot filterwatten alle bladeren afgenomen. Het filter, dat elke week wordt voorzien van schoon filterwat, loopt nog steeds als een zonnetje en er passeert denk ik nog steeds de opgegeven 300 liter water per uur door.

Gelukkig had ik BlueExit dus maar begonnen met de kuur. Gedurende 5 dagen 's-ochtends 4ml BlueExit toegevoegd en die week geen schoonmaak beurt. Na twee weken dag het er zo uit:
IMG_8440.JPG


Op de ruit zat nu ook een soort waas:
IMG_8441.JPG

IMG_8439.JPG
IMG_8442.JPG


Met een heel dun slangetje heb ik gemakkelijk veel slijm kunnen verwijderen en met een dot fiterwatten de plantjes weer afgestoft. De HC vooraan heb ik weer moeten snoeien en zag er gezond uit. Ook even metingen uitgevoerd:

Nitraat 12,5
Fosfaat 0(!)
pH 6,7
temp 24,5C

Ik heb gelezen dat als je blauwalg hebt het fosfaatgehalte hoog moet zijn, maar ik heb met de druppeltest niets gemeten.

Het betreft een Dennerle 30liter bak met een Ada aquasoil. Dagelijks:
2 ml vloeibare CO2 (easy carbo),
1ml ADA plantenvoeding step 2,
1ml ADA K en
1 ml ADA green brighty special lights
Ik maak gebruik van CO2 in gasvorm.

Ik houd jullie op de hoogte hoe het mij vergaat, maar ik ben bang dat ik weer opnieuw moet beginnen...
 
Aj das echt wel jammer dat je zoiets mee maakt want dat bakje van jou zag er superieur uit voor je vertrok op vakantie,ik hoop echt dat je het weg krijgt en ik ga dit topic van je volgen.
Succes Boomtak.:thumbs:
 
Oh wat triest joh, de bak was prachtig! Ik hoop dat je hem weer op orde krijgt. Ik ga je verslag volgen, altijd fijn om te leren van een ander.
 
Zonde van de bak, stond er echt prachtig bij. Blauwalg is inderdaad echt een rot bacterie, ik hoop dat het nog te redden valt.
Je doet in ieder geval je uiterste best zie ik!
 
Bij blauwalg hoeft de fosfaat niet hoog te zijn hoor. Ik heb het licht vorig jaar in de bak met de DKK gehad maar meette daar geen fosfaat. Ik denk eerder dat je met de dichte beplanting rotting hebt gekregen en ja dan kan het erg snel gaan. Ik zou blijven verwijderen en flink verversen indien nodig.
Als je fosfaat nu 0 is dan zou ik wel wat toevoegen want dat hebben de planten ook nodig om goed te kunnen groeien. In mijn DKK bak heb ik het maanden gehad maar dan in hele lichte mate, maar met geduld en doorzetten wordt je het wel de baas.
 
Oei das echt balen om zo terug te komen van vakantie.
Ik hoop dat je het weg krijgt en niet overnieuw hoeft te beginnen (duim, duim)
 
Ik zie het niet zo snel maar is dat niet ook een middel dat de bacterie dood en dus ook de goede bacterien.
 
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het iets met de andere bacteriën doet. Maar ik kan dit middel aan iedereen aanraden. Namelijk nog nooit een probleem mee gehad. Geen dooie vissen, garnalen slakken, planten of wat dan ook. Wel zoals ik zeg, veruit de beste bestrijding van blauwalg van alle middelen die ik ooit geprobeerd heb.

Maar het is symptoombestrijding. Je zult de oorzaak nog steeds moeten verhelpen, anders komt de blauwalg binnen een paar weken gewoon terug.

http://discuszolder.nl/medicatie/colombo-cerpofor-aerocol/
 
Blue exit heb ik minstens twee keer achter elkaar moeten draaien (en daarna nog een paar keer bij de verversing 1 keer in de week). In combinatie met plantenvoeding en verkorting van de lichtduur is het uiteindelijk onder controle gekomen.
 
Ah kijk, er is dus nog hoop! In het verleden in een andere bak ook blauwalg gehad, die uiteindelijk van mij won. Nu ben ik nog strijdbaar!

IMG_8444.JPG

Zo ziet het er vandaag uit na 1,5(!) uur onderhoud. Ik moet zeggen dat ik veel blauwalg gemakkelijk kon wegzuigen. Ook weer moeten snoeien. Wel zie ik dat de straurogyne repens iets tekort komt want sommige bladeren hebben gaten en worden gelig.

IMG_8445.JPG

Zij vinden het allemaal best.

IMG_8446.JPG

Bijna vergeten te vermelden, er zat ook een kaamlaag op het water. Die heb ik ook kunnen verwijderen, maar rond de Fissidens aan het wateroppervlak zat een groot dik vel, vermoedelijk ook een onderdeel van blauwalg?
 
Ik heb er ook veel last van heb heel mijn bak leeg gehaald en ben nu bezig nieuwe planten te halen, nieuwe bodem al gehaald. Wel een dure grap voor je met de oppas. Ze raadden mij aan de bak te verduisteren maar omdat mijn aquarium niet zo super groot is heb ik gekozen om gewoon opnieuw te beginnen bij jou gaat dat niet zo makkelijk want volgens mij is het een aardig groot aqaurium? Je zou blue exit kunnen proberen maar dat bestrijd het alleen maar en ik heb er zelf geen ervaring mee, weet ook niet of het goed is voor de vissen en planten...
 
Ik denk dat ik de blauwalg kreeg doordat de bak te vol beplant was en dat de oudere bladeren onderin de bak zijn gaan rotten. Het overmatig voeren was wellicht de katalysator.

De bak goed schoon houden is dus heel erg belangrijk. Dat is met de Aquasoil wel een opgaaf, maar ik doe mijn best.
 
Ik heb er ook veel last van heb heel mijn bak leeg gehaald en ben nu bezig nieuwe planten te halen, nieuwe bodem al gehaald. Wel een dure grap voor je met de oppas. Ze raadden mij aan de bak te verduisteren maar omdat mijn aquarium niet zo super groot is heb ik gekozen om gewoon opnieuw te beginnen bij jou gaat dat niet zo makkelijk want volgens mij is het een aardig groot aqaurium? Je zou blue exit kunnen proberen maar dat bestrijd het alleen maar en ik heb er zelf geen ervaring mee, weet ook niet of het goed is voor de vissen en planten...
Het is slechts een 30 literbakje hoor, maar het heeft lang geduurd voor het een mooie scape werd. In het begin elke dag 50% waterwissel met osmosewater ivm de aquasoil. Dat is nodig omdat die soil zoveel voedingstoffen aan het water afgeeft. Dit werd in 7 weken afgebouwd, dus in de opstartfase was ik dagelijks bezig.
 
Een hele klus als er ook maar het geringste verkeerd gaat met onze o zo fantastisch mooie hobby waar we zo verdomd fier op zijn.:smitten:
Wat zouden we doen zonder forums als deze waar iedereen iedereen helpt en er zoveel aan onschatbare informatie te vinden is.:smitten:
 
Hang in there. Uiteindelijk heb ik het overwonnen. Hier juist in een bak van een vriendin blauwalg door bodemafval icm een paar langzaamgroeiende planten en vrijwel geen vissen en het missen van onderhoud. Uiteindelijk met iets meer planten, iets meer vissen, bodem schoongemaakt, handmatig blauwalg weggehaald, 2 keer minsten blueexit, licht terug op 7 uur, stroming filter aangepast. Heeft denk ik al met al een dikke maand geduurd, maar nu helemaal vanaf. En die blauwalg had ze al jaren volgens mij (in meer en mindere mate).
 
IMG_8483.JPG


Aan het oppervlak een vies groen vel.


IMG_8482.JPG
IMG_8484.JPG

Weer een week verder en halverwege de tweede kuur. Het lijkt alsof het niet beter wordt.
 
IMG_8485.JPG


Na weer een uur met een pincet veel blauwalg verwijderd. Met filterwatten de ruiten en veel bladeren schoon gemaakt. Filter weer gekuisd. Geen water wissel gedaan omdat we halverwege de tweede kuur zijn.
 
Tussen dat mos kun je het ook niet verwijderen eigenlijk en zelf zou ik dat eruit gooien in zo n geval. In denk dat je zoveel mogelijk handmatig moet verwijderen en verversen. Het is vaak echt een lange adem hebben en doorzetten.
Je bodem is nogal dicht beplant dus ik vraag me niet af of dar ook mede de oorzaak ligt? Kan daar geen vuil of eten tussen zijn gaan rotten?
 
Zonde hoor maar gaat gelukkig de goed kant op.
Volgende keer gewoon laten doen want een weekje geen voedsel geven kunnen de bewoners best hebben.
 
Wel oppassen want je kan dan weer veel goede bacterien weggooien die juist voor het verwerken van je afvalstoffen moeten zorgen.
Onderin het filter zit mech en bovenin een stukje filtermat, dus vol goede bacteriën. Halverwege het filter zit filterwat dat het ergste vuil uit het water opneemt.
 
Tussen dat mos kun je het ook niet verwijderen eigenlijk en zelf zou ik dat eruit gooien in zo n geval. In denk dat je zoveel mogelijk handmatig moet verwijderen en verversen. Het is vaak echt een lange adem hebben en doorzetten.
Je bodem is nogal dicht beplant dus ik vraag me niet af of dar ook mede de oorzaak ligt? Kan daar geen vuil of eten tussen zijn gaan rotten?
Ik ben inderdaad bang dat het mos moet verwijderen, helaas. Net als de HC vooraan. Ik zie tussen en onder de Staurogine ook veel vuil en dode blaadjes. Ik hoop niet dat het neerkomt op alles verwijderen...
 
Het is inderdaad erg jammer maar ja als je de alg (bacterie) goed wil bestrijden dan moet je zoveel mogelijk kunnen verwijderen. Zoals ik al zei zit hier misschien ook wel deels de oorzaak maar goed dat is altijd maar gissen natuurlijk.
 
Verduisteren wil ook weleens helpen maar dat is ook vaak weer een aanslag op je planten.
 

Terug
Bovenaan