Mijn Goudvisfilter (Fantasy-style)


akumiyuki

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2020
Berichten
68
Locatie
Utrecht
Weledele mede-forumleden,

(korte versie: scrol naar beneden)

Alle gekheid op een stokje: Ik ga het nieuwe jaar in met een nieuw aquarium, en hopelijk daarna een half-nieuw huis (als de woningstichting op schema blijft met de hele covid-handel). De verbouwing is aan de andere kant van het huis dan waar het aquarium komt, die staan dan iig veilig.
Momenteel draait de 128 liter bak met 3 filters die ik gekocht (1 aquafish hang on met filterwatten die uitloopt in een bakje dat ik eraan gehangen heb met bactoringen) en zelf in elkaar geflanst heb (1 fles met bactoringen en een zuurstofsteen en een hydroponics-farm met 3 spaties en een anthurium), en is het allemaal een beetje behelpen. Ik had eerst een opbouwfilter maar er is ergens iets mis gegaan en ik kwam op een ochtend bij een half leeggepompt aquarium op (hyperstressmodus) dus die is er met een grote boog uitgekinkeld. De nitriet en amoniak zijn nergens te bekennen (gelukkig) en de nitraat daalt langzaamaan ook sinds ik er steeds meer planten in mik (erop, niet erin-in). Ondanks de ronduit mieterige filtertjes voor mijn gevoel... Maar met nog pak-m-beet 2 tot 3 maanden te gaan wil ik niet echt meer investeren in een tussenfilter dat dan stof kan gaan staan happen zolang iedere dag de sponsjes uitwassen en verversen de boel onder controle houdt.

Stock: 1 mislukte calico Bristol Shubunkin, 1 komeetstaart die met z'n vinnen in de witte verf gehangen heeft en 1 ordinaire witgoudvis-die-ooit-goud-was (zie hier). En 3 otocynclus? (aan mij verkocht als en steevast "de Peruanen" genoemd). Ik ben mij ervan bewust "dat geen enkel aquarium op den duur groot genoeg is", en ik ben al helemaal niet van het "maar zij hebben ze in een nog kleiner glaasje zitten dan ikkes!", want mijn konijnen lopen lekker los rond en ook mijn hamsters hadden 1m2 p/h. Dus nu de hamsters er niet meer zijn krijgen de goudvissen en langverdiende upgrade.

Doel: Een goed filter ontwerpen/bouwen dat er ook nog eens leuk uitziet en iets minder onderhoud vergt. Zo in covid-thuiswerktijd is het allemaal prima om een emmer water uit je aquarium te trekken, de sponzen te wassen en een nieuwe emmer er weer in te mikken, maar het kan en moet beter voor het geval mijn werkgever me krijsend en gillend mijn huis uitsleept om weer op kantoor te gaan zitten plafond-staren.

Extra info: Mijn moeder is ervan overtuigd dat ik een Eheim-filter (De Pro4 600) moet kopen. Als je mijn moeder, type schooljuf oude stijl, zou kennen weet je dat deze informatie van belang is, aangezien ik een behoorlijk risico op jarenlang "je luistert nooit naar me! Als je had geluister -insert rant here-" loop als ik fout ga hier, dus alle hulp is welkom! Als je mij een beetje leert kennen dan ga je beseffen dat ik lekker eigenwijs en tegendraads ben en graag tegen de stroom inzwem, omdat je dan de meest interessante dingen tegenkomt. Ik heb ook iets van 8 boeken over Koi en 3 jaargangen tijdschriften, dus een koifilter in elkaar flansen moet geen probleem zijn, maar mooi zijn ze niet <- Zie hier mijn probleem.

Locatie en wilde plannen:
fotobehang visglas.jpg

Dit is mijn fotobehang. Het visglas komt zo rechts van de boom en ter hoogte van de overgang begroeiing-berg. Dit geeft gelijk een leuke achtergrond, dus een achterwand laten we lekker zitten. Er gaat Sansibar River in, genoeg zodat ze lekker kunnen spelen met het zand, en een bak aan decoratie die te maken heeft met de Chinese muur, waaronder, letterlijk, de chinese muur. De bak wordt iig 60cm hoog en 70cm diep, de breedte is nog een dingetje (ergens tussen de 160 en de 200, afhankelijk van de ruimte die overblijft als de nieuwe kast en verwarmingombouw er staan). Er komt, op een 3-tal oto's na, verder geen extra stock in de bak, en de temperatuur in huis schommelt lekker tussen de 20 (winter) en 24 graden in de zomer.

Inmiddels heb ik zoveel verschillende filters langs zien komen dat ik even door de bomen het bos op de berg niet meer zag (hah), maar er begint zich langzaam een idee te vormen. Ik heb regenfilter-bakjes besteld in het verre Oosten, inmiddels zijn de (verkeerde, maar een kniesoor die daarnaar kijkt) glazen uit en inloop aangekomen en heb ik zitten spelen met epoxy. Ik heb veel filmpjes van Nerdforge zitten gluren tijdens vergaderingen en semi-verplichte lezingen (14 uur in 1 week) en het idee is dan ook ontstaan om het regenfilter in te bouwen in een Aziatische tempel en van de opvangbak eronder een riviertje te maken waar de aquaponics-planten in staan die dan fijn het nitraat kunnen slurpen.
w03111-small.jpg

^zoiets dus.

De precieze tekeningen moet ik nog maken, maar het is bijvoorbeeld wel al handig te weten hoeveel torens van 3 bakjes ik zou moeten hebben voor een beetje fatsoenlijke trickle voor 3 goudvissen. Ik dacht aan 1 rij per grote vis (en 6 kleintjes maakt een grote dus 4). Naar voorbeeld van onze aller favoriete Schot PondGuru: In de bovenste bak zit dan grof, middel en fijn schuim, eronder komen bacto-ringen en/of biohome ultimate. In de uitstroom van de rivier komt dan eventueel een polishing pad. In het riviertje kan ik eventueel ook nog substraat steken die zowel de planten als de bacteriën leuk vinden (tips welkom).

Nu ben ik dingen van puur beton en giethars tegengekomen, maar ik denk dat een bouwsel van piepschuim wellicht de beste optie is om niet al teveel gewicht óp het aquarium te laten rusten en toch mijn wilde plannen waar te kunnen maken. Een piepschuimsnijder is al onderweg, want ik ga sowieso piepschuimbetonbakken maken voor het balkon (op wielen, want woningstichting zeurt graag dat alles verplaatsbaar moet zijn). Of is het beter dit filter naast een potfilter te draaien en mam haar zin te geven terwijl ik mezelf vermaak met proberen?

--------------------------------------------------------

TL: DR
3 goudvisjes en 3 tot 6 otos willen een goed filter in hun nieuwe aqua. Alle hulp en tips worden gewaardeerd.

Ps: Ik weet dat goudvissen "niet in een aquarium horen", maar het is nu eenmaal zo en we doen ons best er wat van te maken.

Alvast bedankt!
 
om ff je moeder te jennen... Geen enkele potfilter is groot genoeg voor zo'n aquarium.

Als je je aquaponics planten in vijversubstraat zet, heb je mijns inziens geen tricklefilter meer nodig.

Moest je nog plaats voor en naast je aquarium hebben...
-water gaat uit het aquarium dmv een overloop (al de niet geboord)
- een waterval/cascade systeem voert het water naar een riviertje die voor de bak stroomt en die vol planten staat.
-een opvoerpomp zorgt voor de retour naar het aquarium.
 

Terug
Bovenaan