Mijn goudvissen....


A

attiq

Guest
Hallo,

Ik heb al ongeveer 2 jaar een aquarium met 2 goudvissen. De eerste maanden hield ik ze in een kleine bak, totdat ik erachter kwam dat dit dus echt niet kon. In het aquarium dat ik nu heb, aten de vissen steeds maar de planten op of ze trokken ze uit de grond, ik weet dat het normaal is, maar op den duur begon het me wel te ergeren. Dus ik had neppe plantjes gekocht. Maar ook hier hetzelfde probleem, de vissen verbouwen als het ware het hele aquarium. Een ander probleem is dat de plastic plantjes erg lelijk zijn geworden doordat het lijkt alsof ze aangetast zijn, ook is er nog zwarte alg die erop gaat zitten waar ik maar niet van afkom, zelfs niet met middelen uit de dierenwinkel. Ik wou een dezer dagen het grind in mijn aquarium gaan vervangen door zand, omdat dit beter is en ook makkelijker schoon te maken. Graag zou ik ook weer echte plantjes in mijn aquarium willen hebben, die niet in de eerste paar dagen al zijn opgegeten of uit de grond gerukt. Hebben jullie misschien tips die ik kan gebruiken om deze problemen niet weer te hebben?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Attiq
 
Wat hier goed gaat bij sluiers en ze relatief goed vanaf blijven zijn: Vallisneria, Javavaren, Belgisch groen. Als de planten er net instaan en ze nog moeten wortelen kun je tijdelijk wat stenen rond de plant leggen zodat ze niet zo makkelijk uit de grond gerukt kunnen worden.

Goed dat je het grind vervangt voor zand dat is echt veel beter bij goudvissen.

PS hoe gaat het trouwens verder met de visjes in de Rio hebben ze het nog goed naar hun zin? Lang niks meer van je gehoord dus leuk dat je er weer bent! ;)
 
bij mij groeit cabomba super goed !!

ben wel benieuwd naar foto's van je bak !!
 
Is het niet zo dat Sluiers Cabomba op eten?
In de winkel waar ik laatst was, was er een groepje Sluiers welke een bosje Cabomba zat te molesteren :D

Hoe gaat dat met Valisneria dan?
Deze moet je vlak boven de grond wortelen/planten,... die kun je dus dan het beste tijdens begin indraai-periode planten dacht ik.
Of idd. met stenen erom heen ( tijdelijk).
 
Sluiers eten alle planten.. Daarom moet je er een die snel groeit nemen.
Bij mij eten ze er maar af en toe van.. Moet hem wekelijks bij snoeien
 
Een beetje overdreven. Van de ca. 20 plantensoorten die ik bij sluiers heb gehad werden er maar van 5 gegeten en dit ook alleen maar toen de vissen nog klein waren. Dan zijn ze baldadiger. Zo had Rosie bij mij een bos hoornblad weggewerkt in een paar dagen en Captain Flapjack een bos sterrenkruid. Inmiddels staat er weer sterrenkruid in de bak en Flapjack blijft er vanaf. Het ligt er ook aan of de planten in goede conditie zijn. Verweerde planten worden sneller opgegeten + als de vissen alg van de planten af plukken kunnen deze beschadigd worden. Vallisneria laten ze goed met rust.
 
Ik heb weleens gelezen dat in waterpest een laxerend stofje zou zitten wat Goudvissen graag eten omdat ze nogal verstoppings gevoelig zouden zijn.
 
Die van mij weten dat nog niet. Waterpest raken ze niet aan.

Het verschilt heel erg per vis wat ze wel en niet eten + dat ze elkaar nadoen.
 
Bij mij eten de grote vissen juist meer van de planten.
maar het zijn ook planteneters.. dus in principe zouden ze alle planten kunnen eten, wil niet zeggen dat ze dit ook doen.
denk dat ze eerder voor planten met een fijne structuur gaan.
 
Bedankt voor alle reacties! En volgensmij gaat het erg goed in mijn aquarium, het is wel wat te klein aan het worden maar voorlopig kan het nog wel. En is er iets wat ik kan doen tegen die zwarte pluisachtige algen?
 
zwarte alg?
eraf proberen te poetsen?

ik heb er geen ervaring mee.. maar wat ik online lees moet je de bladeren die aangetast zijn uit je bak halen.
misschien nieuwe planten kopen, zand omwoelen en een 50% verversing moet doen.
maar bodem afhevelen en 50% verversen moet sowieso elke week.

het komt door gebrek aan CO2, dus dat moet je proberen toe te voegen.
probeer ook snelgroeiers in je bak te zetten, zoals hoornblad of cabomba.

voorkomen dat je teveel voert, er mag niets blijven liggen.

(dit is puur wat ik even snel heb opgezocht, want ik heb zelf alleen maar bruinalg en draadalg)
ik erger me hier niet aan, ik poets me ruiten schoon en verwijder de draadalg met mijn handen als ik een verversing doe.
 

Terug
Bovenaan