Mijn karperputje


erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Berichten
3,164
Hallo weer 😊

Nadat mijn oude album verwijderd was omwille van zijn leeftijd , start ik een nieuw topic .
De vijver ligt er al weer een jaar of 18 of 19 en doet het nog altijd prima , visgedeelte +-24 kuub en nog een extra plantenfilter van +-8 kuub .
Water wordt ook door een diy trickle-filter gestuurd in het seizoen (april-december)
Er is niks aan veranderd in die jaren , alleen "draait" ie net dat stukje beter tegenwoordig .

Zit vol met "koi's" , grotendeels eigenkweek en nog een stuk of 4 of 5 gekochte van in het begin van de vijver .
De rest is voorn , zonnebaars en nog wat zeelten en riviergrondels .

Paar foto's :
 

Bijlagen

  • DSC02389.JPG
    DSC02389.JPG
    7.8 MB · Weergaven: 57
  • DSC02392.JPG
    DSC02392.JPG
    7.8 MB · Weergaven: 55
Leuk nieuw topic Erwin en mooie vissen heb je daar.
 
Wat is de afmeting Erwin want 24 kuub zegt me niet zoveel.
 
Een "ronde" vorm van ongeveer 6x7m , midden 1,4m diep en aan de kanten 2 ondiepe trappen erin .
Alleen halen de planten er al zo een meter af .
 
Zo dat is een flinke en dat lijkt op de foto kleiner Erwin.
 
Dat komt door de plantenrand , die is heel breed , en rondom de vijver .
 
Prachtig, hier kan ik echt van genieten.
 
mooi hoor!
 
Dankje Lysia en NicoleE .

Hier nog eentje van andere kant gezien ; wel van 13 mei 2024 (altijd leuk om volgend jaar te kunnen vergelijken)
En van de plantenvijver die er naast ligt , ook van toen (nu geheel overwoekerd)
 

Bijlagen

  • DSC02248.JPG
    DSC02248.JPG
    7.9 MB · Weergaven: 31
  • DSC02241.JPG
    DSC02241.JPG
    7.7 MB · Weergaven: 33
  • DSC02242.JPG
    DSC02242.JPG
    7.8 MB · Weergaven: 32
wauw heel mooi met het gras eromheen!
 
Erg fraai zo en nu zie je de afmetingen beter.
 
Schitterende vijver.

Mvg ronald
 
wauw heel mooi met het gras eromheen!
Dankje .

Gras 😊 oeverzegge en hangende zegge .
Oeverzegge is plant nr. 1 voor een vijver .
Heel lang groeiseizoen (min. van februari t/m december) , kan zeker 3x gesnoeid worden per jaar .
Het wordt gemiddeld per jaar tussen de 4 en 6 meter hoog (als je de snoeilengtes optelt) , daar moet je dan wel redelijk wat voor voeren 😃
Dat is ook het mooie aan deze vijver , er zit geen limiet op voeren , weinig voeren is gewoon minder planengroei .
Of ik nu 1 kilo of 2 kilo voer per dag , maakt niet uit .
 
Ik ben de trickle filter nog vergeten .
Die zorgt ervoor dat er genoeg zuurstof in het water blijft (ivm planten) , filtering tel ik niet echt mee ,maar hij groeit wel supermooi aan met dikke vette biofilm !

linkje :


En ik heb ook nog een diy pompje aangesloten voor de gein , die had ik van de winter eens gemaakt .
Verbruikt geen stroom , enkel +30cm verval nodig om te kunnen werken . Debiet is laag maar constant .
Hoe meer verval hoe beter en kan je heel hoog oppompen (tot 50 meter afhankelijk van de opstelling)
Bij mij is het max. 10-12 meter denk ik zelf (hoger als 7 kreeg ik niet gemaakt 😃 maar er zat nog best wat overschot in .
Ik krijg er ook maar max. 1.25-1.5 bar in .
 

Bijlagen

  • DSC02452.JPG
    DSC02452.JPG
    3.9 MB · Weergaven: 22
  • DSC02458.JPG
    DSC02458.JPG
    7.5 MB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Zal straks eens kijken hoeveel het eigenlijk is , ik strooi altijd maar wat 😊
 
Prachtig natuurlijk uitziende vijver Erwin
En ik heb ook nog een diy pompje aangesloten voor de gein , die had ik van de winter eens gemaakt .
Verbruikt geen stroom , enkel +30cm verval nodig om te kunnen werken . Debiet is laag maar constant .
Watt, geen stroom verbruik klinkt zeeeer interessant .
Beetje meer info aub.
 
Prachtig natuurlijk uitziende vijver Erwin

Watt, geen stroom verbruik klinkt zeeeer interessant .
Beetje meer info aub.
Dankje !

Dat is een ram pomp .
Het is gewoon een manier om water dat een verval heeft terug hoog op te kunnen pompen .
Let op dat debiet is laag . Maar ik denk op een dag toch wel een kuub water rond krijg gepompt (ik zal het eens een keer meten)
Men gebruikt dat om bv. in een vallei water uit een beek boven op de helling te krijgen zonder elektriciteit te moeten gebruiken .
Ik heb er niet zoveel aan op de vijver , is gewoon voor de fun . er zit ook een leuk geluidje bij van het klikken van de ventielen .
Er zitten gewoon 2 terugslagventielen in die open en dicht slaan en zo druk opbouwen .
En het werkt gewoon heel goed , de pomp is nog niet stilgevallen sinds ik hem opstartte . En er zit ook geen voorfilter op .
Ik heb het getest en vanaf 30cm verval doet ie al werken met de ventielen mits je ze iets schuin zet .
Het water dat uit het eerste ventiel spuit , laat ik natuurlijk wel teruglopen in de vijver (anders pomp ik hem leeg)
Ik heb dat gewoon op de sproeibuis van de trickle aangesloten , gaat er wat water naar de pomp die lager staat (meterke)
Dat is het zo een beetje . Super simpel om te maken .
 
Ik heb ook nog eens een vraagje aan degenen die zelf ook een vijver hebben .
Ik ben veel met water bezig , en doe allerhande testen ermee om te zien wat er mee gebeurt .

Zijn er hier vijverhouders die eens een litertje vijverwater ongeveer 12 uur willen invriezen ?
bv in een rond plastic potje van een liter .
En dan na die 12 uur er een paar duidelijke foto's van te maken (eerst wel uit het potje halen )
En dan ook het type vijver erbij te vermelden .
 
je zou denken lucht steen inde vijver dan het zelfde doet als zoon trickle filter
 
Ram pomp, ik kende hem nog niet. Heerlijk hoe mooi zo’n simpel principe kan werken.
Heb je natuurlijk verval of heb je hem op een een substroom uit een van de pompen aangesloten?
 
je zou denken lucht steen inde vijver dan het zelfde doet als zoon trickle filter

Dat is toch echt wat anders .
De trickle verzadigd het water met 1 doorstroming volledig met zuurstof .
 
Ram pomp, ik kende hem nog niet. Heerlijk hoe mooi zo’n simpel principe kan werken.
Heb je natuurlijk verval of heb je hem op een een substroom uit een van de pompen aangesloten?
staat op bypass sproeibuis trickle .
 
Laatst bewerkt:
Als je stroming hebt, (fonteintje of waterval of....), zuurstofplanten en je watertemperatuur loopt niet te hoog op, is het niet nodig om extra zuurstof aan je vijver toe te voegen.
 
Als je stroming hebt, (fonteintje of waterval of....), zuurstofplanten en je watertemperatuur loopt niet te hoog op, is het niet nodig om extra zuurstof aan je vijver toe te voegen.
In mijn geval gaat dat niet op , omdat ik filter over een dikke sliblaag .
En er zit misschien wel 150kg vis op (ik heb echt geen idee , maar veel) , en relatief weinig open oppervlakken .
de plantenvijver krijgt water met een O2 boven de 8 mg/l , de overloop is vaak onder de 3.0mg/l .
In dit traject van 6 meter gebeurt dus HEEL veel .
 

Terug
Bovenaan