Wat is er nieuw

Mijn kh duikelt telkens naar 0

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Berichten
12,323
Locatie
Hellevoetsluis
Ik voeg niks toe qua middeltjes zijn geschakelde kweekbakken op 1 bioloog met totaal 750 liter ververs standaard met kraanwater wekelijks een kleine 200 liter.
Oplossing die we momenteel proberen: opgeloste baking soda toevoegen maar dan voegen we in 3 dagen tijd 6 eetlepels en dan stijgt de kh naar 2 en de ph naar 7,5 en dan een 3 tal dagen later is de kh 0 en d ePh dan 6,5
In de bioloog zitten diverse filtermaterialen wat we ooit zo hebben overgenomen van de vorige eigenaar waaronder keramische pijpjes maar ook een soort spaghettisteen lijkt het wel en andere steensoorten (zal er morgen een foto van maken)
 
(punt) Slakken in je bak?
 
Die heb ik ook soms vrij veel maar merk bar weinig tot geen verandering in de kh.
 
Test je leidingwater eens en vergelijk de uitkomst met het kwaliteitsrapport van je waterleverancier. als dat niet overeenkomt is het tijd voor een nieuwe test.

opzichzelf is het normaal als de KH daalt in het aquarium. Nitrificatie is een verzurend proces en dus zal je zuurbuffer opgelost worden, en carbonaten zijn een mogelijke koolstofbron voor bijv nitrificerende bact. In flink bezette kweekbakken waar flink gevoerd wordt kun je vrij stevige daling van je KH krijgen, maar een volle punt per dag is wel fors.
 
Test je leidingwater eens en vergelijk de uitkomst met het kwaliteitsrapport van je waterleverancier. als dat niet overeenkomt is het tijd voor een nieuwe test.

opzichzelf is het normaal als de KH daalt in het aquarium. Nitrificatie is een verzurend proces en dus zal je zuurbuffer opgelost worden, en carbonaten zijn een mogelijke koolstofbron voor bijv nitrificerende bact. In flink bezette kweekbakken waar flink gevoerd wordt kun je vrij stevige daling van je KH krijgen, maar een volle punt per dag is wel fors.
De Kh test is nieuw aangeschaft een week geleden, kh van het kraanwater is 8
 
Slakken maken huisjes en trekken daarbij calcium uit het water. Daardoor daalt je GH en je KH duikelt er achteraan.

Dat plus wat vervuiling / verzuring..

Zou mijn gok zijn
 
Misschien mis ik iets maar de kh van je kraanwater is 8 lees ik maar je voegt bakingsoda toe waardoor hij naar 2 stijgt. Maar als je ververst dan stijgt de kh toch ook weer en kan die toch geen 0 zijn?
 
Slakken maken huisjes en trekken daarbij calcium uit het water. Daardoor daalt je GH en je KH duikelt er achteraan.

Dat plus wat vervuiling / verzuring..

Zou mijn gok zijn
probleem met die theorie is dat baksoda geen calcium bevat, en dus ook niet als calciumcarbonaat door slakken benut kan worden.

sowieso heb je wel heel veel slakken nodig voordat het effect meetbaar is. op 750 liter staat een KH van 2 gelijk aan een kleine 27 gram calciumcarbonaat. Omdat aan slakkenhuis te laten groeien in 2 dagen tijd.....
 
Dat is toch natriumbicarbonaat want dat gebruik ik in de zeewaterbak.
 
Misschien mis ik iets maar de kh van je kraanwater is 8 lees ik maar je voegt bakingsoda toe waardoor hij naar 2 stijgt. Maar als je ververst dan stijgt de kh toch ook weer en kan die toch geen 0 zijn?
Ja daarom is het mij ook een raadsel dat die kh zo snel naar 0 duikelt ook na verversen
 
Dit is het filtermateriaal waar ik mijn vraagtekens bij heb
 

Bijlagen

  • filterspul_0001.JPG
    filterspul_0001.JPG
    126.7 KB · Weergaven: 106
Ja daarom is het mij ook een raadsel dat die kh zo snel naar 0 duikelt ook na verversen
Maar wat ook vreemd is dat als je 200 liter ververst dat ongeveer 1/4 is dus dat zo al 2 kh moeten zijn en je voegt ook 2 toe toch met baksoda?
 
Maar hoe hoog is het direct na de verversing want als je 1/4 toevoegt met een kh van 8 dan zou er in de bak ook minimaal zo n 2 kh moeten zitten toch?
Kraanwater heeft kh 8 dus ververs je 1/4 dan zou het in je bak kh 2 moeten zijn.
 
Heb je t water al eens volledig gereset? dus gewoon een 100% verversing? knalt die daarna ook zo hard weer naar beneden?
 
Niet verder vertellen maar Antje telt slecht en komt dus niet verder dan een kh van 0:pp
 
Heb je je kraanwater al eens getest. KH kan hard dalen maar als er echt water met een KH van 8 uit de kraan komt is dat is niet na 10 min weg. (behalve als je iets in je bak hebt zitten wat extreem zuur is)
 
Heb je t water al eens volledig gereset? dus gewoon een 100% verversing? knalt die daarna ook zo hard weer naar beneden?
Dat gaan mijn vissen niet waarderen is ik 750 liter in 1 klap ververs ik heb geen beschikking over warm water op het ververswater en om nou vissen die op 29 graden zitten te confronteren met water van krap 10 graden lijkt mij geen geschikt plan
 
Heb je je kraanwater al eens getest. KH kan hard dalen maar als er echt water met een KH van 8 uit de kraan komt is dat is niet na 10 min weg. (behalve als je iets in je bak hebt zitten wat extreem zuur is)
Is ook niet binnen 10 minuten maar wel binnen 2 dagen dat de kh naar 0 duikelt
 
Maar goed als je ververst moet je door het kraanwater, 1/4 deel, al een kh van 2 hebben en je verhoogd met 2 maar meet jij dan ook een kh van 4?
 
Huh, dus je ververst 1/4 en je kh is dan nog 0???? Hmmmmmm, gooi maar in mn pet dan😱
 
In een zoutwater aquarium was dit simpel te verklaren geweest, maar in zoet water? Ik zal een paar internationale bronnen nagaan. Kijken wat zij er van zeggen.
 
Ik lees in een Amerikaans forum dat overmatige activiteit van Denitrificerende bacteriën de KH snel in laat zakken. Misschien is je filteroppervlak te groot, of zit er ophoping van poep in het filter verstopt?
 
Dan zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn, heb de bioloog (dat is het filter) wel 2 weken geleden voor de helft schoongemaakt wegens hij zo vies was, maar heb enkel L-nummers (naast de dwergcorydorasjes) en die staan erom bekend dat ze enorm vervuilen, dankjewel voor het uitzoeken ervan, dat word dus de andere helft van de bioloog ook schoonmaken
 
Geen punt! Laat maar weten wat voor een effect dit straks heeft op je KH-waarde. Erg benieuwd.
 
Ja ik hou je op de hoogte, zojuist een meting gedaan nadat ik van de week 28 volwassen L-nummers eruit had gehaald en de Kh toen 0 was en toen baking soda had toegevoegd en nu was de Kh 2 en Ph 7,16, nu weer baking soda toegevoegd in d ehoop de Kh hoger te krijgen.
 
Ik volg je verhaal met grote nieuwsgierigheid, want ik ben heel benieuwd wat de oorzaak is.
 
Vandaag 300 liter ververst en de Kh is na verversing 2 en de Ph 7,56 en heb na verversing een eetlepel baking soda toegevoegd
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan