Mijn kweek"ervaring"

Discussie in 'Kweken' gestart door coenb, 24 feb 2019.

1. TS
    TS
    coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik heb een 120 met enorm veel schuilplaatsen; schuilholen, rotsen en hout. Dus het zal er wel vor zorgen dat de agressie wordt verdeeld.

Ging om de Neolamprologus pectoralis, ik was destijds een van de weinige die ze in Europa had en de enige die met ze kweekte. Deze vissen gingen destijds voor 120 Euro per stuk bij Aquatreff, heb ze zelf op afmeting van 3 cm gekocht. Ik was een flink stuks goedkoper (ben geen goede handelaar :sorry:)

Tja wie "a" zegt moet oog "b" zeggen:D

2. algeneter12

algeneter12

Lid geworden:
    11 apr 2012
    Wat een apart visje zeg! Nog nooit van gehoord. Komen ze nu vaker voor? De enige die met ze kweekt wow das bijzonder!

3. TS
    TS
    coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik heb destijds mijn kweekgroep ook verkocht aan iemand die toen kleine visjes heeft gekocht. Maar ik heb niet gezien dat het hem gelukt is om deze weer aan de kweek te krijgen. Wel jammer was iemand met veel ervaring (en veel ruimte) in het "oude" Oost Duitsland. Ik zie ze niet zo vaak, in Polen zit nu iemand geloof ik.
    Maar ik zie ze nog steeds niet vaak, het probleem was dat je een goed ingericht aquarium moest hebben met diepe holen en de juiste stroming, verhouding vissen en wat bijvissen voor de afleiding. Verder moest je de kleine vissen uitvangen zonder het ouderpaar te verstoren. De kleintjes vangen was ook een uitdaging, het leek net of ze leerden van elkaar. Eerste paar lukte met een netje, daarna niet meer. Dan met een vangklok, dat ging ook niet meer etc. etc. verder waren de kleintjes goed gecamoufleerd.

4. TS
    TS
    coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Omdat de 120 cm kweekbak te druk werd, en de LDA16 maar bezig bleven heb ik wat wijzigingen doorgevoerd.
    De 2 mannen zitten nu bij de apithanos. De 3 vrouwtjes heb ik in de 1400L bak beneden gedaan. Dus nu alleen jonge LDA16 in deze bak. Zijn er meer dan 50 van 1-5 cm.
    Verder heb ik de 3 L168 die niet op kleur willen komen uitgevangen. Ik denk dat deze bak te druk voor ze is. Ik heb de hoop op nakweek even opzij gezet en ook deze hebben nu 3 meter om in te zwemmen.
    Nu de jonge LDA16 hebben dus alleen nog een groep L134 en een groepje kleinere L201 in deze bak als gezelschap.

IMG-20190406-WA0013.jpeg

5. algeneter12

algeneter12

Lid geworden:
    11 apr 2012
    Klinkt goed. Hoe staat het er inmiddels voor?

6. TS
    TS
    coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Gaat goed met alle vissen, kleine LDA16 groeien goed. 4 keer eitjes van de farlowella, echter zijn de laatste 2 opgegeten (ik vermoed door de LDA16 mannetjes, deze ga ik dus ook uitvangen en in de grote bak doen)
    Dan wordt het boven erg overzichtelijk!
    Ik zie de LDA16, L168, L75 geregeld. Dus die gaan goed. Ik heb echter et idee dat ze iets teveel voer binnen krijgen. Ik denk dat ik weer terug ga naar voeren in de ochtend.

7. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Mooi dat het zo goed gaat Coen. Het is altijd leuk om de kleintjes te zien opgroeien.

8. algeneter12

algeneter12

Lid geworden:
    11 apr 2012
    Waaruit leidt je af dat ze te veel voer binnenkrijgen? Ik zou dan eerder de hoeveelheid voer terugschroeven en wel savonds voeren. Het blijven nachtdieren. Bij mij wordt er met de lampen aan mondjesmaat gegeten, maar als de lampen uit zijn is alles weg. Als je sochtends voert blijft het voer (gedeeltelijk) nog uren liggen. Met die hoge temperaturen wordt het al snel slecht is mijn ervaring dan. Wat voor voer geef je ze?

Indd, ancistrussen zijn fanatieke eierrovers van dat soort vissen. Weet vrij zeker dat dat de boosdoeners zijn.

Hier heb ik de L181 uitgevangen en die zitten nu apart. vorig jaar 3cm gekocht en de eerste zijn nu 8cm. Heb 2 mannen en 2 vrouwen. Mijn trio ancistrus tocantins zit ook apart, en de man is goed in de stemming aan de rode vlek op zijn kop te zien. L136 heb ik nu de 3e lading larfjes van dus dat gaat ook prima. Ben sinds gisteren eigenaar van 10x L260 van 3,5cm. Hopelijk kan ik over een jaartje daar een mooie kweekgroep uit halen. L201 kweekgroep heb ik geruild tegen 8x L397 van 6-8cm, nog even afwachten wat de geslachten zijn maar de grootste lijkt een vrouw te zijn.

9. TS
    TS
    coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Omdat ik de L75 iets te dik vind. Ze eten waarschijnlijk mee met het voer wat overblijft (diverse Biofish food snel zinkende korrels) en ik geef ze Novo pleco xl tabletten. Ik voer afwisselend 1 keer per dag. De tabletten geeft ik 's avonds.

Gave soorten, zou mooi zijn als je daar jongen van zou krijgen. Heeft die L397 echt zo'n mooie rood-bruine/zwarte tekening? De L260 is ook een erg leuke soort. Hoe zit het met de "zichtbaarheid" van beide soorten?

Ik dacht dat mijn L134 voor het eerst iets deden, maar het was loos alarm.
    Ik merk dat de L168 het beter naar de zin hebben in de grote bak. het lijkt ook net alsof ze iets beter gaan kleuren.