Mijn malawi's doen raar


Joramvd25

Well-known member
Lid geworden
16 november 2015
Berichten
217
Locatie
Utrecht
Beste iedereen,

Ik werd vanochtend wakker. Liep naar mijn aquarium en het viel me al op dat het een beetje leeg was. Ik keek even goed en toen zag ik dat bijna alle vissen rechts zaten, een aantal links, maar ook dat ik een heel aantal miste. Er zijn ook genoeg verstopplekken maar alsnog. Normaal zwemmen ze met ze alle massaal door de bak, en waar ik ben gaan ze ook met zn alle zwemmen.

Dus ik dacht van nou die moeten misschien nog even wakker worden. Ik gooi een beetje voedsel in de bak, en waar ze normaal al bij het zien van het bakje, en het openen van de klep helemaal gek worden, gebeurd er nu gewoon niks. Gewoon helemaal niks. Terwijl ik er gister avond eten in gooide en het weg was voor ik met mijn ogen kon knipperen.

Voor de rest hebben ze allemaal nog wel al hun kleuren, het aquarium heeft 2 maanden ingedraaid, toen een groep van heel wat klein spul en zondag nog een groep van 30 van ongeveer 5 cm gekocht. Ikgedraaid lijkt hij me dus voldoende. Dus ik denk niet dat het aan de waterwaarden ligt (ik vertel dit omdat ik geen tijd heb om de waardes te meten, geen lfs en geen eige testset).

Ik heb geen idee of het iets is, maar ik ben niet gewend dat al mijn vissen echt hangen en niet eten.

Temperatuur is 24 graden, foto's en totale bestand staat in mijn fotoalbum. Iemand een ideetje wat ik kan doen? Ik heb gehoord dat als het een ziekte is, een beetje zout erin gooien niet verkeerd kan zijn, is dit een aantebevelen idee?

Groet en alvast dank, joram
 
Geen zout erin gooien. Als je geen water kan meten, zou ik nu 1/2 van het water verversen, kijken of dat verbetering brengt en zo ja, dat even dagelijks herhalen totdat je een testset kan kopen en zelf meten.
 
Heb je er een luchtsteen in? zoniet, dan wel doen.
 
Ik heb er 2 luchtstenen kn hangen, sorry vergeten te vermelden. Water kan ik op dit moment niet verversen want ik ben pas over 5 uur weer thuis...

Vanwaar geen zout er in gooien?

Nog andere suggesties?
 
Zijn geen zoutwater vissen, lost de slijmlaag op.dacht ik.
30 van ongeveer 5 cm?? niet veel?
 
Okey,

30 van 5 cm vind ik in verhouding van een 2,5 meterbak met een filter van 2000 L/h wel meevallen.
 
o, 2,5 m , Jeetje man,hahahaha
 
Hahaha vandaar, zit ook een klein kapitaaltje aan vissen in dus ik vind het heel appart dat ze nu allemaal zo hangerig zijn, maar ga zeker vanmiddag even het water verversen.
 
Zout kan wel een behandeling zijn voor enkele parasieten, maar dan doe je normaal gesproken de aangedane vis in een emmer water met zout voor een paar minuten, en dan terugzetten.
Ik zou geen zout in een draaiend aquarium gooien, en al helemaal niet als je niet weet wat er speelt.

Meten = weten, kan toch wel zijn dat je een nitrietpiek hebt.

2000 l/h filter is niet veel, zelf heb ik 1800 l/uur op een bak van 160 liter (die relatief wel voller zit dan jouw bak, maar dat komt nog wel zodra ze gaan jongen...) Het kan zomaar zijn dat je filter dit bestand echt niet aankan, ik zou er sowieso minimaal 1 zelfde capaciteit bijzetten, of 2.
 
Joramvd25 zei:
Hahaha vandaar, zit ook een klein kapitaaltje aan vissen in dus ik vind het heel appart dat ze nu allemaal zo hangerig zijn, maar ga zeker vanmiddag even het water verversen.

Snap ik, het is niet de bedoeling dat ze er iets aan overhouden he.
Vindt het nog altijd een heel raar verhaal dat ze zo raar doen?
Weet echt niemand anders dit wat er aan de hand zou kunnen zijn ?
 
Nou wat ik dus al had verwacht is uitgekomen...

Ik kom thuis en ik zie al 1 dode vis liggen, gelijk slang erin ehangen en beginnen met leeglopen. 2 emmers gepakt en gelijk schoon water er bij gegooid. Al mijn stenen eruit gehaald zodat ik kon zien wat de schade precies is.

Heb op het moment:
2 dode auratus
3 dode yellows
1 dode saulosi

En in een apparte bak heb ik de half dode visjes gelegd die alleen nog maar op hun zij liggen.

Daarin zitten:
4 auratus
1 firefish
1 venustus

Deze zijn allemaal ook zo goed als ten dode opgeschreven. Ik ben echt bang dat het nitriet is. Alle symptomen wijzen ernaar.

De rest van de vissen zwemt ee toch al iets beter bij.
 
Balen man.
Maar je geeft ook aan dat de bak 2 maanden heeft staan indraaien maar weet toevallig door je berichten dat dit niet helemaal klopt.
Je bent echt snel gegaan met bewoners nemen en met dit dus tot gevolg helaas.
Wanneer had je voor het laatst ververst en hoeveel liter?
 
Hee seabait ik snap dat je wil helpen en daarvoor dank!

Helaas klopt wat je zegt niet helemaal. Zoals je ook in de berichten van me kan lezen heb ik bijna 2 maanden moeten wachten alvorens mijn verwarmingselement binnenkwam. In die tijd heeft mijn pomp de hele tijd al in zitten draaien.

Aquarium ongeveer anderhalfe week geleden ververst.
 
Nog even een vraagje:

Ik ga morgen een testset kopen want die heb ik helaas niet thuis liggen... (Ik weet het)

Nu vroeg ik mij af, als het echt nitriet is, betekent dit dan dat ik iedere dag met de hand moet blijven verversen tot ik genoeg filtercapaciteit heb of .... ?
 
Ja want anders loopt de no2 wellicht te ver op en dat is slecht.Hoe minder no2 des te beter het is. De no2 moet 0 zijn namelijk. Misschien kan de lfs alle waarden voor je testen.
 
Je hebt draaien en indraaien,zit verschil tussen.
Maar genoeg,heb je achteraf niks aan natuurlijk.

Afhankelijk van de testuitslag moet je nu gaan handelen.
Loopt het nitriet na het verversen de volgende dag op dan zal je idd weer moeten verversen maar voor hetzelfde geld volstaat 2 keer per week bv.
Allemaal afhankelijk van de uitslag dus.
 
Zoals John al zegt is het nu eerst afwachten of er iets niet goed is en wat dat dan is of wat het veroorzaakt. Bij twijfel altijd een deel verversen. Verder zul je waarschijnlijk geduld moeten hebben.
 
Okey dank jullie hiervoor

John als het zou kunnen zou ik graag nog wel je uitleg horen over draaien en indraaien. Hoop dat ik daar wat van kan leren

Hoe snel zou ik ongeveer vooruitgang moeten zien?
 
Is niet te zeggen,met een beetje pech is door de stress en vervuiling een bepaalde ziekte actief en dan ben je voorlopig nog niet klaar.
 
Net even een geweldig goed artikel hierover gelezen:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... t-aquarium

Op het eind geven ze aan dat nitriet zal binden met rode bloedlichaampjes en dat daardoor de vissen moeilijk zullen gaan ademen. kan ik hieruit opmaken dat vissen die teveel binnen hebben gekregen eigenlijk langzaam stikken? En dus ook niet meer te redden zijn?

Klein updatje ook trouwens: ik heb de vissen in het apparte bakje allemaal uit hun lijden verlost op 1 na. Ze lagen allemaal zo op hun zijkant te creperen. Dat kon ik ze niet aandoen.

De firefish zwemt al wel iets beter rond.
 
Dat is een lastige vraag daar Joram. Waarschijnlijk maar weinig mensen die bekend zijn met de exact interactie tussen nitriet en rode bloedlichaampjes.
De term 'binden' zegt in ieder geval weinig. Na binden kan immers ook 'ontbinden' / 'loslaten' plaatsvinden. Het voorgaande in Jip en Janneke taal.
De bioloog hier te huize durft het in ieder geval niet te zeggen.
 
tja de jip en janneke taal volg ik gelukkig nog wel. Erg vervelende situatie dit. Heb zeker 90% van mijn water ververst en nu is het dus maar erg vervelend afwachten...

Wil trouwens even tegen iedereen nog echt even dankje zeggen. Super die snelle antwoorden en het meedenken. Vind dat dat iets meer gezegd mag worden op het forum :)
 
Ik heb wel vissen gezien die apatisch of happend rondhingen en na fikse waterverversing weer tiptop in orde waren. Het is dus zeker niet hopeloos. Blijven verversen dus.

En ik zou een oude pomp oid gebruiken voor het afzuigen en een tuin/aquariumslang op je kraan klikken voor het vullen ;)
 
Joramvd25 zei:
Net even een geweldig goed artikel hierover gelezen:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... t-aquarium

Op het eind geven ze aan dat nitriet zal binden met rode bloedlichaampjes en dat daardoor de vissen moeilijk zullen gaan ademen. kan ik hieruit opmaken dat vissen die teveel binnen hebben gekregen eigenlijk langzaam stikken? En dus ook niet meer te redden zijn?

Klein updatje ook trouwens: ik heb de vissen in het apparte bakje allemaal uit hun lijden verlost op 1 na. Ze lagen allemaal zo op hun zijkant te creperen. Dat kon ik ze niet aandoen.

De firefish zwemt al wel iets beter rond.

Die had je ook in de gootsteen onder de druppelende kraan kunnen laten zwemmen .krijgen ze meer zuurstof.
 
Nou, weinig van het totale bestand overgebleven.

Het harem Metraclima Estrae heeft het helemaal overleefd, een par venustus en mijn synodontissen... Vandaag nog even de waterwaarden gemeten, heel lichtjes een beetje nitriet te meten maar heb gister ook ongeveer zo goed als al het aquarium water ververst en er was nog weinig over. Dus het is niet met zekerheid te zeggen.

Het enige wat ik me wel afvraag, en dat is misschien weer wat voor onze bioloog. Kan je op dezelfde manier terugrekenen als ze vaak in de natuurkunde doen? Dat ze aangeven dat ze een deeltje hebben gevonden, omdat ze de stoffen hebben gevonden waarin hij vervalt?

Dit omdat nitriet zou moeten vervallen in nitraat en ik ook best weinig nitraat mat?

Iedereen bedankt
 
Nog een kleine update, waterwaarden lijken nu stabiel, mag ook wel met nog 1 harem estrae 2 venustus de 3 synodontissen en een klein beetje jong spul ( 2 a 3)

Meet nu iedere dag mijn waterwaardes om te kijken of mijn nitriet niet weer in 1x ophoog schiet. Daarnaast zie ik gelukkig dag bij de overgebleven vissen het wel weer wat vooruit gaat. Ze zwemmen weer echt rond in plaats van dat ze op de grond hangen en reageren er zelfs weer op als ik in de buurt kom. Heb ze een heel klein beetje gevoerd, en alles wat er naar beneden zakte gelijk weer uitgeschept zodat er geen rottende voedselresten overblijven.

Alleen nu mijn belangerijkste vraag: ik wil eigenlijk wel weer mijn aquarium rustig opnieuwe gaan inrichten, alleen ik ben een beetje bang dat dit weer gaat gebeuren. Ik ga deze keer uiteraard het wat rustiger aandoen, en iedere week misschien 3/4 visjes toevoegen, en zeker in het begin een stuk minder voeren. Alleen hebben andere misschien nog tips voor me? Ik wil dit zeker weten volgende keer voorkomen...

En mascha&Ivo (of iemand anders), hebben jullie misschien nog een antwoord op mijn vorige vraag?

Groet Joram
 
Vraag mij af,of jouw filters het kunnen verwerken.

Als je er vissen inzet, en het gaat ineens fout, komen je filters te kort.
Heb je er 1, zet er 1 bij.

Heb je er 2,kom je toch tekort,op zo,n bestand.
 
Denk dat je best weinig filter hebt op zo'n maat. Zeker met het bestand wat je had. Ik weet dat mensen met Malawi meestal flink over filteren juist omdat anders het vuil,nitriet,nitraat etc niet tegen te gaan. Zou daar al eens mee beginnen koop er een extra filter bij. Stromings pomp in aquarium mocht die er nog niet zijn.
 
Ik heb op het moment 2 pompen er op staan met een totaal filtercapaciteit van 2000 l/h, als je nagaat dat mijn aquarium 250/40/60 is dan valt dat qua liters nog best mee (600 liter inhoud - 5cm bodem -180 kilo stenen = omgeveer 400 liter) dus dat wordt per uur 5x gefilterd.

Dit lijkt mij opzich wel voldoende, als jullie echt denken dat dat niet zo is, dan zal ik even opzoek moeten naar een 3e pomp misschien.

Hebben jullie nog andere tips?
 
Wel mooi dat alles nu stabiel lijkt te zijn, maar ik zou het goed in de gaten houden en goed overdenken of je nu weer wil uitbreiden en hoe je dat het beste kunt doen.
Veel succes in ieder geval.
 
Natuurlijk zal ik komende 2 weken alles nog wel even strak in de gaten houden, voor ik ga kijken of ik weer wat ga toevoegen. Een stromingspomp lijkt me best een goed idee, iemand hier ervaring mee en tips? Heb al even zitten zoeken alleen vraag me af wat het meest efficient is voor mijn bak.

Ik heb de in en uitvoer van de ene pomp links zitten en de in en uitvoer van de ander rechts. Dan zou ik de uitstroom van de stromingspomp het beste naar mijn sterkere filter kunnen wijzen of niet?
 
Joramvd25 zei:
Ik heb op het moment 2 pompen er op staan met een totaal filtercapaciteit van 2000 l/h, als je nagaat dat mijn aquarium 250/40/60 is dan valt dat qua liters nog best mee (600 liter inhoud - 5cm bodem -180 kilo stenen = omgeveer 400 liter) dus dat wordt per uur 5x gefilterd.

Dit lijkt mij opzich wel voldoende, als jullie echt denken dat dat niet zo is, dan zal ik even opzoek moeten naar een 3e pomp misschien.

Hebben jullie nog andere tips?

Is dat ingedraaid. of nieuw?
 
Joramvd25 zei:
Natuurlijk zal ik komende 2 weken alles nog wel even strak in de gaten houden, voor ik ga kijken of ik weer wat ga toevoegen. Een stromingspomp lijkt me best een goed idee, iemand hier ervaring mee en tips? Heb al even zitten zoeken alleen vraag me af wat het meest efficient is voor mijn bak.

Ik heb de in en uitvoer van de ene pomp links zitten en de in en uitvoer van de ander rechts. Dan zou ik de uitstroom van de stromingspomp het beste naar mijn sterkere filter kunnen wijzen of niet?

Dus geen stroming in de bak.?

Gaat erin , wordt er gelijk weet uit gezogen?
 
Het is beter om de in en uitgang van de filter op 2 verschillende plaatsen te zetten zodat je voldoende stroming hebt, en zo alle vuildeeltjes meegevoerd worden door de filter.
En zo geen dode plekken krijgt waar (slechte) bacterien groeien en afval blijft liggen.
 

Terug
Bovenaan