Mijn bak staat nu ongeveer 5 maanden. Bij het normale onderhoud maak ik wekelijks het voorfilter van de Biomaster 850 schoon. Vandaag voor het eerst ook het filter helemaal schoongemaakt. Er waren een paar dingen die mij erg blij verraste. De eerste was het gemak van het schoonmaken. Het voorfilter gaat altijd al heel makkelijk en dat geldt dus ook voor de rest. De beugel is makkelijk voor het meenemen (hij is wel heel zwaar). Het loskoppelen gaat soepel en alle kleppen en vergrendelingen gaan makkelijk open. Dit alles nagenieg zonder water morsen. De doek die ik altijd bij de hand heb, ging weer droog de kast in. Echt super.
De volgende is hoe vuil het was. Dat zeg ik verkeerd: hoe schoon het nog was. Alleen in de bakjes met spons (onderste en bovenste) zat een beetje vuil. De rest van alle bakjes met siporax waren nog zo goed als schoon. Mijn conclusie is dat het voorfilter echt prima z'n werk doet. Wel belangrijk detail is dat ik in het voorfilter wel een set fijne sponsjes heb gedaan.
De laatste en leukste verrassing was dat ik zo'n 20 vuurgaranalen in het filter ben tegen gekomen. Dat had ik echt niet vewacht 😄. Wel het foutje gemaakt om ze direct terug in de bak te gooien. Een deel van de garnalen zijn toen levend voer geworden voor de keizertetra's . Oeps.
Bekijk bijlage 395871
Bekijk bijlage 395872
Bekijk bijlage 395873
Bekijk bijlage 395874