Wat is er nieuw

Mijn nieuwe bewoners en wat hulp gevraagd...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Vandaag was ik bij de lfs en heb ik een groepje van tien nieuwe garnaaltjes gekocht.

Het zijn volgens mij king kong garnalen, maar zaten bij hem op gewoon kraanwater.

Nu heb ik ze in mijn quarantaine bakje gedaan en heb ik wat vraagjes hoe nu verder... Omdat weet dat ze dus eigenlijk andere waterwaarden nodig hebben,

Het bakje zelf is 20x30x20 dus zo een 9 liter netto.
Om de overgang niet al te groot te maken heb ik nu alleen 1 liter vervangen door 1 liter osmose water, wat ik had meegenomen uit de lfs.

Hoe kan ik nu het beste te werk gaan?
Ph verlagende bodem?
Verhouding osmose/kraanwater?
etc.

Dit is het bakje:

915497sanneke80_0_85_2016_garnalen_king_kon.jpg

En dit zijn de garnaaltjes, vier van ongeveer 1,5 cm en zes van ongeveer 0,7 cm.

799261sanneke80_0_85_2016_garnalen_king_kon.jpg

Leuke garnalen Sanneke die normaal rond de 9 euro kosten. Als ze op leidingwater zaten en zijn gekweekt dan denk ik dat je beter die waarden kan aanhouden denk ik.

Oke thanks! Hij had ze pas een paar dagen binnen en op gewoon leidingwater. Hij dacht dat ze ook op leidingwater waren gekweekt.

Misschien moet ik het eerst even aankijken en ik ga me er wat meer in verdiepen/inlezen uiteraard. Ze stormden in elk geval meteen op het eten af, dus dat is een goed teken.

Ja het zou handig zijn als je kan achterhalen waarop ze zijn gekweekt. In de regel is dat op een ph verlagende bodem.
Het is dus een Taiwan Bee garnaal.

Thanks! Als hij de garnalen op speciaal water of een speciale bodem had zitten, had ik ze ook niet meegenomen hoor.
Thuis heb ik mijn quarantaine bakje standaard draaien. Dat was dus makkelijk.
Komende dagen ga ik me inlezen wat het het beste voor ze is en ga ze daar dan ook langzaam aan over laten wennen.

Dit zijn mijn eerste garnaaltjes die niet geen neocaridina zijn, leuk, maar spannend vind ik het ook wel.

kan me bijna niet voorstellen dat Taiwan bee�s niet op een ph bodem zijn gekweekt.

op kraanwater doen ze het misschien wel maar kweken ze misschien niet (goed) voort.

de tijd zal dat leren.

Super speciaal dit. KingKong's zijn toch een van de duurste garnalen die op marktplaats zelfs al gauw tegen de 8-10 euro kosten per stuk. Top dat je een groepje hebt joh! Taiwan Bee's worden inderdaad vaak op een ph-verlagend bodem gekweekt, en soms zelfs met Osmose. Heel apart dit.
Mocht je geen plek hebben voor een ph-verlagende bodem, kunnen ze best tijdelijk bij mij blijven hoor. 😀

Thanks! Ze hebben de nacht goed overleefd dus dat is al +1! 😀

@ Thomas, ik zal het onthouden 😛 ik zie trouwens dat we vlak bij elkaar wonen!

@ Richard, ik wil ze graag het beste geven en ze blijken het idd veel beter te doen op lagere ph en kh. En dat ze niet kweken op leidingwater. Ik wil natuurlijk niet dat ze dalijk niet door hun vervelling oid komen. En wil heel graag met ze proberen te kweken.

Nu ben ik aan het zoeken op internet naar een ph verlagende bodem. Maar ze zijn bruin of zwart van kleur. En dat is natuurlijk niet mooi met zwarte garnalen.

Is het nu zo dat de ph verlagende bodem als enige erin gaat, of
Is het zo dat je over de ph verlagende bodem nog een 'gewone' bodem als deklaag erover heen moet doen?

Bij mijn weten zijn alle ph-verlagende bodems zonder deklaag..
In ieder geval akadama (wat ik gebruik) wel.

Alle andere ph verlagende bodems kan je beter ook niet afdekken hoor.

Hele mooie garnalen idd trouwens!

Oke bedankt Mark en John!

Dan ga ik eens zoeken naar een mooie lichte kleur ph verlagende bodem.

denk dat dat nog lastig word om een niet donkere ph bodem te vinden.

Nou daar ben ik ook achter gekomen Richard.

Alleen Jbl heeft een beige bodem, maar die lijkt erg gelig en dat vind ik echt afschuwelijk. Maar het is heel moeilijk te zien op foto's natuurlijk. En dan is het ook nog een verschil in nat en droog qua kleur en welke lampen je hebt.

Ik zal wel even een topic openen om te vragen wie welke bodem heeft.

Sommige zwarte bodems worden namelijk grijs in het water en dat zou ik wel mooi vinden.

Stuurt die richting de goede ph?

sanneke in Oss visvoerkopen.nl is een van de goedkopere hier in de regio omtrent akadama bodem en dat is een van de lichste PH verlagende bodems

O jee, nu ga ik weer twijfelen.

Ik ga er gewoon nog eens een nachtje over slapen.
Wil geen overhaaste beslissing nemen.

Dank je patty!

Ja inderdaad we wonen maar een klein stukje van elkaar. Stukkie fietsen en dan ben ik er 😀
Ik zou wel even goed letten op de kwaliteit van de bodem. Akadama is meestal rood-bruin als ik het goed heb maar ze zeggen dat het minder lang meegaat oid. Heb zelf de Environment en deze bevalt me perfect. Ik heb wel Crystal Reds dus die zie je wel. Maar wil je ze op een kale bodem houden dan? Je kan er ook iets van HC of Micranthemum(aanrader!) over laten groeien.

Kijk maar wat je wilt doen. Wel er zuinig op zijn haha! Wat zijn de waterwaardes die je nu hebt?

Ik heb met akadama ook de ervaring dat het veel minder lang meegaat. Ik heb in een cb bak de Enviroment vanaf februari 2015 en de ph is nog maar met 0,2 gestegen. Die zit nu rond de 6.1 en gaat dus lang mee bij een wekelijkse verversing van 15%.

Dank je wel weer!

Ik heb gister alle 38 pagina's gezien van jou John!
Leuk om de ontwikkelingen te zien van jullie bakken. Viel me wel iets heel leuks op, namelijk dat je een paar keer schreef, 'dit wordt het laatste bak' of 'dit wordt de laatste beta'.
En dan kwam er toch weer iets nieuws bij 😀

Ik heb ook al jouw 2 pagina's gezien Thomas 😛
Erg leuke combi van je bak en je garnalen!
Er komt bij mij denk ik ook wel wat groen op de bodem, maar dat weet ik nog niet zeker.

Wat betreft mijn bodem keuze:
Dat de akadame bodem niet lang mee gaat heb ik veel voorbij zien komen toen ik gisteren en vanochtend verder ging zoeken naar ervaringen.

De enviremont bodem zijn wel veel meer goede ervaringen mee.
Alleen vind ik de kleur wat te donker denk ik.

De malaya van Ada wordt vaker gekozen dan de Africana van Ada.
Maar meestal is de reden dat men de rode kleur zelf niet mooi vind of niet mooi vinden bij de garnalen. De meeste garnalen zijn ook erg mooi op een donker bruine of zwarte bodem.

Mijn gevoel zegt dat ik de Africana ga nemen.
Het is super fijn dat jullie wilden meedenken en ik zo mijn keuze heb kunnen maken.

Ben heel benieuwd hoe het er strakjes uit gaat zien, maar dat laat ik jullie uiteraard weten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan