Mijn nieuwe garnalenbak, graag tips en mening!


L

Lars97

Guest
Hallo Aquarianen!

Ik ben nieuw op dit forum en ik ben sinds kort naast mijn vissen, begonnen met een kleine garnalenbak.

Dit is een 20L Superfish bak met meegeleverd binnenfilter. (Zie foto)

Bekijk media item 1405
In mijn bak zitten 20 Blue Sakura garnaaltjes met ongeveer 10 vuurgarnaaltjes.

Sinds vandaag ben ik erachter gekomen dat 1 van mijn blue sakura garrnalen zwanger is!

Bekijk media item 1404
Nu vraag ik mij af, heb ik genoeg planten in de bak? en is het filter veilig genoeg om straks de jonkies veilig in de bak te laten zwemmen.

Bekijk media item 1406
Ik zou zeggen bekijk de foto's en ik hoor heel graag jullie mening en evt. tips!
 
Mooie garnalen en er zitten meer dan genoeg planten in het bakje hoor.
Heb een vermoeden dat die voertabletten niet echt geschikt voor garnalen zijn en je geeft er ook nog eens heel veel van wat voor problemen kan zorgen doordat dit veel belasting aan het water geeft.
Je garnalen gaan onderling wel kruisen zodat er na verloop van tijd veel anders gekleurde in je bakje zitten.
 
Het kruisen wil ik inderdaad naartoe! Lijkt me erg leuk om verschillende kleuren garnaaltjes te hebben,

Voor het voeren gebruik ik nu een potje Crusta menu van Tetra met verschillende soorten, (Tabletten, korrels en pellets) en ook heb ik nog een potje Vitalis Shrimp Pellets staan.
Of kan ik beter gaan voeren met natuurlijke materialen zoals bladeren en sommige groenten?
 
Ik zie dat het voer voor het grootste deel uit vis en vis bijproducten bestaat en is eigenlijk niet heel ideaal maar als je af en toe een dag overslaat en idd wat afwisselt met bladeren en groente is het perfect.
Catappablad is ook wel ideaal om in je bak te doen,duurt een tijdje tot het zacht is en ze ervan kunnen eten.
 
Ik zie dat het voer voor het grootste deel uit vis en vis bijproducten bestaat en is eigenlijk niet heel ideaal maar als je af en toe een dag overslaat en idd wat afwisselt met bladeren en groente is het perfect.
Catappablad is ook wel ideaal om in je bak te doen,duurt een tijdje tot het zacht is en ze ervan kunnen eten.

Bedankt voor de tip John! Ga er zeker even naar kijken.
 
Wat betreft je vraag over het filter weet ik het niet zeker want heb zo'n ding nooit in mijn handen gehad maar zou het eerste Sf filter zijn dat veilig is dus denk dat ook deze jonge garnaaltjes kan vermalen.
 
Hey Lars,

Als je jonkies gaat krijgen zou ik een panty rond de inlaat van je filter bevestigen en vast maken met een stripbandje of rekker.
Want ze zijn zo klein dat ze er sowieso ingezogen gaan worden.

Ook zou ik er nog wat hout in doen, hier zijn ze gek op die aanslag dat er op groeit.
 
Die filters van superfish zijn inderdaad erg goed in het vermalen van garnalen... ze kunnen door de sleuven aan de onderkant, maar ze kunnen ook tussen de aansluiting van de uitstroom en het filterhuis naar binnen en door het gat waar de regelaar voor de stroomsnelheid zit. Naar mijn ervaring is het bijna niet te doen om deze filters veilig te krijgen voor garnalen. Zou zelf kijken naar een aquael pat filter of zo'n hoekfilter van dennerle.
 
Hey Lars,

Als je jonkies gaat krijgen zou ik een panty rond de inlaat van je filter bevestigen en vast maken met een stripbandje of rekker.
Want ze zijn zo klein dat ze er sowieso ingezogen gaan worden.

Een rekker /elastiekje is niet aan te raden, door de vele weekmakers worden je dieren steriel
 
Ik had 3 dagen mijn vuurgarnalen bij zo'n zelfde filter als jij hebt gehouden, toen ik hem eruit haalde zat er 1 dode garnaal bij het regelknopje en i dode garnaal in de spons.
Het filter direct vervangen door een dennerle hoekfilter met een baby protector erbij, ben er zeer tevreden over.
 
Bedankt voor de adviezen!

Ik had het plan om vandaag bij de speciaalzaak even een sponsfilter op te gaan halen, deze schijnen erg effectief te zijn en erg garnaalvriendelijk!
 

Terug
Bovenaan