Vandaag is het grote moment dan gekomen: ik ben gestart met mos aanbrengen met de yoghurt methode!
In het kader van "je moet klein beginnen", ben ik gestart met de kleinste soort: de riccardia micro. Zoals de naam doet vermoeden een heel kleine en fijne riccardia soort. Omdat dit de kleinste soort is, zal deze ook het langzaamst groeien (aanname), dus daarom leek het mij het beste om met deze te beginnen. Hieronder een verslag met foto's:
Alle benodigdheden bij elkaar. Ik kon de Danone yoghurt nergens vinden en heb deze van Almhof gevonden. De bacterie die wij nodig hebben voor dit werk (L. acidophilus) staat hier letterlijk op vermeld. Geen idee of het nodig is, maar ik heb handschoenen gebruikt. Je weet maar nooit wat voor bacteriën je (ondanks het wassen) aan je handen hebt.
De drie mossoorten bij elkaar.
Hier kan je zien hoe klein de hoeveelheid riccardia micro is.
Zowel qua hoeveelheid als qua 'blaadjes', het is erg klein. Maar straks wordt het nog kleiner.
😉
Hakken op mijn glazen tafel. Dat leek mij beter, want ik wil geen hout- of kunststofdeeltjes van een snijplank er tussen hebben. Het (nieuwe) stanleymesje heb ik vooraf zorgvuldig schoongemaakt met gedemineraliseerd water.
Een heel klein beetje gedemineraliseerd water er bij, uit een injectiespuit, en een heel klein puntje yoghurt.
Even roeren en nog een heel klein beetje yoghurt er bij, op gevoel. Ik hoop dat mijn gevoel goed was.
😉 Het kleinste penseel uit de set ligt al klaar.
En dan: schilderen maar!
😎
Ik ben blij dat ik gekozen heb om met de laagste stenen te beginnen. Tijdens het kliederen met het penseel tikte ik de grotere stenen een paar keer aan, en dan had ik de mos er af kunnen vegen als dat er al op had gezeten. De drie kleinste stenen hebben allemaal een laagje mos gekregen. Daarna wat water er overheen geneveld en toen meteen het plastic en de lichtkap weer op de bak gedaan. Nu maar hopen dat het goed gaat!
🙂
Morgen ga ik verder met de andere mossoorten.