Wat is er nieuw

Mijn planten groeien niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter sandraaa
  • Startdatum Startdatum
S

sandraaa

Guest
Hoi!
Ik heb ongeveer 3 weken geleden grassen gekocht voor in mijn aquarium (ik denk lilaeopsis) maar ze dunne steeds verder uit :O

Wat kan ik daaraan doen?
Ik vervang elke week 1/3 van het water, de planten staan in filterzand.
Er is geen nitraatpiek geweest zoals hier vaak wordt beschreven met veel alt en zo, het water is kraak helder.

De eerste foto is toen ik ze net had geplant
De tweede heb ik net gemaakt. (deze is uit zichzelf gedraaid)

2cmH8Q609gw5ChAoLBD7cJj-uwvD_3To.jpeg

2cmH8Q609gw5ChAoLBD7cJj-uwvD_3To.jpeg

Hoe kan ik weer in glorie herstellen? 😛

Ik zal morgen betere foto's plaatsen van het aquarium 🙂

Kun je wat vertellen over je waterwaarden en of en welke plantenvoeding je gebruikt?
En weet je ook hoeveel licht er boven je bakje hangt?

~ Ivo

Gebruik je een voedingsbodem of andere voedingsstoffen/meststoffen?
Maak je gebruik van CO2?

Ik ga morgen de waterwaardes laten testen in de winkel!

Plantenvoeding gebruik ik nog niet, want ik weet niet zo goed welke het beste geschikt is. In de winkel wordt mij steeds enkel de duurste aangesmeerd...

Er hangt een nano lamp boven, met een gewoon warm-wit lampje erin. Koudwit kan ik nergens vinden.

Meest gebruikte voedingen zijn van Easy Life, denk ik.
Goedkope versies zouden best kunnen werken, dat zou je zelf eventueel kunnen uitzoeken.

Easy Life gebruik ik ook (Profito, Ferro)

Ik las ook iets van mestbolletjes?
Of is vloeibare voeding beter?

Ow en ik heb een sponsfilterpompje die ik op het luchtpompje aan heb gesloten, dus filter en zuurstof in ��n.

sandraaa zei:
Hoi!
Ik heb ongeveer 3 weken geleden grassen gekocht voor in mijn aquarium (ik denk lilaeopsis) maar ze dunne steeds verder uit :O

Wat kan ik daaraan doen?
Ik vervang elke week 1/3 van het water, de planten staan in filterzand.
Er is geen nitraatpiek geweest zoals hier vaak wordt beschreven met veel alt en zo, het water is kraak helder.

De eerste foto is toen ik ze net had geplant
De tweede heb ik net gemaakt. (deze is uit zichzelf gedraaid)

Hoe kan ik weer in glorie herstellen? 😛

Ik zal morgen betere foto's plaatsen van het aquarium 🙂

Je zou de plantjes al anders kunnen planten. Ipv de hoopjes die je nu hebt, alles wat meer uit elkaar trekken en meer verspreid zetten. Dat gaat er al voor zorgen dat ze meer stroming krijgen, en op die manier krijg je sneller het tapijt effect.

Het zijn geen beginnersplanten die je hebt, en ze zijn wat veeleisender qua verzorging dan de meeste planten. Zolang er nieuwe blaadjes groeien is er nog hoop. Is dit al het geval?
Plantjes moeten zich nog aanpassen aan het onderwaterleven, dus dat heeft er al wel wat mee te maken. Maar als de omstandigheden nu al niet optimaal zijn gaat er niet veel groei bijkomen.

Je kan jezelf een heel gamma aan testsetjes, plantenvoeding, co2 installatie, ... aanschaffen, en hiermee de bomen door het bos niet meer zien.
Of het bij de basics houden en wat makkelijkere planten uitzoeken waar je minder snel problemen mee krijgt. Er zijn genoeg mooie makkelijke planten te verkrijgen.

Nee er verdwijnen steeds meer sprietjes! Ik heb ze 2 weken geleden al verder uit elkaar gezet en verder van de filter af.

De plantjes op de voorgrond leven nog wel gewoon goed en volgens mij worden die wel breder!

Ik heb helaas het budget niet om het duurdere spul te kopen qua verzorgen enz dus ik moet het helaas bij de basics houden.

Hebben jullie nog meer goede tips?

Welke mest is goed en goedkoop?

Eens denken. Je wilt garnaaltjes. Dus dan kun je het beste ook niet te veel spulletjes in je aquariumpje gooien en kom je ook al snel uit bij makkelijke plantjes. Het grasje heb je nu al dus die kun je de tijd nog even gunnen met de tip van Backplay om hem iets verder uit elkaar te planten (de bosjes opdelen en dan om de zoveel cm een paar sprieten). Bemesting van aquariumbemesting.nl zijn mensen doorgaans zeer tevreden over. Is ook voordeliger dan de hoofdprijs betalen in de winkel.

Misschien woon je wel in de buurt bij een forumlid dat nog een paar stekjes lage Cryptocoryne voor je heeft als alternatief voor het gras mocht dat echt niet lukken.

~ Ivo

sandraaa zei:
Nee er verdwijnen steeds meer sprietjes! Ik heb ze 2 weken geleden al verder uit elkaar gezet en verder van de filter af.

De plantjes op de voorgrond leven nog wel gewoon goed en volgens mij worden die wel breder!

Ik heb helaas het budget niet om het duurdere spul te kopen qua verzorgen enz dus ik moet het helaas bij de basics houden.

Hebben jullie nog meer goede tips?

Welke mest is goed en goedkoop?

Met de basics zijn deze plantjes spijtig genoeg niet tevreden.
Als je een klein budget hebt kan je het makkelijkste besparen op je plantjes. Zet er wat planten in die makkelijk in jou aquarium groeien, en dan hoeft je er al geen nieuwe meer te kopen.
Je kan HIER eens tussen kijken. De meeste zijn wel makkelijk te houden. Doe er wat drijfplantjes bij en je bent vertrokken.
Ipv "nieuwe" planten in de winkel te kopen, kan je hier op het forum eens kijken. Er zijn genoeg mensen die voor weinig geld wat planten weg doen. Zo zijn ze ook het onderwater leven gewoon, en ga je er minder problemen mee hebben.
Als je gewoon kraanwater gebruikt en niets doet om je ph naar benden te brengen (wat niet noodzakelijk is hoor), dan kan je best een flesje goede plantenvoeding kopen met stabielere chelaten. Dus eerder iets van Drak of Tropica.
Met waterverversingen breng je ook altijd wat meer leven in de brouwerij, dus dat kan ook een goedkope hulp zijn.

Ik denk ook dat je het beste bij de garnaaltjes niets kunt toevoegen. er zijn zat leden die geen problemen ermee hebben als ze plantenvoeding geven, maar ik ken van het garnalenforum ook voldoende voorbeelden van problemen als men stoffen gaat toevoegen.
Zelf voeg ik ook niks toe bij de Bijtjes hier.
Het plantje is zoals ook al gezegd niet de makkelijkste en dat is dan denk ik net het probleem.
Wellicht slaat het plantje nog aan, maar anders zou je eens een ander plantje kunnen overwegen.
Wat ook erg leuk in je bakje zal staan zijn wat simpele mosballen op de bodem en bv een stuk hout of steen met mos erop gebonden.
Zullen beide prima in je bakje willen hoor.
Daarnaast heb ik ook de "grassoosrt" Sagitaria Sabulata in de garnalenbakjes en dat gaat ook prima.
Dat is ook wel een makkelijke soort.

Dankjewel voor de tips! Ik wist idd al dat je voor garnalen weinig toe mocht voegen dus daarom was ik het spoor nogal bijster.
Ik heb is op Aquariumbemesting.nl gekeken en kwam uit op kleibolletjesmix of leembolletjes

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... lletjesmix

Is dit een goede keus? Vond het vooral fijn omdat je het maar ��n keer per jaar hoeft te doen.

Als je planten gaat nemen die je niet om de paar weken eruit gaat halen om te snoeien kan je dat gebruiken, anders kan je beter via de waterkolom bemesten.
Er zit ook niet alles in wat je nodig hebt, en met vloeibare voeding heb je sneller effect. Dus zeker ook voor een flesje kijken. Maar niet de vloeibare van die site nemen.
De gevoeligheid van garnalen voor meststoffen word vaak overdreven, dus met hetgeen wat je nodig gaat hebben zullen de garnalen geen last van hebben.

Vloeibare voeding gebruik je vooral voor echte waterplanten gezien die hun voeding uit het water halen. Voor moerasplanten (echinodorus, cryptocoryne etc) gebruik je kleibolletjes gezien die hun voeding uit de grond halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan