Mijn planten zijn gestopt met groeien en gaan dood


Gerard1968

Member
Lid geworden
7 januari 2021
Berichten
17
Leeftijd
56
Locatie
Schiedam
Ik heb een Juwel 350 met CO2 systeem, Juwel led controller en Eheim 350Pro pomp. Alle planten en vissen overgezet van mijn voorgaande bak en het aquarium draaide goed. Moest heel veel snoeien omdat alles goed groeide. Nu sinds een paar weken gaan al mijn planten dood. In de winkel adviseerde ze easy life Profito toe te gaan voegen. Dit gedaan, maar nog steeds geen resultaat. Ook extra easy life Fosfo toegevoegd en Nitro. Ph regelaar staat ingesteld op 6,8 en komt daar eigenlijk ook niet boven, zakt eerder te laag dan omhoog, zelfs KH+ moeten toevoegen om dit stabiel te houden. Waterwaardes zijn No3=150, No2=0, Gh=8, Kh=3, Ph=6,4, Cl2=0.
Wat kan ik hier nog aan doen? Profito doe ik om de twee dagen 20ml toevoegen. Iemand nog tips?
 
Ik vermoed gezien de waarden dat je met strips meet?
Graag even een foto van de bak en een paar plantjes om een beter beeld te krijgen.
 
Je voegt CO2 toe en je Ph gaat eerder omlaag en daarom voeg je KH+ toe.
KH+ is natriumbicarbonaat dat verhoogd jouw hardheid KH
Ik snap nou niet wat je wilt bereiken en waarom je dat doet.

Nitraat 150 ppm.....dan ben ik benieuwd welke vissen je er nog in hebt en hoe die zich gedragen.
 
Ik meet idd met stripjes. Heb ook nog een kweekbakje 25x20x20 daar groeit alles super en daar put ik ook steeds de planten uit. Dat is een bakje waar niets bijzonders op zit. Maar deze gaan in het grote aquarium dan steeds dood. Zie foto's. 1ste foto gaat het om de achterste plantjes, bladeren gaan schrompelen en laten los, groeit ook bijna niet meer. Midden is een Lotus, vallen gaten in. Rechts gaat ook dood terwijl dit eenvoudig groeiende planten zijn. Ook de varens gaan dood.
 

Bijlagen

  • 20210112_191155.jpg
    20210112_191155.jpg
    509.4 KB · Weergaven: 142
  • 20210112_191258.jpg
    20210112_191258.jpg
    473.1 KB · Weergaven: 151
  • 20210112_191314.jpg
    20210112_191314.jpg
    206.9 KB · Weergaven: 141
KH+ stabiliseerd de PH waarde en dat werkt.
Nitraat is wel iets hoog, 150 is typefout, is 100, maar dat heb ik zo omhoog laten gaan om te kijken wat de planten dan doen. Normaal hou ik deze laag door te verversen.
Vissen zijn allemaal gezond, is een behoorlijk volle bak.
 
Welke plantvoeding gebruik je en mogelijk de belangrijkste vraag, gebruik je ook bodemvoeding als kleibolletjes o.i.d?
 
Zoals boven beschreven, easy life Profito, sinds 3 weken. Heb geen voedingsbodem. Vorig kleiner aquarium had ik dit ook niet en groeide alles goed. Kleibolletjes hebben toch niet alle planten nodig?
 
KH plus stabiliseert niet maar verhoogd.
Je geeft aan dat je een KH van 3 hebt, en een ph van 6.8....dan is je CO2 gehalte 13 gram....te laag voor de planten.
Maar ga je KH plus toevoegen en je KH gaat omhoog naar bijv 6 dan kom je in de buurt van 28, daat is goed.
Ga je nog meer KH Plus toevoegen dan kom je in de buurt van de 40 en beginnen je vissen niet meer vrolijk te worden.
Wat is de KH van je kraanwater ? ververs je en hoeveel ?
Waarmee verhoog je het Nitraat ? wat voeg je toe ?
 
Dus ik kan dus nog wat KH+ toevoegen. Dat ga ik dan ook doen.
Ik ververs alleen als het Nitraat te hoog wordt, dat is zo'n 1x in de maand, dan vervang ik ongeveer 1/3 tot 1/2 van het water met leidingwater.
KH kraanwater is ongeveer 5 a 6.
Nitraat verhoog ik niet, dat wordt vanzelf hoger na bepaalde tijd door het afval, behalve dat ik nu easylife Nitro ook heb toegevoegd met de hoop dat dat hielp.
 
Easylife Nitro is Nitraat....

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Nitraat was ook te hoog. Paar keer verversen zonder plantenvoeding toe te voegen zal helpen.

Nu, vermits je kraanwater vrij zacht is, en je toch hard water in je bak hebt denk ik dat er wel eens een kalksteen in je bak kan liggen.
 
Nitraat verhoog ik niet, dat wordt vanzelf hoger na bepaalde tijd door het afval, behalve dat ik nu easylife Nitro ook heb toegevoegd met de hoop dat dat hielp.
Ook met lager Nitraat groeide ze niet, ben juist vaker gaan verversen omdat de planten dood gingen. Heb er geen kalksteen in liggen. KH is juist te laag.
Hoe komt het dat mijn PH steeds omlaag gaat. Hierdoor gaat mijn CO2 ventiel niet meer toevoegen.
 
Ik zou zelf als het kan de waarden met druppels laten meten of zelf een testkoffertje kopen en die waarden even hier posten met wat je verder allemaal toevoegt en hoeveel je ververst.
Ik denk dat de waarden met druppels weleens flink kunnen verschillen met die van je strips.
 
Zelf zou ik ook niet veel waarde hechten aan die waardes van die strips .
Je hebt leidingwater met zeer goeie hardheid ik zou enkele malen zeer grote waterwissels ( +50%) doen deze week om mogelijk je excessieve no3 waarde te verlagen .
Daarna wekelijks 1/4 water wisselen en profito doseren samen met kaliumnitraat( veel goedkoper dan je huidige nitro) en kaliumfosfaat tot aan een 20/2 verhouding van no3/po4
 
Ik denk dat ik wel weeet waar het probleem met jouw planten zou kunnen zitten.
Kalium.
Uitleg: plantenvoeding bestaat uit NPK....dat zie je ook op bemesting voor je tuin staan.
N = Nitraat
P = Fosfaat
K = Kalium
Nitraat laat je zelf oplopen agv van afval
P komt er vaak minimaal in via voedsel
Maar die K ...die ben je alleen aan het verbruiken want die zit in drinkwateer, en dan nog maar marginaal.

Heel eerlijk, ga eens lekker een uurtje onderuit en lees de website van Corne

en dan met name vanaf hier.

Dan vwb je reactie mbt KH Plus.
Volgens mij snap je de relatie niet van PH CO2 en KH
Deze zijn aan elkaar gekoppeld, je regelaar stel je in op een PH, samen met een VASTE KH waarde kun je dan nu bepalen hoeveel CO2 je in je aqaurium wilt.
Stop dus met dat toevoegen van KH plus, dat brengt alleen maar wanorde.
Bij een vaste KH van 3 zet je de PH in op 6.6 en dan heb je een mooie 20 ppm CO2 in je aquarium.

ga je zoals di je adviseren mooi wekelijks waterversen en je nitraat op peil brengen met Kaliumnitraat heb je op meerdere punten succes.
Je voegt Kalium toe, en je voegt nitraat toe tot max 20 ppm.
Ga je dan wat verder verdiepen in EI dan zul je een mooi aquarium met planten krijgen.
 
Zoals boven beschreven, easy life Profito, sinds 3 weken. Heb geen voedingsbodem. Vorig kleiner aquarium had ik dit ook niet en groeide alles goed. Kleibolletjes hebben toch niet alle planten nodig?
De meeste planten die wij in onze bakken hebben zijn moerasplanten. Moerasplanten hebben allemaal bodemvoeding nodig al varieert de hoeveelheid.
 
Bedankt voor je reakties, ga lezen en morgen eerst dan eens 1/2 water verversen en easy life Kalium bestellen om toe te voegen. Hoop dat dit de oplossing is. Dus een PH lager dan 6,8 is geen probleem voor de vissen?
 
Hangt ook van je vissen af maar voor veel vissen is dat geen probleem. Ik heb hier zelf een ph van 6.5 in de bak. Sommige vissen vragen zelfs een vrij lage ph en ze hebben ook wel een bepaalde range.
 
Bedankt voor je reakties, ga lezen en morgen eerst dan eens 1/2 water verversen en easy life Kalium bestellen om toe te voegen. Hoop dat dit de oplossing is. Dus een PH lager dan 6,8 is geen probleem voor de vissen?
Niet doen,
Er moet een verhouding zijn tussen N, P en K
Met alleen easy life Kalium toevoegen creëer je weer een onbalans.
Dat soort spullen zijn alleen goed als je echt handig bent geworden in toevoegen en weten welke tekorten je hebt.

Lees die website eerst door
verdiep je inde materie, ja klinkt niet leuk maar zomaar wat erin kiepen is ook niet goed.
 
Ga dan beginnen ieder geval met het water te verversen. Na het verversen ook geen Profito alvast toevoegen??
Lezen/erin verdiepen ga ik het zeker.
 
Ga dan beginnen ieder geval met het water te verversen. Na het verversen ook geen Profito alvast toevoegen??
Lezen/erin verdiepen ga ik het zeker.
deze week 2x grote waterwissel en daarna pas starten met profito (sporenelementen) en kaliumnitraat en kaliumfosfaat ,nitro en fosfo van easylife zijn hetzelfde product enkel veel duurder.
Mensen met veel ervaring kunnen co2 afstellen aan de hand van ademhaling vissen ,maar als beginnend aquariaan is een co2 continutest een veilige oplossing
 
Mensen met veel ervaring kunnen co2 afstellen aan de hand van ademhaling vissen ,maar als beginnend aquariaan is een co2 continutest een veilige oplossing
Is het niet zo dat de ene vis beter tegen co2 kan dan de andere want ik weet dat bv Clownbotia s het niet prettig vinden en snel zich terugtrekken of snel gaan ademen.
 
Is het niet zo dat de ene vis beter tegen co2 kan dan de andere want ik weet dat bv Clownbotia s het niet prettig vinden en snel zich terugtrekken of snel gaan ademen.
Als je dagelijk 10% meer bellen co2 gaat geven kom je op een ogenblik dat je vissen of garnalen er last van krijgen dit kan versneld ademhalen zijn maar evengoed loom zwemmen of zich op plaatsen ophouden waar anders weinig komen.
Het foute advies is.
Als je deze hoge hoeveelheid co2 aanhoud zal je zien dat de vissen na enkele dagen rustiger gaan worden.
Veiliger is het om van die maximale hoeveelheid co2 bellen 20tot30% lager aan te sturen
 
Ik heb een CO2 controller dus kan hiermee de PH waarde goed instellen. Net 50% water ververst en PH geeft nu 7,4 aan en magneet ventiel is open, voorlopig controller ingesteld op setpoint 6,8.
Laat de bak nu even met rust en over 3 dagen weer meten en evt. nog een keer 50% verversen.
 

Terug
Bovenaan