Wat is er nieuw

Mijn plantjes hebben er geen zin in.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Unleazhed
  • Startdatum Startdatum
U

Unleazhed

Guest
Hallo hallo!

Sinds twee weken staan er plantjes in mijn nieuwe aquarium, een beginnerspakket met makkelijke plantjes (althans, zo stond dat aangegeven op de website van AquastoreXL. Goed, de bak stond al een goeie weekje te draaien en de watertemperatuur is volgens mij prima in orde, namelijk 24 graden. Nu heb ik mijn water nog niet getest (ik weet dat velen informatie nodig hebben maar helaas komen mijn eerste teststripjes pas eind deze week binnen) maar daar heb ik me niet door laten weerhouden om het een en ander toch uit te proberen. Wel heb ik het waterbereidingsmiddel 'JBL Biotopol' aan mijn water toegevoegd, om zodoende mijn kraanwater te transformeren.

Naast wat plantjes heb ik Easylife Profito en Carbo aangeschaft, die ik netjes doseer - net iets onder wat eigenlijk is aanbevolen. Profito wekelijks, Carbo dagelijks en met een doseerspuitje. Mijn verlichting draait ongeveer 8/9 uren per dag en schroef ik per dag een klein beetje op, het is een meegeleverde LED-lamp van de Juwel Primo 110 - wat tevens mijn aquariumtype is. Mijn voedingsbodem bestaat uit JBL ProFlora Aquabasis Plus, met daarop een laag 1-2mm donker grind.

Wat is er dan aan de hand? Nou, mijn plantjes doen eigenlijk niet zoveel, behalve slapjes hangen. Hier en daar ontstaan er wat scheurtjes in bladeren, worden ze bruinig, beginnen bladeren wat te krullen en ziet het geheel er gewoon wat uitgeblust en ongeïnspireerd uit. Van algen heb ik evenmin last, er is gewoon niet zoveel gaande in mijn bak behalve dat de kwaliteit gestaag maar zichtbaar afneemt. Mijn Waterpest plant is wel aan het groeien, al is deze aan de onderkant inmiddels ook behoorlijk aan het wegkwijnen.

Ik ben een beginner en heb nog nooit eerder een aquarium gehouden, mede om die reden begin ik absoluut nog niet aan het houden van levende dieren. Dit aquarium kreeg ik cadeau, en ik wil er het beste uithalen. Wel wil ik graag leren, bekijk ik dagelijks veel video's en probeer ik me zoveel mogelijk in te lezen. Toch heb ik het idee dat ik hier iets over het hoofd zie, aangezien iets in mij blijft zeggen dat er toch echt wel wat zou moeten gebeuren in mijn bak, al waren het maar algen (die men dus liever niet heeft)!

Zijn hier mensen die op basis van deze foto's iets kunnen opmerken, kenners die signalen herkennen of ervaringsdeskundigen die in dezelfde situatie zaten? Zo ja, dan zou ik graag willen weten wat voor tips jullie voor mij hebben zodat ik hopelijk een beetje leven in de brouwerij kan brengen.

* Zodra mijn teststripjes binnen zijn plaats ik z.s.m. een update wat betreft de waterwaarden.

Met vriendelijke groet :petjeaf:

Afbeelding 1: https://ibb.co/dMzkrFx
Afbeelding 2: https://ibb.co/w4BH8Pr
Afbeelding 3: https://ibb.co/YRJgLYQ
Afbeelding 4: https://ibb.co/rfCdCLP
Afbeelding 5: https://ibb.co/2NsbGgD (hier meer beschadingen op het blad wat steeds meer begint voor te komen in mijn bak)

Laatst bewerkt door een moderator:
Teststripjes zijn niet erg betrouwbaar. Dit gezegd hebbende, je aquarium is nog aan het indraaien, geduld is dus een schone zaak. Bruinigheid? Dat kan wat bruinalg zijn een verdwijnt wel mettertijd. Op de foto's ziet het er allemaal zo slecht nog niet uit. Zie het eerst nog een paar weken aan!

Teststripjes zijn niet erg betrouwbaar. Dit gezegd hebbende, je aquarium is nog aan het indraaien, geduld is dus een schone zaak. Bruinigheid? Dat kan wat bruinalg zijn een verdwijnt wel mettertijd. Op de foto's ziet het er allemaal zo slecht nog niet uit. Zie het eerst nog een paar weken aan!
Dank, misschien ben ik ietwat te onbekend op dit gebied en daardoor wat te enthousiast en zenuwachtig. Ik zit dagelijks ruim een half uur voor mijn aquarium om alles nauwlettend te observeren en om eventuele veranderingen waar te nemen. Wat ik zie is dat mijn plantjes verpieteren, slap worden en de blaadjes scheurtjes en gaatjes beginnen te vertonen. Vandaar deze post. Ik neem je tips mee natuurlijk!

Ik zou zelf geen vloeibare plantenvoeding middeltjes gebruiken want zoals je al aangeeft zijn het makkelijke planten die je hebt.
De kans is groter dat je door het toevoegen zonder de waterwaarden te weten een algenexplosie in gang zet bv.

Ik zou zelf geen vloeibare plantenvoeding middeltjes gebruiken want zoals je al aangeeft zijn het makkelijke planten die je hebt.

Ook makkelijke planten hebben plantenvoeding nodig want anders verhongeren ze. Plantenvoeding veroorzaakt op zich geen algen maar tekorten juist wel. Zorg dus voor voldoende voeding en wacht het even rustig af zoals Ben al aangeeft.

Als wij een bak nieuw starten met plantjes gaan we er al vanuit dat de planten een dip gaan krijgen.
Ze worden in een heel andere omgeving gekweekt, soms niet eens in water. En als het in water was, dan vaak met heel andere waterwaarden en misschien ook temperatuur

De dag dat je je planten plant ziet het er fantastisch uit, de dag erna ook nog, maar meestal begint, bij ons dan, de ellende.

De planten gaan zich aanpassen aan de nieuwe omgeving. Ook als dat een heel goede omgeving is.

Bij ons, afhankelijk van welke plant, varieert het van eigenlijk best goed tot oj, alles boven de grond is bruin, verslijmt, slap, en/of rot. Soms zelfs ook er onder 🙂

Door dat aanpassingsproces komen er door de rotting ook veel afvalstoffen in het water. Voor het filter gunstig, want dat draait er mooi op in, maar wij krijgen dan als eerste meestal last van bruinalg. Dat kan je verminderen door je bodem schoon te houden, los zwevende plantendelen te verwijderen en eventueel rottende plantendelen weg te knippen. Slakken hebben ons daarbij ook altijd een goede dienst bewezen, maar het was niet voldoende. Ook stevige waterwissels, wekelijks zeker 50%, soms 2x per week, hielpen ons tegen de bruinalg.

Op enig moment bij ons meestal tussen 2 en 4 weken, afhankelijk van de plant, gaan we herstel zien. Voorzichtig nieuwe blaadjes, nieuwe uitlopers etc.

Na de bruinalg volgt bij ons meestal ook een golf van draadalg. Wij blijven meestal hetzelfde beleid volgen, losse en rottende delen verwijderen, bodem schoon houden, waterwissels, en in ons geval ook profito en vloeibare co2. Oh, en waar mogelijk zichtbaar alg voorzichtig verwijderen.

Makkelijke planten zijn in mijn beleving planten die na de eerste 6 weken het redelijk makkelijk blijven doen. Het betekent niet dat ze geen opstartproblemen zullen hebben

Heel veel plezier en succes met je bak, het komt vast goed!

Ter aanvulling, wij hebben in het begin beslist fouten gemaakt met Javavaren en Anubias (beiden de wortelstok in de grond waardoor de wortelstok gaat rotten en daarmee ook de rest van de plant, en met valisneria dat het te diep stond, omdat het anders niet in de bodem bleef zitten.

Laatst bewerkt:
Bruinalg zie je vaak bij de opstart door te weinig goede bacterien of beter gezegd teveel belasting. Als je flinke waterwissels doet dan hal je ook deels de voeding voor de goede bacterien weg dus ik zou dat niet doen en de natuur zn werk laten doen en vaak zie je het na enkele weken wel wegtrekken.

Het zijn merendeels ook moerasplanten zie ik, deze ondergaan meestal een complete gedaantewisseling, dus het duurt even voordat het een mooie plant is.
De 8 uur verlichting is al ruim voldoende, ik zou dit voorlopig ook niet opschroeven.

Mijn dank is groot! Ik kan er voorlopig weer even met frisse moed tegenaan, ga het dus nog even rustig de tijd geven.

Heb je wel de plantjes uit hun korfje gehaald en de steenwol verwijderd? Het lijkt me dat ik op een van de foto's een plantje ziet dat in het grind staat en dat ik daar nog net een hoekje steenwol zie. Klopt dat? Steenwol wil je niet in je aquarium, dus dat kan je beter verwijderen.

Heb je wel de plantjes uit hun korfje gehaald en de steenwol verwijderd? Het lijkt me dat ik op een van de foto's een plantje ziet dat in het grind staat en dat ik daar nog net een hoekje steenwol zie. Klopt dat? Steenwol wil je niet in je aquarium, dus dat kan je beter verwijderen.
Ja, het korfje is weg en de steenwol ook (zoveel mogelijk). Kleine stukjes kon ik amper wegkrijgen zonder de wortel te beschadigen, dus her en der zitten nog piepkleine stukjes die ik dus maar heb laten zitten. Het is niet veel, maar ik wou het risico niet nemen en mijn plantjes onherstelbaar beschadigen.

Er zijn trouwens ook planten die niet zo dol zijn op dat carbo. Carbo en CO2 is niet helemaal hetzelfde. In starterspakketten zitten over het algemeen veel snelgroeiers ofwel echte waterplanten en die zijn daar minder fan van. Ik heb hier iedere keer een dip bij mijn Waterpest als ik dat spul gebruik.

Als je dat wol eraf wil hebben kun je heel makkelijk met een klein vorkje dat er tussenuit halen hoor. Dat een worteltje afbreekt is niet het ergste want er hoeft ook geen grote bos wortels aan een plant te zitten als je deze plant.

Als je dat wol eraf wil hebben kun je heel makkelijk met een klein vorkje dat er tussenuit halen hoor. Dat een worteltje afbreekt is niet het ergste want er hoeft ook geen grote bos wortels aan een plant te zitten als je deze plant.
Sterker nog, wanneer ik een nieuwe plant heb dan knip ik juist de wortels wat af. Het stimuleert tot groei!

Sterker nog, wanneer ik een nieuwe plant heb dan knip ik juist de wortels wat af. Het stimuleert tot groei!

Klopt Ben maar geeft dat ook extra bladgroei of alleen aanzet tot groei van de wortels? Ze kunnen met een klein beetje wortels natuurlijk ook minder voeding opnemen lijkt me zo toe.

Klopt Ben maar geeft dat ook extra bladgroei of alleen aanzet tot groei van de wortels? Ze kunnen met een klein beetje wortels natuurlijk ook minder voeding opnemen lijkt me zo toe.
Die wortels groeien snel weer aan en zetten zo de plant snel(ler) vast. De plant zelf ondervindt er geen nadeel van. Overigens is het planten dan ook gemakkelijker, je behoeft geen bos wortels weg te drukken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan