Sluiers zijn toch wat moeilijker qua onderhoud en heel veel verschijnselen komen door te weinig verversingen, filter capaciteit, voeding en hoe ze zijn gefokt
Eens met de hele post, maar dit vat het wel zo'n beetje samen.
Met veel (gevarieerd) vers (groen)voer en weinig (onderhouds)korrel is er bij mij al enige jaren niemand meer gaan drijven (of zinken). Gemak dient de mens, maar naar mijn idee is droogvoer dusdanig rijk, dat het maar spaarzaam gevoerd dient te worden. Voorweken maakt wel een klein verschil, alsnog zit je dan met de hoeveelheid. Hap-slik-weg en het hongerdansje begint weer
😀 Op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat goudvissen nauwelijks (niet?) over een echte maag beschikken, en karpers het liefste de hele dag "wat te grazen" hebben. Buiten dat ben ik van mening dat goudvissen niet alleen vismeel en soja-extracten in hun dieet zouden moeten hebben, maar ook gewoonweg groenten. Aan beide kanten van het glas zoveel meer voldoening wanneer er regelmatig echt iets te kauwen valt!
Naast artemia en soms mosselvlees (diepvries - echt een hit, om nom nom!) voer ik bijvoorbeeld allerlei soorten bonen (ongekruid en gekookt, in
bite size stukjes gesneden), spruiten, broccoli & bloemkool, fruit.. Wat de pot schaft! Natuurlijk vinden ze niet alles even lekker en is het net wat meer werk dan tweemaal daags wat korrels (ook qua onderhoud/water verversen), maar vooralsnog (4+ jaar - even afkloppen) geen zwemblaasproblemen meer gehad. Ik voer flinke hoeveelheden (hou niet echt rekening met oog/maag-ratio maar dat is sowieso een andere discussie) en naar wat ik aan de buitenkant kan zien, groeien mijn vissen goed en gestaag.
Of een verandering van dieet nu nog iets voor je ranchu zal doen, durf ik niet te zeggen, mede doordat er reeds genoemde andere oorzaken kunnen zijn. Wellicht toch een poging waard! Het oplossen van een zwemblaasprobleem met medicatie en/of laagjesmethode/doperwten is bij mij helaas (ook) niet gelukt, dus pogen te voorkomen (in de toekomst).. Beter dan behandelen. Wil je nog wel even sterkte wensen, hoop dat je je vis er toch doorheen krijgt. Echt een rotprobleem.
🙁