Wat is er nieuw

Mijn SF Aqua Home 40 (Izzy88)

izzy88

Well-known member
Lid geworden
20 november 2009
Dag allemaal. Ik ga maar eens beginnen met een blog. 3 weken terug een Superfish aquahome 40 aangeschaft. Deze heb ik van een voedingsbodem voorzien met daarop zwart grind en een zandbankje vooraan. Vloeibare opstartbacteri�n van tetra heb ik ook toegevoegd. Natuurlijk ook wat planten aangeschaft :
- cryptocorine wendtii
- naaldgras
- ophiopogon japonica (fonteinplant)
- spathifyllum
- pogostemon helferi (2x)
- limnophila sessiliflora
En als decoratie 2 stenen waarvan ik eentje voorzien heb met javamos en een stuk kienhout.
Na wat lezen en zoeken op het net en dit forum tot de vaststelling gekomen dat de spathifyllum en de fonteinplant niet thuishoren in het aquarium, dus afgelopen maandag deze eruit gehaald en in de plaats hygrophila guainensis en schroefvalisneria geplant. En er ook nog een crypro becketti bijgezet.
Verder heb ik precies al vroeg last gehad van algen, en ik denk van meer dan ��n soort. Die zijn waarschijnlijk meegekomen met de planten veronderstel ik. Maar ondertussen is dit al terug afgenomen en nu bijna geen alg meer te zien.
Voor het moment heb ik enkel druppeltests in huis voor nitriet, kh en ph. Voorlopig nog maar 2x getest en de waardes zijn hetzelfde nitriet <0,1 en ph 8, kh 4.5-5.

Bewoners zijn momenteel enkele slakjes die ik gespot heb. De toekomstige bewoners worden een rasbora-soort, weet nog niet welke, en een groep garnalen. Zou ik hier corydoras pygmaeus of otocinclus affinis bijplaatsen of best blijven zoals ik van plan was?

verder wat foto's

zo was het eerst

174834izzy88_0_85_picture.jpg

dit is na verandering van de verkeerde planten

829579izzy88_0_85_picture.jpg

356457izzy88_0_85_picture.jpg

En mijn lievelingsplantje, ben er echt zot van

121349izzy88_0_85_picture.jpg

Ziezo, hierbij het eerste deel. Nu zijn jullie op de hoogte hoe het er hier aan toe gaat voor het moment.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen, reacties en antwoorden.

Leuk bakje is het zo geworden hoor.

Ziet er al leuk uit. Alleen een tip zet de plantjes iets verder uit elkaar. B.v. Die limophila en pogomeston staan flink op elkaar "gepropt". Als je ze iets verder uit elkaar zetten krijgen ze meer de kans om te ontwikkelen en worden ze mooi groot en vol 🙂

Ok, ga ik morgen eens bekijken. Nochtans als je uit bovenaanzicht kijkt staan die nog wat van elkaar verwijderd. De pogostemon kan eigenlijk niet echt veel meer opschuiven denk ik.
Krijgt de limnophila rap/veel uitlopers? Heb deze enkel nog maar eens gesnoeid en de stekken weggedaan.

izzy88 zei:
Ok, ga ik morgen eens bekijken. Nochtans als je uit bovenaanzicht kijkt staan die nog wat van elkaar verwijderd. De pogostemon kan eigenlijk niet echt veel meer opschuiven denk ik.
Krijgt de limnophila rap/veel uitlopers? Heb deze enkel nog maar eens gesnoeid en de stekken weggedaan.

Als je de stekken wat meer de ruimte geeft worden de blader veel brede en voller 🙂 en deze plant groeit indd redelijk snel.

Ziet er een leuk bakje uit, maar het zal niet meevallen om de 2 kleuren bodem ook mooi gescheiden te houden, zeker niet als je er een corydoras soort in gaat houden.

Aan welke garnalen zat je te denken?
Reden dat ik dit vraag, is dat alle rasbora soorten (hoe klein ook) een baby garnaaltje een echte lekkernij vinden.

Inderdaad, garnaaltjes zullen weinig kans hebben om de populatie in stand te houden denk ik zo. En is het niet omdat jongbroed wordt opgegeten dan is het wel omdat ze zich in zo'n klein bakje continue bedreigd zullen voelen door de aanwezige visjes en de kans aanwezig is dat ze stoppen met voortplanten.

Qua populatie ben ik er nog niet volledig uit. Heb wel al wat voorkeuren. Voor visjes; danio margaritatus, rasbora briggitae, microrasbora kubotai. En voor garnalen: yellow backstripe, red sakura, kardinaalgarnaal.
Enkel zijn die kardinaalgarnalen niet direct te verkrijgen ergens in de buurt. En moest ik deze vinden zou ik enkel opteren voor de garnalen, zonder vissen.

Ik kan me vergissen maar is de Kardinaalgarnaal niet lastig om te houden??
Zoals al is vermeld zullen je vissen graag een jong garnaaltje lusten hoor.

Ja, daarom dat erbij stond dat als ik kardinalen zou vinden het enkel garnalen zouden zijn. Maar ben wel gek van visjes, dus zal het een andere soort garnaal worden. De yellow backstripe lijkt me wel leuk.

Is een leuke, maar welke garnaal niet eigenlijk...hahaha

Ik zou wel zorgen voor meer schuilplaatsen, middels mos, voor de garnaaltjes. Kunnen ze daar de jonkies in afzetten en zitten die meteen verscholen.

Mooi aquarium! Is deze alleen niet te klein voor visjes?

Welja, ik begin meer en meer te twijfelen om enkel garnalen te gaan houden wegens de grootte van het bakje. Maar ik ben oh zo gek van visjes ook.
Er zitten sinds vandaag zelfs 5 rili's in. Een kennis die stopte met zijn aquarium vroeg me of ik ze wou overnemen, en heb dat dan ook gedaan, kon het niet laten. Samen met 10 liter van zijn water. Ik hoop dat ze overleven aangezien een aquarium normaal wat langer zou moeten indraaien voor garnaaltjes. Maar wie weet waar zouden die arme diertjes terecht komen.

Waarschijnlijk bij iemand die al wel een ingedraaid aquarium had. Het enige dat je nu nog kan doen is de garnalen goed in de gaten houden en de waterwaardes meten. Mocht het goed gaan dan moet de groep sowieso uitgebreid worden omdat garnalen met minimaal 10 stuks gehouden moeten worden.Hopelijk komt het goed met de garnaaltjes.

Nee, denk eerder gewoon samen met de andere inhoud van zijn aquarium de vuilbak binnen of misschien door het toilet. Daar zit die persoon niet mee :s Dus gaf ik die stakkers liever een kans op overleven.
Mijn waterwaardes momenteel.

No2: <0,1
No3: <12,5
Ph: 7,5
Kh: 2
Gh: 10
Enkel beetje lage Kh denk ik.

Dat meen je niet???? Dan snap ik heel goed dat jij ze toch hebt genomen! Snap echt niet dat mensen dat kunnen, heb het een keer gehad met goudvissen bij een kinderdagverblijf waar ik toen werkte. Geen idee hoe hoog de Kh moet zijn, maar daar weten anderen hier vast meer over.

Een kh van 0 kan zelfs geen kwaad voor garnalen dus geen probleem zo.
Leuk bakje hoor!

Inderdaad een erg leuk bakje! Heel mooi ingericht.

Vanmorgen opgestaan en zodra de verlichting aan stond eens een blik op de rili's geworpen. Blijkbaar een eerste goede nacht geweest. De grootste van de groep heeft blijkbaar eitjes bij zich terwijl daar gisteren niks van te zien was. Ook ligt er al een schaal, denk van dezelfde. En blijkbaar zijn er 6 ipv 5 garnaaltjes, er zat blijkbaar eentje tussen van 2-3mm. Maar die is ondertussen al niet meer te spotten. De rest zie ik mooi door het aquarium dartelen op zoek naar vanalles en nog wat.

Fijn dat het goed met ze gaat, hopelijk blijft dat zo!

Bij deze wat foto's van de rili's. Zijn niet allemaal even goed gelukt.

Eggs & friend

657976izzy88_0_85_101_fuj.jpg

De andere "grote"

969971izzy88_0_85_picture.jpg

Verstoppen in het gras

937399izzy88_0_85_picture.jpg

661945izzy88_0_85_picture.jpg

White spot

241219izzy88_0_85_picture.jpg

Een andere rakker

233958izzy88_0_85_picture.jpg

Mooi hoor.
Die met de vlek op de 1 na laatste foto is een eivlek trouwens dus heeft binnenkort ook eitjes als het goed is.

Leuke garnalen en top dat ze al eitjes dragen hoor.

Wist het niet zeker of het een eivlek was, maar bij deze 🙂 Geen idee of er mannetjes zijn die ze kan bevruchten. Zou wel tof zijn, dan zijn er 2 met eitjes en dus meer kans op een babyboom.

Hoi, hier ben ik terug. Ben sinds zondag terug uit Thailand en bij thuiskomst verrast door het aantal garnaaltjes. Iedereen weet nog dat ik 5 rili's had opgevangen waarvan eentje eitjes had, nu zijn die 5 er 20 geworden en terug 2 met eitjes. Ze doen het dus uitstekend. 😀

En gisteren uiteindelijk toch visjes gaan halen. 10 rasbora merah en 5 dwergcory's. Deze ochtend opgestaan en 1 merah naast de bak gevonden 🙁 en van de cory's vind ik er maar 3 meer terug :s niks naast de bak of achter de kast te vinden, en heb heel het aquarium onderzocht. Hopelijk komen ze nog tevoorschijn. Vind het echt raar.

Best veel visjes zo ineens erin geplaatst, kan best dat de belasting niet zo snel kon worden opgevangen door je filtering.
Verder lees ik zo her en der dat deze rasbora's inderdaad nogal eens kunnen springen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan