Mijn sluierstaart ligt op de bodem..


C

Ceciel76

Guest
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Mijn sluierstaart ligt op de bodem. We hebben hem al 7 jaar dus zijn er best aan gehecht..
Hij heeft met z'n vriendje een bak van 50ltr, plantje pompje schoon water.
Hij ligt er nu al een paar dagen, als hij voorheen wel eens wat suf was knapte hij altijd op door wat water te verversen. Maar nu maakt het geen verschil.
Vind het zo sneu, lijkt alsof hij dood gaat.... ligt rustig te ademen en als ik hem pak dwarrelt hij als het ware zo naar de bodem. Hij schuifelt af en toe wat rond. Ziet er verder normaal uit, geen vlekken of rare dingen. Kan z'n vinnetjes wel bewegen maar hij heeft geen enkel beetje kracht.
Is er iets wat ik voor hem kan doen?
 
Hij wordt vergiftigt. Door het vieze water.
ververs gelijk de helft. en in 50 liter hoort 1 vis.
2 vissen in 2x 50 lter.
 
Bedankt voor je snelle reactie maar dat helpt niet, toen de sufheid begon meteen de helft ververst. Daar is hij normaal altijd blij mee maar nu niet , bak gisteren nog helemaal gedaan.. geen verschil
 
Heb je en goed filter? groot? zijn grote vervuilers, helemaal in 50 liter.
Wat heb je daar mee gedaan?


En zuurstofsteentje?

zou toch blijven verversen.
 
Heb je een foto van je bak en weet je waterwaarden? Heb je de laatste dagen iets schoongemaakt of veranderd? Hoe reageert de andere vis?
 
Nee heb er geen filter in, ververs regelmatig een gedeelte van het water.
Die andere is ook een sluierstaartje. Hij doet het al 7 jaar goed op deze manier, heb niets anders dan anders gedaan.
Weet geen waterwaardes.
Er zit zo n bruissteentje aan het pompje.
 
Nee heb er geen filter in, ververs regelmatig een gedeelte van het water.
Die andere is ook een sluierstaartje. Hij doet het al 7 jaar goed op deze manier, heb niets anders dan anders gedaan.
Weet geen waterwaardes.
Er zit zo n bruissteentje aan het pompje.
Misschien even dit door lezen, staan een hoop tips in hoe deze mooie dieren goed te houden.
 
Een wonder dat het zo 7 jaar 'goed' is gegaan. Helaas vrees ik dat de slechte manier van het houden van deze sluiers nu z'n tol eist. Zoals reeds gemeld kun je proberen zo veel mogelijk te verversen (100% van het water verversen maar let wel op de temperatuur die moet gelijk zijn!)

Lees dit artikel eens door, daar staat alle informatie om de goudvis gezond te kunnen houden: http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf
 
Ik ben het met Daniel eens en het is lang goed gegaan maar op den duur eist het dan zn tol. Ze hebben ook een veel te kleine bak en kunnen niet goed uitgroeien wat voor problemen gaat zorgen.
 
toe we hem kregen (als kado) heeft hij inderdaad de eerste tijd in een nog kleinere bak gezeten helaas door onwetendheid. Op enig moment ben ik me gaan verdiepen en een grotere gekocht. Had dus nog groter moeten zijn maar kan de tijd niet terug draaien.
Hij heeft al menig vriendje moeten laten gaan.
Ben er ook bent voor dat het einde oefening is, maar had nog stille hoop dat er een wonder middeltje/ maniertje zou zijn waardoor hij weer zou kunnen opknappen. Bedankt voor het meedenken.
 
En een filter!

Wellicht een beetje bot maar je hebt blijkbaar al eens onderzoek gedaan en een iets groter aquarium aangeschaft. Maar hoe je dan nog zonder filter kunt zitten is mij volstrekt onduidelijk. Zelfs de lokale dierenwinkel zou je deze hebben aangeraden, al zal het maar zijn om extra te verkopen. In dit geval overigens volledig terecht. Goudvissen zijn een van de meest 'vervuilende' vissen en hebben gewoon een goed filter nodig in het aquarium. Indien er een volgend aquarium komt voor goudvissen dan heb je echt ook een filter nodig.
 
Die de poep en de pies opzuigt. en omzet in beter water.

Denk niet dat jijzelf in een vuil zwembad met ammoniak gaat zwemmen.
Dat doen die vissen nu wel.

Jij ververst de helft, maar de ammoniak wordt weer aangevuld.
Daar is het filter voor.
 
Die filter ...Helaas is dat mij bij de dierenspeciaalzaak nooit op gewezen. Ook zou deze bak goed genoeg zijn..
maar dat is nu allemaal achteraf. Zou ook willen dat ik het anders gedaan had.
Nee er komt zeker geen vervanger meer voor deze, ga wel op zoek naar een nieuw thuis met beter huis voor de achterblijver.
 
crisis bezwering.

Geef de sluiers zoutbadjes. elke dag 1 badje, 5 dagen achter elkaar. Dit helpt hem sterker te worden en dood wat aan parasieten.. Weet niet of het helpt want zou intern iets kunnen wezen. Maar baat het niet schaad het niet. Geef hem 1 dag geen voer en dan 5 dagen lang 3x per dag gepelde doperwten. Hierdoor laxeerd de vis en raakt wat ellende uit de darmen kwijt. diepvries doperwten, handje in bakje met laagje water, magentron ff kook erover heen en velletje eraf pellen.

Zoek een mooie vijver voor je sluiers. Dit is gewoon te zielig voor beide vissen. Het is niet voor niets dat al zijn vriendjes dood gaan. Normaal kunnen ze 30 jaar worden bij goede gezondheid. Ze moeten over wennen aan de temperatuur dus je kunt ze niet zo in de vijver doen. Vijvereigenaar weet wel hoe en wat.

Post een close up van de vis. Kunnen we kijken wat er wellicht aan de hand is.
 
crisis bezwering.

Geef de sluiers zoutbadjes. elke dag 1 badje, 5 dagen achter elkaar. Dit helpt hem sterker te worden en dood wat aan parasieten.. Weet niet of het helpt want zou intern iets kunnen wezen. Maar baat het niet schaad het niet. Geef hem 1 dag geen voer en dan 5 dagen lang 3x per dag gepelde doperwten. Hierdoor laxeerd de vis en raakt wat ellende uit de darmen kwijt. diepvries doperwten, handje in bakje met laagje water, magentron ff kook erover heen en velletje eraf pellen.

Zoek een mooie vijver voor je sluiers. Dit is gewoon te zielig voor beide vissen. Het is niet voor niets dat al zijn vriendjes dood gaan. Normaal kunnen ze 30 jaar worden bij goede gezondheid. Ze moeten over wennen aan de temperatuur dus je kunt ze niet zo in de vijver doen. Vijvereigenaar weet wel hoe en wat.

Post een close up van de vis. Kunnen we kijken wat er wellicht aan de hand is.
Ik ben het eens met de vijversuggestie. Maar ik vraag me af wat zout en een erwtendieet (voor zover te doen ook voor de eigenaar) nu nog moeten uithalen? We hebben geen foto of iets gezien dus zeker weten doe je (inderdaad) niets. Echter afgaand op het verhaal lijkt me de kans op parasieten als boosdoeners heel klein. Een vis die al zwak is dan zo'n behandeling geven gaat waarschijnlijk alleen maar onnodige stress opleveren.

Wil je toch parasieten helemaal uitsluiten dan is medicatie wellicht een minder invasieve behandeling. Ik gok haast dat er geen garnalen e.d. in deze bak rondzwemmen dus doseer maar raak...

Ben een beetje bang dat het sowieso allemaal te laat komt in dit geval.
 
Laatst bewerkt:
Hij ligt al een paar dagen op de bodem, lijkt mij niet dat hij dan nog wat doet.
Met vergifteging.
 
Omdat niet duidelijk is wat de sluier mankeert lijkt me niet handig om medicatie in het watertje van zijn verblijf te gooien. Er zit geen filter in alleen een luchtpompje. De kans dat de waterwaardens hoog zijn is groot en dan icm medicatie is ook zo wat. Dan ook nog, wat ga je eerst doen, bacterieen, parasieten, wormen, flagelaten. Er is niet 1 middel die alles aanpakt. Moet je ook nog het goede middel kiezen wat werkzaam is. Gezien alleen een luchtpomp zal er tevens ververst moeten worden tijdens behandeling en moeten worden bijgedoseerd.

Beter eerst foto met meer info hebben zodat we wat meer weten.

Een sluier op de bodem is geen goed teken. Die hoort rond te grondelen. Hij zal, nu hij zo zwak is een magneet zijn voor allerhande parasieten.

Erwten voeren is geen stress dat vinden ze erg lekker. Sluiers hebben vaak door de gedrongen bouw last van obstipatie en zodoende stapelt er zich van alles op in de darmen. Een zoutbadje is wel stress maar max. 3 minuten per dag. Als je dit zo handig mogelijk doe is dit minder stress dan dagen in medicatie zitten. Sluiers kunnen goed zout hebben en dit doet wat aan parasieten, wormen en tevens remt het bacterie groei en doet wat tegen nitriet vergifiging. ICM met grote waterwissels kan de sluier aanzienelijk gaan opknappen voordat hij in een vijver gaat. Een vijver eigenaar gaat ook geen zieke sluier in zijn vijver zetten. Dat is vragen om moeilijkheden dus TS zal die vis gezond moeten krijgen op een of andere manier.

Natuurlijk is dit allemaal geen garantie afstrijkje is het beste maar niet voor iedereen weg gelegd. Bovenstaand is dan ook soort van crisis bezwering om de vis een handje te helpen zodat hij kan aansterken en zelf zijn huishouding weer op peil kan brengen. Medicatie kan altijd nog als er meer duidelijkheid is wat de vis mankeert en niet opknapt.
 
Hierbij nog een beschrijving van zoutbadjes.

Zout zonder jodium!!!

Maak en emmer/bak met vers water dezelfde temperatuur als aquarium. Meten!!!
dag 1, 20 gram, dag 2, 25 gram, dag 3, 30 gram dag 4 en 5 ook 30 gram per liter in het verse water. Goed roeren met garde zodat het allemaal oplost.

Vang de vis met een klein emmertje/bak/pan met water en al uit het aquarium. Niet jagen. De emmer of bak bij bodem houden en als hij komt kijken of er langs zwemt til je hem zo eruit. De vis naast het zoutbadje zetten en de vis met de hand overzetten. Hand onder vis en zachtjes vast pakken. Hij gaat even spartelen dan laat je hem weer losser. Als hij op de zij komt zal hij rustig zijn en kun je hem steviger vast pakken en kun je hem overzetten. Vis max. 3 minuten in het zoutbadje en telkens even aanraken met vingertop zodat je zie dat de vis kieuwen blijft bewegen. Als kieuwen niet meer bewegen eruit halen en weer in de emmer met aquariumwater. Beweeg de vis even heen en weer zodat hij kieuwen spoelt. Emmer met vis naar aquarium en emmer in aquarium laten zakken en de vis op de andere hand opvangen. Omdat je geen filter heb en zijn kop dus niet in de uitstroom straal kunt houden ga je met de vis op vlakke hand en losjes vast houden baantjes trekken totdat hij zelf weer weg zwemt. Dit doe je zodat hij de kieuwen spoelt.
 
Wij halen altijd fijn zeezout zonder jodium in de reformzaak/natuurvoedingswinkel.

Maakt verder niet uit wat voor zout zolang er maar geen jodium in zit. Salina zout uit supermarkt iets van 50 cent een kilo. Je moet toch een hele berg hebben. Emmer 10 liter gaat elke keer 200 tot 300 gram zout in. Met 5 dagen heb je meer dan een kilo nodig dan is uit reform zaak wel erg duur grapje.
 
Vis is helaas gisteren dood gegaan... de andere gaat naar een collega in de vijver.
Bedankt voor alle reacties.
 
Sterkte met het verlies
Doordat de waterwaarden en behuizing niet optimaal waren heeft deze vis een 7jarige strijd gestreden.
De vis zal helaas enorm vergroeid geweest zijn.
Dit is dagdagelijkse kost en de fout ligt vooral bij de dierenwinkels die verkeerde informatie verschaffen.
 
Wat sneu voor jou en de vis. Fijn dat je een mooie vijver heb gevonden voor de ander vis.

Als je iets anders moois van je aquarium ga maken leeg het aquarium en laat hem een paar dagen droog staan zodat je eventuele ellende kwijt ben. Voor alle visjes die je wilt houden heb je wel een filtertje nodig en dan moet je aquarium een week of 4 indraaien. Lees wat info op het forum voordat je eventueel met iets anders wil gaan starten.
 
Jammer van de dode goudvis Ceciel! :( Wel fijn dat de andere goudvis nu naar een goede plek gaat!

Dat doseer maar raak is anders ook een zeer discutabel advies :juggle: ...
Haha, helemaal mee eens. :D Doseer eerst mis, vermoed een ziekte en doseer dan raak!

@michelle1 Weet je, ik ben het in grote lijnen hartstikke met je eens hoor. :) Zout (met of zonder die minieme hoeveelheid jodium overigens) ís ook een makkelijk en effectief middel tegen van alles en nog wat. En zoals jij zo'n behandeling omschrijft is het een mooi 'aanvalsplan' dat in de meeste gevallen van zwakte/ziekte wel effect heeft. Ik vond het in dit geval, met de informatie die er was, persoonlijk wel een lastige afweging.
 

Terug
Bovenaan