Mijn sluierstaarten - enkele vragen


S

Suuz88

Guest
Dag iedereen

Een paar weken geleden heb ik mij al een keertje voorgesteld in het voorstelforum.
Even kort nog een keer: wij hebben sinds een maand twee jonge sluierstaarten, gekregen als misplaatst "grappig" verjaardagscadeau in een minibakje.

Ondertussen flink beginnen lezen, en heel wat verbeteringen voor onze visjes aangebracht:
De beestjes zitten nu in een 60x50x50 bak met filter en waterplantjes.
Ik weet dat dit in principe nog steeds niet groot genoeg is, en ik ben al aan het uitkijken naar een grote bak voor als ze wat groter zijn. Maar een mens kan financieel maar zoveel aan in ��n keer he (achteraf gezien hadden we beter meteen een tweedehands grote bak gekocht, maar ja, dat weet je dus niet he - en dan geef je 100 euro uit aan een 60cm bak die volgens de dierenwinkel meeeeeeeer dan groot genoeg is).

Nuja, we verversen de bak nu om de 2 a 3 dagen voor 50 of 30%. Ik voeg elke twee dagen een portie bacteri�n uit een flesje toe, aangezien de bak natuurlijk niet ingedraaid is (ik vond het veiliger ze meteen in de grote bak te zetten, dan ze in dat kleine snertbakje te laten zitten).

Mijn vraagjes:

- Zijn er (behalve een grotere bak kopen) nog dingen die ik kan doen om hun levensomstandigheden te verbeteren? Ze lijken best actief en gelukkig en ze groeien ook flink.

- Een van de twee visjes heeft al sinds we hem hebben een afwijking aan de staart, ��n van z'n staartvinnen ontbreekt vrijwel volledig: en is enkel een sliertje vin aanwezig. Het visje zwemt wel vlot enzo, het is wel de minst avontuurlijke van de twee. Hij zwemt ook meestal achter de andere aan. Denken jullie dat dit een aangeboren afwijking is of is hij in de dierenwinkel aangevallen door een andere vis? Groeien vinnen nog terug in dat geval?

- Beide visjes lijken anders te groeien. Het ene visje groeit mooi in de lengte en heeft een vrij langwerpig lichaam. Hij is ondertussen een 6tal cm (met staart) denk ik. Het andere visje is iets kleiner (5 cm) maar is veel korter qua lichaam en heeft en boller buikje.
Zijn deze groeiverschillen normaal?

- Twee dagen geleden begon een van de visjes ineens te happen aan het wateroppervlakte. Zeker niet de hele tijd, maar af en toe toch wel eens. Ik heb toen een deel van het water ververst, maar dat leek geen verschil uit te maken. In overleg met mijn vriend hebben we dan de filter een stukje hoger gehangen zodanig dat die als het ware lucht in de bak pompt. In de gebruiksaanwijzing staat nochtans dat de filter volledig moet ondergedompeld zijn, maar op google vond ik zelfs afbeeldingen waar men een slangetje aan dat stukje had verbonden zodanig dat er lucht in het water kwam.

mL4E-7n-1bW7DULivRPjQ8g.jpg


Op deze manier dus, wij hebben zo geen buisje, maar hebben gewoon het kleine stukje net boven water gelaten. Kan dit kwaad?
De visjes happen nu in elk geval niet meer.

- Ten slotte nog een vraagje over voeding. Ik blijf maar verschillende dingen over voeding lezen. Ik geef ze nu meestal twee keer per dag een portie. Ze eten dit nooit binnen de paar minuten op, maar dat heeft eigenlijk weinig te maken met de hoeveelheid voedsel: het duurt gewoon even tot ze het gevonden hebben en het zijn allesbehalve gulzige eters. Uiteindelijk is wel alles op.
Maar, volgens de ene bron is dit teveel, volgens de andere te weinig...

En, is het belangrijk dat ik nog iets van groen voer bij geef? Ze knabbelen af en toe aan de plantjes, maar het is zeker niet zo dat ze die kaalvreten ofzo. Moet ik ze nog iets geven ? Wat dan?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Heb je fotos van je vissen? Ik vermoed dat de "langwerpige" een gewone goudvis is (heeft ie een enkele staart of een dubbele?) en de "ronde" een sluierstaart.

Het missen van de staart kan ook vinrot zijn, zitten er witte randen aan?
 
Het zijn beide sluierstaarten hoor, dubbele staart en uitpuilende ogen :). Ik zal vanmiddag eens kijken of ik duidelijke foto's kan maken :)/

Geen witte randjes, en ook geen verandering in de status van de vinnetjes, is al een maand hetzelfde.
 
sommige hebben maar 1 aarsvin hoor, dat is dan gewoon een schoonheidsfoutj!
 
-Tis misschien weer een gedoe, maar je zou een buitenfilter kunnen gaan gebruiken ipv een binnenfilter.
De ruimte die het binnenfilter nu in beslag neemt hebben de sluiers erbij aan zwemruimte en een buitenfilter zal
je aquarium beter schoonhouden. Als je sluiers straks groter worden kan het zijn dat je binnenfiltertje het niet meer
aan kan.

Het is inderdaad goed om te zorgen dat het filter veel beweging in het wateroppervlak brengt en zo voor meer
zuurstof zorgt. Ik zou alleen niet weten of het kwaad kan om jouw filter zo hoog te plaatsen. Ik heb zelf andere filters die hun uitstroom hoog hebben.

-Heb je een foto van de staart? Kan me er zo niet echt een voorstelling bij maken. Het kan heel goed aangeboren zijn: een schoonheidsfoutje. maar het kan ook een beschadiging zijn van het een of ander, vaak groeit zoiets snel weer aan.

- het kan heel goed zijn dat je visjes ieder een andere lichaamsbouw hebben. Sluiers kunnen een verschillende lichaamsbouw hebben: de ��n is langwerpig, de ander heeft een dikke buik, weer een ander is in zn geheel gedrongen enz.

- Sluiers hoeven het eten niet binnen een paar minuten op te hebben, ze mogen er best even over doen om het op
te zoeken en op te eten. Maar voer mag niet blijven liggen: voer jij sochtends en je ziet het voer savonds nog
liggen, dan is er waarschijnlijk teveel gevoerd oid. Maar daar hoef je bij sluiers vaak niet bang voor te zijn, die
kunnen heel veel op ;)

groenvoer stellen ze zeker op prijs en hebben ze ook nodig, denk aan spirulina-korrels of bijv. van die algenwafers (normaal voor 'algeneters')
 
Het zijn niet zo'n duidelijke foto's (gsm-kwaliteit), maar hopelijk kunnen jullie er iets op zien :)

Dit is de "goede" kant van Tutsi, het kleinere, molligere visje

a-i9M_ZSbX6Lc4p5F-p-cdzS3WoSWUaY.jpeg


Hier zie je hetzelfde visje langs de andere kant links, je ziet een soort zwart sliertje, dat is het onderste deel van z'n vinnetje aan die kant. (Hij wou precies niet echt foto's laten nemen van z'n slechte kant :p)

a-i9M_ZSbX6Lc4p5F-p-cdzS3WoSWUaY.jpeg


En dan het iets grotere, langwerpigere visje : Hutu

a-i9M_ZSbX6Lc4p5F-p-cdzS3WoSWUaY.jpeg
 
Wat een schatjes! Het staartje van Tutsi is denk ik gewoon misvormd, dus zal altijd wel zo blijven.
 
Ik zag vandaag dat Hutu paaipukkeltjes heeft, dus nu weet ik als trotse mama ook zeker dat hij een mannetje is :). Hij heeft de pukkeltjes trouwens op de rand van zijn vinnen, zoals ik hier op de foto's zie, maar ook op zijn kieuwen, is dat normaal?

Tutsi heeft deze niet, kan ik er dan vanuit gaan dat zij een vrouwtje is? Of kan het ook zijn dat hij een mannetje is die wat later rijp is? Ik zie Hutu Tutsi niet echt lastigvallen, al zwemmen ze wel vaak samen.
 
Correctie: ik ging net nog eens kijken en zag dat Tutsi ook paaipukkeltjes heeft. Twee mannetjes dus...
Kan dit problemen geven? Raken ze hierdoor gefrustreerd ofzo?

Hebben ze trouwens die pukkeltjes het hele jaar door, of komt dat in fases?
 
Paaipukkels komen inderdaad ook op de kieuwen voor dat is normaal. Twee mannen samen houden is geen enkel probleem ze raken hierdoor niet gefrustreerd hoor hahaha.

Als ze de paaipukkels hebben dan kunnen ze ze heel het jaar door hebben. Soms weer even meer en soms weer even minder afhankelijk van hun stemming.
 
Paaipukkels hoeven niet per se uitsluitsel te geven over het geslacht. Je kan ook naar de anus kijken. Als deze uitstulpt is het hoogstwaarschijnlijk een vrouwtje, als het een ingedeukt is een mannetje. Maar laat ik nu een vrouwtje met paaipukkels en een ingedeukte anus hebben :stom:. Rare beesten, je weet het dus nooit zeker tenzij je ze eitjes ziet leggen.
 
Jones zei:
Paaipukkels hoeven niet per se uitsluitsel te geven over het geslacht. Je kan ook naar de anus kijken. Als deze uitstulpt is het hoogstwaarschijnlijk een vrouwtje, als het een ingedeukt is een mannetje. Maar laat ik nu een vrouwtje met paaipukkels en een ingedeukte anus hebben :stom:. Rare beesten, je weet het dus nooit zeker tenzij je ze eitjes ziet leggen.

Wel weer komisch dat het bij mensen net andersom is met die uitstulping :p .
 

Terug
Bovenaan