Mijn vijvers


Nergens meer een vissende tuinkabouter die ik leuk vind tegengekomen, dus nu speelt er een drietal schattige kabouters in en om het water, en manlief vindt ze ook leuk. Ik vond op Marktplaats iemand hier vlakbij die Aphanius menta in zijn vijver houdt. Mooie visjes om te zien, en aangezien ik nog niets in mijn vijver heb zitten...Ik heb hem een bericht gestuurd, ik ben benieuwd.
Bijzondere soort! Wist niet dat wij in Europa (of nouja bijna: Turkije) ook echte killi's hadden.

Ik zit een soortprofiel van ze te lezen en het zijn blijkbaar wel vrij onverdraagzame vissen. Mannetjes onder elkaar, maar ook deze soort als geheel naar andere vissoorten. Voor zover je van plan was er andere vissen bij te zetten, is dat wellicht iets om rekening mee te houden. :)
 
Nee hoor, ik wilde maar een soortje. De Goudelrits is hier in de buurt niet te vinden, dus ik heb met die jongen afgesproken dat ik er 10 ophaal volgende week. Hij laat het me via de berichtenbox weten als hij ze heeft gevangen. Hij is er destijds met 20 begonnen en ze planten zich erg goed voort in de vijver. Zijn vijver is ook niet heel diep, maar ze overwinteren gewoon in de vijver bij hem. Alleen manlief is enigzins teleurgesteld omdat het maar kleine visjes zijn. Hij ziet ze niet goed als ze zo klein zijn. Maar ik ga in deze vijver geen shubunkins houden, dat wil ik die vissen niet aandoen...

De Aphanius mento heeft niet per se stroming nodig, en ze eten graag levend voer. Het lijkt me een heel leuk visje voor mijn vijver. Ik zal morgen weer verder gaan met de pomp.
 
Laatst bewerkt:
Dit is 'm. Alleen geeft AquaInfo aan dat er zeezout toegevoegd moet worden, terwijl die visjes hier in de buurt zich gewoon goed voortplanten. Misschien dat het in een vijver toch anders werkt dan in een aquarium. We zitten hier ook niet ver van zee, misschien heeft dat ook wel invloed.

 
Leuke filmpjes van het visje gevonden. Deze vijver ligt in Turkije, maar Aphanius mento komt niet alleen daar in de natuur voor, maar ook in Cyprus, Israel, Syrie, Jordanie en Libanon.



Natuurlijke omgeving:


 
Laatst bewerkt:
Hoe gaat het hier?
 
Het project heeft een beetje vertraging, want we willen eerst wachten tot iedereen hier is ingeent, en daarnaast is de buurvrouw hier momenteel extreem overgevoelig. Dus project pomp komt wel hopelijk, maar ik durf 'm nog niet aan te zetten. Dus ook de visjes moeten nog even wachten.

Verder is de vijver mooi hoor, ik zie regelmatig salamanders zwemmen, en de tuinkabouters staan leuk in hun hoekje. De waterlelie is inmiddels ook boven water gekomen, althans de eerste blaadjes. eens kijken hoe die zich verder gaat ontwikkelen.

 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan