Wat is er nieuw

Mijn Vision 260 plantenbak (Beginnersgeluk)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Beginnersgeluk
  • Startdatum Startdatum
B

Beginnersgeluk

Guest
Hallo iedereen!
Ik ben een jaar geleden begonnen met het houden van een aquarium. Dit was een juwel duolux 80 (80*35*40).
Sindsdien veel geleerd en verslaafd geraakt aan de hobby. Sinds 2 december 2016 heb ik van vrienden een juwel vision 260 overgenomen met CO2 installatie en het gehele vissenbestand en externe tetra filter. Al vanaf dat ik begon met de hobby wilde ik dit aquarium hebben. Ik heb de voedingsbodem erin gelaten wat erin zat en mijn eigen planten en vissen samen gegooid met wat bij het aquarium zat.
Bij de CO2 installatie zat een ph regelaar, die op aanraden van de aquarium winkel op minimum 6,7 gezet en laten lopen, hij slaat vanzelf af als hij op 6,69 komt.
Het geduld hebben is voor mij nog altijd het moeilijkste natuurlijk. Dit is mijn aquarium.

Vissenbestand:
3 maanvissen
5 regenboogvissen
3 diamantgourami
5 marmerbijlzalmen
5 chinese danio's
7 vuurneon's
7 kardinaaltetra's
10 roodkopzalmen
2 Synodontis lucipinnis
1 botia lohachata
13 corydoras sterbai (9), panda (1), aeneus (2)
2 kersenbuikcichliden

Deze foto heb ik net gemaakt nadat ik wat nieuwe planten heb toegevoegd. 😀

CIMG3081.JPG

Mooie grote bak.
Ga je het vissenbestand nog aanpassen of laat je het zo?
Ik zie dat sommige javavarens in de bodem staan en dat zal niet goedgaan hoor.

leuk, alles nog even goed laten groeien, maar voor een echte leuke plantenbak zou ik nog wel wat planten erbij toevoegen.

je visbestand vind ik alles behalve leuk 😀 hier zou ik flink in snijden. ik weet ook niet zeker of de Synodontis lucipinnis je planten met rust zullen laten.

zitten namelijk ook vissen tussen die met te weinig soortgenoten zitten en andere waterwaardes (voornamelijk temperatuur) vereisen. en een hele andere inrichting vereisen.

zelf zou ik kijken naar welke vissen je echt leuk vind en hier verder omheen bouwen. is uiteraard aan jou zelf maar ik weet bijna zeker dat je er uiteindelijk een leuker aquarium aan overhoud, zowel voor jou als de vissen.

Leuke start, lekker laten groeien nu!
Ook ik zou behoorlijk je vissenbestand aanpakken! Meer van dezelfde gaan houden en véél minder soorten! (en goed kijken naar de behoeftes)

Succes!

Voorlopig is het inderdaad eerder een 'Vision 260 vissenbak' dan een 'plantenbak'. 😉
Niet slecht bedoeld hé, maar ook ik zou wat snoeien in het visbestand. Zoals Rich aangeeft is dit momenteel niet ideaal.

Wel een mooie bak en mooie stukken hout.
Persoonlijk zou ik het hout in het midden omdraaien en meer naar links plaatsen. Zou wat meer spanning in de bak brengen denk ik.

Dat is inderdaad een aandachtspunt.

Begin is er, van vision bakken kun je hele mooie bakken maken met flinke diepte werking dankzij de gebogen ruit.

Maar de planten hebben tijd nodig en gezien je de bak iets meer dan 2 weken zou ik me nu niet teveel aantrekken van het visbestand.
Maar ik raad je wel aan er kritisch naar te kijken en een keuze te maken 😉

Dankjewel iedereen!
Ja ik heb dit aquarium overgenomen met vissenbestand. Ik ben ermee bezig om een keuze te maken, welke vissen ik wil houden en welke niet.
Ikzelf had 9 corydoras sterbai, 1 ancitrus, 5 roodkopzalmen en 7 vuurneons in mijn duolux 80. De overige vissen heb ik dus overgenomen.
Ik vind vooral de bijlzalmen maar saai, ze zijn mooi en apart maar doen niet veel.. of zal dat liggen aan het feit dat ze zich niet prettig voelen? :s Ik heb ze wat drijfplanten gekocht zodat ze zich misschien wat fijner zouden voelen.
Ik was trouwens mijn 3 ancitrussen en mijn 1 platy vergeten te melden. Met die ene platy weet ik het nog niet zo. Ik denk dat ik kijk hoe mijn aquarium erbij staat als ik mijn bestand heb veranderd en misschien een paar vrouwtjes voor hem halen, anders geef ik hem weg. Vind hem maar zo zielig alleen.
Ik denk dat ik de roodkopzalmen en kardinaaltetra's wegdoe en meer vuurneons aanschaf. Met deze bodem, belichting en achterwand komen deze namelijk super mooi uit in kleur.
Verder vind ik de diamantgourami wel interessant om te zien maar zou liever een mooie felle dwerg gourami zien, vooral omdat ik het aquarium naar mijn gevoel te klein vind voor ze. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de maanvissen, daar ben ik op de een of andere manier ook niet zo gek op...
Wat betreft de synodontissen is het heel erg moeilijk net als de botia. Maar ik denk dat ik, ondanks dat ik ze prachtig vind, toch liever voor mijn corydorassen ga. Want alledrie zijn scholenvissen (zover ik me tot nu toe ingelezen heb) en aangezien ik gek ben op mijn corydorassen ivm hun levendigheid denk ik dat de synodontissen en botia verliezen 😛. Oh en dan komt er nog bij dat ik appelslakken heb in mijn kleine aquarium (superfish 40), die wil ik natuurlijk uiteindelijk in mijn vision hebben, dus de botia moet er helaas sowieso uit...
Verder heb ik gelezen dat de chinese danio's helemaal niet goed zouden zitten.. dat ze andere waterwaarden behoeven dan de rest van mijn vissen 😱, is dit zo? Ze zullen ongeveer 2 jaar oud zijn nu (want zo oud is het aquarium namelijk ook). Ze zijn namelijk echt prachtig en wil ze het liefste houden, maar mijn vriend ziet het niet zitten dat er een derde aquarium bijkomt speciaal voor de danio's whaha 😀
De regenboogvissen vond ik eerder nooit zo leuk of mooi maar nu ik ze zelf heb vind ik ze werkelijk waar fantastisch! zo levendig en toch wel mooi... Ik wil deze heel graag houden maar het zijn 5 mannen.... Ik heb geloof ik gelezen dat ze gelukkiger zijn in een harem?

Oei, hele lap tekst...

Dit is erg herkenbaar hoor en ik heb nog nergens potjes met geduld kunnen kopen🙂

Oh ja.... Soms moet ik er gewoon niet teveel naar kijken, anders ga ik weer nieuwe plantjes kopen om het toch maar weer op te vullen haha.

Mooie grote bak.
Ga je het vissenbestand nog aanpassen of laat je het zo?

De javavaren staan in de bodem maar hun ribosoom niet. heb ze erin geduwd en toen weer omhoog getrokken. alleen de wortels staan in de grond. Lijkt maar zo op de foto. Ik zal straks kijken of ik een betere voor je kan maken 😉

leuk, alles nog even goed laten groeien, maar voor een echte leuke plantenbak zou ik nog wel wat planten erbij toevoegen.

je visbestand vind ik alles behalve leuk 😀 hier zou ik flink in snijden. ik weet ook niet zeker of de Synodontis lucipinnis je planten met rust zullen laten.

zitten namelijk ook vissen tussen die met te weinig soortgenoten zitten en andere waterwaardes (voornamelijk temperatuur) vereisen. en een hele andere inrichting vereisen.

zelf zou ik kijken naar welke vissen je echt leuk vind en hier verder omheen bouwen. is uiteraard aan jou zelf maar ik weet bijna zeker dat je er uiteindelijk een leuker aquarium aan overhoud, zowel voor jou als de vissen.

Was ik zeker van plan. De synodontissen laten de planten wel met rust maar zoals ik net had verteld in mijn mooie grote lap tekst (haha) gaan ze waarschijnlijk gewoon weg. Ik zeg nog waarschijnlijk omdat ik er nog niet officieel uit ben of de syndontis of corydorassen gaan winnen... 1 van de 2 in ieder geval.
Ik vind het aquarium nu ook vol en ik ben al best ver met bedenken wat ik straks over wil houden aan vissen. Dankjewel voor de feedback 😀. Meer planten zeg je?! Dat komt vast wel goed hahaha, altijd als ik naar de aquarium winkel ga blijft er wat aan mijn vingers plakken hihi.

Voorlopig is het inderdaad eerder een 'Vision 260 vissenbak' dan een 'plantenbak'. 😉
Niet slecht bedoeld hé, maar ook ik zou wat snoeien in het visbestand. Zoals Rich aangeeft is dit momenteel niet ideaal.

Wel een mooie bak en mooie stukken hout.
Persoonlijk zou ik het hout in het midden omdraaien en meer naar links plaatsen. Zou wat meer spanning in de bak brengen denk ik.

Zo stond het stuk hout eerst.
Ik vond veel planten wat ik bij het aquarium kreeg niet mooi en heb toen ook veel hout eruit gehaald zodat ik meer planten erin kon zetten. Ik heb hem zo om gezet omdat ik een beetje voor ogen houd hoe mijn echinodorus argentinensis en echinodorus amazonicus gaan groeien. Die vind ik mooier in de hoek dan het stuk hout.

2016-12-03 21.21.46.jpg

De javavaren staan in de bodem maar hun ribosoom niet. heb ze erin geduwd en toen weer omhoog getrokken. alleen de wortels staan in de grond. Lijkt maar zo op de foto. Ik zal straks kijken of ik een betere voor je kan maken 😉

Je hoeft voor mij niet speciaal een foto te maken hoor want ik geloof je wel 😉
Bijlzalmen zijn gewoon hele saaie vissen,hangen maar wat en schieten enorm snel in de stress.

Je kan voor je bestand een apart topic plaatsen bv.

Je hoeft voor mij niet speciaal een foto te maken hoor want ik geloof je wel 😉
Bijlzalmen zijn gewoon hele saaie vissen,hangen maar wat en schieten enorm snel in de stress.

Je kan voor je bestand een apart topic plaatsen bv.

Oh... die foto's maak ik toch dagelijks hahaha.
Ja, die gaan denk ik als eerste eruit, die bijlzalmen. Maar ik zal zo even een topic beginnen onder het juiste kopje over mijn vissen bestand.

Hier ook nog eentje van mijn appelslakken aquarium haha. daar wil ik graag een tapijtje in maken en valisneria.

2016-12-24 11.48.48.jpg

En nog wat mooie foto's van de visjes

2016-12-24 11.50.30.jpg

2016-12-24 11.50.50.jpg

2016-12-24 11.50.17.jpg

Mooie foto's!
Doelde net speciaal foto's van de rizoom dat dat niet hoefde maar andere foto's zijn zeker welkom hoor 😉

Vandaag veeeeeel vissen weggedaan. Nu alleen nog de bijlzalmen, regenboogvissen, vuurneons, platy, ancitrus, corydoras, kersenbuiken en neontetra's overgehouden. Ik moest zoveel vissen vangen dat ik maar meteen de gelegenheid gebruikt heb om anubias en javavaren op mijn hout te lijmen en mijn aquarium weer eens te herinrichten. Ik moet zeggen dat ik er wel tevreden over ben. En de vissen al helemaal!

2016-12-28 21.50.38.jpg

2016-12-28 21.50.46.jpg

2016-12-28 21.50.53.jpg

2016-12-28 21.51.00.jpg

2016-12-28 21.52.42.jpg

2016-12-28 21.53.03.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan