Eco Creations
Well-known member
Een video zegt altijd meer, en dan hoef ik ook niet zoveel moeite te doen om ze netjes op de foto te krijgen 😂
Bedankt 😁Erg mooi gemaakt Niels. Niet alleen het aquarium maar ook de combinatie van het filmpje met muziek. Heb je dat gedaan via een app op de smartphone?
Ja uiteindelijk wel, maar het is wel zo dat des te kleiner het stukje is, des te makkelijker kunnen ze er mee rond zwemmen en hem oppeuzelen.Krijgen ze zo n dikke worm dan kapot? Dat arme beest heeft weinig kans volgens mij.
Bevalt de achterwand je? Je hebt ook kokosvezel gebruikt voor het deel onder water? Hoe heb je de stenen vast gemaakt?Vorige week ben ik begonnen met de achterwand. Ik heb al eens wanden gemaakt met styrofoam en epoxy, of met 'eggcrates' en PURschuim. Maar dit keer wilde ik een nieuw materiaal gebruiken Forex (PVC foam board).
Ik heb verschillende mensen het zien gebruiken in projecten op Youtube, en het is gemakkelijk te verwerken en toch stevig zat.
Bekijk bijlage 341449
Hierna was het een kwestie van goed meten en op maat snijden van de stukken.
Ik had al een plattegrond gemaakt van mijn idee. Ik wilde voldoende filtermedia kwijt kunnen en een waterval inbouwen, met stenen en wortels om een 'jungle creek' na te bootsen. En dat allemaal maar toch ook voldoende ruimte overhouden voor de toekomstige bewoners...
Bekijk bijlage 341450
Bekijk bijlage 341451
Ik heb een tijdje geleden, van een omgevallen boom, een aantal prachtige stukken wortelhout kunnen meenemen. Deze heb ik schoongemaakt met water en een tandenborstel en daarna laten drogen.
Bekijk bijlage 341452
En hierna was het een enorme puzzel om alle stenen, het hout en kokosvezel in de achterwand te verwerken en een zo natuurlijk mogelijke uitstraling te krijgen.
Ik ben er niet zo heel goed in, maar voor mijn doen ben ik wel tevreden met het eindresultaat. Hieronder de 'beekloop' met waterval en op de andere foto kan je goed zien hoe ik, met een plantenbakje, in de hoek de filter heb weggewerkt.
Bekijk bijlage 341454Bekijk bijlage 341455
Zand en de planten zijn besteld. Ik zal eerst met een drystart beginnen, vooral voor het mos, en daarna start het indraaien.
Jawel, voor een aquarium van maar 45cm breed ben ik wel tevreden. Dit is nu mijn derde achterwand die ik maak, en ook wel de mooiste tot dusver. Ik moet ook eerlijk zeggen dat foto's hem niet veel eer aan doen (zegt waarschijnlijk vooral iets over mijn fotografie skills 😂).Bevalt de achterwand je? Je hebt ook kokosvezel gebruikt voor het deel onder water? Hoe heb je de stenen vast gemaakt?
Jawel, voor een aquarium van maar 45cm breed ben ik wel tevreden. Dit is nu mijn derde achterwand die ik maak, en ook wel de mooiste tot dusver. Ik moet ook eerlijk zeggen dat foto's hem niet veel eer aan doen (zegt waarschijnlijk vooral iets over mijn fotografie skills 😂).
Maar er blijven altijd verbeterpunten, bij een volgend aquarium zou ik denk ik de waterval of drip wall in een hoek houden, zonder een al te lange 'beek'.
Ook zou ik minder stenen gebruiken, ik denk dat kokosvezel en takken of wortels een veel realistischer effect hebben.
Door de groei van mos op de achterwand zijn de stenen wel wat meer uit het zicht. De stenen (en de rest) zijn bevestigd met siliconenkit die je steeds uitsmeert met handschoenen.
Ik zou in de toekomst zeker weer met forex gebruiken, makkelijk, flexibel en stevig spul. Je kan er eigenlijk vrijwel vanalles mee maken. Bijv een verhoogd deel in het water waar je oeverplanten in kan zetten met aan de voorkant openingen met kokosvezelmat zodat er water door kan, maar jongbroed of garnalen niet.
Waar ik ook erg blij mee ben, vanaf nu wil ik overigens niet anders meer, is het riparium idee, dus oeverplanten die uit het aquarium steken en enorm helpen met het filteren.
Het geeft een nieuwe dimensie aan de hobby, en oogt ook erg natuurlijk.
Forex is helemaal veilig, je moet alleen zorgen dat je aquarium siliconenkit gebruikt.Bedankt voor de tips! En qua veiligheid van Forex voor het aquarium, moet je dat helemaal dichtmaken? Bijvoorbeeld met siliconen etc? Of maakt dat met dit spul niet zo veel uit?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.