Mikro geo altispinosos sterven


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
673
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Allen, mijn (nog jonge) Boliviaanse rammen sterven massaal.. ik had er 12, nu nog 7 waarvan 2 ziek.. zie foto’s. Ik dacht aan wormen dus heb de bak behandeld met een kuur bilocil sensitive. Dit lijkt helaas geen effect te hebben.. ze gaan erg boven in zwemmen, wat mij doet denken aan een zuurstof probleem of no2 oid. Maar de rest van de bak heeft geen symptomen (zowel de anale afscheiding als boven in hangen).
Ze worden gehouden op kraanwater (zijn ze ook op gekweekt, ze komen bij een bekende naam in de hobby vandaan..).

Iemand een idee? Ik heb zojuist gemeten: geen nh4/no2.

Iemand een idee?

Ik tag vast @Gino88 en @Lysia
 

Bijlagen

  • IMG_1341.jpeg
    IMG_1341.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 28
  • IMG_1344.jpeg
    IMG_1344.jpeg
    1 MB · Weergaven: 27
  • IMG_1343.jpeg
    IMG_1343.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 26
Allen, mijn (nog jonge) Boliviaanse rammen sterven massaal.. ik had er 12, nu nog 7 waarvan 2 ziek.. zie foto’s. Ik dacht aan wormen dus heb de bak behandeld met een kuur bilocil sensitive. Dit lijkt helaas geen effect te hebben.. ze gaan erg boven in zwemmen, wat mij doet denken aan een zuurstof probleem of no2 oid. Maar de rest van de bak heeft geen symptomen (zowel de anale afscheiding als boven in hangen).
Ze worden gehouden op kraanwater (zijn ze ook op gekweekt, ze komen bij een bekende naam in de hobby vandaan..).

Iemand een idee? Ik heb zojuist gemeten: geen nh4/no2.

Iemand een idee?

Ik tag vast @Gino88 en @Lysia
Had je ook de kweker al gevraagd? Heeft hij geen problemen?
 
Nog niet Amanda, ik wacht eerst dit even af..
 
Nog niet Amanda, ik wacht eerst dit even af..
Oke, ik dacht misschien heeft hij het ook bij de vissen en is hij er al achter wat het is, vandaar. Sterkte ermee in ieder geval, vind het altijd zo sneu...
 
Bedankt voor het vertrouwen, maar zo direct heb ik geen idee wat het is. misschien dat @Gino88 een idee heeft. Ik ga er iig even over denken wat het kan zijn.
 
Wat niet is kan nog komen... bij alle ziekten/aandoeningen zal de conditie van het dier ook meespelen.
 
Hoe lang zijn deze vissen al in je bakkie aanwezig? Zijn ze verse toevoeging?
 
Geen verse toevoegingen.. sinds 28 maart (tegelijk). Ze komen ook bij dezelfde kweker vandaan
 
Ik heb me nog een beetje verdiept in flagellaten.. zou best kunnen. De stervenden wordt eerst donker van kleur. Zie alleen geen gaten/gaatjes in hun kop.. vandaag maar medicijnen bestellen en een stevige ww. Kan ik morgen beginnen met de kuur..
 
Wat is de afmeting van je aquarium en het visbestand op de bodem.
Ik zou beginnen met easy life voogle, dat tast je waterwaarden niet aan.
 
Wat is de afmeting van je aquarium en het visbestand op de bodem.
Ik zou beginnen met easy life voogle, dat tast je waterwaarden niet aan.
180*60. De (nu nog 5..)Mikro’s (zijn nog klein overigens, lang niet volwassen) en 10 Cory’s. Bodem is bedekt met planten, hout en steen. Zie mijn foto album voor beeldvorming
 
De kans is aanwezig dat de cory,s teveel door het terrein van de altispinosa,s banjeren en dat ze het voer voor hun neus wegkapen. Een koppel micro.s hebben ongeveer 40 cm baklengte nodig, het liefst in alle rust zodat ze rutstig over de bodem hun voedsel bijelkaar kunnen scharrelen.
Ik denk dat dat het probleem is. Dwergcicliden en Cory,s gaan eigenlijk niet samen.
 
Ik durf dat in dit geval uit bijna 100% uit te sluiten.. het verklaart namelijk niet de witte ontlasting van de dieren zoals op de foto. Bovendien eten ze overdag gewoon mee bij het 3-5 keer voeren van de opgroeiende manen.. de Cory’s zijn dan niet te zien en eigenlijk alleen ‘s nachts actief.
 
Klote zeg. :( Ik weet niet wat de precieze omstandigheden zijn in je bak, maar je voert wel redelijk vaak voor de manen schijnbaar. Zeker weten dat daar genoeg filtering (of veel ww) tegenover staat? Want dat schoon houden is vaak wel een uitdaging dan.
 
Klote zeg. :( Ik weet niet wat de precieze omstandigheden zijn in je bak, maar je voert wel redelijk vaak voor de manen schijnbaar. Zeker weten dat daar genoeg filtering (of veel ww) tegenover staat? Want dat schoon houden is vaak wel een uitdaging dan.
tja, zeker weten.. ik wissel meerdere keren per week behoorlijke sloten water. Als ik 3 keer peer week wissel meestal zo'n 30~40% per keer (zo, wo, vrij) of als ik van te voren weet dat het 2x wordt ongeveer 50% per keer (zo, wo). Ik meet geen NH4/NO2, maar heb wel een hoge NO3 (deels vanwege bemesting, maar goed).

Ik heb wel redelijk wat zweefvuil in m'n bak merk ik. Ik probeer dit tegen te gaan door veel met het af hevelen over het hout en langs de planten te gaan omdat daar veel op neerslaat merk ik.
Filtering betreft een 4 vaks bioloog. Nog niet ingericht zoals ik het wil, maar voor nu denk ik goed genoeg. Ik durf nu iig niet veel materiaal te gaan wisselen in het bioloog..
 
maar heb wel een hoge NO3 (deels vanwege bemesting, maar goed).
Tja ik heb ze ook met de EI niet in leven kunnen houden en wellicht weet @Gino88 dat maar dwergcichliden hebben graag een lage bacteriedruk zover ik weet maar ook een lage geleidbaarheid. Met veel no3 of andere voedingsstoffen is de geleidbaarheid vaak vrij hoog en dat speelt denk ik ook meen.
 
Als dat zo is zou dat wel vervelend zijn John :( Ik ben juist voor deze gegaan in de veronderstelling dat ze sterker zijn dan andere dwergen..
 
Dat was destijds ook mijn gedachte maar heb er kort plezier van gehad en ik dacht dat het ook met de EI te maken had en de hoge geleidbaarheid van dik 500uS.
Maar goed het kan ook iets anders zijn geweest.
 
tja, zeker weten.. ik wissel meerdere keren per week behoorlijke sloten water. Als ik 3 keer peer week wissel meestal zo'n 30~40% per keer (zo, wo, vrij) of als ik van te voren weet dat het 2x wordt ongeveer 50% per keer (zo, wo). Ik meet geen NH4/NO2, maar heb wel een hoge NO3 (deels vanwege bemesting, maar goed).

Ik heb wel redelijk wat zweefvuil in m'n bak merk ik. Ik probeer dit tegen te gaan door veel met het af hevelen over het hout en langs de planten te gaan omdat daar veel op neerslaat merk ik.
Filtering betreft een 4 vaks bioloog. Nog niet ingericht zoals ik het wil, maar voor nu denk ik goed genoeg. Ik durf nu iig niet veel materiaal te gaan wisselen in het bioloog..
Ook ik heb redelijk wat zweefvuil hoor, denk ook dat dit grotendeels komt door het vaker voeren. Maar ik stoor me er niet aan. Ik vind het wel echt zonde van je vissen.
 
Ook ik heb redelijk wat zweefvuil hoor, denk ook dat dit grotendeels komt door het vaker voeren. Maar ik stoor me er niet aan. Ik vind het wel echt zonde van je vissen.
Zweefvuil is anders niet onschadelijk. Op dergelijke zweefeilandjes zitten ook bacteriën en is dus de bacteriedruk van je water hoger dan bij kristalhelder water.
 

Terug
Bovenaan