Mikrogeophagus Altispinosa, geslachtsonderscheid


J

Jacky2211

Guest
hoi,

ik heb op het forum al prachtige foto's gezien van man en vrouw Altispinosa. En dan denk je dat je het weet en zit je naar je eigen vissen te staren en noppes :S

ik heb 2 van deze prachtige visjes, mij verkocht als koppel. Zitten nu zo'n 2 maanden in mijn bak maar ik krijg steeds meer het idee dat het er 2 van hetzelfde geslacht zijn.

En toch.... als ik de foto's nu bekijk lijken het wel man en vrouw. De bovenste is kleiner van afmeting dan de onderste.

Kan iemand aan de hand van mijn foto's zeggen wat wat is?

2013-10-22_20.36.53.jpg


2013-10-22_19.57.05.jpg
 
de onderste is zeker een man, de bovenste (tenzij de vis niet helemaal uitgegroeid is) een vrouw.
 
Waar baseer je dat op Babysnake?

~ Ivo
 
de kleuren, de aarsvin (afgerond bij de bovenste, puntig bij de onderste) en de rugvin (hoewel die op beide foto's moeilijk te onderscheiden is). Ook de aanzet voor de legbuis (bij de bovenste) kan een indicatie zijn
 
ik weet dat het een lastige zaak is, ik heb er hier 5 gehad waar er nog 2 mannen van over zijn. Ik dacht 3 vrouwen gekocht te hebben en 2 mannen, maar dat bleek ook niet juist te zijn. Ik heb verschillende pogingen tot nest gezien maar nooit jongen gehad.
Mijn ervaring (mening) is dat sommige mannen (als in de onderste foto) toch duidelijk te herkennen zijn. Het gaat echter vaker fout dat vissen wel eens als vrouw worden aanschouwd, maar dat toch man blijken te zijn. Daarom mijn lichte twijfel bij de eerste vis.
 
oke, bedankt allemaal. Ik wacht het gewoon nog even af, ze zijn volgens mij nog niet volgroeid.

En anders toch maar eens omzien naar een groter aquarium en in ieder geval 1 vrouwtje erbij zien te bemachtigen. :D
 
De bovenste vis lijkt mij inderdaad nog lang niet volgroeid, de onderste bijna.
Dat maakt het natuurlijk extra lastig, terwijl het toch al niet eenvoudig is.

Ik kijk vooral naar de vorm van de rugvin, de aarsvin en de staart. Bij een volgroeide man zijn die aan de buitenste stralen draadvormig verlengd, die draden zijn felrood.
Net als bij neefje ramirezi kunnen ook verlengde voorste (zwarte) rugvinstralen op een man wijzen, maar dit is niet erg betrouwbaar.
Verschil in gedrag tussen mannen en vrouwen heb ik nog niet gezien.

En een vrouw herken je eraan dat ze niet als man herkenbaar is .....

Ik heb een volwassen koppel gekocht, en later 2 halfwas koppels erbij gezet.
Het eerste was duidelijk een koppel, want daar heb ik een nestje van gehad.
De andere 4 zijn nu: 1 zekere man, 1 vrij duidelijke man, 1 waarschijnlijke man en 1 mogelijke vrouw.

Bij jouw vissen durf ik over de bovenste geen uitspraak te doen, de onderste is volgens mij vrij waarschijnlijk een man.
 
bedankt nogmaals. Helaas vind je ze weinig aangeboden als al wat duidelijker te zien is of het een man of een vrouw betreft

ik blijf zoeken naar de vrouw die niet als man herkenbaar is :D
 
Ik heb nog nooit alti's in een winkel gezien waarbij het geslachtsonderscheid overduidelijk was. Juist om die reden wordt vaak aangeraden te starten met een groepje van 4/5 om een koppel over te houden, al zitten daar risico's aan.

~ Ivo
 
dat is inderdaad leuk advies als je weet waar je met de rest van de vissen moet blijven. je blijft dan mogelijk zitten met drie restvissen (misschien zelfs van het zelfde geslacht).
Mogelijk kan je iemand vinden die een groep heeft en daar een koppel van over houden. Hoewel er niet veel mensen zijn die ze i grote groep hebben zitten.
 
That's what I said: 'risico's' ;)
 
Met Ivo eens, alleen zou ik een grotere groep nemen (als het aqua het toelaat)
De interactie bij deze soort is vele malen interessanter in groepen in een groot aqua ;)

Het geslacht herkennen bij deze soort... ik zeg succes...
 
Dat is het vervelende van de deze vissen. Het geslacht is inderdaad moeilijk om te herkennen. Als ik kijk naar mijn vrouw dan heeft ze best een behoorlijke puntige aarsvin. Ook de rugvin loopt door.Dus daar zou ik het lang niet altijd op baseren.
Wel heb ik het idee dat de kop van de mannen iets 'hoekerig' is. Ook hebben ze wel een rondere buik.Maar zelfs dan blijft het moeilijk,zeker als de vissen in de winkel mager zijn. Had ze al in meerdere winkels bekeken en ze waren eigenlijk overal best mager,dat maakt het er ook niet makkelijker op.

Ik ben zelf ook gestart met een groep. Heb nu ��n vrouw en 5 mannen.Echt populair zijn ze niet, had een advertentie op een 2e hands website gezet voor 2-3 maanden. 300 Kijkers en maar ��n reactie.
 
Nou ja, z� erg is het natuurlijk ook weer niet als je uit pakweg 6 altispinosus ��n koppel haalt.

Want de andere 4 kun je rustig laten zitten. Deze soort is namelijk prima in een groepje of zelfs een grotere groep te houden.
Mijn ervaring is dat dit heel goed gaat, zelfs als er ��n koppel is gevormd en dat een nest heeft.

Ik weet niet hoe het gaat als er 2 of meer koppels ontstaan, waarschijnlijk is het dan afhankelijk van de grootte van het aquarium en de schuilmogelijkheden daarin of het goed blijkt gaan, maar moeilijk zijn ze wat dit betreft absoluut niet.
 
Paddy.K.1966 zei:
Nou ja, z� erg is het natuurlijk ook weer niet als je uit pakweg 6 altispinosus ��n koppel haalt.

Want de andere 4 kun je rustig laten zitten. Deze soort is namelijk prima in een groepje of zelfs een grotere groep te houden.
Ik ben het in vergaande mate met je eens, maar wel als de bak groot genoeg is en een meterbak (bijv.) is dat niet vind ik en 1m20 vind ik op het randje. Jouw 1m50 is royaal voor een koppel en 4 'eenlingen'

~ Ivo
 
5 altspinosa in mijn 1m60 ging anders niet goed hoor. Al gauw was er 1 van de vissen dood gepest. En wat later had ik een koppel in het midden van de bak. Welk de twee overgebleven mannen terroriseerde, die zaten dan ook elks in een hoekje verscholen. Ik heb ze met verloop van tijd dan ook uit elkaar moeten halen. Het koppeltje is al dood waardoor ik nu nog twee oude mannen over heb.
 
De bovenste foto hoeft het niet per de de legbuis te zijn. Kan ook zijn dat het beestje last heeft van inwendige wormen. Dacht bij mij ook eerst bij het vrouwtje de legbuis te zien. Maar helaas was het dus wat anders. Dus zou zeggen houset in de gaten.
Lijken mij trouwens ook mannetje en vrouwtje aan de vinnen te zien.
 
Paddy.K.1966 zei:
Nou ja, z� erg is het natuurlijk ook weer niet als je uit pakweg 6 altispinosus ��n koppel haalt.

Want de andere 4 kun je rustig laten zitten. Deze soort is namelijk prima in een groepje of zelfs een grotere groep te houden.
Mijn ervaring is dat dit heel goed gaat, zelfs als er ��n koppel is gevormd en dat een nest heeft.

Ik weet niet hoe het gaat als er 2 of meer koppels ontstaan, waarschijnlijk is het dan afhankelijk van de grootte van het aquarium en de schuilmogelijkheden daarin of het goed blijkt gaan, maar moeilijk zijn ze wat dit betreft absoluut niet.

Die ervaring heb ik nu ook ja. Ze dreigen af en toe wel naar elkaar, maar daar blijft het ook bij.Ze zwemmen ook regelmatig in een groep. Heb inmiddels ��n koppel die om de 4-6 weken eieren leggen, ze zijn dan uiteraard wel feller. Iedereen die te dichtbij jagen ze weg. Nadat ze klaar zijn met de broedzorg voegen ze zich weer bij groep.

Ik betwijfel het of een koppel ook wel altijd goed gaat.
Heb het idee door ze toch in een groep te houden het beter gaat dan ze als een koppel te houden. De agressie wordt dan beter verdeeld. Want vooral het mannetje kan het vrouwtje toch behoorlijk opjagen.

Maar soms kan je ook gewoon pech hebben met het karakter van de vissen die wel continue met elkaar vechten.

Ik blijf het leuke vissen vinden.
 
Gert heeft een mooi indentificatie topic hierover :)
 
Mascha&Ivo zei:
Ik heb nog nooit alti's in een winkel gezien waarbij het geslachtsonderscheid overduidelijk was. Juist om die reden wordt vaak aangeraden te starten met een groepje van 4/5 om een koppel over te houden, al zitten daar risico's aan.

~ Ivo

Bij mijn eerste koppel kon ik de geslachten bij de aanschaf al vrij duidelijk zien, deze twee vissen hebben later samen een nestje gehad dus het klopte ook.
Ik weet niet of ik winkelnamen mag noemen, zoniet dan kan beheer die misschien door sterretjes vervangen, maar ik kocht deze dieren in Maassluis bij AZ Siervishandel.
 
babysnake zei:
5 altspinosa in mijn 1m60 ging anders niet goed hoor. Al gauw was er 1 van de vissen dood gepest. En wat later had ik een koppel in het midden van de bak. Welk de twee overgebleven mannen terroriseerde, die zaten dan ook elks in een hoekje verscholen. Ik heb ze met verloop van tijd dan ook uit elkaar moeten halen. Het koppeltje is al dood waardoor ik nu nog twee oude mannen over heb.

Zou zomaar met je inrichting te maken kunnen hebben...
 
Tja, dat ziet er volgens mij aardig altispinosus-proof uit ..... !!!

Misschien is het dan gewoon zo dat de ene alti de andere niet is?
Bij mij gaat het tot nu toe in ieder geval probleemloos.

Zelfs toen ik er 5 had, en er een koppel was dat een nest had.
Wel wat gedreig, af en toe een kopstoot en wat getrek aan de lippen (dat deed het koppel onderling trouwens ook voordat er een nestje kwam, ik denk een soort partner-keuring), maar �cht vechten met verwondingen heb ik niet gezien.
Cynisch genoeg heb ik w�l, toen de baby's zeven dagen oud waren, de moeder dood gevonden. Zonder ook maar een spoor van gevechten hoor, geen enkele beschadiging te zien, maar dus wel dood. Nog geen dag later waren natuurlijk alle jongen verdwenen.

Ik heb het plan opgevat er een groep van 6 van te maken, door er 2 vrouwen bij te zetten.
Zoals ik al zei: de 4 die ik nu heb zijn 2 overduidelijke mannen, 1 waarschijnlijke man en 1 mogelijke vrouw.
Of het evenwicht daarmee helemaal hersteld is, is nog maar de vraag, maar het zal er in ieder geval beter van worden.

Maar misschien is het toch beter eerst nog maar eens wat meer verhalen over alti's in een groep te lezen .....
 
Ik heb 3 vrouwen en een man op 1,60 zitten, zwemmen altijd bij elkaar geen problemen mee. Als er een nestje is worden de andere vrouwen op afstand gehouden. Maar verder dan 20 cm worden ze niet weg gejaagd. Ik vind het erg leuke vredelievende visjes.

Op deze foto's is de eerste duidelijk nog niet volgroeid, 2e is gezien de punt in de aarsvin een man.
 
Denk gezien de vorm van de kop dat je bovenste Altispinosa misschien wel een vrouwtje kan zijn. Bij vrouwtjes zijn ze vaak ronder. Heb je misschien nog meer foto's?

Wat betreft de punt in de aarsvin, ik vind dat geen betrouwbare indicatie. E�n van mijn vrouwtje heeft toch een behoorlijke punt in de aarsvin, zo ook bij haar rugvin.

Paddy.K.1966 zei:
Mascha&Ivo zei:
Ik heb nog nooit alti's in een winkel gezien waarbij het geslachtsonderscheid overduidelijk was. Juist om die reden wordt vaak aangeraden te starten met een groepje van 4/5 om een koppel over te houden, al zitten daar risico's aan.

~ Ivo

Bij mijn eerste koppel kon ik de geslachten bij de aanschaf al vrij duidelijk zien, deze twee vissen hebben later samen een nestje gehad dus het klopte ook.
Ik weet niet of ik winkelnamen mag noemen, zoniet dan kan beheer die misschien door sterretjes vervangen, maar ik kocht deze dieren in Maassluis bij AZ Siervishandel.

Heel soms zie ik wel vrouwtjes zwemmen waarbij de geslachtspapil duidelijk te zien is.
 

Terug
Bovenaan