Mikrogeophagus Altispinosa; koppeltje of 2 vrouwen?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Binnekort wilde ik altispinosas halen, maar ik had nog wat vragen over de samenstelling hiervan.
Ik heb een aquarium van 200L, 100x40x50, met daarin 1 siamese algeneter, 21 kardinaaltetras en 8 corydoras. Ik vind de midden/onderlaag nogal kleurloos en wilde daarom graag Altispinosas toevoegen.

Aangezien ik al 8 corydoras en 1 siamese algeneter heb (die overigens allemaal ook vaak in de middenlaag zwemmen), dacht ik dat 2 altispinosas wel een beetje de max was en ik geen school kan houden.

Ik zit alleen niet echt te wachten op nageslacht, dus raden jullie 2 vrouwtjes aan of kan een koppeltje ook? Of zou 1 mannetje en 2 vrouwtjes ook nog kunnen bij mijn aquarium en die vissen?

Groetjes, Leendert
 
Ik zou voor een paartje gaan, het mannetje is ook wel net iets mooier dan het vrouwtje.Nageslacht zou ik me niet al te druk om maken, als je die al zou krijgen is de kans dat die het overleven in een gezelschapsbak niet heel groot.
 
Bedankt voor je hulp! Ik ben vanmiddag al gaan kijken bij 2 dierenwinkels bij mij in de buurt, maar die zeiden dat ze vrij zelden altispinozas in het assortiment hadden. Ik heb veel gelezen over minder goede ervaringen met particuliere verkopers, dus als iemand tips heeft voor websites waar je ze zou kunnen bestellen hoor ik het graag!

Mvg, Leendert
 
Ik zou een andere vis uitzoeken en gelijk een ander huisje zoeken voor de Siamese algeneter. Altispinosa’s kan je niet per paartje kopen, een koppel moet ontstaan uit een groep. En voor een groep is jouw bak veel te klein, zeker met zo’n draak van een Siamese algeneter er bij.. Dus, mijn tip: weg met die Siamees en op zoek naar een leuke apistogramma soort die je als koppel kan houden. Voor een harem heb je te weinig bodemoppervlak.
 
De siamese algeneter houd ik dan denk ik wel, maar dan zie ik wel af van de altispinozas als dat echt beter niet gaat.. Dan zou ik ipv daarvan wel een kleurrijke midden/bovenvis willen hebben.

Ik heb hiernaast ook gekeken naar kleurrijke vissen en kom dan uit op de Pseudomugil furcatus (vorkstaart regenboogvis). Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een stuk of 2 a 3 (wat grotere) kleurrijke vissen ipv kleine scholenvissen omdat ik al 21 kardinaaltetras heb.
Hebben jullie nog tips voor kleurrijke (iets grotere) vissen voor in het midden of boven die samengaan met de rest? En mochten jullie het afraden om 2 a 3 wat grotere vissen te houden en toch voor de scholenvissen moet gaan, hoor ik het graag!

Alvast bedankt!
 
De Siamese algeneter wordt vaak onverdraagbaar als hij volwassen is dus ik zou die ook wegdoen maar goed dat is jouw keuze natuurlijk.
 
Ik denk dat ik mijn algeneter wel houd, hij is nog erg klein (6cm) en heel vredelievend naar mijn andere vissen. Toch zou ik hier graag wat kleurrijke vissen bij doen, en mocht de algeneter vervelend gaat doen zal ik hem dan alsnog weg doen.

Welke tips hebben jullie nog voor kleurrijke leuke vissen die samengaan met de rest?
 
Er is nogal wat verwarring over de "siamese algeneter", aangezien meerdere soorten onder die naam worden verkocht.
Het gaat dan meestal over de Gyrinocheilus aymonieri of de Crossocheilus siamensis; welke heb jij?
De eerste wordt inderdaad steeds agressiever naarmate hij ouder wordt; de tweede totaal niet, maar dat is dan weer eigenlijk een groepsvis en je bak is wat klein voor een groep.

Op zich zou je voor 1 man met 2 vrouwen M. altispinosus kunnen kiezen, en dan maar hopen dat er met 1 van de 2 een klik is. En zo niet, dan heb je wat je wilt: geen nageslacht. Als er wèl een nestje zou komen heb je dat trouwens ook, met 21 kardinaaltetra's is de kans dat er 1 volwassen wordt is nihil en het is gratis levend voer .....

Zoals hierboven al gezegd zijn er ook heel mooi gekleurde Apistogramma-soorten (dwergcichliden) waarvan je, afhankelijk van de soort, een koppel of klein harem zou kunnen houden. Of Tateurndina ocellicauda, de pauwooggrondel. Maar die houden zich wel op onderin de bak, waar het al redelijk druk is.

Misschien zou een koppel Trichogaster lalius (dwerggoerami) wat voor je kunnen zijn. Die zwemmen vooral bovenin. Dat geldt ook voor killyvissen, veel soorten daarvan zijn ook bijzonder kleurrijk.

Of niet al te grote regenboogvissen (bv. Pseudomugil-soorten of kleinere Melanotaenia-soorten), daar zitten ook mooi gekleurde bij en die zwemmen meestal in het midden.
 
P.S. met 'kleinere Melanotaenia-soorten bedoel ik bijvoorbeeld M. praecox of M. maccullochi.
 
Hartelijk dank voor alle tips! Ik ben me wat meer in de genoemde vissoorten gaan verdiepen en twijfel nu eigenlijk heel erg tussen een 3 tal vissen.

- 6x Pseudomugil furcatus
- 6x Melanotaenia herbertaxelrodi
- Koppeltje dwerggoerami's

Het mooiste vind ik de herbertaxelrodi, maar ik weet niet of mijn aquarium groot genoeg is voor 6 volwassen vissen.
Zou dit gewoon kunnen of raden jullie dan toch de furcatus of dwerggoeramis aan?

Alvast bedankt!
 
M. herbertaxelrodi is een schitterende vis, maar geen kleine, ze worden tot 9 cm. lang en daarbij ook vrij hoog. Bovendien is het een scholenvis, wil je mooi natuurlijk gedrag zien dan moet je toch al gauw aan minstens 9 stuks denken. Ik denk dat dit een brug te ver is in jouw bak.
Vandaar ook dat ik bv. M. praexox aanraadde, daar zou je wel een aardige groep van kunnen houden.

Ook Pseudomugil furcatus (vorkstaartregenboogvis) zou wèl in een aardige school kunnen. Dat zou ook gelijk heel wat kleur en beweging in de bak brengen. Van de soorten die jij noemt zou ik die het meest aanraden.
Aardige alternatieven zijn trouwens P. gertrudae en P. paskai (= P. luminatus = P. iriani = P. sp. 'Red Neon').

Ook Trichogaster lalius (dwerggoerami) is een heel mooie en kleurrijke vis, maar dan gaat het wel om maar 2 vissen, die bovendien minder actief zijn en grotendeels tussen de drijfplanten blijven hangen. Maar het is wel een soort die goed zou kunnen. Ik zou dan wel kijken of je ze bij een goede hobbykweker kunt krijgen, want in de commerciële handel zitten door langdurig doorkweken van deze soort veel zwakkere vissen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan