Wat is er nieuw

Mikrogeophagus Altispinosus - Mager, witte ontlasting, spuugt eten uit

Muzrub

Member
Lid geworden
30 april 2025
Leeftijd
31
  • Wat is je bakmaat?
    • 180x60x60, ~600L
  • Wat zijn je waterwaarden?
    • PH: 7
    • KH: 5
    • GH: 7
    • NO2: 0
    • NO3: 10
    • PO4: 0.5
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    • 3000l/h filtercapaciteit (Oase Biomaster 850 Thermo + JBL CristalProfi e1502)
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    • Wekelijks 15-20%
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    • Mikrogeophagus Altispinosus
  • Wat zijn de medebewoners ?
    • 12x Hoplisoma Schwartzi
    • 38x Hemigrammus Bleheri
    • 9x Mikrogeophagus Altispinosus
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    • Het aquarium draait nu een paar maanden. De Hoplisoma kwamen eerst, daarna de roodkopzalmen. Deze beide groepen doen het uitstekend, zonder uitval. De groep Altispinosus kwam op 7 mei, dus nu bijna een maand geleden. Het waren er 10, die met relatief weinig water in de zak vervoerd zijn. Ze zijn vrij gestresst overgekomen, en hadden een paar dagen nodig om te wennen en te gaan eten. Een aantal waren toen al vrij vermagerd. Van de groep is er eentje na anderhalve week uitgevallen. Van de overgebleven groep doet een deel het ondertussen goed, is mooi op kleur, en eet goed. Een deel bleef moeilijk eten, en vrij mager.
    • Recent ben ik 10 dagen op vakantie geweest. In deze tijd heeft het aquarium met een voederautomaat op droogvoer gedraaid. Bij thuiskomst was er geen uitval, maar had het ziektebeeld bij de zwakke vissen zich wel verder ontwikkeld.
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    • Bij twee van de groep is hetzelfde ziektebeeld te zien. De vissen zijn erg mager. Het gedrag is verder normaal. Dat wil zeggen, ze zijn nog actief, zwemmen goed, happen niet naar lucht, en strijden nog met de rest van de groep om territorium.
    • De grote van de twee zieke vissen is vrij bleek, en is dat al vanaf de eerste dag geweest. De kleine van de twee zieke vissen is vrij donker gekleurd, en is dat ook al vanaf het begin geweest.
    • De grootste vis van de hele groep, die een van de zieke vissen is, is deze gevechten wel vaker aan het verliezen dan in het begin. Ook bij het eten wordt hij steeds vaker weggejaagd door de rest.
    • Eten wordt wel goed op gereageerd, en actief achteraan gegaan. Alleen het binnenhouden lukt niet. Er worden meerdere pogingen gedaan om hetzelfde stuk voer op te eten, maar het wordt steeds na enkele seconden tot soms een halve minuut weer uitgespuugd. Soms lijkt er wel een klein beetje van af te zijn, maar het grootste gedeelte wordt weer uitgespuugd. Ze pakken het dan direct weer in hun mond, en doen nog een poging, maar het eten doorslikken lukt niet.
    • Ik heb de vissen een enkele keer zien schuren tegen het zand, maar dit is geen gedrag wat zich veel herhaalt of constant aanwezig is
    • De vis heeft een aantal keer lange, wit/doorzichtige slierterige ontlasting gehad. Ook heb ik nu een aantal keer een kort stukje witte ontlasting gezien, zoals de foto hieronder.
    • Verder is de vis niet opgezwollen, zie ik geen parasieten, geen opstaande schubben, extreem gerafelde of rottende vinnen, etc.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    • Varieren met voer, verder geen medicijngebruik o.i.d.
  • Hoelang heeft de vis het al ?
    • Sinds binnenkomst van de LFS, een maand geleden.
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    • Zie hierboven
  • Heb je een foto van de symptomen?
    • Zie hier onder

Foto 1: Kleine witte ontlasting, magere vis:

1749068753292.png

Foto 2: Dezelfde vis, ander moment, vergelijkbare ontlasting:
1749068980946.png

Wat voor voer heb je al geprobeerd?
Voer je op één plaats?

Wat voor voer heb je al geprobeerd?
Voer je op één plaats?
Ik voer op meerdere plaatsen in de bak, zodat alle vissen aan bod komen. Ik zorg met deze bezetting ook dat er het een en ander de grond raakt, want zowel de Hoplisoma als de Mikrogeophagus eten graag van de bodem.

Ik heb het eten maar weer uitspugen gedrag gezien met verschillende soorten granulaat, bij vlokvoer, diepvries rode mug, diepvries mysis, diepvries artemia en diepvries daphnia.

Dat zijn toch lekkere kleine hapjes. Wat kregen ze te eten bij de kweker/winkel?
En als ze daar ook niet aten, begin ik sterk het gevoel te krijgen dat je een groepje zieke vissen hebt meegekregen, zeker als het al vanaf dag één een probleem is. Ik zou teruggaan naar waar je ze vandaan hebt.

Kan goed, maar dan is het wel slordig dat de winkel ze daarmee heeft laten vertrekken.

Ik heb dit met mijne ook gehad, ontstond enkele weken nadat ik ze had. Diverse middelen (flagelaten, wormen) geprobeerd, ze stierven helaas allemaal.. 🙁

Wel een compliment voor de duidelijke beschrijving!

Ik heb dit met mijne ook gehad, ontstond enkele weken nadat ik ze had. Diverse middelen (flagelaten, wormen) geprobeerd, ze stierven helaas allemaal.. 🙁
Herkenbaar en hier leefden ze ook vrij kort.

Dit weekend is er één vis uitgevallen. Niet één van de twee die ik er het zwakste uit vond zien, maar een andere.

Ik ben ook bij de winkel langsgegaan, en gevraagd of ze zelf iets gemerkt hebben. Ze zeiden van niet, en dat ze ook niks van andere klanten hadden gehoord. In de bak in de winkel leek de groep van ~40 vrij actief, maar als ik op mijn tenen stond (hoogste bak in de stelling), zag ik er een aantal ook zwak in een hoekje zitten.

Ik denk dat het inderdaad gewoon een zwakke kweek is. Ik ga het gewoon aankijken met deze groep, en ik hoop dat er een aantal het wel redden.

Dank voor alle reacties en de inzichten!

Misschien helpt voogle. Het tast de waterwaarden niet aan en je hoeft na gebruik geen extra waterwissel te doen . Ik weet het zijn onduidelijke middeltjes al die vloeistoffen die men aan ons wil verkopen, er staat niet op wat er in zit of wat het doet. Ik heb het eens gebruikt bij vissen die naar mijn gevoel niet lekker in hun vel zaten, en ze werden wat actiever. Ik heb er geen uitval door gehad, het schaadt dus niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan