Wat is er nieuw

Mikrogeophagus ramirezi eitjes - Pa en Ma hebben ruzie

• Onderwerp starter Onderwerp starter DorkV89
  • Startdatum Startdatum
D

DorkV89

Guest
Hallo,

Ik gaf in mijn andere topic al aan dat mijn Ramirezis eitjes hebben. De vorige keer waren ze de volgende ochtend weg. Vandaag zijn ze er nog, maar het mannetje en vrouwtje hebben nu ruzie en weinig aandacht voor de eitjes. Zag er net zelfs een garnaal op zitten:*(

Het vrouwtje wordt steeds achterna gezeten door het mannetje die ineens hele felle kleuren vertoont. Het vrouwtje vertoont ook felle kleuren maar meer van de stress denk ik.

Ik heb nu het vrouwtje op onderstaande manier met de eitjes apart zitten. Wat denken jullie is er een slagingskans? Of tips voor de toekomst?

ramin%20(1).jpg

ramin%20(2).jpg

ramin%20(3).jpg

ramin%20(4).jpg

Eh dat zou ik niet doen persoonlijk, dat vind ik een beetje zielig. De visjes geven zelf al aan geen jongen te willen grootbrengen om welke reden dan ook.

Ik ben er van overtuigd dat er een reden zit achter het ruzi�n en geen aandacht besteden aan de eitjes, daar zal iets mis mee zijn. De natuur z'n gang laten gaan in deze, dat zou ik doen.

Maar dat is puur mijn mening hoor, voor hetzelfde geld is het heel normaal om het wel zo aan te pakken.

DorkV89 zei:
Ik heb nu het vrouwtje op onderstaande manier met de eitjes apart zitten. Wat denken jullie is er een slagingskans? Of tips voor de toekomst?

ramin%20(1).jpg

ramin%20(2).jpg

ramin%20(3).jpg

ramin%20(4).jpg

Plaatjes zijn onzichtbaar, server niet gevonden

wellicht zijn het nog jonge vissen en moeten ze nog het ��n en ander "leren".
De eerste nestjes zie je bij veel vissen vaak misgaan hoor.

Oeps! De foto's zullen het zo weer doen.
Ik heb de vis weer vrij gelaten en gaat nu goed samen. Heb meteen het aquarium wat omgegooid en beschouw deze poging als mislukt!
Maar we geven niet op!

ramin%20(1).jpg

ramin%20(2).jpg
ramin%20(3).jpg
ramin%20(4).jpg

Jammer dat het is mislukt. Maar ik denk dat als je niet zorgt voor zacht en zuur water je nooit jongen groot gaat krijgen.

De ouders kunnen soms ruzie krijgen, dat kan er echt heftig aan toe gaan. Daarom is het aan te raden om flink wat 'zichtbrekers' te plaatsen in de vorm van (kien)hout, takken,planten, bladeren etc.
Maar misschien had je dat al.😉

Verder zou ik je willen aanraden om nooit zo'n netje of een bakje te gebruiken voor de ouders, ten eerste is de doorstroming niet optimaal en zullen de ouders veel stress hebben. En dat laatste is sowieso niet bevorderlijk.

Je zou eventueel de eieren wel in een apart bakje kunnen doen, maar dan moet (nou ja je moet niks;))je er wel voor zorgen dat er goede doorstroming is. En dan vraag ik me nog af of het wel gaat lukken, aangezien de ouders continue over de eieren wapperen.

visstisck zei:
Jammer dat het is mislukt. Maar ik denk dat als je niet zorgt voor zacht en zuur water je nooit jongen groot gaat krijgen.

De ouders kunnen soms ruzie krijgen, dat kan er echt heftig aan toe gaan. Daarom is het aan te raden om flink wat 'zichtbrekers' te plaatsen in de vorm van (kien)hout, takken,planten, bladeren etc.
Maar misschien had je dat al.😉

Verder zou ik je willen aanraden om nooit zo'n netje of een bakje te gebruiken voor de ouders, ten eerste is de doorstroming niet optimaal en zullen de ouders veel stress hebben. En dat laatste is sowieso niet bevorderlijk.

Je zou eventueel de eieren wel in een apart bakje kunnen doen, maar dan moet (nou ja je moet niks;))je er wel voor zorgen dat er goede doorstroming is. En dan vraag ik me nog af of het wel gaat lukken, aangezien de ouders continue over de eieren wapperen.

Bedankt voor je reactie! Ik ga de water waardes eens in de gaten houden. Tips om het water tot de juiste niveaus te krijgen?

Ik heb nu meer planten geplaatst. Die moeten natuurlijk wel even groeien. Ik ga een stuk hout uit mijn andere bak halen en die plaats ik in het midden.

Ik ga het gewoon nog een aantal keren proberen. Lukt het niet, dan is het bakje weer voor mijn Cacatuoides😉

Om het water zacht te maken kan je gebruik maken van osmosewater of van regenwater. Met turf in je filter kan je het water dan aanzuren.

Erg jammer ja. Ik denk ook dat zo n ze opsluit en dat dit erg veel stress heeft gegeven.
Ik zou ook niet graag ingesloten hebben gezeten namelijk.
Misschien dat het de volgende keer wel lukt.
Persoonlijk gebruik ik liever osmose of turf. Dit ivm verontreiniging dat je eruit moet halen.
Sommige zaken verkopen osmose en een osmoseapparaat heb je vanaf 50 euro (osmoseapparaat.nl).

Met welk doel wil je ze eigenlijk kweken? Gewoon omdat het leuk is? Kun je jonkies eigenlijk wel goed kwijt als ze groot worden?
Zitten er eigenlijk nog andere vissen in de bak? (je schrijft over 'kweekbak' dus ik gok van niet, maar beter zeker weten natuurlijk)

~ Ivo

Oke ik ga mij eens verdiepen in Osmose water en over turf filteren.

Ik wil ze kweken omdat ik het leuk vind om te doen, niet om er beter van te worden. Ik heb contact met de LFS en die wil ze vaak wel ruilen voor voer o.i.d. of beetje korting als ik wat nodig heb. Daar maak ik me dus niet druk om.

Ik heb er alleen dit koppeltje Ramirezis in zitten en een viertal epiplatys dageti, die zwemmen alleen in de bovenste laag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan