Mikrogeophagus ramirezi hapt naar lucht bij bruissteen


D

DorkV89

Guest
Hallo,

Ik heb sinds kort een koppel Mikrogeophagus ramirezi in een kweek bak van 80cm zitten. Ik heb allemaal potjes omgekeerd met mooie vlakke ondergronden en ze hebben vorige week al eitjes gehad.
Helaas waren ze de volgende dag weg, misschien mis gegaan omdat ze nog niet ervaren zijn. Misschien waren er andere kapers op de kust. Ik heb er namelijk nog ongeveer 4-5 kleine ancistrussen in zitten die opgroeien.

Ik heb gelezen dat ze het prettig vinden als er lucht in het aquarium wordt gepompt. Maar sinds ik dat heb merk ik op dat ze steeds naar de lucht belletjes happen. Ze houden het lucht even in de mond en laten het dan weer los.

Nu ze weer eitjes hebben nemen ze het lucht mee naar de eitjes en laten het daar los. Dit doen ze om de beurt maar het vrouwtje het actiefst.

Iemand enig idee waarom ze dit doen?

Foto's van het vrouwtje.
ramirezi%20(1).png
ramirezi%20(2).png
 
Geen idee, misschien om de eitjes te beluchten? Zou ik wel heel slim vinden van de visjes!
 
Of ze denken dat het rondzwemmende kroost is hahaha, dat zou niet zo slim zijn :D
 
Ze deden dit ook al toen ze nog geen eitjes hadden.
Ik denk dat je eerste reactie op dit moment het meest kloppend is. Ze zwemmen om de beurt heen en weer. Nemen een hap lucht en weer terug!
 
Hier een filmpje! Kwaliteit is niet best, maar je kunt zien wat de visjes doen.
Let ook niet op de inrichting. Ik had het iets anders voorgesteld en moet nog dingen veranderen maar dat ligt nu dus even stil.

[video]9aS6iyKxjCo[/video]
 
Ik vind het juist een hele mooie inrichting voor een kweekbak! Waar heb je al die potjes vandaan?
 
anoukguppylover zei:
Ik vind het juist een hele mooie inrichting voor een kweekbak! Waar heb je al die potjes vandaan?

Thanx! Ik ga wel eens langs de kringloop en dan koop je er 6 voor 2�.
Het aanbod is steeds anders dus niet elke keer dit geluk.

Even voor de zekerheid uitkoken en klaar:D
 
Ik denk,dat ze het als hun eigen jongen zien, dat hoor je wel vaker. Als de eitjes uitkomen en de jongen gaan vrijzwemmem zal je ook zien dat de jongem die wegzwemmen opgehapt worden en teruggespuugd in de groep.
Overigens zijn belletjes nergens voor nodig, en in dit geval je ze er alleen maar stress mee denk ik.

Ik kan je er van verzekeren dat die vijf Ancistrus nog vaak die eitjes gaan opeten. Voor een kweekbak is het dan ook niet geschikt.
 
Oke! Ik heb het lucht en de ancustrussen eruit gehaald. Hopen dat het nu goed gaat.
Ik heb nog 4 epiplatys dageti zitten, moeten die er ook uit?
 
Dat deden ze bij mij ook,alleen als er eieren waren. Ik had het idee dat ze het deden om de eieren meer te 'bewapperen'/beluchten. Ze namen een 'hap' bellen en lieten het weer los boven de eieren. Uitvindrijk of niet?!
 
visstisck zei:
Dat deden ze bij mij ook,alleen als er eieren waren. Ik had het idee dat ze het deden om de eieren meer te 'bewapperen'/beluchten. Ze namen een 'hap' bellen en lieten het weer los boven de eieren. Uitvindrijk of niet?!
Ik weet het niet zeker hoor, en het kan goed zijn dat het wel zo is. Maar ik denk niet dat vissen snappen dat luchtbelletjes eieren kunnen beluchten. aangezien ze hoogstwaarschijnlijk niet weten dat er in lucht ook zuurstof zit net als in water en dat de eitjes dit nodig hebben.

Ik vraag me sowieso wel af waarom de eitjes bewappert worden, is dit eigenlijk wel voor zuurstof, of heeft het een andere functie?
 
Ja ik weet het ook niet zeker. Maar ze stopte er ook mee toen de eieren uitkwamen.

Ik weet niet precies wat het bewapperen voor functie heeft, maar wanneer ik de eieren apart van de ouders hield beschimmelde ze in ieder geval wel. Nou weet ik of dat er mee te maken had en of het beschimmelen kwam door iets anders, maar ik vond het wel opvallend.
 
Het "bewapperen" van eitjes doen vissen om vers zuurstofrijk water tussen de eitjes te krijgen.
Garnalen doen het dmv hun pootjes als ze eitjes onder hun lijf hebben zitten.
Vandaar ook dat de eitjes beschimmelde zonder het bewapperen.
 

Terug
Bovenaan