Mineralen toevoegen voor Tanganyika bak


Rikske

Well-known member
Lid geworden
11 april 2013
Berichten
190
Locatie
Belgium
Website
www.instagram.com
Hoi,

Ik zou graag mineralen toevoegen wanneer ik mijn wekelijkse waterverversing doe want ik heb precies toch wat last van gatenziekte?

MJSqOda.jpg


lZZQSKx.jpg


De vissen zelf doen het goed geen rare ontlasting en groeien als kool?
Kan iemand mij zeggen wat en hoeveel ik hiervoor het beste kan toevoegen, ik had al gelezen dat Keltisch zeezout goed zou zijn voor Tanganyika?
Ik heb een 2 meter bak dus liever niet van die potjes van 250 gram :D

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Eric
 
Welke waarden wil je precies verhogen dan?

Ik had gelezen dat die ziekte ook kan komen door een tekort aan mineralen daarmee dat ik dit wou toevoegen niet zozeer om iets aan mijn waarden te doen.
Ik doe wekelijks 50% verversing dus ik ga er vanuit dat mijn waardes wel goed zullen zijn?
 
Nou heb ik niet de beste ogen, maar waar zitten die gaten dan?

gatenziekte komt vooral voor bij de grotere zuid amerikanen, niet zozeer bij Tangs.
is uiteraard wel mogelijk!

weet je de waterwaarden die uit je kraan komen? pH, KH & GH?
 
Met mineralen gaat de ziekte niet weg. Met sinaasappelsap kun je ook geen verkoudheid genezen, omdat er toevallig Vitamine C in zit :D

Je zult eerst aan de medicijnen moeten. Bactopur Direct wordt volgens mij veel gebruikt. Gatenziekte is overigens het gevolg van iets in de omstandigheden dat niet deugt, en een slechte invloed heeft op de weerstand van de vissen, waardoor bepaalde bacteriëen de kans krijgen zich veel sneller te vermeerderen, en daardoor wél schadelijk kunnen worden. Denk aan slechte waterkwaliteit, verkeerde temperatuur, verkeerde waterwaarden, éénzijdige voeding, enz. Dus ook dat zul je moeten onderzoeken en oplossen, want als je de oorzaak niet wegneemt, komt het gewoon weer terug.
 
Als je medicijnen nodig hebt ben je eigenlijk al te laat. Bovendien doodt een medicijn de ziekteverwekker wel, maar het maakt de vis niet gezond en neemt de oorzaak van de ziekte ook niet weg.

zoetwatervissen drinken niet, dus het verhogen van mineralen in het water heeft niet zo veel effect op de hoeveelheid mineralen die de vis binnenkrijgt. Ik zou eerst eens naar de voeding kijken.
 
Qua voeding krijgen ze van mij:

Diepvries: Artemia, witte garnalen, krill en fijne mosselen.
Droge voeding geef ik een mix van premium vlokvoer met extra spirulina en krill.
Granulaat is ook een mix van tropisch granulaat met spirulina en chichilde granulaat.

Heb even mijn water gemeten met een druppeltest:

PH: 8.5
KH: 11 a 12
GH: Hier bleef mijn water bruin ging niet naar groen over ben gestopt aan 20 druppels?
 
Geen bactopur voor flagelaten!!
Bactopur is voor doden van bacterieen en flagelaten zijn geen bacterieen. Dit zijn parasieten. Zie je niet met blote oog.

Voor 2 meter aquarium is medicatie van manuas een goede optie. Het is wat duurder maar doe je lang mee met grote plonsen water. Alles van manaus vind ik goed alleen de trichosal vind ik minder/niets. Ik werk met microscoop dus kan checken of iets dan wel/niet werkt.

In elke darm van een vis zitten flagelaten. Word dit teveel in darmen van vis dan problemen. Zolang je geen grote gaten/puisten zie dan kun je inderdaad eerst trachten om weerstand van vis te verhogen.

Je gezochte product.


Wat aan vitamine in voer is ook een goede optie. Vele merken van. Als je levend voer geef dan die een tijdje in de vitamine zetten zodat ze zich vol zuigen en dan voeren. Je kun ook gewoon gedroogt voer laten intrekken. Fishtamin, jbl heeft ook druppels en zullen nog veel meer merken zijn.

Een vis drinkt geen water maar gebruikt zeker wel water wat in lichaam word omgezet en zodoende ook via water van alles opnemen. Anders zou geen enkele medicatie kuur ook werken.

Als je veel lange witte/doorzichtige draden zie rond zweven als ontlasting en vissen eten niet meer en puisten dan wel gaten zie verschijnen met de octocil bestrijden. Dit heeft verder weinig/tot geen invloed op de water waardens.
 
Laatst bewerkt:
Dan is je GH echt hoog genoeg, meer calcium en magnesium heeft geen doel IMO.

Kwa voeding zou je zoals @michelle1 al aangeeft vitamines toe kunnen voegen aan je droogvoer, of kijks naar voeding met probiotica bijv. van Bassleer maar er zijn vast meer merken. AL denk ik dat je opzich prima gevarieerd voert, maar altijd goed om te kijken waar het beter kan.

Hier gaat hij zelf vrij uitgebreid in op voeding/ziektes/weerstand etc etc etc, (vooral etc want het is een behoorlijk lang interview en dwaalt nogal eens af maar daardoor wel heel erg compleet)
 
Dan is je GH echt hoog genoeg, meer calcium en magnesium heeft geen doel IMO.

Kwa voeding zou je zoals @michelle1 al aangeeft vitamines toe kunnen voegen aan je droogvoer, of kijks naar voeding met probiotica bijv. van Bassleer maar er zijn vast meer merken. AL denk ik dat je opzich prima gevarieerd voert, maar altijd goed om te kijken waar het beter kan.

Hier gaat hij zelf vrij uitgebreid in op voeding/ziektes/weerstand etc etc etc, (vooral etc want het is een behoorlijk lang interview en dwaalt nogal eens af maar daardoor wel heel erg compleet)


Volgens mij is die test gaar want aan 50 druppels bleef het nog bruin, ik ga maar een andere gaan halen denk ik.

In de link van dat YT filmpje staan aardig wat producten van die man maar geen idee wat ik zou moeten kiezen?
Alvast bedankt iedereen voor het meedenken.
 
Geen bactopur voor flagelaten!!
Bactopur is voor doden van bacterieen en flagelaten zijn geen bacterieen. Dit zijn parasieten. Zie je niet met blote oog.

Nee, dat klopt. Flagellaten moet je bestrijden met bijvoorbeeld Flagellex van Columbo, of iets anders met dezelfde werkzame stof. Maar flagellaten gaan altijd gepaard met een darminfectie, en die kan je wel bestrijden met Bactopur Direct. Let op: wel de "direct" gebruiken (tabletten). De normale Bactopur (vloeistof) is voor uitwendige infecties, zoals vinrot.
 
Kwa voeding zou je zoals @michelle1 al aangeeft vitamines toe kunnen voegen aan je droogvoer, of kijks naar voeding met probiotica bijv. van Bassleer maar er zijn vast meer merken. AL denk ik dat je opzich prima gevarieerd voert, maar altijd goed om te kijken waar het beter kan.
Dr. Bassleer Biofish Food Forte b.v.
Dit geef je eens in maand een dag of 10 volgens de site.
 

Terug
Bovenaan