Wat is er nieuw

mini fred's 400 liter zee project

Okee..je neemt het goed op ,fred.
Dan maar even afwachten hoe het opgelost gaat worden.
Je sump ziet er trouwens goed uit zeg!

Ok�, gelukkig geen zware bezetting.

@peter.
Tsjah het is gebeurd. Bakken worden door mensen gemaakt. En dan gaat er weleens iets mis, foutje maken kan gebeuren, ik geloof ook niet dat dit opzettelijk is gedaan.
Plus het is zo minuscuul lekje, dit is prima te repareren.

Ik denk dat ik de bak morgen zelf gewoon doorkit. En dan 6 dagen laat drogen..

Ik kan best een heethoofd zijn, maar in deze schiet je er niets mee op. En kom je verder door redelijk te blijven.

@ nilo.

Klopt.. Gewoon totaal geen probleem

de bakken bouwer gesproken (op zondag! )
werd direct een aantal opties gegeven, ZEEER netjes!! echt top !

ik ga hem morgen eerst zelf gewoon kitten, ik vind al dat er redelijk weinig kit tussen zit, ik ga hem rondon / helemaal sealen, om zeker te zijn dat dit ding lekvrij is..

de bakken bouwer heeft DIRECT aangeboden dit te doen aanstaande dinsdag, kostenloos op locatie, maar gezien hij er een stuk voor moet rijden, los ik dit zelf wel op.

service van de bouwer is uitstekend, kan niets anders zeggen, en geeft mij toch een hele goede hoop met deze bak

als ie daarna nog lekt heb ik mooie nieuwe 125x50x60 met overloop e.d. tekoop 😀 klein lekje (druppelt alleen maar)

Je hebt ook kit waarmee je onderwater kunt kitten heeft mn vader eens gebruikt voor de vijver heb hem gevraagt hij wist de naam niet meer

hij is al leeg.
ik ga over een uurtje of 2 het koraal zand eruit halen, en ik denk maar weg gooien...
dan alles perfect drogen.
ik snij het stuk kit weg dat los heeft gelaten, in de hoek.
ontvet alles grondig
en ik kit gewoon de hele bak opnieuw, lekker dik, en veilig

Balen dat je bak lekt, snap alleen niet dat de bakkenbouwer dit van te voren niet getest heeft, meestal zetten bakken bouwers eerst een keer water in de bak voor ze hem afleveren.

Mag ik vragen wat de reden is dat je meteen bij de opstart al meteen zand in je bak gedaan hebt? Ik ben van mening dat je hier beter mee kunt wachten zodat je het vuil dat van je stenen af komt beter kunt afzuigen en je zand zo dus schoner blijft.

Ik start niet op..
Ik ga de 200l van me oude bak, het oude zand, en de 30kg steen uit oude bak gebruiken.

Ik zal dus een doorstart hebben, geen opstart. En dus geen algen periode (misschien lichtjes).

Daarom mik ik er direct zand in.

Als hij gevuld is zal ik ook direct vis e.d. toevoegen

Ik was ff down.. En moest mezelf opvrolijken.. Hoe doe je dat beter dan mooooie aquarium spullen kopen?

Afschuim beest!!
52f8e241e7e06-IMG-20140210-WA0004.jpg

1000-1200 lph lucht opname
Stille hy2000 bubble blaster pomp (red dragen vergelijkbaar)
Alles kan helemaal uit elkaar.
Stil. En ENORM sterk!!

:thumbs:
Ik volg iig, meestal wel in stilte, maar ik volg 😛

Stille volgers zijn net zo goed volgers
Net kit gehaald. Zo direct zand eruit, drogen, ontvetten en alles kitten

Succes met het kitten.

Mooi ding! Een interne?

Heb je bij zeeaquaria niet dat er ook bacteri�n in de bodem zitten?

Net een vrouw als je down bent ga je shoppen :wink:

ja, net als bij zoet, zitten er ook bij zoutwater, een deel bacterie in de bodem.
alleen wel minder als in zoetwater..
in zoetwater is een goede bodem belangrijker als in zoutwater.

in zee blijft je steen je grootste bron van filtering en bacterien (en de daarbij behorende stroming natuurlijk)

Minizen zei:
Net een vrouw als je down bent ga je shoppen :wink:

mede - almeerder 😀
hoewel ik daar vaak ben woon ik daar niet hoor, vriendin woont er 😀 en kom vaak bij ferrytale.

maar dat klopt 😀

weetje, dit project heeft ENORM veel geld gekost..
ook kleine dingen waar je aan het begin van de bouw weinig tot geen rekening mee heb gehouden (er zit voor bijvoorbeeld 100 euro pvc werk in deze bouw)

ik kan, als iedereen het leuk vind, wel exact stap bij stap zetten wat alles heeft gekost.. maar alleen als daar serieuze interesse in is.

en dan is je bak lek, dit is een nieuwe bak, op maat gemaakt, in 125cm breed.. als hij 120 cm was, had ik er allang een rio 300 op gezet, dat had een enorm stuk goedkoper geweest..

een losse 125x50x60 volglas op maat met overloop en gat, kaal, kost niet eens veel geld, 200 euro heb je er ECHT wel 1, inclusief glas e.d.
daarom ben ik er relatief kalm onder, als ik deze niet kan repareren, laat ik gewoon een nieuwe komen, ik wil wel gewoon mijn bak kunnen vertrouwen, dat deze minimaal 2 jaar staat zonder problemen (ik ben van plan om binnen 2 jaar groter te gaan, als dit ding lekker loopt!)

@Fred; Er is hier in deze zee/brakwater sectie een topic met kosten van zeeaquariums. Ik geloof wel dat dit geld kost 😛. Als ik zo de zout prijzen voorbij zie komen! En het levendsteen/verlichting/stroom kosten!

Binnen 2 jaar groter? Hoeveel groter 😛? 3 meter???

haha, dat ligt er aan hoe groot me huis is.
ik ben van plan binnen nu en anderhalf jaar te verhuizen..
als daar 2 meter pas, dan word het 2 meter. als daar maar 1.5 past, word het 1.5..
ikkan dat nog niet zeggen.
maar me vriendin is net zo gek, zo niet gekker van zoutwater aquarium als ik..
het is begonnen met mijn 200l toen er nog opgroei f1 pt. scalare in zaten, mooi bruin water, grote slagtanden hout.
grote echinidorussen.. terwijl ze thuis bij haar ouder een vision 180 hebben staan. met alleen troep (je kent die troep bestanden bel.. alles wat er leuk uit ziet bij de bouwmarkt meenemen)

maar ik heb er laten zien, dat het ook mooi kan zijn..

toen ging ik over op 100l zout, het bakje van me broertje.. en sinds dien, is ze verslaafd,
ze zit me nu te pushen om hem zaterdag te vullen, en zondag een gele dokter te halen.. maar dat ligt er helemaal aan hoe waterdicht de bak zal zijn.

Net de sro xp2000-int schuimer in de sump gestoken en lekker warm aan t indraaien.
Ik kan niet anders zeggen als *slik*
Nu al vrij stabiele schuim kop.
Redelijk stil al.. Maar word door de tijd nog wel iets stiller.
Lekker grote dikke nek erop..

Ik ben zeer, maar dan ook zeeeeer erg onder de indruk!

Moet alleen wel een verhoging maken van een centimeter of 10, maar heb nog glas en glaskit liggen, dus morgen even regelen

spijtig van het lekje 🙁
maar ziet er vast veelbelovend uit
heb je al eenvisbestan in gedachten ?

Lek is als het goed is nu dicht.
Heb de hele bak na gekit..
Het lekke stuk er zo goed mogelijk uit gesneden, en binnen en buiten opnieuw gekit .

Nu 3 dagen laten drogen. En dag 4 vullen.

Visbestand nog niet echt. Zoiezo:
Koppel premnas biaculateus.
1 gele dokter
Me henkie die ik nu heb gaat mee.

Verder nog niet echt definitief.

Gaaf vind vooral je Henkie zo mooi,
Zijn die in koppeltjes of groepjes te houden ofzo

Henkie heb ik 1 van.
Je kan ze met ze 2en houden, echt een koppel of koppel vorming heb ik nog niet gezien.

Ik heb een gewone henkie (salarias fasciatus)
Deze verkleurd een beetje met de omgeving. Als hij op het zand zit word hij heel licht, als hij tussen het steen zit heel donker, net een kameleon.
En sochtends maakt hij altijd een dansje voor het raam 😀

The Dutch heeft een salarias ramosus (zwart witte).
Ook erg leuk versie!!

Haha heerlijk zo'n vriendin! Zo zou ik ook zijn denk ik maar helaas is mijn vriend helemaal niet ge�nteresseerd in mijn waterhobbies (duiken aqua's)

Die zit op z'n PlayStation 4 te wachten :-(

Maar ik ben heel benieuwd hoe je verhaal verder gaat en ik hoop dat je bak nu lek dicht is! Blijf je volgen!
Ooit komt mijn zoutwaterbak ook!

Ziet er allemaal weer goed uit. Hopelijk ga je wat meer geluk krijgen nu je de bak zelf hebt gekit!

Haha vriendin heeft ook weinig te klagen hoor.
5 katten ofzo
Een hond
2 paarden.

Ik heb alleen me visies😛

Ik hoop ook dat hij dicht is.. Van het weekend vullen (vrijdag of zaterdag, net wanneer ik tijd heb)
Heb 2 redelijke stukken Monti pora plaat besteld (paarse, en een groene met roze groei rand)

Zo eens kijken of ik nog wat leuks kan shoppen

Oh Nice! Wanneer krijg je die binnen?

Wanneer de bak draait.. Ga ik ze ophalen, ik denk dit weekend.

Net even langs ferrytale gereden, wou een jebao wp40 stromingspomp meenemen. Maar die waren op...

Morgen ofzo eens kijken, anders bestel ik er 1 online

Oh serieus? Dan hadden we elkaar tegen kunnen komen. Was er rond half 11 voor een stukje hout maar ook niet gevonden wat ik zocht

haha ja, ik was er ietsje later.
ze zijn een nieuwe bak aan het maken binnenkomst rechts geloof ik.

ik heb zojuist deze online besteld:
jebao_wp40-620x382.jpg

zal wel 2 weken duren, vanuit hongkong (kostte de helft als in nl winkel)
maar dan heb je een 14 000 liter per uur (ja, 14 kuub) wavemaker met controller e.d.

Visser1997 zei:
mini-fred zei:
1 op 1 word spannend zo haha.
800+ liter.. Damn!!
Wat voor maat is dat dan?
Ik vond 400l meer dan zat.
Als ik dubbel zoveel moest verlichten e.d. had ik nu failliet geweest 😛

Enige stukken techniek die hier binnenkort aangepast worden zijn:
Afschuimer.. Deze gaat vervangen worden voor iets anders, ik heb nog geen beslissing gemaakt welke, ik wou een bubblemagus nac9, maar die pompen gaan snel stuk.. Een bm150pro is een optie. Of nac66, maar dat is direct zo asociaal groot ding.

Vind de tunze masterdoc erg mooi, en goed. Maar daar hangt een veel hogere prijs aan.

En me wervelbed ga ik weer installeren
Het is een 2meter nog wat bak, maar ik weet het niet uit mijn hoofd dus laat het weten als ik het precies weet!
En achteraf balen ze wel dat ze zo'n grote bak hebben gedaan..
Weet het nu zeker de bak is 280cm lang, 50cm diep, en waterhoogte is 55cm. Dus bruto 770liter.
En dat hebben ze ook nog een sump etc (natuurlijk 😛 )..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan