allen.
uhhh oke iets langer verhaal..
ik woon tijdelijk weer even bij papa en mama .
ik heb een nieuwbouw woning gekocht, deze word in maart opgeleverd.
deze bak heb ik bij een belg gekocht, en is gewoon niet mooi gekit.
het frame begint op een paar plekken te roesten, en dient weer behandeld te worden.
deze bak is al eens lek geweest, en ben heel bang dat als ik deze verhuis, hij weer gaat lekken. (maar deze keer op splinternieuwe vloer..)
daarbij is de materiaalkeuze voor het front (mdf) niet slim geweest, maar dit was van tevoren al duidelijk..
ook wegens ruimte gebrek heb ik 1 zeipaneel nooit gemonteerd (linkerkant)
de kitnaden zijn 1 grote ergenis, waarom ik deze bak niet mee wil.
reden 2: deze bak heeft 1x 32mm durso standpijp, bij meer doorvoer dan ongeveer 1700 lph gaat de doorvoer geluid maken.
ik wil dus naar een dubbel 32mm doorvoer (1 knijpen, de ander als nood, zo kan er geruisloos 8kuub door)
mijn afschuimer voert 2500 liter water door, dus bij 1700 doorvoer schuim ik veel dubbel, zinloos dus..
het hele led verhaal:
ik heb 2x 120cm jmb.. deze zijn top
3x tmc 1000hd ook topper (1 tegel heeft in 1 kanaal een kabelbreukje, maar werkt wel)
grote probleem, de diy led's, de chinese driver zou 9w doen.. nadat 3 vd 4 10w chips stuk liepen heb ik 1 driver gemeten.. 12v 1a.. 12w dus..
dit vonden de chips niet grappig en zijn ermee uit gescheden.
duur? nee joh.. ik heb geloof ik 50 euro betaald voor 4 chips en 4 drivers.. dus dat valt prima te overzien..
maaaaaaar nieuwe bak... wat gaat er anders?
- alu frame ipv staal, deze roesten niet, en is half zo dik (20/20mm geloof ik) wel met midden balk.
- NET gekitte bak, deze bakken zijn zo netjes gekit, echt geweldig mooi!!
- groter.. van 125/50/60 (313 liter bij 50 wh) naar 130/60/60 met 55 wh (429l bij 55wh) ruim 100 liter groter..
- mooi afgewerkt meubel e.d. gewoon super nette bak
- 2 doorvoeren van ieder 32mm
- sump van 80/35/35 et enkel schot, naar 100\40\35 zal zo netto 100l in komen te zitten tot 125 max (totaal systeem volume ruim 500 l)
techniek:
- verlichting, deze hele zut gaat weg, komt voor terug, 8!! x t5 van ieder 54 watt 432w
schuimer en opvoer e.d. komen allemaal mee, allemaal sterk zat!
-----------------
geld zat? nee absoluut niet, maar ik kleed wederom een huis aan, nieuwbouw van boven tot onder, alles nieuw, vloeren/muren/wc's/badkamer.. noem maar op. dan voelt een ouwe bak met gare kitnaden e.d. gewoon als verkeerde zuinigheid..
daarbij.. zeg eerlijk:
in het wit.. in 130/60/60.. is toch super mooi..
het LIJKY idd IETS groter, maar is toch incl grotere sump toch een 125 tot 150 liter groter, best een stukje..
de rustiger en beter kleurende t5 verlichting, mooier meubel.. mooier glas (gaat mischien nog een optic white voorruit in)
daarbij.. voor de prijs hoef ik het niet te laten. ik heb nu een SUUUUPER kwaliteit op maar bak. in greeploos, met alu platen (meubel platen zijn gelamineerde aluminium platen met een kleur folie/hars kern, knetter knetter hard) voor IETSJE meer als een juwel aquarium (ex licht en techniek dan)
dus weinig redenen om het niet te doen.
ik snap ook niet dat jullie zoetwater people niet allemaal een opmaat bak kopen met bioloog eronder en een licht opvoer pompje..
het maakt het leven zo enorm veel makkelijker