Wat is er nieuw

mini fred's 400 liter zee project

Afgezaagd totaaltje..
Zijn wat stukken weg.. Wat kleine stukjes erbij..
5430409ec0692-IMG_20141002_111700.jpg

http://www.imgdumper.nl/uploads8/5430409f8263d/5430409ec0692-IMG_20141002_111700.jpg voor vergroting

ik vind het nog steeds erg mooi! :thumbs:

Blijft een supergave bak om naar te kijken! Vooral je verlichting spreekt tot de verbeelding...🙂!

Verlichting is langzaam aan stuk aan het gaan.
De 40w diy leds hebben het begeven (driver deed 12 ipv 9.9w.. Beetje jammer)

Dus ietsje minder blauw nu.

Bak gaat april weg (nieuwe woning.)

Nieuwe bak word ietsje groter (130/60/60 met 100/40/35 sump)
Super strak gekit.. Geslepen randjes.. Aluminium ipv staal frame.
Volledig afneembaar front (greeploos)

Daarboven komt 8x t5 in 54 w (ja! Ruim 400w)
Hang armatuur van ati (ati sunpower dimbaar)
Met tevens ati buizen (coral+/blue+/actinic)

De inhoud.. En opvoer en afschuimer en zeoreactor gaan gewoon mee.

Door de tijd gaat stapje voor stapje het steen vervangen worden door rif keramiek stukken

Gelukkig ga je door met de hobby.
vraag me wel af waarom je telkens een nieuwe bak koopt die maar 10cm groter is?

Klinkt wederom weer als een mooie uitdaging...🙂!
Ben wel benieuwd of je wat meer kan uitleggen over de reden waarom de verlichting aan het stukgaan is....volgens mij was het geen goedkope investering en als de verlichting nu al niet goed meer is....

Zwits: Misschien heeft tie wel geld te veel...😉! Moet er wel bij zeggen dat ik ook op deze manier, juist expres, steeds iets groter aan het gaan ben met mijn bakken. Ik ga gemiddeld steeds met 20l groter. Vind het wel leuk om steeds iets groter te gaan en heb een doel waar ik naar toe aan het werken ben, maar ben er nog niet klaar voor. Vandaar dat ik het op deze manier nog even voor me uit kan schuiven🙂! En ik heb geluk met de verkoop van mijn bakken, want deze gaan naar vrienden/familie toe en krijg er nog goed geld voor ook.

allen.

uhhh oke iets langer verhaal..
ik woon tijdelijk weer even bij papa en mama .
ik heb een nieuwbouw woning gekocht, deze word in maart opgeleverd.
deze bak heb ik bij een belg gekocht, en is gewoon niet mooi gekit.
het frame begint op een paar plekken te roesten, en dient weer behandeld te worden.

deze bak is al eens lek geweest, en ben heel bang dat als ik deze verhuis, hij weer gaat lekken. (maar deze keer op splinternieuwe vloer..)
daarbij is de materiaalkeuze voor het front (mdf) niet slim geweest, maar dit was van tevoren al duidelijk..
ook wegens ruimte gebrek heb ik 1 zeipaneel nooit gemonteerd (linkerkant)

de kitnaden zijn 1 grote ergenis, waarom ik deze bak niet mee wil.

reden 2: deze bak heeft 1x 32mm durso standpijp, bij meer doorvoer dan ongeveer 1700 lph gaat de doorvoer geluid maken.
ik wil dus naar een dubbel 32mm doorvoer (1 knijpen, de ander als nood, zo kan er geruisloos 8kuub door)
mijn afschuimer voert 2500 liter water door, dus bij 1700 doorvoer schuim ik veel dubbel, zinloos dus..

het hele led verhaal:

ik heb 2x 120cm jmb.. deze zijn top
3x tmc 1000hd ook topper (1 tegel heeft in 1 kanaal een kabelbreukje, maar werkt wel)

grote probleem, de diy led's, de chinese driver zou 9w doen.. nadat 3 vd 4 10w chips stuk liepen heb ik 1 driver gemeten.. 12v 1a.. 12w dus..
dit vonden de chips niet grappig en zijn ermee uit gescheden.
duur? nee joh.. ik heb geloof ik 50 euro betaald voor 4 chips en 4 drivers.. dus dat valt prima te overzien..

maaaaaaar nieuwe bak... wat gaat er anders?
- alu frame ipv staal, deze roesten niet, en is half zo dik (20/20mm geloof ik) wel met midden balk.
- NET gekitte bak, deze bakken zijn zo netjes gekit, echt geweldig mooi!!
- groter.. van 125/50/60 (313 liter bij 50 wh) naar 130/60/60 met 55 wh (429l bij 55wh) ruim 100 liter groter..
- mooi afgewerkt meubel e.d. gewoon super nette bak
- 2 doorvoeren van ieder 32mm
- sump van 80/35/35 et enkel schot, naar 100\40\35 zal zo netto 100l in komen te zitten tot 125 max (totaal systeem volume ruim 500 l)

techniek:
- verlichting, deze hele zut gaat weg, komt voor terug, 8!! x t5 van ieder 54 watt 432w

schuimer en opvoer e.d. komen allemaal mee, allemaal sterk zat!

-----------------
geld zat? nee absoluut niet, maar ik kleed wederom een huis aan, nieuwbouw van boven tot onder, alles nieuw, vloeren/muren/wc's/badkamer.. noem maar op. dan voelt een ouwe bak met gare kitnaden e.d. gewoon als verkeerde zuinigheid..
daarbij.. zeg eerlijk:

DIAMOND-KUBUS-200x300.png

in het wit.. in 130/60/60.. is toch super mooi..

het LIJKY idd IETS groter, maar is toch incl grotere sump toch een 125 tot 150 liter groter, best een stukje..
de rustiger en beter kleurende t5 verlichting, mooier meubel.. mooier glas (gaat mischien nog een optic white voorruit in)

daarbij.. voor de prijs hoef ik het niet te laten. ik heb nu een SUUUUPER kwaliteit op maar bak. in greeploos, met alu platen (meubel platen zijn gelamineerde aluminium platen met een kleur folie/hars kern, knetter knetter hard) voor IETSJE meer als een juwel aquarium (ex licht en techniek dan)
dus weinig redenen om het niet te doen.

ik snap ook niet dat jullie zoetwater people niet allemaal een opmaat bak kopen met bioloog eronder en een licht opvoer pompje..
het maakt het leven zo enorm veel makkelijker

Lijkt me een heel duidelijk verhaal zo!
Wel zonde dat je huidige bak zoveel mankementen vertoond..🙁
Als ik naar mijn verbouwing kijk, 8 maanden aan het verbouwen geweest in de nieuwbouw, dan zal het nog wel even duren zeker voordat de nieuwe bak komt?!

De nieuwe opstelling klnkt in ieder geval al een hele stap vooruit en zo met je uitleg schelen de aantallen liters toch wel behoorlijk.

Ben wel benieuwd waarom je 'terugstapt' naar t5 verlichting als je led hebt gehad? Bevalt dit toch ook niet? Zie een stukje staan over rustiger en beter kleurend, maar lees toch ook wel regelmatig dat t5 verlichting niet diep genoeg komt om alle koralen goed genoeg te kunnen voorzien van voldoende licht.

Mag ik aannemen dat je nieuwe aquarium nu wel in de woonkamer komt te staan of blijft deze boven?

Ja. Naja de bak zelf is gewoon niet mooi gekit.. En uiteindelijk daarom toch voor een mooiere en iets grotere bak gegaan

Waarom t5 ipv led.
Mijn huidige bak heeft 200+ watt led al, dit is gewoon nosig, minder is tekort..
Op huidige bak is 5 t5 buizen genoeg.

Dit scheelt dus ongeveer 50watt in stroom verbruik..

De aanschaf kosten van mijn huidige verlichting nieuw gaat naar 1500 euro.
De aanschaf t5 (6x t5 sunpower) kost 440 euro..

Het hele verhaal stroom verbruik kan hiermee voor mij uit het raam.. Om korale. Te groeien heb je gewoon power nodig..

Daarbij heb je met led erg snel last van schaduw werking.. Waardoor de top en bovenste cm prima groeien en kleuren, maar je veel schaduw werking heb rjchtjng de basis van koralen, deze sterven dus half af..

T5 spreidt veel breder en heeft dit probleem niet.

Daarbij worden ook GOEDE t5 armaturen gemaakt die kwa output zoveel beter zijn als bijvoorbeeld de standaard juwel t5's..
Ook heeft het nieuwe armatuur een controller voor zonsopkomst en ondergang e.d. Dus ook daarvoor hoef je geen led meer.

Ik ben van mening dat (hoe led en tech freak ik ben) t5 toch voor koralen een beter spectrum bied.. En beter groeit en kleurt

De lamp is binnen trouwens..
Foto's:
5476470d067e1-IMG_20141126_152928.jpg

Controller:
5476473cc87fa-IMG-20141126-WA0015.jpg

Tevens denk ik om een nieuwe en zwaardere opvoer te kopen, ook omdat de nieuwe bak een factor 10 tot 15 betere afvoer heeft. Ik twijfel tussen een 9000 of 12000 liter per uur opvoer pomp, een dc model, waarschijnlijk de jebao dc9000 of jebao dc12000

Ik begin het ook wel met je eens te worden wat de verlichting betreft. Ben nu zelf ook serieus bezig om een zeebak thuis neer te gaan zetten. Ben een beetje aan het rondkijken in winkels en bij draaiende aquaria's, maar ledstrips en tegels vind ik toch wel tegenvallen. Had hier veel meer van verwacht. T5 begint bij mij ook weer een serieuze optie te worden.
Heb je al een idee qua tijdverloop? Hoe staat het met je huis?

Zie dat je lamp binnen is...welk merk/type is dit?

Ik zou voor de opvoer zeker een zwaardere nemen! Mochten de financien het allemaal toelaten zou ik voor de dc12000 kiezen

12 kuub is wel even teveel..
ik denk dat het een jebao dct8000 wordt..

armatuur is een:
ati sunpower dimbar 8x54w

komen aan buizen in:
4x blue plus
3x aquablue special
1x actinic

huis gaat prima hoor, zijn lekker aan het bouwen, is wind en waterdicht.
oplevering eind maart/begin april.

t5 blijft gewoon superieur, alleen stroom verbruik is een stuk hoger.. maja. dat is de hobby hoor

Ehmmm...en waarom wordt t dan toch niet de dc9000?

Mooi armatuur! Begrijp ik het dan goed dat je een open aquarium gaat plaatsen of werk je deze weg in je lichtkap?
Ik heb ook wel eens zitten kijken voor Pacific Sun om als verlichting te gebruiken. Is wel weer led, maar dit is toch wel heeel erg mooi qua licht. Zit alleen wel een flink prijskaartje aan...:S!

Mooie samenstelling qua buizen, maar is deze niet heel erg op het blauwe gericht?
Welke actinic heb je, de pure of de plus?

Schiet al lekker op met je huis dan! Dan bouwen ze sneller dan verwacht of niet?

Heel diep in de stof zit ik niet, maar hoor inderdaad wel meer dat t5 toch bij velen de voorkeur heeft.
Ik moet wel zeggen dat de schittering bij led toch ook wel gaaf is om te zien, maar ben alleen wel bang dat je er op een gegeven moment gek van wordt.

Hoe staat het eigenlijk met je huidige bak? Heb je die nog draaien?

De sunpower komt boven de nieuwe bak, deze zal waarschijnlijk open zijn, mocht hij teveel.verdampen, maar ik er een plexi tussen klep op.

Om dit eventueel al tegen.te gaan heb ik eergister een tunze 3155 osmolator aangeschaft.. Deze ga ik vd week installeren op de huidige bak, en als dit naar tevredenheid werkt (en te vettrouwen is) dan komt hij permanent op de nieuwe bak.

De pacific sun is 1 van de slechtste led die ik ken.
Kijk dan naar goede armaturen (orphek atlantik v2.1 of de ati sirius)
Aqua illumination's .. Zijn zo beetje de beste, maar de meerprijs niet waard.
De schittering is mooi, maar voor koraal groei gaat er momenteel niets boven t5 of hybride's (beste armatuur nu is de ati hybrid powermodul)

Waarom de dct8000 ipv de dc9000?
De 9000 is felblauw.
De8000 haal ik direct uit china en kost dan 7tientjes.. De 9000 moet ik in nl aanschaffen tegen minimaal het dubelle.

Buizen keuze is niet heel blauw..
Aquablue special is een witte buis (licht gele tint)
Blue plus is gewoon een marine blue variant

1:1 is de meest neutrale combi.. Ik vind dat TE.

4/3 blue plus tegen abs vind ik erg mooi.
De ati true actinic is alleen om bepaalde kleuren te laten fluoriseren, het zicht van deze buis is zeer dim (een bak met 8x actinic is bijna donker)

En uiteraard draait de 125/50/60 nog..
Best prima nog steeds.. Nog steeds zelfde techniek.. Nog steeds bijna dezelfde waarde:

Po4. 0.00
No3. 1.00
Kh. 8
Ca. 440
Mg. 1400
K. 390
Ph 8.2 tot 8.0 (sochtends 8.0 oplopen tot 8.2)

Ik zal vd week weer eens wat fototjes maken.
De grote hystrix is nooit meet op kleur gekomen. (en was serieus 1cm kleiner dan een voetbal)

Wat.stukjes weg gedaan, de (mijn mening) mooiere stukken hebben iets meer ruimte gekregen om door te groeien..

In april/mei gaan alle vissen en.koralen en het water verhuizen..
Ook de afschuimer gaat mee..

Eerst de tunze osmolator aansluiten (ik denk er zwaar aan gewoon een groot gat te zagen in het meubel van huidige bak (de hele bak incl frame/pvc/ombouw gaat toch linea recta de vuil container in zodra deze leeg is

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een hangend armatuur, maar heb ook met de baas te maken...🙂!
Die wil zo min mogelijk 'last' er van hebben en met een open bak heb je toch te maken met meer licht in huis en het geluid van het water en dergelijke. Zit er aan te denken om de kap hoger te maken en de armatuur er dan in te hangen.
Wanneer de temperatuur te hoog wordt zet ik overdag de kap gewoon open daar wij toch pas weer tegen de avond thuis zijn.

Zo'n osmolator is zeker een handig apparaatje! Je moet alleen wel de ruimte hebben om een emmer/vat neer te zetten om van daar uit water je bak in te laten pompen. Nu zet je er gewoon een emmer/vat naast het aquarium en dan in je nieuwe bak werk je dit weg naast je sump?

Ehmmm...en waarop baseer je dat de Pacific Sun slecht is? Prijs zegt niet alles, maar datgene wat ik heb gezien loopt toch al gauw richting de � 2.000,-. Heb in een aquariumwinkel van het weekend een stuk of 4 verschillende armaturen zien hangen en daar zaten toch ook zeker wel mooie tussen qua licht.
Heb ook net even naar je alternatieven zitten kijken en de ATI Hybride Powermudule is zeker ook een hele mooie!! Tussen je alternatieven zie ik niet het armatuur staan die je nu zelf net hebt binnengekregen. Waarom heb je zelf de keuze gemaakt voor een andere?

Hahahahahaha...je bent ook echt een Nederlander he. Elke euro is er weer eentje😉! Moet zeggen dat je onderhand wel moet als ik al die prijzen allemaal zie...:S!

Ben benieuwd hoe de verlichting er uit ziet boven je bak! Zal helaas nog wel even duren.

Er stond me iets bij dat je je bak had overgedaan naar je broertje? Of is dit iets wat in de toekomst gaat gebeuren?
Heb je nog wat foto's van je bak hoe deze er nu uitziet🙂?
Zonde als dat je Hystrix het niet meer goed deed! Is zeker een mooi koraal.
Zoals ze wel vaker zeggen; minder is meer he🙂! De kunst van het weglaten is vaak moeilijk. Nu heb je sowieso al geen hele volle bak dus dat scheelt al.

Je heb al een aardige planning. Je huis is dan net een maandje opgeleverd....geen casco huis gekocht? Ik ben 8 maanden aan het verbouwen geweest in een nieuwbouw woning en ben nog niet klaar (heb ook niet al te veel zin meer aangezien ik er nu woon).

Heey

even.in kort..

Wel nieuwbouw gekocht. Maar badkamer wc en keuken uit bouw laten maken.
Dus alleen vloer en meubels en muren.
Vloer word pvc.. Muren glad in "creations zacht grijs"

Nieuwe bak word wit.

Broertje heeft gewoon een eigen 120/47/65 fish only die draait ook hier.

Ik heb alleen t5.
De sunpower is een van de beste t5 armaturen, en heb ik voor weinig nieuw kunnen kopen..
Mijn eerste keuze was een.hybride powermodul 8x54 tl en 3x74 led, maar deze kostte ruwweg 2.5x zoveel.

Zo is de bak nu
54bfb79746f92-IMG_20150120_112810.jpg

schitterende bak!
zou alleen graag wat vaker foto's zien 😛

Haha tsja voor mij valt er niet heel erg veel aan toe te voegen en kijk vooral uit naar volgende bak.

Deze week gaat de bak zonder hulp draaien.
Ik ga over 3uur richting oostenrijk.voor een weekie!

altijd spannend om bij terugkomst je bak weer te zien.

nieuwe bak zal vaker geuodate worden.met veel.betere fotos

Wacht ook op je nieuwe bak hoor. Deze is al super. Verwacht niks anders van de volgende 😀

ja je bent ook wel toe aan een nieuwe bak, deze bak is inmiddels alweer een oud rotding 😛
denk niet dat mijn vriendin het zou waarderen als ik dezelfde houding zou hebben richting onze relatie 😛

zonder gein, ben wel al wel erg nieuwschierig wat je nieuwe bak gaat worden... vind deze al schitterend :thumbs:

veel plezier op vakantie iig!

Ik ben erg blij met deze bak.

Dat er een nieuwe en grotere bak komt is mede schuld van de vriendin hoor.

Ik nieuwe bak, zei 2 noorse boskatten (en dat moet weer ras zuiver met stamboom en ellebde zijn)

Volgende bak Word waanzinnig.

Ondertussen op de bouwplaats:
vGXshSie3DZYmYXCuHxJoAqb1FlmsSOq.jpeg

vGXshSie3DZYmYXCuHxJoAqb1FlmsSOq.jpeg

En t bakkie
54d294dad965e-IMG-20150120-WA0009.jpg

schiet mooi op!
blijft een mooie bak

bak is voor 100 euro af te halen 😀
inclusief ombouw en staal frame 😀
en pvc (ex kranen)

125/50/60 met staal frame (heeft een schilder beurtje nodig)
bak heb ik zelf hobby bob na gekit.. afwerken met een hoek lijntje is aan te raden.
overloop is stil tot ongeveer 2000lph netto (ruim zat)

zelf van zolder tillen, neem hierbij minimaal 3 mannen extra mee, bak weeg leeg 100+ kilo en is uit 10mm gewoon glas gemaakt (niet geslepen.. even geschuurd)

Het loopt een beetje dood hier..
Bak doet t nog goed
54fc8f804862b-IMG_20150308_181034.jpg

Blijft een leuke bak dit 🙂

Het blijft zeker een prachtbak!

Jawel.. Ik doe wel lekker simpel en makkelijk.. Ondertussen is het best een.opgave om dit zo draaiend te houden..

Mischien wel leuk om de onderhouds routine neer te zetten?

____elke dag____
-Ramen poetsen (magneet)
-Zeostart+ elementen toevoegen.
-Voeren
-Techniek inspecteren.
-Zakje kool even kneden.

___1x per week___
-Doseer apparaat aanvullen
-Kh/ca/mg/no3/po4 testen
-Afschuimer legen en beker poetsen
-auto bijvul vat vullen.
-Waterwissel 40 tot 60l

___1x per maand___
-bodem waar nodig omwoelen.
-Doseer apparaat calibreren
-Voorraad inspectie en evt aanvullen
-herprogrameren van doseer.
-Verlichting reinigen (aanslag)
-Opvoer pomp van binnen reinigen.
-Afschuimer uit de sump en alles reinigen

___1x in 2 maanden___
-Zeo reactor uit sump, beide pompen poetsen en nieuwe stenen erin

Zo ziet het globaal eruit.. Soms sla ik 1x per maand de schuimer over

Dan doe ik hem 1x in de 2 maanden met de zeoractor mee, en zuig ik me sump leeg,.zodat die ook schoon weer is.

Veel toevoegen, veel testen, maar op dit moment ben ik er dagelijks maar echt 2 minuten mee bezig.. En in.de weekenden een uurtje, soms 2.

Erg haalbaar vind ik

dat is zeker haalbaar, al weet jij natuurlijk wel precies wat je doet.

Erg fraai totaaltje!

Dat valt reuze mee hoor.

Als je jezelf genoeg inleest is het absoluut niet moeilijk, zolang je je voor een hobby in.wil zetten.

Laatste tijd ben ik veel bezig bij een vriend die met weinig kennis een complete bak heeft gekocht, de basis kennis uit boekjes/internet heeft verkregen tijdens dat ze bak draaide.. En die bak is ook super

en toen was het wel weer eens tijd voor een update.

Huis is vertragd tot mei\juni..

Gisteravond is definitief de nieuwe bak besteld.
een 130\60\60 in 10mm.
met frame en ombouw.. 2x32mm afvoer, en plek voor een meter sump.
het voorpaneel word diamond white glas, voor een ongekleurd beeld (super mooi)
planninh is over 7 a 8 weken de bak te verhuizen

en tl buizen gehaald.
voor naar achter:
ati blue plus
ati aquablue special
ati blue plus
ati actinic
ati aquablue special
ati blue plus
ati aquablue special
ati blue plus

4x blue plus
3x aquablue special
1x actinic

In een 8x54w armatuur. Dimbaar ati sunpower
SvFGfp02aNBKFuK0pAXYXWIdyLzbOT85.jpeg

tevens nieuw osmose apparaat besteld.
de: osmopure 75 di.
waar in toekomst een 2e di filter, en 2e 75gpd membraam

en aan al het mooie komt een eind...

bij deze wil ik iedereen bedanken voor het mee lezen, genieten, alle tips, en alle leuke mensen die ik via hier heb leren kennen..

deze bak is 3 dagen geleden officieel dood verklaart.. bak is leeg, sump is eronder vandaan..

ik heb anderhalfjaar ruim plezier van deze bak en dit project gehad. maar aan alles komt een einde..
ik heb ENORM veel geleerd van deze bak, mede door deze bak heb ik ontzettend veel mensen in de zout water hobby leren kennen, veel vrienden gemaakt.. en het afscheid valt mij eigenlijk een beetje zwaar (hoe stom dit ook zal klinken voor sommige)

maar ik wou jullie allemaal toch bedanken voor het volgen van dit project!
557ecb2c7f2fe-IMG_20150611_202446.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan