Mini Tetra


Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Berichten
1,153
Leeftijd
65
Locatie
Gorredijk
Een lifter, die ook al bijna een half jaar meedraait en net doet alsof hij een grote is..
Het visje is maar net aan een cm lang, wat is de benaming zodat ik gericht kan kijken of ik er een plukje bij kan vinden, want het is wel een heel grappig sukkeltje

20201210_164916.jpg
 
20201209_114122 (2).jpg


Dit zijn toch Neons ?
In elk geval wel zeker 2 keer zo groot als die kabouter
 
 
Ik zou zeggen neon tetra maar t rode is erg licht waardoor ik ook denk; valse neon. Lastig!
 
Beestje is echt niet groter dan hooguit een centimeter
 
Of een groeiachterstand omdat hij maar alleen zit en soortgenoten mist.
 
Groot en klein in 1 shot

20201210_175936.jpg
 
De voorste is dan dus de Kardinaal en de achterste ik denk de Neon.
 
Ja, je grote visjes zijn kardinalen, het kleintje is een neon tetra.
 
Ja, je grote visjes zijn kardinalen, het kleintje is een neon tetra.

Dank je, nooit geweten dat die zo klein waren, nou dan zal ik er de komende tijd van beiden wat bij sprokkelen..

200.gif
 
Ze horen wel groter te zijn hoor, kardinaal tetra's zijn ongeveer even groot als neon tetra's in mijn beleving.
 
Jawel, maar 1 cm is voor een neon-tetra (Paracheirodon innesi) toch wel erg klein.

Ik denk toch inderdaad toch alleen (als eigenlijk zijnde een scholenvisje), en daardoor onzeker/overvoorzichtig, en weer dáárdoor de concurrentie om het voer verloren hebbend. Die groeiachterstand gaat het visje niet meer inlopen, maar in een school soortgenoten zal hij/zij het desondanks waarschijnlijk wel redden.

Het is echter maar de vraag of het verstandig is een school neon-tetra's te gaan houden, aangezien je in dezelfde bak ook kardinaaltetra's (Paracheirodon axelrodi) hebt. P. innesi is namelijk subtropisch en zou in de huiskamer het best onverwarmd gehouden kunnen worden, terwijl P. axelrodi tropisch is en het liefst jaarrond in 23 tot 29 graden Celcius zwemt.

Dus als je een verwarmd aquarium (vanaf 23 graden) hebt, zou ik je aanraden deze "single"-vis cadeau te doen aan iemand die er méér van heeft in een subtropische bak. Daar doe je het visje echt een véél groter plezier mee.
 
Het is een Paracheirodon simulans. Bij de Paracheirodon innesi loop het blauw niet tot aan de staartwortel.
 
Maar P. simulans heeft toch niet die typische scherpe tweedeling in de buik (wit voor, rood achter)?
 
Sommige exemplaren hebben bijna geen rood, andere daarentegen doen niet onder voor de kardinaaltetra. Zal misschien iets te maken hebben met de vanglocaties, of wellicht een ietwat variabele soort.
 
Het is een Paracheirodon simulans. Bij de Paracheirodon innesi loop het blauw niet tot aan de staartwortel.
Inderdaad 100% zeker een Paracheirodon simulans.
 
Maar P. simulans heeft toch niet die typische scherpe tweedeling in de buik (wit voor, rood achter)?
Nee, dat heeft de Neontetra (Paracheirodon innesi).

 
Dank je wel voor de input..
vanmiddag bevestigde de vinnengoeroe van de LFS ook al de simulans..

die zijn wel lastig te vinden bdw
 
Nee, dat heeft de Neontetra (Paracheirodon innesi).

Het was ook mijn inschatting dat die het was.

Maar inmiddels heb ik ook wel wat half rood / half wit gebuikte P. simulans gezien. Dus dat zou inderdaad ook wel kunnen.
En de blauwe streep loopt inderdaad tot de staart door.

Ik herzie mijn mening dus: waarschijnlijk P. simulans.

Ook voor die soort geldt trouwens dat 1 cm. wel héél klein is, dus zoals ik al eerder zei is dit exemplaar in de groei achtergebleven.
Verschil is echter dat P. simulans wèl een tropische soort is, zelfs een met in het algemeen een behoorlijke warmtetolerantie.

Dus:
Als je een onverwarmd aquarium (vanaf 23 graden) hebt, zou ik je aanraden deze "single"-vis cadeau te doen aan iemand die er méér van heeft in een tropische bak. Daar doe je het visje echt een véél groter plezier mee.
Maar als je bak verwarmd is tot tenminste 24 graden zou je er prima een school (= minstens 12 stuks) van kunnen houden. En dan zijn ze - eventueel via bestelling bij de groothandel - prima te verkrijgen.

En dan even mijn hoogst persoonlijke voorkeur: ik vind dit zeker niet de meest interessante Paracheirodon-soort.
Zelf zou ik dan ook liever deze vis weggeven en kiezen voor P. innesi (in een onverwarmde bak) of P. axelrodi (in een tropische bak).

En je zou natuurlijk ook nog eerst een school van één van deze 2 soorten kunnen kopen, en dan even afwachten of dit visje zich daarbij aansluit.
Zoniet, dan kun je hem/haar altijd nog weggeven.
 

Terug
Bovenaan