minicompletetank van Format_z


Format_z

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2020
Berichten
247
Leeftijd
61
Mijn minicompletetank van Cunzo. 780ml met een 680ml filter. Draait stabiel sinds december 2019.
Waterwaardes prima. Wekelijkse waterwissel 50%. Filter bevat poreuze pijpjes en een filterspons.
Verwarming zelfbouw 3W mbv verwarmingskabel met siliconen mantel, gevoed door USB.
Verlichting, verwarming, pompje voor filter: alles op USB. trekt maximaal 1A (5W) in totaal.
Bewoners: 5 x garnalen caridina blue "B-keus".
Klein beetje draadalg, afkomstig van een klein mosballetje verwijder ik niet.
minicompletetank.jpg
 
wat voor verwarming en filter werkt daar dan op?
het filter staat beschreven op de site minicompletetank.com. Alleen heb ik de standaard zwarte spons vervangen door keramische pijpjes.
Mbt de verwarming: Die is zelfbouw: In de sump (filter) op de bodem heb ik een stukje verwarmingskabel (zeer weinig ruimte nodig) liggen die verbonden is met een oude USB kabel. Ik ga daar nog iets voor in het zelfbouw forum schrijven.
 
Ik merk dat er heel veel gedachten en emoties omhoog komen bij mijzelf na het zien van de OP. Ik moest lachen, ik ben verbaasd, verrast en heb heel veel vragen.
Maar ik vind het wel tof hoor! :petjeaf:

Ik ga dit topic met heel veel belangstelling volgen. Ik ben erg benieuwd naar de voortgang!
 
Even om onnodige discussies te voorkomen: Het idee is in eerste instantie ontstaan om een mini aquascape te maken met plantjes en misschien en slakje o.i.d. . Totdat iemand 5 garnaaltjes door de wc wilde spoelen......Deze gaan op korte termijn verhuizen naar een grotere bak. Het alleen wel verbazingwekkend hoe gaat deze beestjes het doen.....zie filmpje
 

Bijlagen

  • IMG_1568.mp4
    5.6 MB
Bakje draait inmiddels 11 maanden. Één plantje vervangen sinds eerste inrichting. 2 garnalen overgeplaatst naar mijn grote bak, want ze zijn behoorlijk gegroeid. Nu nog maar 2 exemplaren in dit mini aquarium. Alleen eerste filtercompartiment (sponsje) paar keer uitgespoeld, ééns per week 50% waterwissel, ééns per maand met wattenstaafje vensters schoonmaken. Waterwaarden superstabiel en nagenoeg identiek aan mijn grote 250liter bak.
IMG-2057.jpg
 

Terug
Bovenaan