Minimum aquarium inhoud Oase buitenfilters


bnw

Member
Lid geworden
6 mei 2022
Berichten
6
Leeftijd
50
We willen over een aantal maanden weer aan een aquarium beginnen en denken daarbij aan een inhoud van ongeveer 150 liter.

Tot die tijd willen we onze nanoqube bak van 30 liter gaan opstarten.
Bij de grotere bak zitten we te denken aan een buitenfilter met ingebouwde verwarming van Oase uit de serie FiltoSmart of Biomaster. Van de eerste zou dan waarschijnlijk type 200 en de Biomaster type 250 bruikbaar zijn.

In de technische gegevens staat aangegeven tot hoeveel liter inhoud de bak mag zijn voor deze filters wat bij deze voorbeelden 200 respectievelijk 250 liter is.

Ik kan echter niet vinden wat de minimum inhoud zou moeten zijn. Ze zijn regelbaar, maar kunnen ze zover teruggeknepen worden dat ze voor die paar maanden ook ingezet kunnen worden voor het 30 liter bakje of is de minimum instelbare stroming veel te hoog?

Ik weet dat het overkill zou zijn, maar zoals gezegd is het voor een aantal maanden en wil ik de filter daarna inzetten op een groter aquarium.
 
Perssonlijk zou ik dan voor de biomaster 250 gaan. Vind ik net een wat prettiger filter om mee te werken, icm het voorfilter dat deze pomp heeft.
De in en uitstroom kun je wel regelen, maar ik denk dat je de uitstroom voor je nano bakje wel behoorlijk moet vergroten om de stroming niet te hard te laten zijn, of een spraybar pas maken voor dit bakje met bijvoorbeeld een stukje 20mm pvc.
Voor de korte termijn zou ik het op deze manier doen. Als het voor langere termijn zou zijn, is hij natuurlijk wel overkill.
 
Ik denk dat 30 liter erg krap is. Kijk ik naar l/h dan is hij vergelijkbaar met een JBL 902 en die is voor 90 - 300 liter aquarium. De stroming moet je ook niet zoveel willen knijpen dat het slecht is voor het filter
 
Kun je denk ik beter de biomedia vh filter in een netje doen wn dat in je 30L leggen om vol bacteriën te komen en dat daarna in je biomaster te stoppen, dan je biomaster aan te sluitem op een 30L bakje; hier de extere 250 staan en die zou ik op een 60cm latem draaien, maar niet veel kleiner
 

Terug
Bovenaan