Wat is er nieuw

Misschien witte stip, hoe behandelen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pluttersput
  • Startdatum Startdatum
P

Pluttersput

Guest
ik heb sinds een weekje 15 neon tetra’s in mijn aquarium zitten. Nu viel me gisteren op dat er een paar zijn met wat witte stipjes. Minuscuul, maar aanwezig. Vandaag lijkt het niet meer te zijn geworden, maar het zit er wel nog.

Ik lees allemaal verschillende soorten behandelingen. Maar het dingetje is, dat de vissen de bak vooralsnog delen met 1 corydora pygmaeus, 9 corydora habrosus en 8 japonica garnalen...
De pygmaeus is per ongeluk meegekomen, dat had eigenlijk de 10e habrosus moeten zijn.
Beide corydora bestanden worden tzt aangevuld tot 15, maar eerst dus uitsluiten dat het geen stip is..

Ik heb sinds vandaag de temperatuur wat omhoog gedaan, die zat nu op 23 graden. Ik las op internet dat stip slecht tegen warmer water kan, dus ik dacht ik begin dat alvast langzaam op te krikken naar 26.

Maar wat nu? Ik heb geen quarantaine bak, dus apart zetten is makkelijker gezegd dan gedaan.. wanneer weet ik of het echt stip is? Wat is daar het verloop van, na hoeveel tijd moeten het meer stipjes geworden zijn? Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar dat is bijna niet te doen. Ik kan morgen eventueel met de camera proberen.

Water werd tot vorige week 3x in de week ververst, vorige week 2x, en wilde langzaam over gaan naar 1x. Dan wordt er uit de bak (1.5x0.5x0.6) 60 liter water gehaald, en op dezelfde temperatuur weet terug gedaan.. aquarium draait nu bijna 4 weken.

Suggesties?

Met STIP behandelen. kijk op google. hoe.

Nou dat is het punt. Ik heb dus al veel gegoogled. Maar ik lees vaak dat garnalen niet goed tegen medicijnen kunnen. Hoe doe ik dat dan best?
Ik las ook iets over knoflook in je bak persen, maar in hoeverre dat nou werkt...

En daarbij weet ik dus nog niet zeker of het stip is.. ja, er zijn wat puntjes zichtbaar. Maar de vissen schuren niet,
zonderen zich niet af, zwemmen niet abnormaal...

Beste is eerst om zeker te zijn of het stip is of wat anders dus probeer toch wat foto's/filmpje te maken.

Witte stip bij aquarium vissen herkennen en genezen van de visziekte

https://www.visaquarium.nl/a/witte-stip-bij-vissen-in-aquarium

1. In cache
Beoordeling: 3 - ‎9 stemmen
Spring naar Een medicijn behandeling - Witte Stip kun je behandelen met bijvoorbeeld het medicijn eSHa EXiT, HS Aqua Ichtocell of Sera Costapur …

Je moet niet expirimenteren bij je vissen. 1 x het goeie kopen.

Zal door het vele water verversen zijn gekomen.

Is het veel verversen als ik in die ene week met die vissen 2x de bak ververs?
Daar lees ik dan ook heel veel verschillends over... want hier en daar staat dat je nu juist mee zou moeten gaan verversen als het inderdaad stip zou zijn... en dat je het verversen af moet bouwen, dus beginnen met 3x en afbouwen naar 1x. Precies wat ik dus gedaan heb..

Seabait, ik zal eens kijken wat ik morgen kan doen!

Je hebt effectief de stof Methylene blue nodig om dit te behandelen.

Zoals Bertus aangeeft is bijvoorbeeld eSHa EXIT een geschikt middel. Daarnaast Sera Costapur. Dit kun je vinden in je lokale Pet winkel of Hornbach. Maar ik adviseer je liever een aquarium winkel.

Lees de bijsluiter en voer dat uit.

Maar kan dat gewoon bij garnalen allemaal dat spul?

aquarium draait nu 4 weken wanneer zijn de vissen erin gegaan? meet je waterwaardens mn. NO2 en NH3?

Staan veel topics stip en behandeling. Tempratuur verhogen komen stip sporen eerder uit en gaan zich dus sneller op vis hechten als je geen medicatie gebruik. Stip gaat dood bij hoge tempratuur maar je kan niet in 1 keer je tempratuur veel graden omhoog brengen. Snel iets halen voor de stip anders zitten ze binnen now time onder. Volwassen stip moeilijker tot niet dood te krijgen.

Als je water niet meet. Als je naar LFS ga om iets te halen tegen stip neem potje water mee en vraag of ze testen bij voorkeur met druppels. waardens opschrijven. Als je waardens te hoog zijn eerst grote verversing doen voordat je medicatie erin doe. Stel NH3 op 0,4 en je ververs de helft hou je 0,2 over. Veel te hoog moet je volgende dag weer verversen en kuur bijdoseren!

Kijk, daar kan ik wat mee! Ik heb zelf een druppeltest-kit in huis, dus kan gewoon zelf water testen. Zal dat zometeen even doen.
Stippels lijken niet erger of meer te worden, na 2 dagen zou ik dat wel verwachten..
Neons zijn er vorige week in gegaan. Nadat de waardes in orde waren.

Ik ben blij dat ik toch even heb gewacht met behandelen. Van de een op de andere dag zijn de stipjes bij iedereen verdwenen. Geen idee wat het geweest is, maar klaarblijkelijk geen witte stip. Terwijl ik er bijna van overtuigd was..

Ik dacht geef het nog even de update 😉

Heb je een zandbodem? Misschien korreltjes zand of luchtbelletjes van na een verversing. Na ja maakt ook niet uit, goed om te lezen dat het in ieder geval weg is en alles gezond rond zwemt.

Ik heb inderdaad een zandbodem er in liggen. De corys hadden nergens last van..

Maar maakt ook niet uit, ze zijn inderdaad weer stippeltjesvrij en dat is het belangrijkste!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan