misschien zelf een aquarium bouwen, ibc als basis?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik heb ruimte gemaakt voor een aquarium... maar als ik die optimaal wil benutten kom ik met hele afwijkende maten: 140x90x115 lxbxh (inclusief meubel) zoiets laten bouwen zal wel duur zijn, en een houten aquarium lijkt me ingewikkeld.

maar als ik nu een 1000 liter ibc neem als basis en in de kanten waar ik het aquarium in wil kijken gaten zaag waar ik (aan de binnenkant) glas of plexiglas op kit, en de rest van het vat verberg in een mooie ombouw.

dan heb ik dus een 1000 liter aquarium met bijna precies de maten die ik zoek, nu weet ik niet wat glas of plexiglas kost maar voor 70-80 euro heb je een ibc waar voedsel in heeft gezeten, de ombouw kan ik maken van afvalhout van mijn ouders zolder. dus voor de bak zou ik dan rond de 200-300 euro uit komen, of reken ik nu te optimistisch? (techniek nog niet meegerekend)

door de ombouw kan ik ook redelijk makkelijk de verlichting er boven hangen door er een boog van planken aan te timmeren.

doordat er een kraantje aan zit kan ik daar mogelijk een filter aan koppelen, dat gebruik maakt van het gewicht/waterdruk om het water omhoog te pompen. (met 1000 liter lijkt het mij dat de kracht daarvan wel een tuinslang boven het water kan laten komen in een emmer met sponzen met een spons ervoor.)


maar goed ik sta bekend om het hebben van rare ideeën die uiteindelijk niet haalbaar blijken, dus ik vraag het even: heeft iemand het idee dat dit kans van slagen heeft? of gaat dit waarschijnlijk mis? (een kuub water door mijn kamer lijkt me een slecht idee.)
 
Ik zou het niet aandurven... en of het mooi is?

Volglas bakken zijn opzich niet zo heel duur hoor. Vraag bijvoorbeeld is bij van wolferen na wat zoiets zou kosten.
 
twee vragen heb je een duik diploma hoe wou je anders op de bodem komen om bv planten of vissen er in/uit te zetten/halen
daarnaast plexiglas wordt aan elkaar gelast/gesmolten of dit te plakken is in deze tank ben er bang voor van niet
 
Op zich is planten plaatsen en vis vangen geen probleem, een net met langer handvat en een soort afvalgrijper scheelt heel wat.

Of het mooi wordt? Met een achterwand maak je de ibc onzichtbaar en door de ombouw zie je de buitenkant niet meer, het is wel heel anders dan een volglas bak natuurlijk, maar ik denk dat het zou moeten lukken om er iets moois van te maken.

Ik zal eens bij van wolferen gaan vragen.

Dat plexiglas gesmolten moet worden was ik vergeten. Maar glas kan gekit worden.
 
Aangezien je de bovenkant van de ibc eraf moet snijden vrees ik dat je alle sterkte van de ibc verliest en dat daardoor je plaknaden voor het glas erg gevoelig zullen zijn voor lekkage. Mocht je het wel op deze manier gaan doen ben ik erg benieuwd naar het resultaat.
 
Ik heb wel ibc kuipen al vijver gezien en in aquaponics setups, maar nooit met ramen er in, dus inderdaad de vraag hoeveel speling er op komt te staan.

Sowieso net gezien dat een 1000liter ibc niet door de deur past hier, dus dan zou het 600liter worden.

Misschien toch eens kijken of een houten aqua kan lukken.
 
Ik heb wel ibc kuipen al vijver gezien en in aquaponics setups, maar nooit met ramen er in, dus inderdaad de vraag hoeveel speling er op komt te staan.

Nouja je kan het altijd proberen, maar 1000Liter water over de vloer is een hele boel...
 
Ik was even helemaal confuzzled, bij een IBC moest ik denken aan dit zoals ik school had geleerd haha, en hoe je daar dan een aquarium van kon maken???

fa688da612fab0c347215ec6ee11a4ec.jpeg


Maar je bedoelt dus dit:

fa688da612fab0c347215ec6ee11a4ec.jpeg


Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het dan precies wil doen, maar ik begrijp dus dat de kunststof container eruit gaat, en je plexiglas tegen het metalen frame aan wil kitten? Als ik dat frame zo zie kan ik me niet voorstellen dat de stevigheid naar buiten in het geding komt door de bovenkant te verwijderen, dat wordt meer dan ruim gecompenseerd door het metalen frame lijkt me. Of het mooi is weet ik niet, maar bijzonder is het iig wel. Benieuwd naar het fotoverslag idd als je eraan gaat beginnen!
 
had een beetje gegoogled en dan zie je toch dat de messte ook geklonken ruiten hebben.

aqua.jpg
 
Ik wil juist de plastic bak gebruike. Zoals bij het voorbeeld van Roy1986, alleen wil ik er nog een houten ombouw omheen maken waardoor de ibc vanaf de buitenkant niet meer zichtbaar is. En aan de binnenkant een achterwand om ook die aan het zicht te onttrekken.
 
Ik wil juist de plastic bak gebruike. Zoals bij het voorbeeld van Roy1986, alleen wil ik er nog een houten ombouw omheen maken waardoor de ibc vanaf de buitenkant niet meer zichtbaar is. En aan de binnenkant een achterwand om ook die aan het zicht te onttrekken.
Ben je niet bang dat die kunststof bak uiteindelijk allerlei chemische stoffen, minerale oliën en oplosmiddelen gaat afgeven en daarmee het water en de vissen vergiftigt? Of zijn die bakken juist bedoeld voor de opslag van voedingsmiddelen en daarmee veilig voor de opslag op lange duur van (verwarmd) water?
 
Ibc vaten worden gebruikt voor voeding, maar ook voor chemische troep, gelukkig wordt er bij gehouden wat er in heeft gezeten, vaak betaal je voor bakken waar voeding in heeft gezeten iets meer dan die waar giftige stoffen in gezeten hebben.
 
Wel geinig met die nagels.
Zijn er natuurlijk enkel voor dat het plexiglas niet beweegt ten opzichte van de IBC waardoor de kit los kan laten.

Zou alleen wel voor een rvs bout moer combinatie gaan en deze nat monteren
 
Vorig jaar na de Vivariumbeurs werden enkele van deze vaten aangeboden gratis af te halen :!
 
het ibc plan gaat helaas niet door een 1000 liter ibc past niet door mijn deur, en voor minder geld kan ik een vergelijkbare bak maken van hout, de afmetingen worden dan 140x100x40 (lxbxh) waardoor ik een mooie 580 liter heb met vooral een groot oppervlakte wat voor de meeste vissen volgens mij beter is. ik had eerst een hoogte van 70cm in gedachte, maar dat leek me niet handig. (en het was 3 keer zo duur vanwege het glas)

ik mag de werkplaats waar ik werk gebruiken + alle rekeningen doorgeven zodat zij de btw af kunnen trekken. met mijn eerste berekeningen voor hout, epoxy, glas en kit kom ik uit op 95 euro, wat voor een bak van dit formaat niet veel is. (mits ik niet te veel epoxy en kit verspil.) dit is wel zonder de kap en techniek, die ik wel thuis wil gaan maken aangezien het onder een schuin stuk plafond komt. (en ik dan makkelijker kan meten als ik iets bij verzin.)
 
op de zijkant is het maar 40 cm breed, en vol kan ik hem niet verplaatsen dus kantelen kan wel denk ik. roggen... is dit daar groot genoeg voor? nee ik moet mijn bestand nog uitdenken, maar grote bak betekent veel ruimte en dus veel keuze. er is best een kans dat dit een cichliden bak word. een hillstream lijkt me ook mooi maar dat werkt beter in een smallere bak, dus dan zou ik de plannen aan moeten passen zodat het een L vorm krijgt. en de laatste paar dagen spookt het door mijn hoofd om een rijstveld na te bootsen, met dus rijst planten die boven de bak uit groeien, en dan vissen die in rijstvelden voorkomen, zoals bettaś en rijstvisjes.
 
Weet niet of het groot genoeg is voor roggen, maar met zo’n grondvlak zou je wel een eind moeten komen
 
Misschien zou ik dan toch kiezen voor een andere, grotere, hoogte. Ook al omdat je nog niet weet welke bewoners erin zullen komen. Wanneer je bijvoorbeeld manen of discussen zou willen houden is 40 cm geen goede hoogte.
 
dat is best een punt, zou 10 cm hoger veel uitmaken? weet iemand hoe dik het glas moet zijn bij bepaalde hoogtes? met een calculator voor volglas kwam ik tot 50 op 10mm en daarna op 12 mm. en glas van 10mm dik is veel goedkoper dan 12mm. 12mm is dan wel weer goedkoper dan 500 liter water over de vloer...
 
50 = 10mm, 60 = 12mm 70= 15mm.

mijn bak is 55hoog en heeft 10mm glas.

Zoals ben al aangeeft is de hoogte wel van belang voor bepaalde cichliden.
maanvissen, discusvissen en andere wat hoger wordende midden amerikanen hebben dat wel nodig.

ga je voor afrikaanse cichliden dan heb je die hoogte weer niet persee nodig.

bij een bakhoogte van 40cm is je waterhoogte maximaal zo´n 35cm.
 
de kans dat ik voor maanvissen of discussen ga is klein, en welke Amerikaanse cichliden bedoel je precies? (ik neem aan pauwoog cichliden en andere grote cichliden.)

ik maak de bak waarschijnlijk 50cm hoog, dus maanvissen en discusvissen vallen dan nog af, maar het geeft wel meer vrijheid voor niet heel veel meer geld.
 
ik ben nog even aan het googelen gegaan, maar ik kom er niet uit hoeveel lagen epoxy ik nodig zou hebben om een multiplex bak waterdicht te maken.

dus hoeveel lagen zouden nodig zijn? ik wil namelijk wel gelijk genoeg epoxy bestellen.
ik wil ook graag de buitenkant 2 lagen geven mocht ik teveel knoeien met schoonmaken.
 
Je kan bv een pb sturen naar lid Mark Versteegen want die heeft aardig wat ervaring met zelfbouw.
 
ik kan geen bericht starten met mark versteegen en zijn profiel pagina blijkt niet te bestaan. ik vermoed dat hij zijn account verwijderd heeft. toch bedankt
 
Hij is gewoon actief hier maar zie dat hij de boel zo ingesteld heeft dat je geen pb naar hem kan sturen.
Dat is jammer want ik weet dat hij oa zelf al 1 houten bak heeft gemaakt en een flinke ook.
 
Ik kreeg op Facebook 3-6 lagen te horen, 3 lijkt me erg weinig, en bij 6 is het goedkoper om betonplex te gebruiken. En dan alleen de naden af te kitten. Multiplex is wel mooier, maar dit is veiliger omdat de kans dan ik een plekje te dun doe niet bestaat.
 
Drie klinkt mij niet vreemd in de oren hoor. Zelfs met betonplex zou ik het nog besmeren met Epoxy...
 
Ik heb mijn multiplexbak eerst bekleed met twee lagen matten met “gewone” polyester hars en daarna drie lagen epoxyhars.
 
Goed dat je van de ibc bent afgestapt.

Wat ik namelijk nergens in de reacties tegen kom is dat je hierop niet kan kitten! Net zoals bij hpde bakken (vijvers) moeten die gelast worden. Er zo even een ruitje/acrylaatje in plakken kan dus niet.

Als je in kunstof bakken een 'ruit' wil zetten zul je atijd moeten werken met rubber pezen en bouten + moeren om het waterdicht te krijgen.
 

Terug
Bovenaan