Wat is er nieuw

Mist in aquarium

Korte update de UVC lamp draait, water begint minder mistig te worden🙂 heb nu alleen een probleem dat ik mijn temperatuur niet lager krijg dan 24.8 graden. De UVC is behoorlijk warm ik gok dat dit de bron is van warmer water.

Ha, fijn dat het weer wat rustiger wordt in je bak.
Heb je nog waterwissels gedaan?
ik weet dat niet iedereen de uv de hele dag laat branden, sommigen zetten m op een tijdschakelaar.

Waarom wordt de uv-c warm?
Dat hoort niet denk ik.
Iig die van mij is niet warm.

Welke heb je?

Ja maar dan wel met een beetje meer nitraat toch?
Dat lijkt mij wel. Als de PO4 tussen de 2-5 mg/l ligt zou ik zelf zorgen dat het NO3 gehalte op 20-30 mg/l komt. :petjeaf:

hoe mooi is dit wakker worden 😋
Ik ga vandaag waterwissel doen en ervoor nog meten. Ik ga een plantenvoeding gebruiken zonder fosfaat en nitraat. ( dacht dat het goed voor mijn planten zou zijn 😖, beter apart bijdoseren als het nodig is)

Bijlagen

• 38412BA9-09F1-439B-826E-002B9A28EB70.jpeg
    38412BA9-09F1-439B-826E-002B9A28EB70.jpeg
    164.1 KB · Weergaven: 121
Zie wel dat enkele planten er slecht aan toe zijn 😓 roodachtige is triest naja.

de uvc lamp overigens nu continue aanhouden? Heeft iemand daar advies over 🧐

Waterwaardes:
PO4: 2-5 mg/l
NO2: 0-0.5 mg/l
NO3: 10 mg/l
PH: 7

Alleen dus hogere PO4, als dit rond de 0 hoort te liggen

Hier brand de uvc 24/7.

Heeft ook andere positieve eigenschappen behalve algen doden.

Heb al jaren geen ziekte meer gehad.

Zie wel dat enkele planten er slecht aan toe zijn 😓 roodachtige is triest naja.

de uvc lamp overigens nu continue aanhouden? Heeft iemand daar advies over 🧐
Die UV-c lamp gebruik je wanneer nodig. Dat is althans mijn keuze. Wat je planten betreft, over het algemeen koopt men planten die men mooi vindt. Pas later ontdekken we dat die manier van kiezen niet de beste is. Dat is niet raar, we zijn allemaal zo begonnen, vermoed ik. Het beste is om eens te bezien wat je hardware zo vermag. Hoeveel lumen, eigenlijk is PAR beter maar dat wordt zelden aangegeven, hangt er boven je bak? Pas daar je plantenkeuze op aan. Het is zinloos om die prachtige rode plant aan te schaffen die een bak licht vraagt die je niet kan bieden. Wanneer je dat op een juiste manier hebt gedaan gaat je plantenkeus om bemesting vragen, via de bodem, waterkolom of beide. Maar er gaat ook vraag komen om CO2. Is dit in voldoende mate beschikbaar of moet er bijgevoegd worden? En wil je dat? Zo niet valt ook dat deel van je keuze af. Dit is echt de enige juiste manier van werken, lijkt me.

Die UV-c lamp gebruik je wanneer nodig. Dat is althans mijn keuze. Wat je planten betreft, over het algemeen koopt men planten die men mooi vindt. Pas later ontdekken we dat die manier van kiezen niet de beste is. Dat is niet raar, we zijn allemaal zo begonnen, vermoed ik. Het beste is om eens te bezien wat je hardware zo vermag. Hoeveel lumen, eigenlijk is PAR beter maar dat wordt zelden aangegeven, hangt er boven je bak? Pas daar je plantenkeuze op aan. Het is zinloos om die prachtige rode plant aan te schaffen die een bak licht vraagt die je niet kan bieden. Wanneer je dat op een juiste manier hebt gedaan gaat je plantenkeus om bemesting vragen, via de bodem, waterkolom of beide. Maar er gaat ook vraag komen om CO2. Is dit in voldoende mate beschikbaar of moet er bijgevoegd worden? En wil je dat? Zo niet valt ook dat deel van je keuze af. Dit is echt de enige juiste manier van werken, lijkt me.
Hi Ben,

Dank voor je bericht!
Iedereen begint en gaat op zijn .... en daar leer ik alleen maar van 🙂 en ik volg je helemaal dat je de planten aan de technische installatie moet aanpassen.
Mbt to verlichting:
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Daylight 5839 Lumen
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Plants 4367 Lumen
Ik kan hier niet 1-2-3 de PAR waarde vinden zoals je vraagt🙁

CO2:
- CO2 reactor

Met bovenstaande kun je dan iets zeggen over planten welke kunnen?

Hi Ben,

Dank voor je bericht!
Iedereen begint en gaat op zijn .... en daar leer ik alleen maar van 🙂 en ik volg je helemaal dat je de planten aan de technische installatie moet aanpassen.
Mbt to verlichting:
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Daylight 5839 Lumen
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Plants 4367 Lumen
Ik kan hier niet 1-2-3 de PAR waarde vinden zoals je vraagt🙁

CO2:
- CO2 reactor

Met bovenstaande kun je dan iets zeggen over planten welke kunnen?
PAR waardes worden ook nauwelijks gegeven. Over het algemeen ziet men Lumen als een vergelijkingswaarde. Maar ook het lichtspectrum speelt een rol (Kelvinwaarde). Om op je vraag te antwoorden zou je moeten weten hoe groot de bak precies is, maten dus. Waarbij de hoogte ook nogal van belang is.
Maar misschien is het handiger wanneer je dit eens doorleest?

https://www.aquainfo.nl/licht-in-het-aquarium-de-basics/

Hi Ben,

Dank voor de extra informatie! Interessant, nu weet ik alleen nog even niet hoe ik de formule kan toepassen met onderstaande info. Kun je enige hulp bieden?
Mijn bak 1.60mx60cm = oppervlakte 0.96m2 , de hoogte 60cm
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Daylight 5839 Lumen / 6750 K
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Plants 4367 Lumen / 9200 K

De lumenwaarde suggereert een redelijke lichtopbrengst voor je bak. Waarbij ik denk dat een brede plantenkeus mogelijk zou moeten zijn. Wel vind ik het weer opvallend dat ook hier weer gewerkt wordt met een een zeer hoge Kelvinwaarde gewerkt wordt. In jouw bak met een gemiddelde waarde zelfs boven de 8000 Kelvin. Zelf hou ik het liefst een gemiddelde waarde tot hooguit 6000 Kelvin aan. In laatst genoemde lichtwaarde vind je meer rood in het lichtspectrum. Dit is erg belangrijk voor plantengroei. Vermoedelijk is de oorzaak (weer) gelegen in een marketing technisch element. Voor het oog heeft witter licht, waar dus meer blauw in het kleurenspectrum ligt, een sterkere waarde. Maar voor planten heeft dat geen enkele zin. Algen kunnen wél voordelen hebben bij een kleurenspectrum met veel blauw in het licht.

Dus je zegt eigenlijk dat EHEIM powerLED+ Fresh Plants 4367 Lumen / 9200 K overbodig is en beter 2x EHEIM powerLED+ Fresh Daylight 5839 Lumen / 6750 K kan nemen 😉?

Ik gaf mijn opinie. Wat niet betekend dat jij wat dan ook zou moeten doen. En die mening is gebaseerd op mijn eigen bak(ken) en de ervaringen die ik daarmee opdeed. Als jij de zaken al in je bezit hebt kan je natuurlijk eens uit gaan testen waar e.e.a. op uitdraait.

Hi Ben,

Heel veel dank je opinie, zonder kan niemand zijn eigen beeld vormen 🙂

Vandaag de bak aangepakt, alles wat uitgedund, rottende planten eruit en afval afgezogen.

Na opschoon avontuur zijn de garnalen weer onderin de bak, tot daarvoor boven in.

Heb voeding toegevoegd en de CO2 in de gaten aan het houden, nu vingers crossed.

Bijlagen

• 58CBC136-8CE0-46D5-B7F2-685157523C97.jpeg
    58CBC136-8CE0-46D5-B7F2-685157523C97.jpeg
    176.7 KB · Weergaven: 108
  • 188DBEFD-AE42-4362-9C3B-FC535EE484EC.jpeg
    188DBEFD-AE42-4362-9C3B-FC535EE484EC.jpeg
    171.5 KB · Weergaven: 108
  • 38A7220A-FF51-4A15-93E3-ABE853CC1592.jpeg
    38A7220A-FF51-4A15-93E3-ABE853CC1592.jpeg
    176.6 KB · Weergaven: 105
Vandaag de bak aangepakt, alles wat uitgedund, rottende planten eruit en afval afgezogen.

Na opschoon avontuur zijn de garnalen weer onderin de bak, tot daarvoor boven in.

Heb voeding toegevoegd en de CO2 in de gaten aan het houden, nu vingers crossed.
Dat ziet er weer een stuk beter uit 👍
Hoe snel dat kan veranderen in een paar dagen.

lekker gewerkt zo te zien! Wat een verschil. Ben benieuwd hoe het verder gaat. 👍🏼

Waterwaardes vandaag:
NO2: 0.2 mg/l
PO4: 0.5 mg/l
NO3: 10 mg/l
PH: 6.5

dropchecker zie foto.

kan iemand me tip geven wat ik om de planten het naar de zin te hebben aan voeding zou moeten toevoegen?

Bijlagen

• 1842B4E2-2877-4917-93C8-31A5211A47A7.jpeg
    1842B4E2-2877-4917-93C8-31A5211A47A7.jpeg
    193.2 KB · Weergaven: 109
Met de planten kan ik je niet helpen maar je meet nitriet dus zou ik een flinke waterwissel doen.

Je dropchecker ziet er wel zeer geel uit? 😱
Of ligt het aan de foto?

Als hij zo geel ziet is de waterwissel zeker een goed idee...

Je bent inderdaad een beetje doorgeschoten met je co2.

Beetje terug schroeven vinden je vissen vast prettig

Dropchecker ziet er nu wel heel erg geel uit.
Ik zou voorzichtig zijn met de CO2 aanpassen.
Echt maar kleine beetjes per keer, vooral ook voor je vissen.

Daarnaast meet je ook NO2 (nitriet), daar zou ik me nog meer zorgen om maken.
Wellicht is dit de oorzaak van het te vaak je filter schoonmaken en van nieuwe sponzen voorzien.
Voor nu een grote waterwissel en je filter de kans geven om bacteriën op te laten bouwen.

. Ik meet met een algemene testset van colombo
Wat bedoel je precies?
Papieren strookjes?
Want dat geeft wel aan waarom je van die vreemde waarden meet.

Mbt co2 is het even zoeken, dacht dat ik het niet al te hoog had staan, moest een dag naar kantoor dus kon het niet in de gaten houden 😖

Waterwissel nu gaande 🙂

Heeft er iemand nog tips voor de plantengroei wat belangrijk qua waardes is om nu in de gaten te houden?

Waterwissel heeft geholpen zoals verwacht 🙂

dateNH3NO2NO3PO4PHKHGH
02/09/2020​
0​
0.0​
15​
0.5​
7.1​
8​
7​

• Leuk
Waarderingen: Joff
"...Heeft er iemand nog tips voor de plantengroei wat belangrijk qua waardes is om nu in de gaten te houden?"
Nee hoor niet perse. Wel zou ik graag eens zien hoe je bak er nu uitziet. Heb je toevallig een foto-album (topic) over deze bak? En anders zie ik graag hier een foto hoor! :petjeaf:
In ieder geval mijn complimenten voor jouw werk, de bak heeft een grote transformatie ondervonden van algenbak naar een aquarium dat in balans lijkt te zijn!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan