cdeheij_79
Active member
- Lid geworden
- 1 mei 2011
Wat bedoel je precies Joff met ww? Waterwissel?[SUP]dat wordt veel ww komende tijd😉[/SUP]
Wat bedoel je precies Joff met ww? Waterwissel?[SUP]dat wordt veel ww komende tijd😉[/SUP]
Dat lijkt mij wel. Als de PO4 tussen de 2-5 mg/l ligt zou ik zelf zorgen dat het NO3 gehalte op 20-30 mg/l komt.Ja maar dan wel met een beetje meer nitraat toch?
Ga nu eerst even lekker genietenhoe mooi is dit wakker worden 😋
Ik ga vandaag waterwissel doen
Die UV-c lamp gebruik je wanneer nodig. Dat is althans mijn keuze. Wat je planten betreft, over het algemeen koopt men planten die men mooi vindt. Pas later ontdekken we dat die manier van kiezen niet de beste is. Dat is niet raar, we zijn allemaal zo begonnen, vermoed ik. Het beste is om eens te bezien wat je hardware zo vermag. Hoeveel lumen, eigenlijk is PAR beter maar dat wordt zelden aangegeven, hangt er boven je bak? Pas daar je plantenkeuze op aan. Het is zinloos om die prachtige rode plant aan te schaffen die een bak licht vraagt die je niet kan bieden. Wanneer je dat op een juiste manier hebt gedaan gaat je plantenkeus om bemesting vragen, via de bodem, waterkolom of beide. Maar er gaat ook vraag komen om CO2. Is dit in voldoende mate beschikbaar of moet er bijgevoegd worden? En wil je dat? Zo niet valt ook dat deel van je keuze af. Dit is echt de enige juiste manier van werken, lijkt me.Zie wel dat enkele planten er slecht aan toe zijn 😓 roodachtige is triest naja.
de uvc lamp overigens nu continue aanhouden? Heeft iemand daar advies over 🧐
Hi Ben,Die UV-c lamp gebruik je wanneer nodig. Dat is althans mijn keuze. Wat je planten betreft, over het algemeen koopt men planten die men mooi vindt. Pas later ontdekken we dat die manier van kiezen niet de beste is. Dat is niet raar, we zijn allemaal zo begonnen, vermoed ik. Het beste is om eens te bezien wat je hardware zo vermag. Hoeveel lumen, eigenlijk is PAR beter maar dat wordt zelden aangegeven, hangt er boven je bak? Pas daar je plantenkeuze op aan. Het is zinloos om die prachtige rode plant aan te schaffen die een bak licht vraagt die je niet kan bieden. Wanneer je dat op een juiste manier hebt gedaan gaat je plantenkeus om bemesting vragen, via de bodem, waterkolom of beide. Maar er gaat ook vraag komen om CO2. Is dit in voldoende mate beschikbaar of moet er bijgevoegd worden? En wil je dat? Zo niet valt ook dat deel van je keuze af. Dit is echt de enige juiste manier van werken, lijkt me.
PAR waardes worden ook nauwelijks gegeven. Over het algemeen ziet men Lumen als een vergelijkingswaarde. Maar ook het lichtspectrum speelt een rol (Kelvinwaarde). Om op je vraag te antwoorden zou je moeten weten hoe groot de bak precies is, maten dus. Waarbij de hoogte ook nogal van belang is.Hi Ben,
Dank voor je bericht!
Iedereen begint en gaat op zijn .... en daar leer ik alleen maar van 🙂 en ik volg je helemaal dat je de planten aan de technische installatie moet aanpassen.
Mbt to verlichting:
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Daylight 5839 Lumen
- 1x EHEIM powerLED+ Fresh Plants 4367 Lumen
Ik kan hier niet 1-2-3 de PAR waarde vinden zoals je vraagt🙁
CO2:
- CO2 reactor
Met bovenstaande kun je dan iets zeggen over planten welke kunnen?
Dat ziet er weer een stuk beter uit 👍Vandaag de bak aangepakt, alles wat uitgedund, rottende planten eruit en afval afgezogen.
Na opschoon avontuur zijn de garnalen weer onderin de bak, tot daarvoor boven in.
Heb voeding toegevoegd en de CO2 in de gaten aan het houden, nu vingers crossed.
Wat bedoel je precies?. Ik meet met een algemene testset van colombo
Wat bedoel je precies?
Papieren strookjes?
Want dat geeft wel aan waarom je van die vreemde waarden meet.
date | NH3 | NO2 | NO3 | PO4 | PH | KH | GH |
02/09/2020 | 0 | 0.0 | 15 | 0.5 | 7.1 | 8 | 7 |
Nee hoor niet perse. Wel zou ik graag eens zien hoe je bak er nu uitziet. Heb je toevallig een foto-album (topic) over deze bak? En anders zie ik graag hier een foto hoor!"...Heeft er iemand nog tips voor de plantengroei wat belangrijk qua waardes is om nu in de gaten te houden?"
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.