Misterieuse ziekte roeit mijn bak uit.


R

Rick777

Guest
Hallo

Ik heb sinds een 9 maanden iets die langzaam maar zeker mijn visbestand uitroeit. Ik heb mijn bak nu 2 jaar en hij heeft meer dan 1 jaar probleemloos gedraaid.

Tot wanneer ik er een schooltje Kubotais heb bijgevoegd. Van dan is de misere begonnen. Enkele onder hen hadden een wit pluisje op hun bek. Een hele poos niets aan gedaan want ik ben geen voorstander van rotzooi in mijn bak. Maar op een moment gingen een paar visjes achteruit. Na wat opzoeken dacht ik dat het mischien wel de columnaris bacterie zou geweest zijn en heb dus mijn bak behandeld met bactopuur direct. De kuur op zich is goed verlopen maar veel verbetering was er niet. De besmette visjes zijn dus na verloop van tijd gestorven.

Ik dacht ok, die zijn weg nu ben ik er van af maar niets bleek minder waar. Enkele weken later dook er opnieuw een geval op. Ik ben dan maar begonnen met Voogle en suplementen om hun weerstand op te krikken. Maar dat help uiteindelijk ook niet. Omdat er visjes blijven sterven heb ik ook een kuur tremazol, exit en en Manhaus octocil geprobeert. Alles zonder resultaat.

De symptomen zijn een pluisje aan de lip (maar dat hadden ze niet allemaal), dof worden, Ontlasting soms bruin, soms wit. Opvallend was dat ze blijven eten en ze lijken zelf meer honger te hebben dan anders. Naar het einde toe vervormd het lichaam. De ruggengraad lijkt krom te worden. De ziekte evolueert ook erg traag. Als de eerste symptomen opduiken duurt het meestal ongeveer 2 maanden eer ze uiteindelijk sterven. En ook valt het mij op dat er pas een nieuw geval bijkomt als de andere dood is.

Uiteindelijk van mijn 20 kubotais heb ik er maar 3 meer over. Maar het ergste is dat het nu blijkbaar ook mijn honinggoeramis aantast. en daar wordt ik gewoon weg razend van dat ik maar niet vind wat er scheelt.

1 van mijn goeramis had een uitpuilend oog. Ik heb ze allebei appart gezet en een kuur bactopuur direct gegeven te samen met wat zout. Dat leek wel te helpen voor het oog. Die is nu terug normaal. Maar sinds eergisteren is 1 van de 2 aan het schommelen. Zwemt raar. Schiet plots door de bak, ontlasting is wit. verstopt zich eetlust is nog altijd heel goed.

Ik denk dat ik hier waarschijnlijk van in het begin te maken heb met een parasiet maar ja dewelke? Er zijn er zoveel. Vandaar dat die bactopuur niet of nauwelijks helpt waarschijnlijk.

Ik heb tot nu toe altijd doelgerichte medicatie gebruikt maar aangezien ik geen flauw idee heb van wat het is is het meschien beter dat ik een breedbandmiddel gebruik? Zoals Esha 2000 ofzo?

Ook heb ik veel gelezen over FMC. Dit zou een brede werking hebben bij parasieten. Iemand ervaring hiermee? En wordt dit goed verdragen door garnalen? Ik zit momenteel met tamelijk veel babaygarnaaltjes? Waar kan ik dit middel vinden?

Wat meer info over de bak.

54L
koppel honinggoeramis
3 kubotais
2 pangio kuhli's
vuurgarnalen.

Waterverversing: 10% wekelijks (5L waarvan 1 L kraanwater en 4 L osmose) heel hard water hier. Wekelijks voeg ik esha minarol toe en een onderhoudsdosis van Voogle.
Ik voer matig.

waterwaarden met druppeltest
Ph 7,4
GH 11
KH 5
02=6
Nitriet 0
Koper 0
NH4 = 0

Nitraat 15

Ik gebruik CO2

Hopelijk vind ik nu eindelijk maar iets die een halt toeroept aan mijn vissterfte want na 9 maanden begin ik het toch wel kots beu te worden eerlijk gezegd.
 
Een symptoom vergeten. Snelle ademhaling hebben ze ook.

De bak is 4 maanden behandelingsvrij. Ik heb de laatste maanden vooral met Voogle gewerkt.

Momenteel ben ik de temperatuur aan het opdrijven naar 28 graden. Veel parasieten zouden er niet tegen kunnen.
 
Witte pluisjes en het oog duid op een bacteriele aandoening. De bactopur direct is een goede zet hoewel dit veel bacterie stammen uitroeit, ook de benodigde goede bacterie om je aquarium stabiel te houden. Bij de kuur bactopur direct moet licht uit omdat licht invloed heeft op het goedje in de kuur. Heb je die week de lampen aan gehad dan is de kuur minder werkzaam geweest. Na de kuur moet je een maand lang water testen om waterwaardes in de gaten te houden en vele grote hoeveelheden verversen om eventuele vermeerdering van ellende te voorkomen. Na de kuur is de weerstand van de vissen minder dus iets als voogle is dan wel goed plan om weerstand opbouw te verhogen.

Het is zaak om bij bacterieel zsm te handelen. verzwakte, zieke visje zijn prooi voor alles wat in je aquarium leeft. Er leven altijd ziektekiemen zoals parasieten in je aquarium. Het is een soort van kringloop. Bacterieen verzwakken de vissen en daardoor kruipt er allerhande andere ellende op de vissen. Die kunnen zich weer vermeerderen en alsnog je visje om zeep helpen. Als de vis van binnen teveel is aangetast helpt niets meer maar dat kun je niet zien. bacterieen beschadigen organen. Kuur heeft bacterie gedood maar als organen al te ver heen zijn gaan ze uit eindelijk nog dood aan orgaan falen of parasieten die zich inmiddels op de vis hebben gevestigd.

Ik zie dat je al van alles heb geprobeerd. Snap dat het balen is dat het blijft voort woekeren. het is heel moeilijk om een kringloop te doorbreken. Het ergste is het bacterieele die zul je als eerste onder controle moeten krijgen. Daarna de parasieten die zich op de verzwakte vissen hebben genesteld. De bactopur direct is op dit moment het middel waar nog niet veel resistentie tegen is. In valburg zit een koi centrum waar je medicinaal voer kunt kopen. Bacteria en parasiet. Dan heb je meteen het medicijn in de vis en minder belastend voor je biologisch evenwicht. Dit zijn wel grote korrels maar zal je misschien kunnen vijzelen ofzo. Zijn erg grote hoeveelheden want zijn koi emmers. Optie bacterieel voer 14 dagen ipv 10 en dan de laatste dagen de manacil van manaus. Of beide soorten voer.

ESHA ben ik niet z on fan van maar begrijp dat je ondertussen na al wat je al heb gedaan met de handen in het haar zit. FMC kan ook maar is wel een heel sterk middel en doet volgens mij niets met bacterieen. De manaus manacil gebruik ik ook en zie onder microscoop dat parasieten hiervan ook de pijp uit gaan. Is kort kuurtje en heeft legt niet je hele aquarium plat op gebied van bacterieen. Is uitsluitend voor parasieten.

10% verversen moet je in elk geval bij wat je keuze ook gaat worden beduidend gaan verhogen. Met verversen hevel je een hoop ellende af. Sommige soorten gespuis liggen ingekapseld in aquarium of zweven rond in het aquarium op zoek naar visje. Met medicatie dood je niet alle parasietenstadiums. Afhevelen wel. Voor het afhevelen even door je planten etc. bewegen zodat het gespuis los raakt waardoor het afgeheveld kan worden.

Succes en ben benieuwd of je het onder controle ga krijgen. Zal even een klusje zijn.
 
Heb je een foto of video hiervan?

Nee nog niet. De kubotais heb ik verschillende keren proberen te fotograferen maar zonder succes. Als mijn verlichting aanstaat wil ik wel eens proberen mijn honinggoerami te filmen.

Kan dat zijn dat hij met de temperatuur warmer te zetten dat hij minder schommelt? Ik ben er net gaan naar kijken en mijn indruk is dat zij het minder doet. Maar nu zijn ze wel in slaap modus dus misschien afwachten tot vanavond.
 
Nog vergeten. Als visje dood is verlaat het gespuis het visje en gaan met zijn alle op zoek naar een vers visje. Daarom als visje door is zsm eruit halen.
 
Ik wens je alle succes van de wereld toe man om dit vervelende ellendige probleem opgelost te krijgen.
 
Bedankt voor de info Michelle.

Ik heb wat van alles geprobeert maar nooit 2 verschillende medicaties achter elkaar. Er zaten altijd een paar weken tussen. Misschien was dit dus verkeerd.

Ik heb op aquaplantsonline dit gevonden. Bakto tabs van sera. Zou dit ook goed zijn?
https://www.aquaplantsonline.nl/ser...tten-tegen-bacteriele-infecties?keyword=bakto

Als ik het goed begrijp begin ik met de tabs te voeren 14 dagen en daarna een kuur manacil? of mag de manacil tegelijk?

De wekelijks waterwissels opdrijven naar 20%? Ik heb net een osmose systeem aangekocht. Dat zal hem ook schelen om naar de lfs te gaan achter osmose.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wens je alle succes van de wereld toe man om dit vervelende ellendige probleem opgelost te krijgen.

Bedankt man, is echt balen. Je voelt je zo machteloos. In het ergste geval sterven mijn vissen gewoon uit en doe ik het gewoon verder met mijn garnalen. Die doen het wonderwel erg goed. De pangio's hebben ook tot nu toe, hout vasthouden, nergens last van. Hopelijik kan ik er mijn goeramis doorkrijgen. want die 2 zijn de kopstukken van mijn bak. De 3 overgebleven kubotais hebben er tot nu toe nog geen last van. Maar ik vrees ervoor dat het zo zal blijven.
 
20% is nog te weinig.

50-60% per week.. bij veel ellende in de bak zou ik dit zelfs 2x per week doen.

En dat is puur om alle loszwevende ellende de doucheput in te sturen, ook reageren veel vissen positief op waterwissels.
 
20% is nog te weinig.

50-60% per week.. bij veel ellende in de bak zou ik dit zelfs 2x per week doen.

En dat is puur om alle loszwevende ellende de doucheput in te sturen, ook reageren veel vissen positief op waterwissels.

Vroeger deed ik altijd waterverversingen van 50% en ik moet er bij zeggen dat het veel beter was voor mijn planten en zieke vissen had ik niet. Maar ik ben ermee gestopt toen mijn kuhli's erbij gekomen zijn. Bij zulke grote waterverversingen werden ze letterlijk gek. Die vlogen heel men bak door een paar dagen aan een stuk. Sinds mijn waterwissels kleiner waren is dat gedrag ook weggebeleven.

Maar is het bijvoorbeeld ook een optie als ik die wissel in 2 keer doe. Dus bijvoorbeeld 25% de donderdag en 25% de zondag? Dan kom ik ook aan 50% per week en is de druk verschil (ik denk dat het de reden is voor het gedrag) voor mijn kuhli's niet zo groot.
 
Ik wist niet dat sera ook medicinaal voer heeft. Kan ook niet terug vinden wat het bestandsdeel is. wat voor goedje zit erin. Weet wel dat het goedje van bactopur direct nog enigzins werkt maar in beginstadium. Ik kan je niet zeggen zo moet je het gaan doen want je heb er al een tijdje last van en bacterieel is gewoon heel moeilijk. Er zijn al vele stammen resistent voor van alles. Je kunt het goedje wel lang erin doen. Staat een week maar bij ernstige zaken kan je langer doseren.

De voorkeur is grote verversingen om af te hevelen maar als je vissen daar niet tegen kunnen zal je moeten aanpassen want als je vissen weer veel stress ondervinden van de waterverversingen schiet het niet op. Zou dan om de 2 dagen doen en dan een paar weken achter elkaar blijven volhouden. Elk soortje gespuis heeft zijn eigen cyclus. De een komt uit na 1 dag, de ander na 3 dagen, sommige na 14 dagen. heeft weer te maken met tempratuur. Ook die krengen gedijen bij optimale omstandigheden. Zo heb je wat achtergrond info zodat je zelf kunt bepalen wat het beste zal zijn.

Eerst het bacteriele aanpakken en dan de parasieten. De manacil voor parasieten ook na een paar dagen herhalen om uitgekomen baby gespuis de nek om te draaien. Inderdaad met weken ertussen dood je het een en groeit het andere weer. OOk filters etc. mee laten draaien waar daar zit de ellende ook in.

Ondanks dat blijft het moeilijk. Ik heb net gister een sluier die in december wenrot had moeten euthaniseren.:'(Ook van alles getracht. Zelfs stukken wen weg gesneden. Knapte weer op en paar weken later weer ziek. Stak de andere aan. Allemaal behandeld, gaat weer tijdje goed en lag hij weer op de bodem. 7 maanden lang. Soms is een vis gewoon te zwak om zelf nog wat te kunnen inzetten. Zag bij de rest alweer masala gespuis verschijnen dus heb de oorzaak bestreden. Arme drommel. Net 80% ververst, filters gereinigd en hoop dat de andere het bespaart blijft. Ik heb maar 5 vissen dus is echt drama om zoiets te doen maar wellicht is dat bij jouw anders. Vissen waarvan je vermoed ernstig aangetast te zijn apart zetten en in de meds zetten. Als ze niet opknappen moet je er een eind aan maken. In belang voor het visje maar ook voor zijn mede bewoners.

Van planten, CO2 heb ik verder geen verstand. Denk dat planten ook wel een klap krijgen van allerlei meds maar die moeten wel mee in de kuren want daar leeft ook weer van alles op.
 
Laatst bewerkt:
2 kuren bij elkaar doe ik nooit want weet niet wat de wisselwerking is maar als je gaat kiezen voor voer voor het een dus de bacterie zou ik wel de parasietenkuur in het water durven doen. Ik weet niet hoelang je het voer van Sera moet geven maar zou het wat langer doen dan staat beschreven. De manacil zou ik verspreiden. Meen dat manacil opperd 2 dagen en in ernstige gevallen 2 dagen verder doseren. Ik zou dan kiezen voor 3 keer twee dagen met 2 dagen ertussen zodat je elk stadium van cyclus opvang. dus 2 doseren, 2 niets, 2 doseren en 2 niets, 2 doseern en 2 niets. dan heb je 12 dagen. op doseerdag verversen. dan moeten ze de pijp uit zijn.

Voor de duidelijkheid zou ik dit alleen in jouw geval doen omdat je er al lange tijd last van heb. Normaal begin je zoals voor geschreven in gebruiksaanwijzing.
 
Hallo

Eventjes een update. Manacil moest besteld worden en zou pas een week nadien aankomen. Daar had ik echt geen zin in om erop te wachten dus heb ik toch maar de esha 2000 genomen. Ik zit met veel babygarnaaltjes en heb dus bij esha ginformeert over de veiligheid van het product.

Antwoord was dat esha 2000 koper bevat. Alhoewel dat deze goed zou verdragen worden door de volwassen garnalen word het niet aangeraden om het te gebruiken bij babygarnaaltjes.

Ook geïnformeerd bij sera bactotabs. Deze vormen geen probleem voor garnalen. Maar de tabletten mogen niet gebruikt worden met andere medicijnen.

Dus de vissen in een quarantaine bak gestoken, 3 dagen behandeld met esha 2000, daarna gefilterd over actieve kool en daarna begonnen met de tabletten. 7 dagen lang gevoerd met 2 tabletten per dag. Dat deze tabletten beter zouden zijn voor de waterwaardes dat zou ik niet durven zeggen. ik heb iedere dag een waterverversing moeten geven van 50% want ik meete iedere dag een verhoogd nitriet. Ik moet er wel bij zeggen dat de filter die erin zat niet ingedraaid was.

resultaat. 1 kubotai heeft het niet gehaald, hij is gestorven net op de laatste behandelingsdag :mad:

Maar de anderen daar en tegen, durf ik voorzichtig te zeggen dat ze beter zijn. Alle symptomen die bij de goerami zichtbaar waren zijn weg. Zij is zo goed als terug de oude. Ook de kubotais. De visjes zijn nog wat bleekjes, maar dit verbeterd van dag tot dag. Hopelijk blijft het zo.

Als het hiermee niet weg is dan weet ik het ook niet meer.
 
Antwoord was dat esha 2000 koper bevat. Alhoewel dat deze goed zou verdragen worden door de volwassen garnalen word het niet aangeraden om het te gebruiken bij babygarnaaltjes.


Garnalen kunnen slecht tegen metalen dus ook bij volwassen garnalen zou ik dit niet gebruiken.
 
Goed om te lezen dat je met weinig uitval erdoor heen ben gekomen. Omdat je in quarantaine heb behandeld moet je de zwakke schakels wel een tijdje in de gaten houden. Veel bacterieen vermenigvuldigen en liggen al dan niet ingekapseld in je aquarium. Het kan zijn dat ze bij het zien van de zwakkere visjes tot leven komen en zich weer nestelen op de vissen.

Ik hoop dat je verder bespaard blijf van ellende en leuk dat je update plaats. Ik had nog niet vernomen van de Sera tabs. Uit jou ervaring het overwegen waard blijkbaar. Ik gebruik zelf medicinaal koivoer maar dat is erg groot voor minivisjes dus zal de sera tabs beter zijn.

Aten al je vissen hier goed van en als je gebruiksaanwijzing nog heb kun je kijken wat het werkzaam goedje is? Ben erg benieuwd.
 

Terug
Bovenaan