Mistig....


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,308
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Mijn bak werd wat mistig. Nu was ik er in bezig geweest met wat plant herschikkingen. Dus dat zal het zijn. Niet dus! Toen ik mijn hand voor m'n spraybar hield voelde ik een miezerig straaltje. Stekker eruit en er weer in. Op het eerste moment wat meer kracht maar het zakte langzaam weer terug. Rotor nagekeken, zo op het eerste gezicht zag dit er goed uit. Wel even schoongemaakt en terug gezet. Alle rubbers even nagekeken of alles afsluit. Op de kopring nog even wat vaseline gedaan. Alles weer in elkaar gezet, probleem nog steeds aanwezig. Toch maar een nieuw rotortje geplaatst. Voila, probleem opgelost. Toch wel blij, als het probleem in de kop had gezeten zijn de kosten zo hoog dat je beter een nieuw filter kan kopen...
 
Gelukkig dat je de oorzaak hebt gevonden. Was ht rotortje stuk of kon je er niets aan zien?
 
Je kon er niets aan zien. Daarom was het ook even zoeken. Maar goed ook die dingen slijten.
Ik heb nog een identiek filter op reserve, heb het nooit verkocht omdat je er tweedehands toch weinig voor krijgt. Staat hier stof te vangen maar je zult zien dat als ik het weg doe...
 
Goed dat je de oorzaak hebt gevonden Ben en zo zie je maar dat zoiets gelijk zichtbaar wordt in je bak.
 
Draait de rotor wel op de as, Op de as zit een nokje. die de rotor meeneemt.
Als hij draait, staat de rotor stil.

IK heb zelf een paar extra pompen van Marktplaats af.

in alle maten, EN EXTRA ROTORS GEKOCHT.
 
Bij mij was het ook wittig, door te schone pomp, helaas. Is nu weer 90 % schoon. door extra filters.

En ik heb zuurstofplanten bij besteld. om er e zetten.
 
Getverderrie, dacht ik dat ik mijn probleem opgelost te hebben blijkt mijn JBL filter ook nog luchtbelletjes te blazen. Ik heb maar vast een nieuwe rubberring om de kop gedaan maar dit was kennelijk niet de oorzaak. Morgen nog maar eens verder zoeken. Wel vervelend allemaal.
 
Getverderrie, dacht ik dat ik mijn probleem opgelost te hebben blijkt mijn JBL filter ook nog luchtbelletjes te blazen. Ik heb maar vast een nieuwe rubberring om de kop gedaan maar dit was kennelijk niet de oorzaak. Morgen nog maar eens verder zoeken. Wel vervelend allemaal.
Verdikkie zeg, check de aanzuig even, misschien dat hij daar lucht mee trekt?
 
Verdikkie zeg, check de aanzuig even, misschien dat hij daar lucht mee trekt?
Zou kunnen...Ga ik morgen eens bezien. Ik heb ook nog wat ringetjes achter de hand voor de in en de uitlaat daar zou ook nog wat kunnen inzitten. Morgen even bekijken dus.
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen...Ga ik morgen eens bezien. Ik heb ook nog wat ringetjes achter de hand voor de in het uitlaat daar zou ook nog wat kunnen inzitten. Morgen even bekijken dus.
Succes, hopelijk kun je het vinden!
 
Na een dag knutselen en zoeken ben ik nog geen stap verder met m'n filter. Er komt ergens lucht binnen. Kennelijk is dat weinig want steek ik de stekker in het stopcontact werkt het apparaat. Maar na zo'n half uurtje zit er zoveel lucht in de pomp dar er nauwelijks nog debiet is. Wat heb ik al gedaan? Alle rubbers die vervangen konden worden zijn vervangen voor nieuwe. Alles bekeken of randjes schoon zijn, dat er dus niets tussen zit. Morgen zet ik er een ander filter achter, dit duurt te lang. Dan zal ik de kop eens uit elkaar draaien. Misschien is er sprake van een haarscheurtje o.i.d.
 
Dat is knap balen Ben. Hoe oud is de filter?
 
Na een dag knutselen en zoeken ben ik nog geen stap verder met m'n filter. Er komt ergens lucht binnen. Kennelijk is dat weinig want steek ik de stekker in het stopcontact werkt het apparaat. Maar na zo'n half uurtje zit er zoveel lucht in de pomp dar er nauwelijks nog debiet is. Wat heb ik al gedaan? Alle rubbers die vervangen konden worden zijn vervangen voor nieuwe. Alles bekeken of randjes schoon zijn, dat er dus niets tussen zit. Morgen zet ik er een ander filter achter, dit duurt te lang. Dan zal ik de kop eens uit elkaar draaien. Misschien is er sprake van een haarscheurtje o.i.d.
Erg vervelend Ben. Heb je nog een filter staan?
 
Dat is behoorlijk irritant :(
 
Erg vervelend Ben. Heb je nog een filter staan?
Ik heb nog een Eheim Professional 3 2226 maar die is eigenlijk te zwak voor mijn bak. Hij geeft een max waarde van 650 l/h. Laat daar de helft van over blijven.
Maar ik heb vandaag een JBL 1501 op de kop getikt bij Veldhuis Enschede. Een door hun zelf gebruikt exemplaar. Hij is kennelijk nog niet veel gebruikt want de keramiek buisjes waren nog wit. En het rotorhuis was relatief schoon. De spons filters waren wel vies, vandaag heb ik het hele ding goed schoongemaakt. We zullen morgen zien of hij goed werkt.
 
Als je de instroom kraan dicht zet, stekker eruit. dan de uitstroom op blazen.
kijken waar hij blaast.

koppelingen strak aangedraaid?
 
Ik heb nog een Eheim Professional 3 2226 maar die is eigenlijk te zwak voor mijn bak. Hij geeft een max waarde van 650 l/h. Laat daar de helft van over blijven.
Maar ik heb vandaag een JBL 1501 op de kop getikt bij Veldhuis Enschede. Een door hun zelf gebruikt exemplaar. Hij is kennelijk nog niet veel gebruikt want de keramiek buisjes waren nog wit. En het rotorhuis was relatief schoon. De spons filters waren wel vies, vandaag heb ik het hele ding goed schoongemaakt. We zullen morgen zien of hij goed werkt.

Heerlijke bromtol. Ben benieuwd.

Veel succes.
 
Als je de instroom kraan dicht zet, stekker eruit. dan de uitstroom op blazen.
kijken waar hij blaast.

koppelingen strak aangedraaid?
De koppelingen zitten goed vast Bertus. Je tip om de instroom kraan dicht te zetten en dan op de uitstroom te blazen is een goede! Dat ga ik proberen. Dank hiervoor!
 
Heerlijke bromtol. Ben benieuwd.

Veel succes.
Het hoeft geen bromtol te zijn hoor. Ik heb er twee (momenteel 1 draaien) en die hoor je overdag en in de avond niet. Hooguit als ik 's nachts even opsta en de woonkamer in loop waar de bak staat.
 
r komt ergens lucht binnen. Kennelijk is dat weinig want steek ik de stekker in het stopcontact werkt het apparaat. Maar na zo'n half uurtje zit er zoveel lucht in de pomp dar er nauwelijks nog debiet is.


En wat gebeurt er als je je filter herstart en de stekker uittrekt na 2 minuten? Dus bij vol debiet.
Dan zie je misschien wel water lekken ter hoogte van het punt waar nu lucht wordt aangezogen?

Want, wanneer je wacht tot het debiet teveel is teruggelopen zal er geen water meer lekken vermoed ik.
Zodra er teveel lucht in het systeem zit staan filter en slangen niet meer onder druk en ik denk dat er daardoor misschien geen lek te zien is wanneer je hem dan pas (dus met teveel lucht in het systeem) uitschakelt...
 
En wat gebeurt er als je je filter herstart en de stekker uittrekt na 2 minuten? Dus bij vol debiet.
Dan zie je misschien wel water lekken ter hoogte van het punt waar nu lucht wordt aangezogen?

Want, wanneer je wacht tot het debiet teveel is teruggelopen zal er geen water meer lekken vermoed ik.
Zodra er teveel lucht in het systeem zit staan filter en slangen niet meer onder druk en ik denk dat er daardoor misschien geen lek te zien is wanneer je hem dan pas (dus met teveel lucht in het systeem) uitschakelt...
Nee, dat is misschien wel het gekke, je ziet nooit lekkage. Helaas niet! Want zou het lekken dan had ik het probleem gevonden.
 
Nee, dat is misschien wel het gekke, je ziet nooit lekkage. Helaas niet! Want zou het lekken dan had ik het probleem gevonden.

Jaja, maar je schreef dat je de filter pas stil legt nadat hij debiet verliest?
Dus ik ging er van uit dat je de filter past stillegt na het merken van de terugloop van debiet.

En je zal het volgens mij enkel zien lekken wanneer je de pomp stillegt wanneer ze nog op volle kracht draait (en je dus eigenlijk nog geen reden hebt om ze stil te leggen). Dan staat er nog druk op de pot en slangen en zal er water lekken. Je ziet het lek niet wanneer hij volop pompt omdat hij dan lucht aanzuigt en geen water lekt langs het lek. En je ziet het niet ook wanneer je hem stillegt nadat je debiet is terug gelopen omdat er dan geen druk meer is.

Vandaar mijn opmerking... Maar als je het al op die manier probeerde dan weet ik het ook niet vrees ik...
 
Eerst het slechte nieuws, nog steeds ben ik er niet achter wat er mis is met de JBL e901. De tip van Bertus, die me erg goed leek, heb ik ook opgevolgd maar hier kwam verder niets uit. Wellicht is er iets mis in de kop. Deze ga ik nog even helemaal uit elkaar halen om te zien wat dit zou kunnen zijn. Verder kan het goed zijn om een verdikking aan te brengen onder de klemmen om de kop nog strakker op het onderstuk te krijgen. Kort en goed, het einde is nog niet in zicht.

Dan het goede nieuws, de JBL e1501 draait perfect. Er moesten, gezien het debiet verschil, een aantal zaken omgebouwd worden. Mijn spraybar heb ik gewijzigd. De aansluitingen ook, de JBL e1501 heeft 16/22 slangen waar de e901 12/16 als maatvoering kent. Maar alles werkt keurig. Bovendien is het ding niet luidruchtiger dan de eerste versie hetgeen tot tevredenheid stemt.
 
Mooi, voor de bak opgelost dus :thumbs:
 
Eerst het slechte nieuws, nog steeds ben ik er niet achter wat er mis is met de JBL e901. De tip van Bertus, die me erg goed leek, heb ik ook opgevolgd maar hier kwam verder niets uit. Wellicht is er iets mis in de kop. Deze ga ik nog even helemaal uit elkaar halen om te zien wat dit zou kunnen zijn. Verder kan het goed zijn om een verdikking aan te brengen onder de klemmen om de kop nog strakker op het onderstuk te krijgen. Kort en goed, het einde is nog niet in zicht.

Dan het goede nieuws, de JBL e1501 draait perfect. Er moesten, gezien het debiet verschil, een aantal zaken omgebouwd worden. Mijn spraybar heb ik gewijzigd. De aansluitingen ook, de JBL e1501 heeft 16/22 slangen waar de e901 12/16 als maatvoering kent. Maar alles werkt keurig. Bovendien is het ding niet luidruchtiger dan de eerste versie hetgeen tot tevredenheid stemt.
Maar wat een werk heb je er aan gehad en nog.
Ik meen dat bij deze filters in het boekje een tekening staat met alle onderdelen. Heb je dat boekje nog?
 
Maar wat een werk heb je er aan gehad en nog.
Ik meen dat bij deze filters in het boekje een tekening staat met alle onderdelen. Heb je dat boekje nog?
Jawel, dat boekje heb ik nog. 't Is inderdaad een gepruts maar dat hoort er bij zullen we maar zeggen.
 
Mooi dat de 1501 goed draait Ben. Veel knutselplezier met de 901:)
 
Niet te veel filter materiaal erin? Ik heb dat eens met mijn Eheim 2078 gehad, eerste instantie geen oorzaak te vinden. Veel contact met APO erover gehad, die nog contact met Eheim erover heeft gehad. Filter materiaal volgens de handleiding erin gedaan. Zelf besloten om uit elk mandje toch een klein laagje eruit te halen en probleem was weg.
 
Mijn bakje is aanzienlijk helderder aan het worden, het vervangend filter e1501 werkt feilloos tot nu toe.

Een update aangaande de e901, hij staat nu in een "testopstelling" in onze bijkeuken te draaien.
IMG_20181208_114923.jpg


Wat bleek, na het opendraaien van de kop, bleek de starknop ring niet aangedraaid te zijn. Waarschijnlijk dit al wat langer het geval maar heeft hij, doordat de ring echt losjes zat, nu het zetje gekregen waardoor het filter hierdoor lucht kon aanzuigen.
IMG_20181208_112434.jpg


Op de foto heb ik de kop al uitgedroogd maar het was aanvankelijk een kledderboel.
Nogmaals, ik ben nog aan het testen maar hij draait nu al een paar uur zonder valse lucht toevoer.
 
Fijn dat je het gevonden lijkt te hebben. Bedankt voor de foto van de ingewanden van de kop :)
 
Fijn dat je het gevonden lijkt te hebben. Bedankt voor de foto van de ingewanden van de kop :)
De foto is bedoelt voor eventuele toekomende gevallen. Je weet dan alvast hoe het er uitziet, daarbinnen, althans in een JBL e901. En misschien wat er mis zou kunnen zijn.
 
de starknop ring niet aangedraaid

Bedoel je de omcirkelde knop?
Was die dan geleidelijk aan, spontaan en op vrijwillige basis vanzelf losgedraaid (;)) over een langere periode of had je hem ooit eens open gemaakt en niet goed aangedraaid?


IMG_20181208_112434.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan