Wat is er nieuw

Misvorming wat doe je ermee

• Onderwerp starter Onderwerp starter Crulon
  • Startdatum Startdatum
C

Crulon

Guest
Ik ben van plan te starten met het houden van garnalen en ben me flink aan het inlezen.

Nu heb ik al meerdere keren gelezen dat kweekers meer letten op looks dan gezondheid.
Wat doen jullie met dieren met een afwijking, zet je ze helemaal alleen (doe je ze daar een plezier mee), maak je ze dood of laat je het maar maar ga je er niet actief mee door kweken.

Dood maken van een "gezond" dier is eigenlijk not done toch zorgt 1 dier mogelijk voor een zwak nageslacht wat weer vermengd. Is dood maken dan de betere optie?

Daar zullen de meningen verdeeld over zijn.
Ga naar een goede (hobby) kweker en selecteer ze bij eerste aankoop zelf, dan weet je in ieder geval dat de begin groep goed is.

Afhankelijk van de soort die je wil gaan houden moet je bij veel soorten altijd uitselecteren. Vooral bij de neocaridina s dan ook.

Klopt, een heleboel kwekers hebben een bak waar ze alle uitgeselecteerde garnalen in doen. Garnalen met een afwijking, garnalen met een andere kleur enz. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen de garnalen met een mindere kleur te doden. Als er echt sprake is van een afwijking wel mocht een garnaal daar last van hebben dan wil je dat absoluut niet doorkweken.

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar kwekers letten net zo veel of zelfs meer op de gezondheid van hun garnalen natuurlijk.
Garnalen die niet aan uiterlijke eisen voldoen worden apart gezet en voor minder verkocht bv.
Echt misvormingen is net wat A Slak al aangeeft idd.

Ik weet ook niet zo goed wat er met afwijkingen wordt bedoeld maar dan heb je het meer over een minder mooie kleurdekking vermoedt ik. Afwijkingen in de vorm zie je amper volgens mij.

Nog nooit een garnaal met 2 poten gezien zeker? 😉

Ik heb het vooral over de vorm en dan de nog niet vreselijke vervorming maar een beetje.

Ben keepers n breeders aan lezen daar staat een heel onderdeel over in dat het veel gebeurt en ook nog weinig gezien wordt. Bv te klein carapace schijnt vaak te gebeuren. In de overige bak is prima maar ook daar zal je na geslacht krijgen. Vandaar dat ik me afvroeg of je hem dood om nageslacht te beschermen. Zelf zou ik er erg veel moeite mee hebben.

Bv te klein carapace schijnt vaak te gebeuren

Voor zoiets zijn mn ogen te slecht denk ik😀😀. Voor ons al hobbyhouder van garnalen zijn dat denk ik zaken die een mindere rol spelen.

Nog nooit een garnaal met 2 poten gezien zeker? 😉

Nee dat kan toch ook niet zonder mn leesbril??😛

Nee maar serieus in de jaren dat ik garnalen heb zitten er wel minder mooie bij qua kleur maar verder heb ik nooit rare dingen opgemerkt.

Moest ff googlen wat een carapace nou weer was 😉
Zitten er hier misschien wel een aantal tussen maar is me nog nooit opgevallen iig.

Is natuurlijk niet verkeerd om je zoveel mogelijk in te lezen maar denk dat je nu heel veel stappen vooruit bent op het garnalen houden verhaal en kan je gewoon het beste bij het begin beginnen.
Heb je al een idee welke soort je precies wil nemen?

Na ik al een tijdje bezig ben met de garnaaltjes, heb ik eigenlijk nog nooit met misvormingen te maken gehad.
Wanneer ik de garnalen ga uitselecteren op hun kleur, dan breng ik de minder mooie naar de LFS.
Hij heeft ook verschillende kleurtjes bij elkaar in een bak zitten. Blijkbaar is de vraag naar verschillende kleurtjes heel groot, ook al is het niet handig.

misschien heb je wel gelijk ik sla altijd iets door als ik enthousiast ben.
Zat al te kijken of ik iets van een cursus kon doen om wat meer over genetica te weten te komen terwijl ik nog niet eens 1 garnaal heb, dat slaat natuurlijk nergens op.

Pinto Zebra Red zou mijn voorkeur hebben maar goed moet beetje kijken wat het gaat kosten en of het een beetje beschikbaar is.

dit is een voorbeeld uit het tijdschrift waarbij het carapace is misvormd en gespleten.
IMG_20170815_122044.jpg

Ik heb tussen mijn garnalen ook nog nooit één met een afwijking gezien.
Heb ook nog nooit de lichaamsdelen opgemeten dus misschien zitten er wel afwijkende tussen.

Blijkbaar is de vraag naar verschillende kleurtjes heel groot, ook al is het niet handig.
Ik snap zelf die skittelmix van garnalen niet.

dat slaat natuurlijk nergens op.
Das niet waar! Je inlezen of interesse tonen in iets is nooit slecht.

Dat is duidelijk te zien idd,die heb ik gelukkig niet!

Dank je quistero maar soms ga ik over dingen nadenken of vragen stellen die nog helemaal niet van toepassing zijn.
Mn vrouw moet er altijd om lachen dat ik dan hele dag informatie aan zoeken ben en iedereen gek vraag 🙂

Pinto Zebra Red zou mijn voorkeur hebben maar goed moet beetje kijken wat het gaat kosten en of het een beetje beschikbaar is.

Dat is een dure en niet makkelijke garnaal en als je nog geen of weinig ervaring hebt dan zou ik kiezen voor een makkelijke soort.

Als ze wil kopen van iemand die niet te duur is en je er ook alles over kan vertellen moet je bij Chris in Den Haag wezen.
http://www.chrisgarnalenshop.nl

Dat is een dure en niet makkelijke garnaal en als je nog geen of weinig ervaring hebt dan zou ik kiezen voor een makkelijke soort.

Ik weet dat ie niet makkelijk is daarom neem ik het serieus. Maar om nou eerst een soort te nemen die ik eigenlijk niet wil om ervaring op te doen vind ik ook weer zo wat.

Als ze wil kopen van iemand die niet te duur is en je er ook alles over kan vertellen moet je bij Chris in Den Haag wezen.
http://www.chrisgarnalenshop.nl

Kijk dat zijn leuke tips. Tnx. Zie overigens geen Pinto op zijn site

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar om nou eerst een soort te nemen die ik eigenlijk niet wil om ervaring op te doen vind ik ook weer zo wa

Daar kan ik me iets bij indenken maar ja als het toch misgaat zou dat ook jammer zijn.

Pinto s verkoopt Chris in de regel niet zover ik weet.

Je kan chris altijd even bellen, misschien kan hij ze wel voor je bestellen.

Op Marktplaats staan een hoop mooie garnalen en vaak ook voor redelijke prijzen.

jij verkocht toch ook een paar mooie garnalen seabait 🙂 en ja ik ben al lekker aan het rondkijken.
pas nog bij iemand thuis geweest erg leuk om eens te kijken en tips te krijgen.

zag dat corine shrimps niet zover bij mij vandaan zit dus daar wil ik een keer kijken en shrimponly heb ik leuk contact mee dus daar wil ik in de toekomst ook zeker kijken.

moet goed komen meestal is kopen niet het probleem

Op Marktplaats staan een hoop mooie garnalen en vaak ook voor redelijke prijzen.

Dat verschilt per regio want hier vindt je bar weinig en als je geen auto hebt dan loop je vaak vast op MP. In Zeeland verkoopt er wel iemand mooie garnalen😉

De spotted head garnalen van Mark (onlineaquariumspullen) zijn ook mooie dieren en als je start met een groep van deze, dan kunnen hieruit de Zebra pinto's geboren worden.
Dat heb ik ook namelijk.
De zebra's heb ik nu in een apart bakje, in de hoop om zo een stabiele nieuwe kweekgroep te krijgen.

Edit: zie dat ze net uitverkocht zijn.
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/dieren/pinto-garnalen/

Wat ook een idee is, is om op de vivariumbeurs rond te kijken of ze te bestellen en daar op te halen.

Ik denk niet dat iedere LFS op halfwas garnalen zit te wachten dus als je ze daar niet kwijt kan, wat doe je dan ? Ik heb me dit ook altijd afgevraagd namelijk.... vandaar vind ik het wel een goede vraag van TS.

het antwoord kan volgens mij een paar dingen zijn:
  • Uitvangen en verkopen aan LFS/Marktplaats
  • Apart zetten in een "extra" bak met allemaal halfwas.
  • Overzetten naar een grotere bak met vissen als vers voer.
  • "doorspoelen" (wat voor mij geen optie is!)
Of zijn er nog meer opties ?

Wat is het probleem met halfwas? zijn garnalen die precies tussen baby en volwassen inzitten dus niks mis mee toch? 😉

Wat is het probleem met halfwas? zijn garnalen die precies tussen baby en volwassen inzitten dus niks mis mee toch? 😉

Dan is mijn interpretatie van halfwas verkeerd. Ik dacht dat dit de garnalen waren die je uitselecteerde, (dus die een rode sticker kregen ;-) ). De garnalen van mindere kwaliteit/niet volledig gekleurd enzo

Halfwas=half volwassen zeg maar dus zo rond de 1 cm ruim😉.

De uitgeselecteerde noem ik liever troep of rotzooi😀😀😉

Dan is mijn interpretatie van halfwas verkeerd. Ik dacht dat dit de garnalen waren die je uitselecteerde, (dus die een rode sticker kregen ;-) ). De garnalen van mindere kwaliteit/niet volledig gekleurd enzo

Had al zo'n idee! 😉

Zijn al verschillende voorbeelden gegeven wat te kunnen doen met uitgeselecteerde garnalen.
Is trouwens ook vaak verschillend per kweker,de 1 is wat strenger dan de ander wat betreft eisen bv.
Alleen zo'n garnaal net als op de foto van Crulon is echt misvormt en die kan beter door de wc om het maar zo te zeggen.

Halfwas garnalen? Ach die zijn slechts voor de helft gewassen 😀

Zodra een vis of een garnaal echte misvormingen heeft, zal ik hem altijd doden.
Doe je dat niet dan heb je kans dat het overerft naar een volgende generatie en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan