Mn mooie roodschaar dood.. en kreeftvraag


B

Bobbysh

Guest
Nou de titel zegt het al.

Gisteren kwamen we thuis en mijn vriend zei ineens euh volgensmij is je garnaal dood. Ik zeg misschien is dat vel maar nee helaas, hij lag dood omdersteboven onder het filter. Zo lang had ik hem nog niet. Kan dit ouderdom zijn of is het ondersteboven liggen ergens een teken van? Verder is er nog niks anders doodgegaan of iets veranderd in de bak.
Ik heb een foto bijgevoegd, ik zag er niets vreemds aan.

Andere vraag:
Ik heb sinds deze week een prachtige blauwe florida kreeft. Het valt me wel op dat hij vaak boven in de bak op de javavaren gaat zitten. Kan dit een teken zijn van zuurstoftekort of doen ze dit gewoon graag? De uitstroom van mijn filter is iets boven het wateroppervlak.
Dit weekend wil ik sowieso even kijken of ik ergens een luchtpompje kan vinden. Maar wil wel graag even weten of dit normaal gedrag is of niet

20181122_180832.jpg


20181122_190218.jpg
 
Zit die kreeft ook in deze bak? want dat is een slechte combinatie over het algemeen
 
Die hebben zuurstofrijk water nodig.

Maar ja, dat verjaagt co2.

Nou vind ik zuurstof, of LUCHT.. belangrijker dan co2.
Dus kijk wat je doet.
 
Ik denk ook dat ze elkaar weleens te pakken kunnen hebben gehad hoor. Ik weet van de CPO kreeft dat die ook graag op hogere objecten klimt en daar dan lekker zit te wachten op iets wat hij of zij kan pakken.
 
Btw, zitten ze wel bij elkaar in want ik meen me te herinneren dat de blauwe apart zit maar ik ben niet zeker.
 
De kreeft zit inderdaad apart.

De garnaal zit wel met guppen en 1 soortgenoot die ook man is dus het zou kunnen dat ze hebben gevochten? Maar dat lijkt me dan ook weer niet want zijn soortgenoot leek juist banger dan andersom en is kleiner.
Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn.
 
Vaak is het moeilijk vast te stellen achteraf. Kan met de leeftijd te maken hebben maar net zo goed met onderlinge strijd.
 
Ik had er in de Warande. wel een20-25 in de bak.

Die vochten ook zo erg.
 
Hmm dan zal dat het misschien geweest zijn. Maar wat ik vreemd vind is dat hij op de kop lag. Ik las dat garnalen dat doen als ze vergiftigd worden of zo iets. En zo onder het filtertje, wat daar meestal zijn schuilplekje is.

Dan leg ik me er maar bij neer en hoop ik dat de rest van de bewoners er niet achteraan gaan.

En voor de kreeft zal ik voor een luchtpompje zorgen.
 
't Ligt misschien aan de foto (of aan mij) maar het lijkt wel alsof de garnaal bezig was met vervellen? Op de tweede foto zie je duidelijk dat de schaal is gebroken net achter het kopstuk, dat doet me vermoeden dat er iets is misgelopen tijdens het vervellen?
Is sowieso een riskante periode voor die beestjes en je ziet wel vaker dat het dan misloopt.

Je hebt zo nog niet zo lang schrijf je, had je eerder al eens een vervelling gevonden?
 
Zoiets dacht ik ook maar ik wist niet zeker of dit een scheur was of dat het zo hoorde.

Ik had hem nog maar een paar maanden. Ik heb van hem minimaal 2 keer vel gevonden.
 
Hoe ververs je je water? met koud water of op temperatuur gebracht water? Laatstgenoemde is namelijk juist fout daardoor komen garnalen en kreeften juist met vervellingsproblemen te zitten, slimste is gewoon met koud water te verversen dat triggert het vervellen.
 
Ik ververs niet helemaal met op temperatuur gebracht water, hoe warm het is weet ik nooit. Ik ga vaak op mijn gevoel af van wat niet te warm/koud is.

Misschien ligt daar het probleem.. voortaan zal ik eens verversen met wat kouder water maar ik ben altijd bang dat dit ineens een grote shock is.
 
je moet gewoon zo redeneren: in de natuur regent het ook geen warm water, de meeste mensen pamperen teveel waardoor juist problemen ontstaan. Aquarium houden is een kwestie van logisch nadenken, dus wel verversen met koud water maar niet meer dan 25%.
 
Nou ik heb meerdere malen in de regen gestaan in Thailand en daar vond ik dat toch nog best warm :D
Nee maar ik begrijp wat je bedoeld, dat ga ik vanaf nu anders doen.
 
Balen van de garnaal zeg!

je moet gewoon zo redeneren: in de natuur regent het ook geen warm water, de meeste mensen pamperen teveel waardoor juist problemen ontstaan. Aquarium houden is een kwestie van logisch nadenken, dus wel verversen met koud water maar niet meer dan 25%.
Huh :stars: dus jij denkt dat er koude regen uit de lucht valt in de tropen? :juggle: ;)
Met deze garnalen heb ik geen ervaring en is bij mijn garnalen geen probleem om wat met kouder te verversen maar heb ooit Kardinaalgarnalen gehad bv en daar ging het niet goed als het verversingswater wat koeler was iig.
 
Balen van de garnaal zeg!


Huh :stars: dus jij denkt dat er koude regen uit de lucht valt in de tropen? :juggle: ;)
Met deze garnalen heb ik geen ervaring en is bij mijn garnalen geen probleem om wat met kouder te verversen maar heb ooit Kardinaalgarnalen gehad bv en daar ging het niet goed als het verversingswater wat koeler was iig.

Ik zeg niet dat het in de tropen net zo koud is de regen als hier, je moet het wel in de juiste verhoudingen bekijken.
 
Hoog in de lucht is het doorgaans kouder dus dan is het denk ik te verwachten dat de regen ook "kouder" is.
 
Dit is niet ok. De andere is nu ook dood. Bij deze viel het me op dat hij een voor een met 1 a 2 dagen er tussen zijn scharen losliet, geen vervelling echt zijn scharen.

Onderstaand een foto hoe ik hem aantrof.

Vind het erg vervelend en sneu. Wat kan hier aan de hand zijn? Dag ervoor het water nog verversd en filterspons uitgespoeld.

20181206_181928.jpg
 
Nee nog niet, deze testjes wilde ik morgen gaan halen.

Moet er misschien wel even bij vermelden dat ik bodemrot heb waar ik nog wat aan moet doen. Lijkt mij verder niet te oorzaak want de guppen en andere garnalen doen het goed. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?
 
Ik heb ook wat gupjes bij de schildpadden en die kunnen goed tegen nitriet in het water. Misschien dat je garnalen ook wat toleranter zijn.
Ik vermoed dat je water gewoon slechte waarden heeft en die kreeften daardoor het loodje legde.
 
Nitriet is gewoon schadelijk en die moet 0 zijn. Kreeften en garnalen zijn gevoelig en zullen eerder het loodje leggen dan vissen.
 
Dan vanavond gelijk maar even testen. Kan nitriet een gevolg van bodemrot zijn?
 
Dat kan ja. Nh3/4 wordt omgezet in nitriet.
 
Dat bodemrot niet d eoorzaak zou zijn is een misverstand, juist bij bodemrot zijn garnalen 1 van de eerste aquariumbewoners die het loodje leggen
 
Dan vanavond gelijk maar even testen. Kan nitriet een gevolg van bodemrot zijn?
Volgens mij niet, maar de SO2 (dacht ik, iig. iets met S :p) die vrijkomt is wel erg schadelijk. En zoals Antje al zegt krijgen garnalen en andere bodembewoners er eerder last van.
 
Heeft de TS misschien teveel water ververst in plaats van een derde? Of misschien te snel achter elkaar?
 
Nee ik ververs eens in de week denk 25%. Vanavond ga ik testen halen en het water daarna testen. Misschien dat ik het bij de zaak ook nog even kan laten doen.
Volstaan de teststrips hierbij tijdelijk?
Ik heb een druppel ph test maar die hele set vind ik nu te prijzig,
wil er best nog 1 druppeltest bij halen maar als voor de komende maand de strips volstaan doe ik dat graag liever eerst even.

Welke druppeltest naast de ph waarde is belangrijk om in huis te hebben?
 
Ja met garnalen is het anders qua testen als met vissen, Ph, Gh, KH zijn belangrijkst, en dan mogelijk NO2 maar dat is geen pré, teststrips wijken meer dan 50% af dus dat is weggegooid geld
 

Terug
Bovenaan