Wat is er nieuw

Mndy's Juwel Rekord 800

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mndy
  • Startdatum Startdatum
M

Mndy

Guest
Pfewww, ik heb echt een week in de stress gezeten! Ik zou het bioloog uit mijn Lido 120 halen. Dus glasplaatje gehaald, genoeg kit gehaald. Visjes in een speciekuip en gaan maar!
Maar na het 3x te hebben gekit bleef er maar een lek in zitten. Dus ik ben op zoek gegaan naar een ander aquarium. Een geluk bij een ongeluk; ik mocht van mams van een 60cm naar een 80cm 😀

Vanavond was het zo ver, ik kon een Rekord 800 ophalen. Gelijk kastje in elkaar gezet, aquarium schoongemaakt, zand en water erin. Daarna de plantjes overzetten, filter en verwarming erbij en dan maar visjes en garnaaltjes vangen!

Ondertussen zit alles hun nieuwe verblijf te verkennen, hopelijk brengt dit weer wat meer rust in de tent voor de onder water wezentjes.
Inrichting gaat allemaal nog komen, vond ik nu even niet belangrijk.

En hoewel ik deze visjes ontzettend leuk vind, zit ik er wel een beetje aan te denken om een ander bestandje erin te doen. Maar daar komt nog een ander topic over 😉

qMYHpLE6eGcy6iPLGMaUhOZ2BtYXrZ3C.jpeg

Bedankt Maurits!
Ondertussen is de bak al een beetje beter ingericht, want ja, dit was natuurlijk geen inrichting maar gewoon neer gooien!
En ik heb besloten van deze bak een West-Afrika biotoop te gaan maken. Het bestand wat er in gaat komen is nog niet helemaal duidelijk, maar het is wel de bedoeling dat er dwergklauw kikkers in gaan komen!
Over het visbestand heb ik hier al een topic geopend.

Planten ben ik nog allemaal aan het uitzoeken uit de enorme lijst die ik heb gevonden, de Anubias staat in elk geval goed 😉
Dus als iemand nog idee�n heeft, laat maar weten 😀

De garnalen verhuizen in elk geval naar de Aqua 40 zodra de jonge honinggoerami's daar uit zijn. Het koppel volwassen honinggoerami's zijn vanmiddag verhuisd naar hun nieuwe thuis. Ik heb nog 1 vrouw over die nog een goed huisje zoekt, net als de Corydorassen.

Goed, genoeg gepraat, foto's!

zgXsPhlM4GOWwabUYubafFLWparBSbjw.jpeg

zgXsPhlM4GOWwabUYubafFLWparBSbjw.jpeg

Het rechter stuk hout is nog een klein beetje aan het drijven, haha. Zal over een paar dagen wel gaan zinken denk ik.

Gaat goed komen. Die waas op de foto's, is dat op het glas of ligt dat aan de foto's zelf!?

Thanks!

Die waas is van de achterruit. Aan de buitenkant zit er een achterwand gekit, waar water en vuiligheid tussen is gekomen. En dat zie je 😉
Die achterwand gaat er nog wel af denk ik, maar daar moet ik even een keer de tijd voor nemen om dat netjes te doen. Er zitten ook wat krassen op de ruit, dus misschien zie je die ook wel 😉

Dat klopt helemaal 😉

Oeeeh leuk! Dank je 😀

ziet er heel mooi uit Mandy!
Dikkertje gaat het er erg naar zijn/haar zin hebben 🙂

Vanmiddag even naar de dierenwinkel geweest om te vragen wat dwergklauwkikkertjes bij hun kosten, ze hadden een mooie prijs en ze hadden ze nog zitten ook!
Tja, dan maar gelijk meenemen. En oh wat zijn ze schattig :smitten:

Heb geprobeerd wat foto's te maken, maar het was natuurlijk nogal een overgang. Dus stilzitten was een hele opgave! Maar toch is het me volgens mij aardig gelukt.

4XZbN__NY27Ch0uuSYKNYc9jEhjEE6NU.jpeg

😀

Ze mogen wel nog wat aandikken, maar dat komt vanzelf goed met flink (diepvries)voeren 😉

~ Ivo

Ja inderdaad, ze zijn ook nog erg jong. Gaat helemaal goed komen, voorlopig liever wat te veel voeren dan te weinig. Gelukkig zitten er genoeg slakjes in de bak om de overblijfselen op te ruimen 😀

Ziet er leuk uit hoor! Ben erg benieuwd naar de kikkertjes en hoe ze gaan groeien!

Kikkertjes gaan erg goed, ze zijn vrolijk, levendig en eten hun buikjes vol 😀

Vandaag echt begonnen met het West-Afrika gebeuren. Planten zouden zijn binnen gekomen bij de dierenwinkel, en gelijk even door gereden voor stenen.
Helaas kon de leverancier blijkbaar niet zo goed lezen, in plaats van de Anubias caladiifolia hebben ze de Anubias coffeefolia geleverd en in plaats van de Anubias gracilis hebben ze een andere gracilis geleverd. Dus heb ik maar de coffeefolia meegenomen (ook heel mooi!) en de gacilis probeert ze nog eens bij een andere leverancier te bestellen..

Het plantenbestand nu:
- Anubias coffeefolia
- Bolbitis heudelotii
- Ceratopteris cornuta (als drijver)

En daar komt nog bij:
- Anubias gracilis
- Crinum calamistratum
- Fissidens fontanus

En voor nu nog even een totaaltje
14MfqIjnwF62p0DraWXIdD2uHIHjPEYC.jpeg

Begin = :thumbs:

Coffeefolia ga je geen spijt van krijgen! Probleemloos (*) plantje, prachtig blad, leuk hoe de kleuren ontwikkelen naarmate het blad ouder wordt en groeit bovendien relatief snel voor een Anubias. We hebben even geleden onze tweemaal Anubias barteri var. barteri binnen gekregen en dat zijn letterlijk maar 3 grote bladeren, op de rest mogen we maanden gaan wachten denk ik. Zal voor Anubias barteri var. caladiifolia niet veel anders zijn.

Wel even voorzichtig zijn met verlichtingsduur. Anubias krijgt nu veel licht bij gebrek aan serieuze hoeveelheden drijfplant, dus iets vatbaar voor alg (vandaar de (*)).

De Ceratopteris cornuta kan ook in de bodem. Die gaat dan als ie goed gegroeid is vanzelf luifelen over het oppervlak. Als je die achterin tegen de achterwand plant komt ie vast mooi naar voren over het wateroppervlak en heb je 2-in-1 (achtergrond- en drijfplant).

🙂

Thanks!
Ik ben dol op Anubiassen, heb hier ook de barteri en nana mini gehad, echt ijzersterk. Maar na bij verhuizingen verloor de barteri soms blad, uiteindelijk geen blad meer over.

Denk dat ik ook zeker geen spijt ga krijgen van de Coffeefolia, denk dat dit zelfs een betere keuze is geweest dan de Caladiifolia.

Verlichting hou ik goed in de gaten inderdaad. Als het te veel blijkt te zijn haal ik nog wat Limnobium uit de garnalen bak, tot de cornuta voldoende gegroeit is.
Ik ga er nog even over na denken wat ik dan ga doen met de cornuta 😉

Vandaag pakketje binnen gekregen met planten! Crinum calamistratum en Fissidens fontanus toegevoegd aan het plantenbestand.

Terwijl ik lekker in de bak bezig was om het mosje op het hout te binden en de Crinum op de juiste plaats te zetten, was er ��n kikkertje al wel heel erg gewend, en wordt nu zelfs wat brutaal! 😀

M_SggItHbHTL7GC7r4qKjMRz0VhTmSbZ.jpeg

Smeagol kroop zo op mijn hand!

En zwom lekker de bak door terwijl ik bezig was. Wel even een extra oogje op deze houden tussendoor, voor je het weet ligt Smeagol op de grond 🙄

Uiteindelijk heb ik hem maar op het stuk hout gezet, ver uit de buurt van de rand!

Lekker larfje

En tenslotte nog even een totaaltje. Het Fissidens is op het hout gebonden, achter de Crinum. Ben benieuwd of het mosje aan wilt slaan hier!

Jeetje,niet zo lekker dan van de Lido maar is gelukkig goedgemaakt met een 80cm!
Ziet er mooi uit en grappig die kikkertjes.

Dat is zeker goed gemaakt zo!
Helaas vanmiddag bij thuiskomst 2 kikkertjes dood ;(
Vanmorgen waren ze allemaal nog springlevend, geen idee hoe het komt..

Goed, na het hele kikker-drama heb ik besloten eerst de bak naar behoren in te richten voor alles wat er in komt. Vandaag nieuwe plantjes binnen gekregen dus gelijk even aan de slag!

Het plantenbestand nu:
- Ceratopteris cornuta
- Anubias coffeefolia
- Anubias gracilis
- Bolbitis heudelotii
- Ammania gracilis
- Crinum calamistratum
- Fissidens fontanus

aCnMTDQBAfrNcV36doey3tWV4QnHFd6t.jpeg

Achterwandje is er inmiddels vanaf gesloopt, vanmiddag even kijken of het lukt op met schoolbordverf de achterkant te gaan verven.

Mooie setup. Hoeveel kikkertjes heb je er nu nog inzitten ?

Dank je! Helaas zijn alle kikkertjes overleden, ze hebben het zo'n 2 weken vol gehouden.. Volgens de dierenwinkel ligt het natuurlijk aan mijn bak 😉

Vandaag maar eens achter de camera gekropen, want er zit weer leven in het aquarium! 8 stuks Epiplatys annulatus is er bij gekomen, een eigen kweek van zeebaars 😀
Ze zwemmen hier vrolijk door de bak en houden zich echt niet aan de regel dat het oppervlakte visjes zijn. Maar misschien straks met de andere vissen er in wel.

Xo6igYCHr3dmWsEV6qeFAyC4k4bXZfSc.jpeg

En als afsluiter een totaaltje

Kicke, tof, gaaf, waanzinnig,super, geweldig, schitterend, fantastisch!

Allemaal termen die in mij opkomen als ik deze bak zie.
Waarom weet ik niet eens het is de opstelling van het hout denk ik, wat het zo'n bijzondere uitstraling geeft..

idd een hele gave bak,
en die snoekjes zijn zoooo mooi

Bedankt!
Die snoekjes zijn inderdaad heel mooi. Ze zijn nu al een stuk mooier op kleur en de mannetjes zijn mooi aan het pronken. Prachtig om te zien 😀

Je bak ziet er erg mooi uit. De ringbandsnoekjes hebben een mooi plekkie gevonden.
Mooi W. Afrika biotoop gaat dit worden

De ringbandsnoekjes hebben vandaag 2 dwergklauwkikkers als buren er bij gekregen! Kwam op marktplaats een advertentie tegen en kon de 2 kikkers in Rotterdam ophalen, beide zijn ongeveer een half jaar oud (of althans, hij heeft ze een half jaar geleden als jonge kikkers gekocht). Hopelijk doen zij het beter!

coUn8KBkfiNzFbXLF7IpkjtBx8yyk1eF.jpeg

De kikkertje zien er wel mooie gezond uit, zou je dat groepje niet iets uitbreiden ? Hoe groot is je bak ?
Leuke koop. Mooie ringbandsnoekjes ook.

Het is de bedoeling dat er in totaal 8 kikkertjes in komen, maar ik haal liever geen dieren uit de dierenwinkel. Zelfs met vissen en kikkers slechte ervaringen mee 😉
Geduld zal dus hopelijk in dit geval wel beloond worden.

ow jekkie hahaha de rillingen lopen over mn rug,
ik heb een kikkerfobie sorry

vind het wel een schitterende bak geworden zo

Bakje heeft weer aardig wat veranderingen ondergaan, tijd voor nieuwe foto's dus 🙂
Inmiddels zitten er 6 Aphyosemion australe in en er zijn 2 kikkertjes bij gekomen en er is wat geschoven met plantjes.

imJ7n3tzvAnoeObbYJd7OELomdFI6bS2.jpeg

Tijdelijke bewoner, ivm planaria in het garnalen bakje

En als afsluiter een nieuw totaaltje

Sorry voor de prachtige smartphone kwaliteit 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.