Wat is er nieuw

Moedeloos van no3

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Peter76
  • Startdatum Startdatum
P

Peter76

Guest
Hier een tabel van mijn testen deze maand. Op 10/01 50% water ververst en een bacterie product toegevoegd. Op 21/01 om9.00h s morgens 60ml toxivec toegevoegd en s avonds 200ml safe start toegevoegd. En nog zo slechte waarde weer. Om moedeloos van te worden. Heb vandaag ook mijn kraantje water getest op no3 en was 12,5. Ik hoop dat dit een piek is,en na enkele dagen weer zakt. Of jullie een goede tip
20170125_094604.jpg
 
Voer je misschien veel of heb je veel bezetting in de bak? Hoe was de nitraat voor deze maand dan en is er kort geleden iets veranderd?
 
Ok, dat heb ik niet uit de info kunnen halen😉. Vandaar ook mijn vraag hoe dat voor deze metingen was maar als de bak net draait dan is dit niet zo raar.
 
Nee voer niet veel. De nitraat heb ik pas gemeten vanaf de 10 de deze maand omdat verkoper in winkel mij zei dat ik alleen de NO2 en PH in oog moet houden en dat de rest niet zo belangrijk is. Ben dan vanaf de 10 de naar andere zaak gegaan en deze testen mee genomen op hun advies en water is ook in winkel getest en was hetzelfde resultaat. In december zaten er nog discus vissen in (verkocht) en begin van de maand 10 kardinaal 7potloodvisjes en 10 roodkop zalmen in plaats gezet. En met discus nooit problemen ondervonden en altijd alleen PH NO2 getest en hebben hier 1.5 jaar gezeten.
 
Welke planten heb je in het aquarium? Als ik niet elke dag met plantenvoeding mijn N03 naar 20-30 haal dan staat deze op 48 uur tegen de 0 aan!
 
Planten doen het ook heel slecht
20170123_121643.jpg
20170123_121419.jpg
20170123_121559.jpg
20170123_121559.jpg
20170123_121607.jpg
20170123_121607.jpg
 
20170123_121406.jpg
 
En aan vissen merk ik niets abnormaal
 
In elk geval zal deze waarde niet zakken door een bacteriecultuur toe te voegen. Bacteriën zetten rommel (organische stoffen, NH3/NH4, NO2, ...) om in CO2, NO3 en PO4.
Op basis van die waarden zou je moeten geloven dat de bacteriën het heel goed doen 🙂
Een dergelijke stijging van het nitraatgehalte op 4 dagen tijd zou toch wel wijzen op een redelijk zware organische belasting. Ik vermoed dat dit niet het geval is.
Ik zou eerder gokken op problemen met de interpretatie van de kleur van de druppeltest.
De zuurstofwaarde is ook laag, maar dit zou ook kunnen wijzen op een zware organische belasting.

Nitraten verdwijnen doorgaans enkel door waterverversing of door opname door planten.
Mijn conclusie:
- ofwel zijn de bacteriën een hoop troep aan het afbreken (en dan moet je ze dit nog even laten doen)
- ofwel is de test niet betrouwbaar

De overige waarden zijn trouwens wel heel mooi.
 
Hmm toch al aardig beplant. Al lijken ze wel wat te korten te vertonen? Onlangs last gehad van algen? Die linkse plant zou normaal aardig moeten groeien! Hiervan zou je de top kunnen afsnijden (ik knip hem altijd op de helft door!) En deze er naast terug planten. Op die manier krijg je meer en dikkere beplanting hiervan. Dit is een echte snelgroeier en zou de NO3 zeker onder controle moeten kunnen houden!
 
Het zijn nieuwe testen en in winkel ook nog eens getest met andere flesjes en waarde was hetzelfde. Dus aan test ligt het niet.
 
Deze inkorten
20170123_121552.jpg
 
Ja, maar laat ze eerst goed doorgroeien!

Bij mij groeien ze aan een tempo dat als ik ze halveer ze na 5 dagen terug boven water uitkomen. Dus ik snij ze door en je kan het bovenste stuk dan gewoon er naast zetten. zet ze maar goed mooi dicht tegen elkaar!

Maar laat ze nu eerst maar goed doorgroeien tot boven 😉!
 
Ok dank u voor de reactie
 
Ik herken je bak nu weer met het plantenprobleem. Volgens mij had ik al aangegeven dat met jouw oh en kh je erg weinig co2 hebt. Maar goed dat is in je andere topic al aan de orden volgens mij😉. Ook vindt ik de bezetting op het oog niet zo groot.
en hebben hier 1.5 jaar gezeten.

De bak is dus niet net opgestart.
 
Nee,bak draaide al bijna twee jaar
 
Heb juist een waterwissel van 30% gedaan en aqua safe toegevoegd. Wanneer test ik het water weer best?
 
Ik zou het nu testen en overmorgen eens weer. Er moet toch ergens een oorzaak zijn.Is je filter wel proper en is er geen vuil wat aan het rotten is?
 
Heb vorige week witte watten vervangen Door nieuwe (Bovenste),vandaag zwarte sponzen (tweede laag) uitgespoeld. Daar zitten nog bollen onder en pijpje, maar daar ben ik vanaf gebleven ivm bacterie wat te behouden.
 
Is dat niet wat te snel onmiddellijk na verversing te testen?
 
Alles testen of alleen de NO3
 
Ja de watten vervang ik ook af en toe en dat moet ook wel kunnen dus. Zolang je het met tussenpozen doet moet je normaliter je filter zo goed kunnen onderhouden.
 
Is dat niet wat te snel onmiddellijk na verversing te testen?


Omdat die zo hoog is was ik dan benieuwd hoe hoog die na het verversen is en of die in een paar dagen weer zo hoog gaat oplopen.
 
Nitraat blijft hoog +100mg/l. Bak moet wat indraaien nog denken ik. Is in filter gerommeld geweest en ververst van water. Zal morgen nog eens testen,kan toch niet dat het vol continu hoog blijft.
 
no3 is een eindproduct voor je filter. Je no2 word hierin omgezet. Als je deze uit je bak wilt kan dit enkel door verversen en door opname van de planten. Dus door te rommelen in je filter lijkt dit heel sterk... Dan zou eerder je no2 omhoog gaan!

nitrificatieschema2.gif
 
Wat moet ik dan doen???????
 
Op zich kan het geen "kwaad" buiten dat je risico hebt voor algen. Maar 100 is wel heel veel... ik weet zelf niet of ik dit kan meten met mijn set... 50% verversen mss. Je vers water ook eens testen! Mss zit er door een onbekende reden meststof in je water/emmer/gieter. Waardoor je hierdoor eigenlijk vervuild water toevoegd?
 
Boven de 50mg kan op den duur schadelijk zijn voor zover mi bekend is.
 
Gisteren 1/3 water ververst en vandaag NO3 nog eens gemeten en is nog zeer hoog. +100mg/l. Leiding water gisteren ook getest en was 12.5mg/l. Ik weet het niet meer. Heb vorige week witte filter watten vervangen en gisteren die grove zwarte filters uitgespoeld. Is tera ex1200 filter die ik heb
 
Vreemd zeg. Als je leidingwater 12,5 is en je ververst 1/3 en eindigd met nog altijd meer dan 100mg/l dan moet het op z'n minst 145mg/l zijn geweest, dat is wel hoog hoor. (Immers, 145+145+12,5= 302.5. 302/3=101mg/l). Opzich kunnen de meeste vissen waardes aan van 100-500mg/l maar dat is niet echt gezond en leverd algen op in het aquarium. (fun fact, zalmen kunnen tot wel 5000mg/l verdragen!).

Weet je zeker dat de test wel klopt?
 
Excusses, niet goed gelezen, je hebt al andere testen geprobeerd.
 
Is 100 mss de maximale waarde op je testkaart? Heb je een foto van de test? Mss is het zelf ver boven de 100 maar gaat je kaart maar tot 100...?
 
Aangezien het in een paar dagen van 12,5-25 mg/l weer naar boven de 100 gestegen is, is er toch iets niet goed lijkt me. Daarom nog wat vragen, misschien kunnen we er dan achter komen waarom je NO3 zo stijgt:


- Als ik het goed lees meet je zo'n hoge NO3 waarde vanaf 10-01? De NO3 waarde daarvoor is onbekend. Het aquarium draait al zeker 1,5 jaar en het kan dus best dat de NO3 waarde al langer hoog is of steeds snel oploopt na een waterverversing?

- Wat is je huidige visbestand?

- Kan het zijn dat er een of meerdere vissen / andere dieren dood gegaan zijn en nog ergens in het aquarium liggen?

- Hoe is de conditie van je bodem? Kan het zijn dat daar stoffen opgehoopt zijn die nu omgezet worden naar o.a. NO3?

- Hoeveel voer je en wat voer je?

- Voeg je plantenvoeding toe? En zo ja, wat en hoeveel?
 
- Als ik het goed lees meet je zo'n hoge NO3 waarde vanaf 10-01? De NO3 waarde daarvoor is onbekend. Het aquarium draait al zeker 1,5 jaar en het kan dus best dat de NO3 waarde al langer hoog is of steeds snel oploopt na een waterverversing?

Hij heeft wel discussen gehad en die zijn vrij gevoelig voor een hoge no3, 20 is toch wel een beetje de max die je wilt hebben. Ik denk dat als hij toen ook al dit soort waardes had hij het al eerder geconstateerd had.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan