Wat is er nieuw

Moedeloos van no3

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Peter76
  • Startdatum Startdatum
Ververs iedere dag 50% tot de no3 aanvaardbaar is.
Ik gok dat je dat een 4-5x zal moeten doen. Daarna is het een verversbeleid zoeken die de waarden onder controle houdt.
 
Mijn no3 test gaat idd maar tot 100mg/l
Alle vissen die erin zitten leven nog allemaal,geen uitval gehad nog.
Vissen zijn;10 kardinaal tetra 10 roodkop zalmen 7potloodvisjes 2 ruiten kuisers en 4 botia s,sidhimunkies en nog eentje weet niet meer welke,ook een soort algeneter. Valt nog mee op bak van 240 liter. Bodem is alleen grind en zuig die proper bij water wissel. Geef vlok voer wat ze binnen 2 Min opkrijgen,blijft niets op bodem liggen.planten voeding gebruik ik flora carbo 25ml per week. Hopelijk alle vragen beantwoord en merci voor hulp/tips
 
Dan denk ik dat er iets fout gegaan is en je waarde nu ver boven de 100 zit! Als dit 200 is dan mag je nog 50% verversen kom je in het beste geval nog maar op 100 uit (zal meer zijn aangezien er ook no3 in je leidingwater zit). Dus eerst elke dag verversen tot je op een meetbare schaal zit en dan monitoren of deze nog blijft stijgen.... even ook geen voeding toevoegen.
 
Wel raar, als je zo veel ververst zou en de NO3 naar beneden moeten gaan. Maar de NO3 wordt gevormd door omzetting uit NO2. Als je zo veel ververst en filter schoon maakt zouden er volgens mij te weinig te weinig bacteriën moeten zijn om het nitrificatieproces in stand te houden en zou je een NO2 piek moeten zien...
 
Wel raar, als je zo veel ververst zou en de NO3 naar beneden moeten gaan. Maar de NO3 wordt gevormd door omzetting uit NO2. Als je zo veel ververst en filter schoon maakt zouden er volgens mij te weinig te weinig bacteriën moeten zijn om het nitrificatieproces in stand te houden en zou je een NO2 piek moeten zien...
Zolang je niet in de bodem of filter zit te werken lijkt de invloed hiervan mij niet zo extreem dat je er een no2 piek van krijgt hoor.
 
Zolang je niet in de bodem of filter zit te werken lijkt de invloed hiervan mij niet zo extreem dat je er een no2 piek van krijgt hoor.
OK, maar omdat werd aangegeven dat filterwatten en korrels waren uitgespoeld is er in mijn ogen wel flink met de filter "gerommeld". Vooral al er maar 1 filter op de bak staat. Dan verwacht je op zijn minst een iets hogere NO2 waarde...

Maar je hebt gelijkt dat veel mensen onderschatten hoeveel bacteriën in de bodem aan het werk zijn. Daarom woel ik mijn bodem ook het liefst niet om of soms een klein stukje omdat ik gehoord heb dat elke "laag" zand zijn eigen bacteriën herbergt.
 
Mijn no3 test gaat idd maar tot 100mg/l
Alle vissen die erin zitten leven nog allemaal,geen uitval gehad nog.
Bodem is alleen grind en zuig die proper bij water wissel. Geef vlok voer wat ze binnen 2 Min opkrijgen,blijft niets op bodem liggen.planten voeding gebruik ik flora carbo 25ml per week.

Nitraat die boven de schaal uitkomt kun je meten door het aquarium water 1:1 te verdunnen met gedemineraliseerd water (drogist). Deze verdunning meten als reguliere test, antwoord delen door 2.
Zo kun je tot 200 ppm. Bij een verdunning van 1:10 kun je tot 1000 ppm.

Je bodem maak je mijn inziens te goed schoon. In een schone bodem zit geen organisch materiaal en kan ook geen denitrificatie plaatsvinden.
Organisch materiaal kan ook het nitraat gehalte verlagen. Zie bijvoorbeeld organisch materiaal verlaagd nitraat

Daarnaast ook nog een ander stukje over denitrificatie

Daarnaast kun je ook eens bekijken of je plantenvoeding geen nitraat bevat.
 
Juist 50% water ververst en aqua safe toegevoegd. Straks nog eens testen of er verbetering in komt.
 
Juist 50% water ververst en aqua safe toegevoegd. Straks nog eens testen of er verbetering in komt.

Mocht je nog steeds boven de 100 uitkomen doe dan eens zoals Marcel zegt? dan kunnen we direct uitmaken hoeveel het werkelijk is!
 
Zit nu met no3 tussen 25-50. Gaat al wat beter nu
20170127_191752.jpg
 
Ben content dat er zichtbaar resultaat is
 
Morgen terug 50% verversen. GA je weer verschil zien en terug in de safe zone zitten.
Eigenlijk zou je daarna nog eens 30% moten verversen om zo de 'normale' verversing te doen. Dan opvolgen hoe snel het terug nodig is om opnieuw te verversen.

Ideaal is rond de 20ppm, maar langdurig boven de 50ppm is niet aan te raden.
 
Ok merci.
 
Je kunt ook overwegen om planten te gebruiken die heel veel nitraat verbruiken. een echte nitraatvreter is bv de familie Ceratopteres en dan ongeacht de soort of vorm die je gebruikt.
Ze groeien supersnel en hoe meer nitraat, hoe harder ze groeien.
 
Ok bedankt voor tip. Zijn deze planten niet van dat soort
20170123_121552.jpg
20170123_121626.jpg
 
Van JBL is nitratex in de handel.proberen.

christa
 
Krijg no3 naar beneden door verversen,dan blijf ik van die producten af als mogelijk is.
 
bijkomend: Hoge NO3 is slechts een deel van het probleem.
Net nitratex verwijder je enkel NO3, niet de zouten en eventueel andere problematische zaken die een neveneffect zijn.
 
Vanmorgen 50% ververst en juist getest,dit is resultaat
20170130_123016.jpg
 
PH wat hoog nu he
 
PH bizar hoog! Maar voor de rest ziet het er wel beter uit!
 
Neen., jij hebt die planten niet in jouw bak. De planten die ik bedoel zijn bekend als drijfplant of als "eikenbladvaren"
 
Drijf planten wil ik niet,mijn uitstroom is naar oppervlakte gericht. Niet ideaal voor drijvers hè.
 
peter76 waar komt je kraan water vandaan welke leverancier.
ga er even van uit dat je kraanwater gebruikt om te verversen.

groet

jaap
 
Zou me geen zorgen maken in die pH. Je hebt nu als een malle water ververst. Dat moet nu weer wat stabiliseren.
De andere waarden lijken me prima. Nu een verversbeleid zoeken die deze waarden stabiel kan houden.
Denk aan wekelijks 25% of tweewekelijks 50%, of misschien minder of net meer. Iedere bak is anders.
 
O.k merci,idd veel ververst deze maand. Zal de komende dagen no3,ph in t oog houden. Zal wel zijn zoals je zegt Jurgen.
 
Je zou je uitstroom voor drijvers iets anders kunnen richten of ze op de plaats houden met zuignapjes en visdraad.
 
Wil geen drijf planten. Zitten dan ook tegen lampen aan.
 
Juist nog een test uitgevoerd,no3 is gezakt tot 12.5 en po4 gestegen naar 1. Al de rest is hetzelfde gebleven
20170131_091254.jpg
 
Iets duidelijker
20170131_091431.jpg
 
De no3 lijkt nu niet meer zo te stijgen als ik het zo lees🙂
 
Nee idd,die Is gezakt tegenover gisteren,alleen ph Is veel te hoog.
 
Nergens lees ik hier iets over belichting en/of CO2. Het is heel goed mogelijk dat hier een belangrijk deel van het probleem zit. De algen op de planten en het veel te hoge Ph gehalte wijzen toch in die richting. Misschien toch iets om naar te kijken.
 
Nergens lees ik hier iets over belichting en/of CO2. Het is heel goed mogelijk dat hier een belangrijk deel van het probleem zit. De algen op de planten en het veel te hoge Ph gehalte wijzen toch in die richting. Misschien toch iets om naar te kijken.

:thumbs:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan