Wat is er nieuw

Moeilijk kwekende garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Larske
  • Startdatum Startdatum
L

Larske

Guest
Ik wil 1 deze dagen een groepje garnalen in m'n aquarium stoppen en ben me daarom wat aan het inlezen op deze beestjes. Uit verschillende artikelen begrijp ik dat bijvoorbeeld vuurgarnalen erg snel kweken, daar zit ik niet op de wachten. Ik lees voorbeelden van mensen die van 10 naar 40 gaan en i.v.m. de omvang van mijn aquarium is dat niet gewenst. Ik zit ook niet op het gedoe te wachten dat ik ze op Marktplaats moet zetten of een dierenwinkel moet zoeken die ze wil.

Na wat verder lezen begrijp ik dat Crystal Reds wel kweken maar moeilijker, dus dat ik daar niet snel met overbevolking zit. Verder lees ik dat Japonica's helemaal moeilijk kweken.

Zijn er nog andere garnalen soorten te bedenken die niet zo snel kweken?

Als de omstandigheden goed zijn kweken crs ook best snel hoor.
De kweek van gewone japonica's moet in combinatie met brakwater wat lastig is maar als een kweek lukt zit je gelijk met een hoop kleintjes want ze hebben heel veel eitjes.

Hoe groot is je bakje?

Japonica's garnalen kan je niet kweken in een zoet water aquarium . dus ik denk dat dat wel een goeie optie is dan

Vind ze zelf wat saai japonica's,je kan natuurlijk ook bv een hoge gradatie van crs op hard water houden want dan blijven ze wel leven alleen kweken ze niet en dan doe je een keer de ph tijdelijk verlagen zodat ze wel gaan kweken zodat je weer een nieuwe groep hebt 😉

Of idd tb's wat Thomas aangeeft...

Cr moeilijk hahaha ben binnen 4 maanden can 30 na euhm 150 ofzo hahahahaha.

Tibee is een optie ja ook omdat het kan zijn dat ze door een gen probleem niet meer vruchtbaar zijn maar tjeh dat gaat je veel geld kosten 😉

Daarbij zeg je dat je een deze dagen garnalen in je bak wilt stoppen. Oke leuk mare wat zijn je waterwaardes??? Heb je een ph verlagende bodem of ? Aan de hand daarvan zullen al een deel garnalen afvallen...

En wat is de omvang of liter inhoud eigenlijk? En heb je visjes of?

Denk dat je aan de hand van die dingen meer duidelijkheid geeft en we je beter kunnen adviseren 😉

Als je idd visjes erin hebt vreten die wel de jongen op voor zo'n 80% dus dan heb je niet snel een probleem.

Bedankt voor jullie reacties. Tot nu toe lijken Japonica's dus de beste keuze voor hetgeen wat ik wil.

Het aquarium is 60cm breed en heeft ongeveer 54 liter inhoud. Er zitten 8 Rasbora Espei en 4 Corydoras Pygmaeus in. Deze worden met de aanschaf van garnalen ook meteen uitgebreid.

Ik heb geen PH verlagende bodem maar met een PH van 6,8 lijkt mij niet dat het veel lager moet.

Desmocaris trispinosa!

Een erg leuk garnaaltje, misschien niet flitsend om te zien maar erg interessant gedrag. Ze kweken wel in zoet water, maar de draagtijd is zo'n 6 weken en per worp zijn het meestal maar rond de 10 eitjes. Voordat je daar een overbevolking van hebt ben je tijden verder.

~ Ivo

zijn dat die vliegende garnalen Ivo? Ik heb ze nooit eerder aangeboden gezien... niet makkelijk te krijgen ook?

Larske zei:
Bedankt voor jullie reacties. Tot nu toe lijken Japonica's dus de beste keuze voor hetgeen wat ik wil.

Het aquarium is 60cm breed en heeft ongeveer 54 liter inhoud. Er zitten 8 Rasbora Espei en 4 Corydoras Pygmaeus in. Deze worden met de aanschaf van garnalen ook meteen uitgebreid.

Ik heb geen PH verlagende bodem maar met een PH van 6,8 lijkt mij niet dat het veel lager moet.

Japonica's (Caridina multidentata) zijn super leuke en actieve garnaaltjes.. ondanks het feit dat ze geen spectaculair kleurrijk uiterlijk hebben zijn ze over het algemeen aardig zichtbaar met hun fanatieke gescharrel.
Ze schijnen ook vrij oud te kunnen worden, bij goeie opvang zou 5 � 6 jaar moeten kunnen, maar op buitenlandse fora lees ik soms ook wel dat ze de 10 jaar kunnen halen.

Het zijn Japonica's geworden, er kruipen er inmiddels 10 rond in m'n aquarium en ze zijn al meteen met een grote schoonmaak begonnen. Al het rest afval wat er in m'n bak ligt wordt opgegeten 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan