Wat is er nieuw

Moenkhausia Pittieri in 80cm

Valerian

Active member
Lid geworden
26 april 2020
Leeftijd
34
Beste forumleden,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle informatie en antwoorden op vragen die ik al heb heb kunnen vinden op aquaforum. Echt een geweldige resource!

Dan mijn huidige vraag. Ik heb een Juwel Rio 125 (80cm) gezelschapsaquarium. Daarin heb ik 5 Moenkhausia Pittieri waar ik veel plezier aan heb.
Helaas bleek toen ze volwassen werden dat ik uit de winkel 3 mannetjes en 2 vrouwtjes mee gekregen heb. Meestal gedragen ze zich nog redelijk goed, maar zo nu en dan neemt het dominante mannetje toch echt een flinke hap uit de vin van een van de anderen. Ook heb ik het idee dat de twee vrouwtjes te veel last van hem hebben als hij weer eens in een drukke bui is.
Nu lijkt de oplossing simpel: Een stuk of 4 vrouwtjes erbij. De man/vrouw verhouding wordt dan 3 : 6.
Maar kan dit aantal wel in mijn 80cm bakje? Ik wil het niet erger maken door te veel vissen in een kleine ruimte!
Bijgevoegd een foto van het dominante mannetje met daarnaast een ander mannetje dat duidelijk een stuk vin mist. En een foto van het aquarium.
Ik hoor graag wat jullie er van denken.

De bewoners zijn:
5 Moenkhausia Pittieri (Diamantzalm)
8 Danio Margaritatus (Rasbora Galaxy)
4 Sewellia Lineolata
8 Corydoras Habrosus
veel vuurgarnalen
20200426_203732.jpg

20200426_203656.jpg

Laatst bewerkt:
Prachtige visjes!

Lijkt mij een verstandig idee om de groep uit te breiden, maar dan inderdaad wel met meer vrouwen.
Dat laatste is lastig natuurlijk, want zie maar is vissen te vinden waarbij dat al duidelijk zichtbaar is 🙂

Prachtige bak! Maar :DD ik ben een azijnzeiker en heb dus wat opmerkingen danwel voor jou hopelijk opbouwende kritiek 😉 🙂. Ik zie een Congozalm zwemmen en ik hoop dat die een Remi is want daar is de bak echt te klein voor. Ook voor de diamantzalmpjes vind ik de bak eigenlijk te klein, zeker als je de groep wilt uitbreiden. Ik heb/had ze in 150 zitten en dan komen ze echt tot hun recht. Mijn advies is dus om ze om te ruilen voor meeeeeer Danio's. mooie grote groep komen ook zij beter tot hun recht en schijnen ze beter zichtbaar te zijn. Sewelia's zijn eigenlijk vissen voor snelstromend water en dan zijn ze op hun leukst maar in jouw bak zullen ze het ook wel volhouden. Veel plezier! 😀

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je feedback. Een congozalm zit er niet in hoor. Don't worry.

Oké. De een zegt uitbreiden, de ander zegt bak te klein.
Blijft een twijfelgeval zo.

Dat komt omdat beide gelijk hebben. Door je schooltje uit te breiden, wordt de agressie verspreid. Die conclusie had je zelf al getrokken en dat klopt ook als een bus.

Maar voor het mooie mogen ze wel wat groter zitten. Niet dat je geen plek hebt voor meer, maar in een grotere bak komen ze beter tot hun recht.

Ik denk dat je met een paar extra vrouwen wel weg komt, maar het is geen verkeerde gedachte om ter zijner tijd over te stappen naar een groter maatje. Een Rio 240 zou bijv. al een mooie keuze kunnen zijn.

Ik heb dan toch de knoop doorgehakt en 4 vrouwtjes bij gehaald. Het verschil was meteen duidelijk. Het dominante mannetje gaat nog wel achter de vrouwtjes aan, maar de aandacht is veel meer verspreid. Ook scholen ze meer en rustiger door de bak.

Bedankt voor de feedback allemaal en ik zal misschien in mijn volgende (grotere) huis eens naar een groter aquarium op zoek gaan.

nieuwe foto?🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan