Moenkhausia sanctaefilomenae, wat een leuk visje!


Botia

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2005
Berichten
14,730
Leeftijd
123
Mijn LFS heeft diverse klanten die Roofvissen houden. Deze vissen moeten ook eten, dus besteld hij voor deze klanten vaak grote aantallen Moenkhausia sanctaefilomenae, die voor een klein bedrag verkocht worden.

Ik heb dat visje ooit eens in een ver verleden gehad en ik heb ze altijd wel mooi gevonden. Daarom heb ik er gisteren 8 gekocht voor een klein bedrag, en deze zwemmen nu rond in een zwaar beplante bak met zandbodem en een flink stuk open zwemruimte. En ik moet zeggen wat zijn ze leuk!

Ze spelen wat in de stroming, zitten elkaar speels achterna, maar zijn absoluut niet druk. En ze zijn erg vriendelijk naar andere bewoners.

Eigenlijk raar dat dit visje totaal niet populair is. Ze hebben een leuk gedrag, zijn gemakkelijk, en kunnen makkelijk 5 jaar en ouder worden. Ze zijn misschien wat sober van kleur maar onder de juiste omstandigheden (zwaar beplante bak) is het lichaam fraai zilvergrijs en kleuren de ogen knalrood en is het geel bij de staartwortel felgeel en het wit in de staart helder wit. Dit geel en wit zijn gescheiden door een diepzwarte band.

Koop ze ook eens zou ik zeggen. Duur zijn ze allerminst en je zal er erg veel plezier aan beleven.

Voor meer informatie kijk eens hier: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/moenkhausia-sanctaefilomenae-roodoogzalm

Zo mooi kunnen ze onder de juiste omstandigheden zijn.
NS1hR_x5Yfl2MSnyT_EK4QshvvSZbQaV.jpeg

@Bron: https://hetnatuurhuis.nl/aquarium/onze-aquariumvissen/74-moenkhausia-sanctaefilomenae
 
Inderdaad wel een leuke vis om te zien in elk geval en wellicht een aanrader voor diegene die nog een soortje zoeken;)
 
Ik heb een schooltje van twaalf en ik ben helemaal weg van ze.
Ze glinsteren helemaal zilver en zelfs de rugvin kleurt brons.
Als je ververst met zeer zacht water, dan paren ze bij mij altijd de volgende morgen.
Dan is het een heel schouwspel om ze te zien zwemmen.
De visjes zijn totaal niet druk, niet agressief en zijn eerder schuw.
Ze zullen altijd wijken voor andere vissen.
Ik heb ze al anderhalf jaar en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik zou er graag mee willen kweken omdat ze niet lijken af te zetten in de gezelschapsbak.
 
Ik heb een schooltje van twaalf en ik ben helemaal weg van ze.
Ze glinsteren helemaal zilver en zelfs de rugvin kleurt brons.
Als je ververst met zeer zacht water, dan paren ze bij mij altijd de volgende morgen.
Dan is het een heel schouwspel om ze te zien zwemmen.
De visjes zijn totaal niet druk, niet agressief en zijn eerder schuw.
Ze zullen altijd wijken voor andere vissen.
Ik heb ze al anderhalf jaar en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik zou er graag mee willen kweken omdat ze niet lijken af te zetten in de gezelschapsbak.
Zitten jouwe ook zo hoog in de bak? De mijne zitten vooral in de bovenste 10cm.

Kweken zal je meer tijd en geld kosten dan kopen. Mijne waren 1 euro per stuk, en dat is een vrij normale prijs voor dit visje.
 
Zitten jouwe ook zo hoog in de bak? De mijne zitten vooral in de bovenste 10cm.

Van mij zitten ze ook in de bovenste laag. Dat komt omdat er nog andere vissen in het aquarium zitten, ze schikken altijd in.

Kweken zal je meer tijd en geld kosten dan kopen. Mijne waren 1 euro per stuk, en dat is een vrij normale prijs voor dit visje.

Ik heb ze ook zeer goedkoop gekocht, namelijk voor €0.99 en ze waren al vrij groot. Ik zou ze gewoon eens willen kweken omdat ik het gewoon zo fascinerend vind.


Weet je wat je ook eens moet doen. Je moet eens vliegen geven aan je moenkhausia's, liefst levende. Dan zitten ze er als een bezetene achter.
 
Die van mij zijn verre van schrikachtig. Ze gaan voor niets of niemand op zijn. Momenteel zwemmen ze in alle waterlagen.

Veel karperzalmen worden gekweekt met ouder dieren van beneden het jaar oud. Die zijn vruchtbaarder dan oudere dieren. Jou dieren zijn volgens mij al ver boven het jaar en dan kan het uitkomst percentage weleens teleurstellend zijn.

Bedankt voor de tip. Ik ga dat zeker eens doen. De Citroentetra's die ik ruim 20 jaar geleden had waren er ook verzot op.
 
En het leuke van de heilige filomenen is dat ze zomers ook buiten kunnen en zich dan goed laten zien.
 
Kunnen ze echt buiten?
 
En het leuke van de heilige filomenen is dat ze zomers ook buiten kunnen en zich dan goed laten zien.
Dat weet ik, maar we zitten momenteel in zo'n koele week dat ik het niet aandurf (bij de handelaar en in mijn bak is het 23 graden en in mijn kuipen 18 graden en ik denk dat die overgang momenteel teveel is). De pracht en Zebrabarbelen zitten wel buiten.
 
Inmiddels heb ik er 12. :D
 
Inmiddels heb ik er 12. :D

Ben je er ook verliefd op geworden?
Ik vraag me af of ik ze deze zomer ook buiten zou houden. Ik durf echter niet echt, want ik wil ze niet kwijt.
Wat denk jij ervan @Botia ?
 
Ben je er ook verliefd op geworden?
Ik vraag me af of ik ze deze zomer ook buiten zou houden. Ik durf echter niet echt, want ik wil ze niet kwijt.
Wat denk jij ervan @Botia ?
In 2004 heb ik er eens 5 gekocht maar die stonden wat verstopt tussen de planten en daar heb ik weinig plezier van gehad. Maar in een grotere groep zoals ik nu heb vertonen ze een leuk gedrag, en vind ik het echt hele leuke visjes.

Buiten houden zou moeten kunnen. Ik doe het niet maar dat is omdat ik al Prachtbarbelen en Zebradanio's buiten heb.
 
Deze vis wordt nu ook bij mijn lfs aangeboden .
Hoeveel raad je aan in een 60l aquarium ?
Plan is koppel honinggoerami en er zitten reeds 6 cory's in .
 
Deze vis wordt nu ook bij mijn lfs aangeboden .
Hoeveel raad je aan in een 60l aquarium ?
Plan is koppel honinggoerami en er zitten reeds 6 cory's in .
geen, ze moeten in een grote groep. En worden 7cm max dus 60liter lijkt mij te weinig
 
Oud topic zie ik, maar wil toch even reageren. Ik ben nu aan het kijken voor een zuid Brazilië/Paraguay biotoop Hiervoor wil ik een grote bak (250cm) gaan gebruiken (voordeel hoeft maar op 20 graden). Hierin zou ik dan Apistogramma borelli en/of trifasciata houden samen met Laetacara dorsigera, Hyphessobrycon eques en een flinke school (50-100 stuks) van dit prachtige visje. Hopelijk bevalt die mij net zo goed.
 
Zijn schitterende visjes die idd te weinig aandacht krijgen. er is echter één maar...Ik heb ooit een keer denk zo 15 jaar geleden visTBC gehad bij deze soort en ik kan vanaf die tijd in mijn bak GEEN Moenkoushia soorten meer houden, ze krijgen allemaal open wonden of zweren en daar baat werkelijk niks aan. Bak leeg gehad meer dan eens, andere waterwaardes, ontsmet met allerlei giftige stoffen ( liters dettol). Maar het is nog steeds hetzelfde..jammer maar helaas, gek genoeg hebben alle andere vissoorten die ik houd of heb gehouden er nooit geen last van hebben gehad.
 
Ik had er 12. Vorig jaar zijn er 4 onverwachts gesneuveld zonder enige aantoonbare oorzaak. Maar de overige 8 doen het goed.

Alleen groeien ze zeer traag.
 
Gisteren is er weer een exemplaar gestorven, en ik heb er nu nog maar 2.

Ze worden hangerig, krijgen soms een uitpuilend oog en overlijden.
 

Terug
Bovenaan